VäxtClockers – allt om odling och trädgård 🌱

Permalänk
Medlem

Bygga i trädgårdsslipers? Frågan är bara hur mycket man vill ha tryckat virke som stödmur åt odlingslådan? Livslängden på slipers borde ju lätt vara det femdubbla mot en obehandlad pallkrage.

Gamla syllar från nerlagd järnväg kanske inte är att föredra då de antagligen har mer riktigt mycket gift i sig för att hålla 500 år..(!)

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Även med tryck virke får man god livslängd. Ett enkelt knep för att undvika att giftet i virket hamnar i odlingslådan är att klä insidan med åldersbeständig plast (byggfolie). Det minskar även drastiskt degraderingen av virket med plast.

Järnvägsslipers med är riktigt giftiga och bör inte ligga i någons trädgård då det kommer att läcka ut i grundvattnet.

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Jag har använt Biobact med fördel till tomaterna på kolonin, men nu verkar det återkallat Någon som har liknande, bra, fungerande växtnäring? Tänkte prova deras "pinnar" först, men...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drbrain:

Jag har i år ersatt lite av våra pallkragar med lådor av lecablock.
På sikt ska alla pallkragar ersättas..

https://i.imgur.com/xI1kZc2.jpg

Snyggt, nackdelen är att det försvinner väldigt mycket odlingsområde när det blir så tjocka väggar. Har som sagt tittat lite på att gjuta själv men då med 3 cm väggar men vet inte om det kommer hålla plus att det blir ruskigt tungt. Tror jag räknade på det och varje "pallkrage" väger drygt 110kg. Man kanske ska titta lite på plåt också och se vad som kan finnas där, risken då är väl att det blir ruskigt dyrt.

Skrivet av Samsung:

Det är visserligen sant. Jag brukar vilja byta ut jorden i pallkragarna efter några år ändå eftersom den troligen börjar vara ganska utarmad vid det laget om man inte matat på kontinuerligt med gräsklipp och kompost (och då borde kragen börja vara överfull).

Fyller man på med lite ny jord varje år och man samtidigt flyttar runt det man odlar hela tiden så känns det som att det funkar. Man för möla ner lite gödsel och annat gött i då och då.

Skrivet av havoc:

Ser pallkragar som en snabb enkel lösning, vill man ha något som håller är det bättre att antingen bygga i trä eller mura upp med stenar.
Beroende på vad man skall odla funkar vanligt tryckimpregnerat trallvirke bra eller mindre bra.
Skall man odla grönsaker så kan man gå på lärk eller ett kärnvirke som är mer motståndskraftigt mot röta.

Pallkragar är väl i trä
Tryckt sägs det att man inte bör använda på grund av gifter som går in i jorden. Lärk kanske kan vara en tanke men frågan är hur många år man tjänar på det innan de också murknar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna förlänga hållbarheten hos pallkragar om man gör en liten brasa som förkolnar insidan av trät.
En beprövad metod för exv trästolpar man man har i jorden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M_X_E_Q:

Man skulle kunna förlänga hållbarheten hos pallkragar om man gör en liten brasa som förkolnar insidan av trät.
En beprövad metod för exv trästolpar man man har i jorden.

Har en liten gasolbrännare som kanske kan användas till det. Var inne på att bygga en sängstomme förr och värmebehandla den för att få utseendet men blev aldrig av.

Kollade vad färdigbyggda i metall skulle kosta och låg på ca 1200 kr/st. Borde gå att få billigare om man går till en plåtfirma och ber att få plåtarna färdigklippta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har en liten gasolbrännare som kanske kan användas till det. Var inne på att bygga en sängstomme förr och värmebehandla den för att få utseendet men blev aldrig av.

Kollade vad färdigbyggda i metall skulle kosta och låg på ca 1200 kr/st. Borde gå att få billigare om man går till en plåtfirma och ber att få plåtarna färdigklippta.

Bör gå bra.
Japanese technique of preserving/antiquing wood "Shou-sugi-ban Yakisugi

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av M_X_E_Q:

Man skulle kunna förlänga hållbarheten hos pallkragar om man gör en liten brasa som förkolnar insidan av trät.
En beprövad metod för exv trästolpar man man har i jorden.

