VäxtClockers – allt om odling och trädgård 🌱

Permalänk
Skrivet av bovinejoni:

Ah - kanske är det som är felet. För mycket näring. Antar att det är förväntat när man testar något nytt. Ska se om det hjälper att torka ut dom lite och se om det gror. Sådde 12 frön i jord nu som backup så jag inte missar säsongen. Men skulle helst vilja slippa jord då jag åkte på bladlöss förra året. Var lite oförsiktig och tog plantor fram och tillbaka från kolonilotten. I år microvågade jag dock jorden innan, så hoppas det är safe.

Fick hydro lite som en fix idé. Har byggt ett eget system med hjälp av IKEA kuggis. Köpte en billig luftpump med en sten på amazon som jag tänkte koppla in, men den låter som en skruvdragare när den kör så tänkte koppla en timer varannan timme så jag inte blir knäpp. Lampan är en 15w LED. Den räckte förra året för att få ganska bra med frukt från en chili. Brukar flytta ut dom på balkongen dom få soltimmar jag har där också.

https://i.imgur.com/DHUQlCM.png

Hydro är en bra ide! Det är otroligt roligt att ha lite mer kontroll över odligen tycker jag. Tyvärr får man skadedjur även med hydro, bara andra sorter... Herre vad lus jag har haft på chili som stått inne.
Du kan alltid plantera om plantor uppdragna i jord i leca senare. Plantan vill ju bara ha stöd, så länge rötterna har tillgång till vatten klarar sig plantan. Den kan bli lite deppig en stund men så länge den får vatten ska den vara nöjd

Beroende på hur stor planta du vill ha får du vara noga med att hålla jämn vattenmängd i en så liten vattenreservoar, du kan få stor variation i näringskoncentration och pH om du låter reservoaren gå torr. Beroende på temperatur så tror jag inte du behöver köra luftpumpen så ofta, förstår jag dig rätt så tänkte du köra pumpen varannan timma? kanske räcker med att köra 15 minuter varannan timma nu innan det blir riktigt varmt

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Hydro är en bra ide! Det är otroligt roligt att ha lite mer kontroll över odligen tycker jag. Tyvärr får man skadedjur även med hydro, bara andra sorter... Herre vad lus jag har haft på chili som stått inne.
Du kan alltid plantera om plantor uppdragna i jord i leca senare. Plantan vill ju bara ha stöd, så länge rötterna har tillgång till vatten klarar sig plantan. Den kan bli lite deppig en stund men så länge den får vatten ska den vara nöjd

Beroende på hur stor planta du vill ha får du vara noga med att hålla jämn vattenmängd i en så liten vattenreservoar, du kan få stor variation i näringskoncentration och pH om du låter reservoaren gå torr. Beroende på temperatur så tror jag inte du behöver köra luftpumpen så ofta, förstår jag dig rätt så tänkte du köra pumpen varannan timma? kanske räcker med att köra 15 minuter varannan timma nu innan det blir riktigt varmt

/S

En till chili dog tyvärr häromdagen, verkar som dom ruttnat i rötterna så förmodligen haft det alldeles för blött. Lyckades rädda den sista och har omplanerat i jord och vermikulit nu och den verkar stortrivas!

Ska ändå försöka på att flytta den till hydro-lådan när den fått lite storlek!

Har tänkt köra timern för pumpen med ikeas trådfri(smart timer) - men är osäker på om det går att ställa in t ex 15 min varnnan timme. Hade varit riktigt schysst att få till!

Hur kör du uppdrivning av dina chilis? Kör du rockwool hela vägen?

Permalänk
Skrivet av bovinejoni:

En till chili dog tyvärr häromdagen, verkar som dom ruttnat i rötterna så förmodligen haft det alldeles för blött. Lyckades rädda den sista och har omplanerat i jord och vermikulit nu och den verkar stortrivas!

Ska ändå försöka på att flytta den till hydro-lådan när den fått lite storlek!

Har tänkt köra timern för pumpen med ikeas trådfri(smart timer) - men är osäker på om det går att ställa in t ex 15 min varnnan timme. Hade varit riktigt schysst att få till!

