VäxtClockers – allt om odling och trädgård 🌱

Permalänk
Medlem

Kul när det börjar ta sig 😀💪🏻

Ska försöka lägga upp bild(er) när sista pusselbiten under det ”pågående” projektet är klart med vad vi pysslat med under denna tiden. Mycket har blivit gjort och på detta blev det ett nytillskott i fredags i familjen så nu kommer det bli mer hemmatid och kanske en timma över till andra saker som behöver ordnas mellan skratt och tårar 😊

Riktigt imponerad över bilderna ni lägger upp 👍🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu är bäddar, bärbuskar och lådor på plats, fyllda med potatis, jordgubbar, olika sorters zucchini, lökar, tomater och mer kommer det bli.

https://imgur.com/gallery/9Q4w9J0

Här är kryddböjjen som kommer användas flitigt

https://imgur.com/gallery/4nMhaGI

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Alltså att man aldrig lär sig. Har torkat fröer till några av sorterna som fått frukt och har flyttat över dem till kaffefilter ikväll. Låg en liten bit av fruktköttet som satt kvar runt fröerna som jag glatt mumsade i mig.

Jag är inte så mycket chilihead som jag var för ett gäng år sedan så varför jag tyckte det var en bra idé att smaka på Trinidad Scorpion Butch T (tungvrickarnamn) vet jag inte. Men den lilla gnuttan räckte för att få lite svettningar och en tunga i brand så det ska bli kul när fler frukter mognar så jag kan göra sås

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Oj, tycket det växte så det knakade med den jorden ifjol, har kvar säckar sedan dess så nu blev man orolig.

Permalänk
Medlem

Trodde det skulle vara svårare (oklart egentligen varför jag fick för mig det..) att få frukter på min ghost pepper-planta, men här har vi en av tre som är på g.

Permalänk
Medlem

@Olegh

Ser riktigt bra ut (gott/smaskigt)!

OM du orkar så byter jag gärna fröer med dig, vet inte riktigt vad vi har som kanske skulle kunna var intressant men om möjligt så skulle det vara kul

(Gäller er alla så klart)

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@Olegh

Ser riktigt bra ut (gott/smaskigt)!

OM du orkar så byter jag gärna fröer med dig, vet inte riktigt vad vi har som kanske skulle kunna var intressant men om möjligt så skulle det vara kul

(Gäller er alla så klart)

Vet inte om jag skulle kalla ghost pepper varken god eller smaskig
Fortfarande inte säker på om jag kommer vågar inkorporera den i någon faktisk matlagning...

Jag är i en lite udda sits där jag min nästa odlingssäsong troligen kommer vara utomlands så jag är inte så pigg på att byta fröer.
Det är en bra idé dock

Permalänk
Medlem

Håller på att försöka ta dö på skog av Parkslide med röjsåg. Hehe, blir att stampa ved som uppvärmning innan löprundorna. Var en fin häck mot grannen innan han började klaga på att det växte in hos honom och den också börjar leta sig in bland mina fina buskar. Ständigt sommarjobb närmaste 10 åren hos både mig och grannen 🤔 Började 2003 men en liten planta jag fick av en jobbarkompis. Nu 50 meter långt och 10 meter brett.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@olegh

Rätt mängd är nyckeln till framgång, sen att det är en av de starkaste som finns, kan lätt överdoseras såklart men skulle vara riktigt intressant att göra en mustig höstgryta av svamp/fläsk eller varför inte ha på revbensspjäll från vildsvin 😀

Idéerna är många, kul att testa sig fram 👍🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Vet inte om jag skulle kalla ghost pepper varken god eller smaskig
Fortfarande inte säker på om jag kommer vågar inkorporera den i någon faktisk matlagning...

Jag är i en lite udda sits där jag min nästa odlingssäsong troligen kommer vara utomlands så jag är inte så pigg på att byta fröer.
Det är en bra idé dock

En riktig mustig chiligryta på högrev är så sjukt gott. Det tycker jag du ska ha den till, i alla fall en liten mängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kochkramer:

En riktig mustig chiligryta på högrev är så sjukt gott. Det tycker jag du ska ha den till, i alla fall en liten mängd

Jag odlade Carolina Reapers förra året. Det blev typ 15-20 frukter på den, men problemet är att de knappt går att ha till något praktiskt eftersom de är så löjligt starka. Försökte använda en pyttebit i grytor och så men den tog över totalt. I slutändan gjorde jag chilisås på de flesta som blev över, som också blev helt omöjlig att använda. Ögonen rann och det stack i näsan när jag diskade matberedaren efter att jag gjort såsen, borde anat oråd redan där.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

På tal om chili, börjar dyka upp några frukter på mina.
Men problemet jag har är vad ska jag göra med dom...
provade förra året att koka med äggnudlar men de tappade smaken.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag odlade Carolina Reapers förra året. Det blev typ 15-20 frukter på den, men problemet är att de knappt går att ha till något praktiskt eftersom de är så löjligt starka. Försökte använda en pyttebit i grytor och så men den tog över totalt. I slutändan gjorde jag chilisås på de flesta som blev över, som också blev helt omöjlig att använda. Ögonen rann och det stack i näsan när jag diskade matberedaren efter att jag gjort såsen, borde anat oråd redan där.