Det har forskats lite på det och det har inte tydligt gått att visa att det hjälper. Men det skadar säkert inte heller. Om man tittar på stängselstolpar som ska sitta i fuktig jord så finns det inte så många träslag som rekommenderas, men det finns något som heter robinia, som tydligen ska vara fukttåligt utan tryckimpregnering. För egen del fortsätter jag nog med vanliga pallkragar och att gräva om med några års mellanrum.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det har forskats lite på det och det har inte tydligt gått att visa att det hjälper. Men det skadar säkert inte heller. Om man tittar på stängselstolpar som ska sitta i fuktig jord så finns det inte så många träslag som rekommenderas, men det finns något som heter robinia, som tydligen ska vara fukttåligt utan tryckimpregnering. För egen del fortsätter jag nog med vanliga pallkragar och att gräva om med några års mellanrum.

Ta lite kol från grillen och gräv ner och vänta i några år så ska du finna att de är intakta.

Var läste du om att förkolningsmetoden inte höll?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av M_X_E_Q:

Ta lite kol från grillen och gräv ner och vänta i några år så ska du finna att de är intakta.

Var läste du om att förkolningsmetoden inte höll?

Till saken hör att jag tillverkar träkol i ett eget företag (www.kolektivet.se), det här uppdraget är vid sidan om det. Så jag vet att genomkolat kol är relativt stabilt, men att det inte finfördelas i jord stämmer inte.

Det tunna lager som kolas på en stängselstolpe är inte nog tjockt för att ge långvarigt skydd mot mikroorganismer och röta. Hade lagret varit tjockare förlorar du hållfasthet i träet, så det är heller inte en lösning. Shou sugi ban som ytbehandling på väggar fyller sin funktion, men där har du inte en konstant fuktig miljö med de svampar och organismer som finns i jord.

Här har du ett av försöken som utförts. Jag tror att SLU gjort något liknande också: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1277889/FULLTEXT01...

Däremot pågår det en del försök med värmebehandling av trä (och även en del kommersiella produkter), men jag har inte sett att något fått genomslag vad gäller stängselstolpar än.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Är det någon som har börjat sätta ut sina tomatplantor etc i odlingslådor? Här i Mälardalen hade vi frost och nån enstaka nattlig minusgrad tidigare i veckan. Valborgshelgen kommer att spenderas i trädgården med riseldning (i tunna) och pre-sommar röj och fix. Kanske även lite utplantering...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

@Vapo

Inte än men vi är på gång, tänker att vi får vänta minst 1v till innan de åker ner utomhus. Det har varit runt nollan här på nätterna, någon natt minus fortfarande så vi tar det försiktigt.

Angående bokashi så har vi nu fixat strön och hinkar, första "beredningen" är inte riktigt klar ännu men det ska bli kul att se vad som händer när det väl är klart och åker ner med all annan jord, framförallt HUR det växer, om man ser någon skillnad mot föregående år i tidsmässigt perspektiv samt hur mycket/stora (det vi odlar blir).

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vapo:

Är det någon som har börjat sätta ut sina tomatplantor etc i odlingslådor? Här i Mälardalen hade vi frost och nån enstaka nattlig minusgrad tidigare i veckan. Valborgshelgen kommer att spenderas i trädgården med riseldning (i tunna) och pre-sommar röj och fix. Kanske även lite utplantering...

Bor också i mälardalen och i helgen ska gräsklipparen igång för säsongen och potatis, lök och annat ska ner i jorden.
Lär väl bli ett evigt täckande ett tag framöver då frostrisken annars är överhängande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Izenoz @stefflo Lite mer tålamod med andra ord då..

De små gulliga tomatplantorna växte ju upp så fort. De är som bångstyriga tonåringar i fönstret nu, å alldeles nyss var de som små gulliga bebisar

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vapo:

@Izenoz @stefflo Lite mer tålamod med andra ord då..

De små gulliga tomatplantorna växte ju upp så fort. De är som bångstyriga tonåringar i fönstret nu, å alldeles nyss var de som små gulliga bebisar

Håller med, de växer som fasen och har redan fått börja knipsa bort blommor som kommit lite för tidigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Man har använt mtoden för att bygga hela hus i Japan och tror att vissa entusiaster fortfarande gör det. Såg hus i Kyoto som byggts med bränt och borstat trä och utan en enda spik. Intrikata sammanfogningsmönster (som ett pussel) gör att huset hålls samman. Frågade en husägare om man inte behövde byta plank eller bjälkar ibland och han svarade att det var ovanligt men när det händer "blir det lite pyssligt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Snyggt, nackdelen är att det försvinner väldigt mycket odlingsområde när det blir så tjocka väggar. Har som sagt tittat lite på att gjuta själv men då med 3 cm väggar men vet inte om det kommer hålla plus att det blir ruskigt tungt. Tror jag räknade på det och varje "pallkrage" väger drygt 110kg. Man kanske ska titta lite på plåt också och se vad som kan finnas där, risken då är väl att det blir ruskigt dyrt.