Hur kör du uppdrivning av dina chilis? Kör du rockwool hela vägen?

https://i.imgur.com/7ZSWsAD.jpeg

Nu är det några år sedan jag körde hydro, har flyttat och har inte samma möjligheter. Svärmor löser numera uppdragning och de får stå i jord på uteplatsen, växter uppskattar inte mina eldrivna element, blir tråkig miljö för växterna...
Men när jag körde hydro så sålde Hydrogarden rockwool cylindrar, ungefär 40mm diameter 60mm höga, dessa sådde jag i. Sen flyttade jag plantan i rockwool och satte den i större kruka tillsammans med lecakulor eller ett DWC. Har kört chili i både DWC och droppsystem, båda med goda resultat.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på att upprätta mitt nya "hemmakontor" just nu i nya lägenheten, och har tagit kraftig inspiration från flera olika bidrag i battlestation-tråden.
Här är nuvarande statusen på arbetsstationen, och det går sakta men säkert framåt. Till höger i bild är min privata dator, och mot fönstret är arbetsstation med docka och skärm från jobbet.
Bakom vyn i bild står då min säng, samt dörren in i sovrummet/kontoret. Längre till vänster om skrivbordet kommer en garderob komma upp.

För närvarande är jag fortfarande lite i inflyttnings- och uppackningsfasen (såhär två månader efter tillträdet...) med anledning av trasiga leveranser och relaterade friktioner. Så det kommer städas upp, och bli bättre med lite gardiner, nån hylla, etc.

Ett utav de bidrag jag hämtar lite idéer från är den här fantastiska hörnan.

Jag är inte superduktig på grönska dock, men har lite tankar formulerade.
Jag tänkte snickra ihop en spaljé av lite åldrade brädlappar och armeringsjärn och ha klätterväxter bakom skärmarna. Första tanken är gullranka som är lättskött och fin, kanske humle men den skräpar ju ner mer. Murgröna tycker inte om att växa inomhus har jag förstått det som, så den går bort så länge.
Dock har jag bara eftermiddagssol genom fönstret och inte ens i riktning mot den planerade växten då. Vet någon om det kan komma att krävas en växtlampa i såfall för att den skall trivas?
Och huruvida jag ska låta den klättra nerifrån och uppåt eller tvärtom (svårare att komma åt att vattna etc)?
En annan tanke var att kanske ha en spotlight riktat rakt mot för att belysa just bakom skärmarna om det räcker?

Tacksam för återkoppling och kanske bättre idéer!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Har planterat om ett par plantor till idag, 3st jalapeno och 1st padrone fick lite större om "fötterna" i väntan på bättre utrymme för att driva upp dem större.

Kör nu en blanding av mer eller mindre improviserade lösningar. Sådd/start är på ett bord med faktisk växtbelysning av denna sort från gjordnära.

Efter det flyttar de över till en Rigga med två växtlampor fastbundna på toppen och riktade neråt mot några folieformar som jag använder för att vattna underifrån mot krukorna som står i dem.

Sen har vi årets nyhet som är odlingsunderlägg från biltema modell stor med led-armatur från Jula nedhängande från krokar i taket för att kunna ändra höjden över tid.

Får väl se hur det hela faller ut för våra tomatillos är redan i sina slutkrukor på 20-25L. Om 1-2 veckor lär det bli en del jalapenos och padrones ner i slutkrukor och senaste sådden har nu börjat titta upp så samtidigt lär allting annat flytta upp ett steg. Sen är det väl dags att börja sätta tomater misstänker jag.

Förhoppningsvis hinner det bli varmt ute innan plantorna tar över hela huset

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Sötast

Haha så konstig timing att denna tråd hamnade på framsidan.

Stängde precis denna video

Jag har verkligen ingen grön tumme, aldrig haft... men blev rekommenderad en video på microgreens häromdagen av någon anledning och är verkligen sugen på att prova något småskaligt här hemma.

Någon som håller på redan och kanske har rekommendationer för en nybörjare? Kanske var man hittar plastbackar och sådant

Tänkte ha ett par mindre lådor i köket och köpa någon led-växtlampa till det. Det där rostfria gallret såg riktigt nice ut, slippa jord inomhus hade ju varit kalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ooo, jag är intresserad av att följa detta.
För 1 år sedan hade jag absolut noll växter hemma, singel och växtmördare. Sen fick man sambo och då dök det upp växter här och där, nu är jag singel och har ca 13-14 växter hemma varav jag vattnar regelbundet med hjälp av google home. Allt ifrån "klängväxter" till fikus och kaktusar (som tål vatten).
Vilka är de bästa "mat" växter man kan börja med? Jag har tillgång till balkong där det inte är vindstilla men sol nästan hela dagen. Tomat? Örter?