Haha Jag har mot alla odds +10 reaper-frukter på en liten tre års planta som ser ut att vara redo för skörd inom kort...
Lär nog bli till att torka dem och lägga dem till samlingen i väntan på att hitta mod för att koka en egen sås.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Chilifrukter är kul : )

Slaktade just en orange cayenne-planta som börjat ta sig och för två veckor sedan planterades om till en 6l-kruka. Den har sett lite ledsen ut senaste veckan, har inte reflekterat över det, tänkte att den kanske fick lite för mycket vatten vid flytten till ny kruka..men så rasade en halvfärdig frukt av och eftersom jag haft olika typer av ohyra (inomhus, har bara inomhusplats), bladlöss bland annat i det förgångna så slaktade jag den med ens. Är det nån som vet om det är näringsfel eller någon typ av sjukdom eller skadedjur? Jag får se om plantan (en habanada generation två) den delade plats med också drabbas.

Stammarna till färdiga löv och halvfärdiga blommor och frukter som blir svarta och dör. Har inte sett det här felet förr.

(Har inte sett någon insekt mer än någon enstaka sorgefluga men vissa skadekryp är för små för att synas utan förstoring. Jag gissar på nån form av insektsansgrepp eller en svampsjukdom)

Lite synd för för ett par veckor sedan fick den sina första blommor och såg glad ut och hade gult pollen...men ingen har sagt att livet ska vara roligt.

(I det fallet det var den nya jorden som förde med sig något (jag ungsbakade den inte, ej så trevligt i lgh) så har jag åtminstone en likadan växt på gång i en enkel hydro, separerad från den här i en månad. Får väl se hur det går med den)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

3/6 plantor har nått taket (2.50m) och stödbindning pågår för fullt.
Suger i sig vatten som disktrasor och behöver ~60liter var 3:e dag.

Nu väntar jag bara på att första omgången frukt skall mogna så det inte tar emot lika mycket att beskära plantorna lite för det börjar bli lite väl stort nu

Förra året var det enbart >500k scoville sorter och som många redan varit inne på här så går det knappt att använda till något förutom "weapons grade"-chilisås. Detta året är det enbart "ätbara" chilis (Cayenne Slim, Cayenne Purple, Fish Pepper, Peter Pepper, CGN21500).

Min övervintrade Carolina Reaper börjar dock ge rätt gott om frukt igen

Permalänk
Datavetare

Vissa sakar börja nå skördetid, andra behöver lite mer tid

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Härligt att se alla bilder, ska försöka slänga in några när tid finns vi/jag med, önskar dagarna var 72 timmar långa just nu med allt som jag skulle vilja hinna med .

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Dags att börja planera inför årets säsong! 🌱 😀

I år kommer jag köra med odlingssäckar, Root Pouches, för mina chilis och annat som behöver vettig avrinning, typ medelhavskryddor. Jag tänkte också göra ett experiment och se om det spelar någon roll skördmässigt om man ger en jalapeño en säck på antingen 12 eller 16 liter. Eftersom jag inte har ett växthus tror jag inte att chilin hinner fylla upp 16 liter på den korta odlingssäsong vi har i Sverige, men det ska bli intressant att prova. Vad brukar ni andra som odlar chili köra för storlek på slutkrukan?

Permalänk
Medlem

Hej VäxtClockers!

Har flyttat till nytt radhus i norra Stockholm och tänkte plantera ett äppelträd, en bekant har ett träd som ger äpplen som är röda i fruktköttet som är väldigt goda men hon minns tyvärr inte vad sorten heter. Vad finns det för sorter som ger rött fruktkött och klarar vårt klimat?

Hur långt avstånd ska det vara mellan träden om man ska ha två träd?

Har ett elskåp på tomten, hur långt avstånd bör man hålla till det när man planterar?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

De är små från början och äppelträden vi planterade för 10 år sedan är nu ganska mycket större och grenarna även med lite klippande blir väl i alla fall 3 meter i radie. Så tänk 6 meter i diameter per träd i alla fall.