Fyller man på med lite ny jord varje år och man samtidigt flyttar runt det man odlar hela tiden så känns det som att det funkar. Man för möla ner lite gödsel och annat gött i då och då.

Pallkragar är väl i trä
Tryckt sägs det att man inte bör använda på grund av gifter som går in i jorden. Lärk kanske kan vara en tanke men frågan är hur många år man tjänar på det innan de också murknar.

I Japan och Kina använder man "Tungolja" som kommer från tung-trädets nötter. Naturligt och inte giftigt, en del av japansk/kinesisk filosofi "Lev med naturen inte på den". Det används både för impregnering och ytbehandling. Polymeriserar och blir vattentätt. Har inte använt själv men varit mycket i Japan och sett det i användning. Kallas ibland "kinaolja".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Snyggt, nackdelen är att det försvinner väldigt mycket odlingsområde när det blir så tjocka väggar. Har som sagt tittat lite på att gjuta själv men då med 3 cm väggar men vet inte om det kommer hålla plus att det blir ruskigt tungt. Tror jag räknade på det och varje "pallkrage" väger drygt 110kg. Man kanske ska titta lite på plåt också och se vad som kan finnas där, risken då är väl att det blir ruskigt dyrt.

Jo det tar ju lite plats, men vi bor på en gård på landet och har en rejäl trädgård så för oss är det inget problem.

Skulle ju kunna gjuta varje vägg för sig så blir det ju inte så tungt och lite mer flyttbart.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Majs och potatis växer så det knakar i växthuset. Ser nu att vindruvsrankan också har blivit lite grönare.
Första sparrisen plockades förra helgen.
Äntligen börjar trädgården leverera

18 April

28 April

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drbrain:

Jo det tar ju lite plats, men vi bor på en gård på landet och har en rejäl trädgård så för oss är det inget problem.

Skulle ju kunna gjuta varje vägg för sig så blir det ju inte så tungt och lite mer flyttbart.

Jo, problemet då blir hur man ska få ihop delarna på ett bra sätt med tanke på att de ska tåla vikten från jorden i "pallkragen". Kanske räcker det med aluminiumprofiler i hörnen på både in och utsida som man fäster med PL600 eller liknande konstruktionslim, vet inte hur det uppför sig utomhus i fukt och vinter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Snubblade över det här: https://www.hasselforsgarden.se/news/information-om-problem-m...

Kanske intressant för er som köpt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag och sambon provar på att odla Körsbärstomater, Plommontomater, Chili, Paprika och Jordgubbar till sommaren.
Ingen av oss har odlat eller gjort nåt sånt här tidigare så vi har inte höga förhoppningar även om vi så vill att det ska lyckas.
Vi har en utomhuslåda med plastlock och ett litet billigt växthus. Bor på balkong och sol kommer finnas stora delar av dagen när det blir varmare ute. Till dess står de på köksbordet och njuter av solen.

Hittils har det gått helt ok även om vi var lite sent ute med planteringen (började för ca 3 veckor sedan).

Uppdatering en månad senare. Körsbärstomaterna går bra, resterande däremot går inte lika bra. Men vi ska se om vi kan få till något iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Både chilin och tomaterna blommar här hemma iallafall, hur går det för er andra?

Vad det gäller mina planteringslådor så är jag just nu inne på lådor av cortenstål så ska de hålla resten av mitt liv.
Räknar man på det så går det jämt ut på 30 år mot att byta pallkragar var femte år. Då får jag också större lådor än pallkragarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Både chilin och tomaterna blommar här hemma iallafall, hur går det för er andra?

Vad det gäller mina planteringslådor så är jag just nu inne på lådor av cortenstål så ska de hålla resten av mitt liv.
Räknar man på det så går det jämt ut på 30 år mot att byta pallkragar var femte år. Då får jag också större lådor än pallkragarna.

Blommar inte ännu men har börjat ta fart. Habaneron verkar äntligen ha hittat sig i sina 9x9 krukor och dragit iväg närmare 1cm om dagen nu så det drar väl ihop sig till att öka storleken igen. Förhoppningsvis ska tunnelväxthusets plast på snart så vi kanske kan peta ut lite saker eftersom gurkplantorna tar över fönstren.