HAHA 13-14 bara. här har kvinnan släpat in 47 växter bara i vardagsrummet. tycker googel home är klart i överkant då det går bra med en petflaska med en lite gummislang genom korken så att det kan droppa sakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Witten82:

HAHA 13-14 bara. här har kvinnan släpat in 47 växter bara i vardagsrummet. tycker googel home är klart i överkant då det går bra med en petflaska med en lite gummislang genom korken så att det kan droppa sakta.

Haha, ny sambo och ca 20 växter här nu. Det mesta är hennes småprojekt med citron, avokado osv.
Har kvar ett par av mina originalväxter från 2019 rätt trevligt faktiskt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köpte hus här förra året så blev att jag också börjat med att försöka odla lite chili Något jag alltid velat så. Går hyffsat förutom att de är lite springing men ser ut att ta sig ändå ganska så bra. Har inte precis någon perfekt plats för dessa i år men nästa år får det bli att bygga något vettigt ställning med två plan och vettigare belysning ( Om någon har något tips på sådan konstruktion säg till ).

Men i alla fall så ser saker ut att växa på bra :P, sedan när våren nu kommer så får de stå i stora krukor utomhus.

Det jag har planterat är
Jalapeno
Bird Eye
Tabasco
Hot banana

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Baalex:

Jag jobbar på att upprätta mitt nya "hemmakontor" just nu i nya lägenheten, och har tagit kraftig inspiration från flera olika bidrag i battlestation-tråden.
Här är nuvarande statusen på arbetsstationen, och det går sakta men säkert framåt. Till höger i bild är min privata dator, och mot fönstret är arbetsstation med docka och skärm från jobbet.
Bakom vyn i bild står då min säng, samt dörren in i sovrummet/kontoret. Längre till vänster om skrivbordet kommer en garderob komma upp.
https://i.imgur.com/SHdipVP.jpg
För närvarande är jag fortfarande lite i inflyttnings- och uppackningsfasen (såhär två månader efter tillträdet...) med anledning av trasiga leveranser och relaterade friktioner. Så det kommer städas upp, och bli bättre med lite gardiner, nån hylla, etc.

Ett utav de bidrag jag hämtar lite idéer från är den här fantastiska hörnan.
https://i.redd.it/w6nk13dvmvs51.jpg

Jag är inte superduktig på grönska dock, men har lite tankar formulerade.
Jag tänkte snickra ihop en spaljé av lite åldrade brädlappar och armeringsjärn och ha klätterväxter bakom skärmarna. Första tanken är gullranka som är lättskött och fin, kanske humle men den skräpar ju ner mer. Murgröna tycker inte om att växa inomhus har jag förstått det som, så den går bort så länge.
Dock har jag bara eftermiddagssol genom fönstret och inte ens i riktning mot den planerade växten då. Vet någon om det kan komma att krävas en växtlampa i såfall för att den skall trivas?
Och huruvida jag ska låta den klättra nerifrån och uppåt eller tvärtom (svårare att komma åt att vattna etc)?
En annan tanke var att kanske ha en spotlight riktat rakt mot för att belysa just bakom skärmarna om det räcker?

Tacksam för återkoppling och kanske bättre idéer!

Vilken trevlig setup

Permalänk
DingDongerMcDongface

Mitt största problem har (utöver min totala oförmåga att hålla liv i växter) har varit att så mycket "kul" är supergiftigt för katter. Har precis kommit på att krasse fungerar dock, vilket ger rätt trevliga blommor, så har köpt hem lite frön och ska ge mig på att försöka väcka liv i dem i helgen Funderat på att prova chili, känns som att det verkar vara hyfsat lätt att hålla vid liv?

Tar gärna tips på sånt som är lätt att hålla vid liv och ofarligt för odjuren! Gärna med lite färg eller blommor. Ampellilja har jag koll på, och brukar skaffa då och då som kattgräs, men vad mer finns det för skoj som man kan pyssla med själv?

Permalänk
Medlem

Min tomatplanta har vuxit sig alldeles för stor och snabbt så med kalla april går det inte även att plantera ut den i mitt iskalla uterum som är 25c om dagen och -10c om natten.

Chili plantorna växer så det knakar.

Jag använder IKEA's hydrophoni system som de tyvärr har tagit bort från urvalet. Och det är relativt lättskött, bara att fylla på med vatten då och då (finns mätare inbyggd) och lite växtnäring på flaska en sällan gång.