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Morsan har ett par träd hon gladeligen plantera 2m emellan varandra
men skulle säga det är bäst att ha 2m radie runt vardera träd MINST! som ett fritt utrymme de får växa i.
Så min tanke är att minst ha 4m mellan dem.

Tror jag började lite tidigt met årets plantering med Vitlök, Äppel och Jospel som är ute under snön nu som en fortsättning på förra årets succe med 13 lönnplantor som kom igång,
sen har jag lite chiliplantor som har övervintrat inne med en koloni sorgenmyggor vardera 😮‍💨.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

En krydda som växer vild på Öland och Gotland är Alvargräslök (Allium schoenoprasum var alvarense). Underbar på våren när den blommar. Bilderna är en bit ner på sidan. Visst är den vacker?

Alvargräslök (Allium schoenoprasum var alvarense)

Mig veterligen växer den bara vilt på Öland och Gotland, i Sverige i vart fall.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweagle:

Dags att börja planera inför årets säsong! 🌱 😀

I år kommer jag köra med odlingssäckar, Root Pouches, för mina chilis och annat som behöver vettig avrinning, typ medelhavskryddor. Jag tänkte också göra ett experiment och se om det spelar någon roll skördmässigt om man ger en jalapeño en säck på antingen 12 eller 16 liter. Eftersom jag inte har ett växthus tror jag inte att chilin hinner fylla upp 16 liter på den korta odlingssäsong vi har i Sverige, men det ska bli intressant att prova. Vad brukar ni andra som odlar chili köra för storlek på slutkrukan?

Körde någon självvattnande kruka från Lidl förra året som väl rymmer runt 20-25 liter tror jag, fick en del chili från dem men inte så mycket som jag skulle önskat. Förra året sattes dock fröna i mitten på mars och den här säsongen sattes de ner i december så en del av plantorna börja redan bli såpass att det börjar bli aktuellt med någon slags mellansteg till innan slutkrukorna enbart pga platsbegränsningar.

Sådde en andra omgång chilifrön häromdagen och nu är det väntans tider Självklart har jag gjort allting bakvänt så några milda sorter var i förra omgången och starkare nu för annars vore det ju ingen utmaning.

Sorter jag redan fått upp är:
Padrones
Jalapeno
Buena Mulata
Trinidad Moruga Scorpion Caramel (en ynka planta från 6 frön )

Sorter jag sått är:
Red Cherry Hot
Cayenne long slim
Thai Chili Culinary (mildare variant)

Mest spännande är egentligen jalapenoplanterna då det är frön från förra årets skörd och det är min övertygelse att bygga ett eget fröförråd är ett värdigt mål. Ser redan fram emot att ta frön från årets sorter så det inte behöver köpas mer.

En av buenaplantorna är tänkt att få bo permanent inne, eventuellt i köket, som en evig huschili om det visar sig att den ger lika goda frukter som plantan fröna är tagna från.

Har ingen aning om vad jag ska med Scorpion till eftersom jag inte nödvändigtvis gillar de superstarka varianterna men jag hittar väl på något. Lura kompisar med kanske?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

För lite näring?

Gjorde ett första försök att odla upp chili med hydro. Valde att sätta hälften av mina frö i rockwool och hälften i kokosfiber.

I rockwoolen så har inga frön grott, i kokosfibern så har frön grott men jag har nu problem med att dom inte växter vidare. Jag tänkte att det var för lite näring och hällde på mer hydro-näring så dom stod i vätskan. Verkar dock inte ge effekt. Har gått cirka 5 dagar utan att dom växt.

Någon som haft liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

En krydda som växer vild på Öland och Gotland är Alvargräslök (Allium schoenoprasum var alvarense). Underbar på våren när den blommar. Bilderna är en bit ner på sidan. Visst är den vacker? Alvargräslök (Allium schoenoprasum var alvarense) Mig veterligen växer den bara vilt på Öland och Gotland, i Sverige i vart fall.

Mycket vanlig i Finlands/Ålands skärgård. Osäker på stockholmsområdet, har inte stigit i land på små kobbar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bovinejoni:

Gjorde ett första försök att odla upp chili med hydro. Valde att sätta hälften av mina frö i rockwool och hälften i kokosfiber.

I rockwoolen så har inga frön grott, i kokosfibern så har frön grott men jag har nu problem med att dom inte växter vidare. Jag tänkte att det var för lite näring och hällde på mer hydro-näring så dom stod i vätskan. Verkar dock inte ge effekt. Har gått cirka 5 dagar utan att dom växt.

Någon som haft liknande problem?