Vi var sena med att sätta frön men det blir nog resultat ändå slutändan

När går ni andra över till slutkrukor för växterna? Vi har våra chili och tomator i 9x9 eller 11x11 nu och överväger att hoppa direkt upp till 20L, medvetna om att vi då inte lär se någon större tillväxt närmaste tiden medan rötterna breder ut sig.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Nu börjar det röra sig på riktigt bland plantorna. Min Rocoto har fått flytta ut redan eftersom den tydligen skall vara lite köldtåligare och det började bli ont om plats (eller ja, det har varit väldigt ont om plats länge nu. Men alla tomaterna lfyttade ut så den och gyllenbäret följde med av bara farten ^^).

Blended Lemon har fått ett gäng mogna frukter nu, väldigt trevlig söt smak på den och inte jättemycket hetta vilket var vad jag hoppades på eftersom den skulle vara som en större och mildare hot lemon.

En liten frukt på min hawaiian ramlade av och jag tänkte att den knappt hunnit växa och säkert inte hade hunnit få någon hetta när jag smakade på den. Snacka om att jag var fel ute

Rätt bra styrka på den och fantastiskt god smak. Kan nog bli en riktigt trevlig sås till hösten.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Har använt en såndär ett år ca. Tillförsel av näring behövs när capsicum (chiliplantor) börjar ge frukter, tillför man ingen näring och låter det gå ett par månader så blir nya frukter relativt små, sen antar jag att andra saker händer därpå. Jord är lite enklare att starta med än varianter av hydro / mer sterila substrat och det finns ju teorier om smaken på frukterna. Lättarbetad iaf as far as jordsorter går, inte bara kvistar, sten och torv.

Har en habanada (generation två, den första plantan gick väldigt bra, mycket goda starkt oranga frukter, perfekta till sallader och allt möjligt : ) och en Trinidad Perfume som precis fått en mogen frukt vardera, hoppas att jag timat det väl för sommaren. Jo, de bor inomhus men particularly chinense är i min erfarenhet lite svåra att få frukter av under vinterhalvåret(*).

Har en lägenhet helt utan extra rum för växter och två katter som äter allt grönt och gräver i jord så kör ett växttält, på så vis skyddar man sina egna ögon från en väldigt stark lampa eller fler och katterna blir inte sjuka och växter får leva. (Har inget övrigt grönt i lgh). Har även ett balkongväxthus som jag inverterat och har inomhus (klätt i vitt plast på insidan). *(Inget dedikerat växtrum innebär att något annat rum alt hela lgh skulle behöva få luftfukten ökad vinterhalvåret, det går men är behäftat med vissa svårigheter)

Har experimenterat med Airam "Superlux" 20W e27 och skaffat två "Flitiga Lisa" som tar kompaktlysrör. Gillar även Star Tradings och Airams e27 spots för saker som växer upp.

Här är den mindre Lisan, med retro rund strömkontakt och en Cayenne Orange och en Trinidad Scorpion på väg, samt en bild på den enda mogna Trinidad Perfume-frukten.

Det ska bli intressant att se hur T perfume ter sig gentemot Habanada i smak och lukt. Den förra har mer traditionella chinense-blommor, lite gröna och vaxartade och sköra, medan Habanadan som sin förälder har floppy stora vita.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Fick skriva ut lite hållare för att montera något typ av stöd... börjar bli ordentlig volym på rackarna nu
En hel del tappade blommor men det är troligen på grund av de stora temperatursvängningarna som fortfarande uppstår (står i ett uterum som blir >35c dagtid men 15c under natten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

http://i.imgur.com/UW6YOrxl.jpg

Fick skriva ut lite hållare för att montera något typ av stöd... börjar bli ordentlig volym på rackarna nu
En hel del tappade blommor men det är troligen på grund av de stora temperatursvängningarna som fortfarande uppstår (står i ett uterum som blir >35c dagtid men 15c under natten).

Pollinerar du blommorna ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

Pollinerar du blommorna ?

Inte mer än att skaka i buskarna lite (som jag gjort i många år) men jag känner igen detta från förra våren då samma problem uppstod.
Problemet försvann när sommarvärmen gjorde intåg och temperaturen jämnade ut sig.
Dock första året med hydro så dubbelkollade näringslösningen och allt är under kontroll där.

Det är egentligen inte ett jätteproblem då första fruktsättningen på nya plantor i regel är rätt skral och det är hyffsad utdelning redan nu trots detta.

Permalänk
Avstängd

Vi har haft en ruskigt kall april och maj har varit blötare än blötast så både chilin och tomaterna har huserat inomhus den största delen av tiden.

Men så tidiga frukter som i år har vi nog aldrig fått, de största chilifrukterna är ca 7cm långa och ett par tomater är iallafall 3cm i diameter.

Hoppas på en bra skörd då det är en hel del blommor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10