Har utvecklat hydroponi systemet och gjord en jätteversion i väggarna på uterummet som passar direkt i de små växtlådorna som IKEAs växt system kommer med, så det är bara att dra ur dom ur lådan (med en minilåda vart planten finns) och plugga in minilådan i PVC rören som finns i uterummet och så växer de vidare snabbt utan att rötterna blir skadat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Jag jobbar på att upprätta mitt nya "hemmakontor" just nu i nya lägenheten, och har tagit kraftig inspiration från flera olika bidrag i battlestation-tråden.
Här är nuvarande statusen på arbetsstationen, och det går sakta men säkert framåt. Till höger i bild är min privata dator, och mot fönstret är arbetsstation med docka och skärm från jobbet.
Bakom vyn i bild står då min säng, samt dörren in i sovrummet/kontoret. Längre till vänster om skrivbordet kommer en garderob komma upp.
https://i.imgur.com/SHdipVP.jpg
För närvarande är jag fortfarande lite i inflyttnings- och uppackningsfasen (såhär två månader efter tillträdet...) med anledning av trasiga leveranser och relaterade friktioner. Så det kommer städas upp, och bli bättre med lite gardiner, nån hylla, etc.

Ett utav de bidrag jag hämtar lite idéer från är den här fantastiska hörnan.
https://i.redd.it/w6nk13dvmvs51.jpg

Jag är inte superduktig på grönska dock, men har lite tankar formulerade.
Jag tänkte snickra ihop en spaljé av lite åldrade brädlappar och armeringsjärn och ha klätterväxter bakom skärmarna. Första tanken är gullranka som är lättskött och fin, kanske humle men den skräpar ju ner mer. Murgröna tycker inte om att växa inomhus har jag förstått det som, så den går bort så länge.
Dock har jag bara eftermiddagssol genom fönstret och inte ens i riktning mot den planerade växten då. Vet någon om det kan komma att krävas en växtlampa i såfall för att den skall trivas?
Och huruvida jag ska låta den klättra nerifrån och uppåt eller tvärtom (svårare att komma åt att vattna etc)?
En annan tanke var att kanske ha en spotlight riktat rakt mot för att belysa just bakom skärmarna om det räcker?

Tacksam för återkoppling och kanske bättre idéer!

Hallå,
Gullrankor behöver inte så mycket ljus så det ska nog gå bra, men den kommer inte växa så fort om den inte får tillräckligt (men den kommer inte dö).

Vad som inte syns på bilden är att min ranka inte har klättrat "naturligt" på spaljén (som ju också bara är ihopsvetsade armeringsnät), utan jag har "hjälpt" den med ståltråd och lite sådär, så du vet om det.

För övrigt har jag haft murgrönor som vuxit väldigt mycket inomhus, däremot är de lite känsliga för sjukdomar och sådär och kan dö helt plötsligt och oväntat (kan såklart vara skit bakom spakarna också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Mitt största problem har (utöver min totala oförmåga att hålla liv i växter) har varit att så mycket "kul" är supergiftigt för katter. Har precis kommit på att krasse fungerar dock, vilket ger rätt trevliga blommor, så har köpt hem lite frön och ska ge mig på att försöka väcka liv i dem i helgen Funderat på att prova chili, känns som att det verkar vara hyfsat lätt att hålla vid liv?

Tar gärna tips på sånt som är lätt att hålla vid liv och ofarligt för odjuren! Gärna med lite färg eller blommor. Ampellilja har jag koll på, och brukar skaffa då och då som kattgräs, men vad mer finns det för skoj som man kan pyssla med själv?

Klassiska pelargoner är ofarliga för katter och finns i mängder av varianter. Även palettblad som det rådde sån hysteri kring för något år sedan är ofarliga, och är ett ogräs som knappt går att ta död på.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Fann precis detta forum och har även vart en plantmördare innan, men jag pratade med den lokala blomsterbutiken efter att chefen påpekade om att det skulle vart trevligt med lite blommor i min nya lya, så då skaffade jag mig en calla, den blomman är som gjord för att vi plantmördare ska fatta när den vill ha vatten. Den vissnar av sig och ser ut som att den är död, ge den lite vatten och tid så ställer den sig igen.