Spontant skulle jag säga att de tvärtom kan ha fått näringsbränna, alltså att de har fått för mycket näring. Det brukar räcka med rent vatten till dess att de fått sitt första par karaktärsblad (de första bladen efter de två första, hjärtbladen), innan dess finns all näring de behöver i fröet. Sen kan man köra halv dos ett tag, tills de är lite större. Hur doserade du näringen du hällde på, gav du dem en svag lösning eller full dos?

Edit: det de är sått i ser även rätt blött ut, tänker att det finns en risk att de i stenull kan ha ruttnat. Är de blöta eller bara fuktiga?

Permalänk
Skrivet av Sweagle:

Spontant skulle jag säga att de tvärtom kan ha fått näringsbränna, alltså att de har fått för mycket näring. Det brukar räcka med rent vatten till dess att de fått sitt första par karaktärsblad (de första bladen efter de två första, hjärtbladen), innan dess finns all näring de behöver i fröet. Sen kan man köra halv dos ett tag, tills de är lite större. Hur doserade du näringen du hällde på, gav du dem en svag lösning eller full dos?

Edit: det de är sått i ser även rätt blött ut, tänker att det finns en risk att de i stenull kan ha ruttnat. Är de blöta eller bara fuktiga?

Ah ok - har haft svårt att veta hur jag ska dosera näringen eftersom jag läste att coco noir inte har någon näring alls. Alla har fått full dos med näring, riktigt blött. Antar att det kanske är rötterna som möglat isåfall? Jag satte ett gäng nya frön i vanlig såjord som backup nu.

Ni som kör hydro - brukar ni driva upp växterna i vanlig jord tills dom är redo att "planteras"?

Permalänk
Skrivet av bovinejoni:

Ah ok - har haft svårt att veta hur jag ska dosera näringen eftersom jag läste att coco noir inte har någon näring alls. Alla har fått full dos med näring, riktigt blött. Antar att det kanske är rötterna som möglat isåfall? Jag satte ett gäng nya frön i vanlig såjord som backup nu.

Ni som kör hydro - brukar ni driva upp växterna i vanlig jord tills dom är redo att "planteras"?

När jag kört hydro så har jag sått i rockwool eller rootkit, på samma sätt som du i ett miniväxthus. Rockwool har jag kört med bara vatten och kramat ur så att den är ca 60% vatten av vad den är när den är mättad. Man får passa sig när man kör små rockwool, de torkar ut väldigt fort. När två par karaktärsblad tittat upp börjar jag näringsvattna med ungefär 30% styrka. Sedan ökar jag näringsinnehållet i vattnet lite i taget de kommande veckorna.

Vad ska du köra för system sen?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag odlade Carolina Reapers förra året. Det blev typ 15-20 frukter på den, men problemet är att de knappt går att ha till något praktiskt eftersom de är så löjligt starka. Försökte använda en pyttebit i grytor och så men den tog över totalt. I slutändan gjorde jag chilisås på de flesta som blev över, som också blev helt omöjlig att använda. Ögonen rann och det stack i näsan när jag diskade matberedaren efter att jag gjort såsen, borde anat oråd redan där.

Låter som en bra affärside👍
Inte många starka chilisåser görs i sverige.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

När jag kört hydro så har jag sått i rockwool eller rootkit, på samma sätt som du i ett miniväxthus. Rockwool har jag kört med bara vatten och kramat ur så att den är ca 60% vatten av vad den är när den är mättad. Man får passa sig när man kör små rockwool, de torkar ut väldigt fort. När två par karaktärsblad tittat upp börjar jag näringsvattna med ungefär 30% styrka. Sedan ökar jag näringsinnehållet i vattnet lite i taget de kommande veckorna.

Vad ska du köra för system sen?

/S

Ah - kanske är det som är felet. För mycket näring. Antar att det är förväntat när man testar något nytt. Ska se om det hjälper att torka ut dom lite och se om det gror. Sådde 12 frön i jord nu som backup så jag inte missar säsongen. Men skulle helst vilja slippa jord då jag åkte på bladlöss förra året. Var lite oförsiktig och tog plantor fram och tillbaka från kolonilotten. I år microvågade jag dock jorden innan, så hoppas det är safe.

Fick hydro lite som en fix idé. Har byggt ett eget system med hjälp av IKEA kuggis. Köpte en billig luftpump med en sten på amazon som jag tänkte koppla in, men den låter som en skruvdragare när den kör så tänkte koppla en timer varannan timme så jag inte blir knäpp. Lampan är en 15w LED. Den räckte förra året för att få ganska bra med frukt från en chili. Brukar flytta ut dom på balkongen dom få soltimmar jag har där också.