Nu har jag fått en odlad aloe vera planta av en polare och den har börjat ge med sig av mer och längre blad nu. samt är Chilin på g och kommit upp en 7-8 cm och skall snart omplanteras.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Trips! Hatar de små krypen, men tyvärr verkar de ha dykt upp på mina chiliplantor. Vid angrepp tidigare år har jag sprayat med pyrsol med gott resultat, men det har förbjudits sen i höstas (säkert bra, eftersom det skadar vattenlevande organismer). Har någon lyckats bli av med dem? Just nu har jag sprayat kiselgur på bladen och på jorden med förhoppningen att det tar kål på odjuren, men är annars inne på att beställa nyttodjur.

Permalänk
Medlem

Mina två experiment i år: jordnöt och ingefära. En rolig detalj är att jordnötsplantan intar sovställning nattetid😊

Permalänk
Skrivet av Sweagle:

Trips! Hatar de små krypen, men tyvärr verkar de ha dykt upp på mina chiliplantor. Vid angrepp tidigare år har jag sprayat med pyrsol med gott resultat, men det har förbjudits sen i höstas (säkert bra, eftersom det skadar vattenlevande organismer). Har någon lyckats bli av med dem? Just nu har jag sprayat kiselgur på bladen och på jorden med förhoppningen att det tar kål på odjuren, men är annars inne på att beställa nyttodjur.

Jag har inte gjort det än själv. I år testar jag med aquapondics och hoppas på ingen jord = ingen trips. Men det du kan göra, om du har möjlighet, är att isolera växten och fånga nyckelpigor och ge dem en rejält måltid. Jag har testat massa olika medel men aldrig funkat riktigt bra. Jag har inglasad balkong och förra året var jag nära på att fånga en massa nyckelpigor och släppa dem fria på balkongen. För att sen öppna upp. Men kattens torn, leksaker och kattgräs finns och låsa ute katten från det kunde jag inte göra.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Gör ett litet instick om lärdomar från föregående års föräldraledighet. Min bättre hälft uppskattar tydligen möjligheten att mer än bara kunna gå in i växthuset, man ska tydligen kunna sitta där och äta också (en stol med ett litet bord för ett vin/whiskyglas räckte ej). Så i år fick/får det bli ett större fokus på chili istället för tomater som totalt dominerade föregående år.

Ett urval av årets 10 chilisorter är:
Cabai Kopay
Roccoto Red
Serrano
Takanotsume

Övriga projekt förra året var cider och vin från trädgårdens äpplen och vindruvor. Cidern blev bra! men vinet (som var ganska räligt i sin stilla form), fick sig en andra jäsning efter vilket det mer fick en karaktär ganska lik valfri suröl. Definitivt inte helt dumt, men allt annat än ett regelrätt vin.

Något liknande får det nog bli även detta året då det var förbaskat kul men jag håller mig nog till cider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Hallå,
Gullrankor behöver inte så mycket ljus så det ska nog gå bra, men den kommer inte växa så fort om den inte får tillräckligt (men den kommer inte dö).

Vad som inte syns på bilden är att min ranka inte har klättrat "naturligt" på spaljén (som ju också bara är ihopsvetsade armeringsnät), utan jag har "hjälpt" den med ståltråd och lite sådär, så du vet om det.

För övrigt har jag haft murgrönor som vuxit väldigt mycket inomhus, däremot är de lite känsliga för sjukdomar och sådär och kan dö helt plötsligt och oväntat (kan såklart vara skit bakom spakarna också).

Grymt bra tips och råd! Mycket uppskattat!
Din setup där som jag lånat "lite" inspiration ifrån är ju helt fenomenal.
Det har gått framåt rejält med min egna hörna, och jag har skaffat en del växter nu.
Flera stycken fredskalla, en monstera, ampelliljor, så några fler inom kategorin "lättskött". Lite chili också blev det.
Gullrankan har jag I en kruka som hänger i ett annat fönster så länge så den kan växa till sig lite mer innan jag bestämmer mig hur jag gör med den.

Ska se till att få upp nån ny bild på datorhörnan som en work in progress.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Underbar tråd!
Så här ser det ut hos mig

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Skrivet av Jiopps:

Mina två experiment i år: jordnöt och ingefära. En rolig detalj är att jordnötsplantan intar sovställning nattetid😊

Hur gjorde du för att få ingefäran att gro? Har försökt i ett par månader, men den första ruttna, den andra händer inget på, och den tredje ligger i en glasburk med lök för att se om den tar. Det är dock ingefära köpt från ica vilken troligen är problemet då det kommer från kina. Men hittar ingen organisk ingefära i de affärer jag har kollat i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Hur gjorde du för att få ingefäran att gro? Har försökt i ett par månader, men den första ruttna, den andra händer inget på, och den tredje ligger i en glasburk med lök för att se om den tar. Det är dock ingefära köpt från ica vilken troligen är problemet då det kommer från kina. Men hittar ingen organisk ingefära i de affärer jag har kollat i.

Precis som du säger så ska man använda ekologisk ingefära då bekämpningsmedel kan försvåra grodd. Jag hittade ekologisk ingefära på ICA Maxi. Jag la ingefäran i en skål ihoprullad i vått hushållspapper i några dagar innan jag la ned den i jorden, men antagligen hade jag lika gärna kunnat stoppa ned den i jorden på en gång. Den tog väldig lång tid på sig att gro. Fotot visar resultatet ca 5 veckor efter att jag stoppade ned den i jorden. Ingefära har väldigt lång utvecklingstid. Jag borde kanske ha börjat redan vid årsskiftet med ingefäran, men jag ser det mest som en kul grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Underbar tråd!
Så här ser det ut hos mig
https://i.imgur.com/GLTPNXV.jpg

Vilken magnifik växt! Vad är det för växt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Grymt bra tips och råd! Mycket uppskattat!
Din setup där som jag lånat "lite" inspiration ifrån är ju helt fenomenal.
Det har gått framåt rejält med min egna hörna, och jag har skaffat en del växter nu.
Flera stycken fredskalla, en monstera, ampelliljor, så några fler inom kategorin "lättskött". Lite chili också blev det.
Gullrankan har jag I en kruka som hänger i ett annat fönster så länge så den kan växa till sig lite mer innan jag bestämmer mig hur jag gör med den.

Ska se till att få upp nån ny bild på datorhörnan som en work in progress.

Lite bättre ändå. Elefantörat är plast, så även bambuskottet. Sue me.
När jag planterat om fredskallan så ska gullranka och annat mysigt in också så blir det lite mer hemtrevligt ändå!
Så har jag lite mer grönska i vardagsrummet jag kan flytta in också allt eftersom jag fyller på.
Så nån stringhylla eller tavellist på den stora tomma väggen med lite böcker, växter etc på, kanske en spegel?

Blir bra. Gillar visionen.

Någon som har några förslag eller annan konstruktiv feedback så mottas det gärna!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk

Härligt med växter.
Är det någon som även har lite bonsai träd?

Permalänk
Medlem

Hej!
Vi har flyttat nyligen och har nu en terass att tillgå. Min sambo har planterat lite tomat och gurka för någon vecka sedan och jag har fått i uppdrag att lösa någon slags automatisk bevattning till semestern för dessa plantor samt lite blommor.

Förutsättningar:
Finns inte tillgång till vattenpost, men el finns.
Plantorna står nära vägg på terass. Får sol stor del av dagen, kan eventuellt flyttas så de står bakom bord och skulle då få lite skugga delar av dagen.
Borta på semester i ett par omgångar, första vid midsommar andra strax före mitten av juli. Båda mellan 5 till 7 dagar.

Hart försökt läsa på lite och en enkel variant verkar vara en slags "bevattningstråd" som man sticker ner i krukan och har ett tråg med vatten bredvid. Då skulle ingen el behövas, dock inte riktigt hittat info om detta ger tillräckligt med vatten till tomat-/gurkplanta som verkar dricka en hel del om det är värmebölja. Fast våra kanske inte är så stora då detta är aktuellt?

Till mina frågor:
Räcker det med beskriven lösning ovan samt en tråd till varje planta?
Hur mycket dricker en planta, alltså hur stora tråg/byttor/hinkar behöver jag skaffa?
Andra smidiga lösningar som är bättre, sett till att vi inte vill investera allt för mycket pengar i en lösning där saker enkelt kan stjälas.

Ett stort tack för er hjälp redan på förhand, känner mej mycket vilsen i detta ämne!

Permalänk
Medlem

Jag satte solrosor med sonen i helgen. Han älskar odling. <3

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiopps:

Vilken magnifik växt! Vad är det för växt?

Sorry för sent svar! Men det är ett avokadoträd som jag har planterat från en kärna :). Ca 5-6 år gammalt.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Sorry för sent svar! Men det är ett avokadoträd som jag har planterat från en kärna :). Ca 5-6 år gammalt.

Vad är planen när den växer sig ännu större?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell