Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Vi som gillar stark mat

Det finns "stark" mat och sedan så finns det stark mat.

Tänkte att det kunde vara trevligt att prata lite om detta.

Kan ta lite om mig själv, jag har gillat stark mat ett tag, det började med de sk "starka taco-såserna" som snabbt blev tama.
Min systers ex hade köpt någon stark sak från Blair's som vi hade i en gryta, resten av familjen ville slänga den, men jag tyckte det var gott och på den vägen är det.

Numera så när jag äter tex tacos så varierar jag mellan Ghost Pepper och Carolina Reaper beroende på vad jag känner för.
Vill jag ha den snabba explosiva hettan så blir det GP, vill jag ha lite söt fruktighet innan så blir det CR.

Har nu beställt några CR1 från Holland som kommer användas för att göra CR Vodka Shots.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 6T

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Jag gillade riktigt stark mat när jag växte upp. Nu har det faktiskt "gått över" lite, och är på en mera normal nivå. Uppskattar när det bränner till lite, men inte mer än så.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - Asus B450 - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av THB:

Det finns "stark" mat och sedan så finns det stark mat.

Tänkte att det kunde vara trevligt att prata lite om detta.

Kan ta lite om mig själv, jag har gillat stark mat ett tag, det började med de sk "starka taco-såserna" som snabbt blev tama.
Min systers ex hade köpt någon stark sak från Blair's som vi hade i en gryta, resten av familjen ville slänga den, men jag tyckte det var gott och på den vägen är det.

Numera så när jag äter tex tacos så varierar jag mellan Ghost Pepper och Carolina Reaper beroende på vad jag känner för.
Vill jag ha den snabba explosiva hettan så blir det GP, vill jag ha lite söt fruktighet innan så blir det CR.

Har nu beställt några CR1 från Holland som kommer användas för att göra CR Vodka Shots.

Skrivet av emilakered:

Jag gillade riktigt stark mat när jag växte upp. Nu har det faktiskt "gått över" lite, och är på en mera normal nivå. Uppskattar när det bränner till lite, men inte mer än så.

Jag har faktiskt tänkt på en sak vi som gillar stark mat har vi svagare smaklökar än dom som inte gillar stark mat?
Själv älskar jag stark thaimat.

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Då gillar jag nog "stark" mat. Gillar lite hetta men inte för hett.

CPU: AMD Ryzen 1600 3.8GHz Ram: Corsair 3000MHz 16GB Moderkort: Asus Prime B350 Plus Grafikkort: RTX 2060 PSU: EVGA Supernova G3 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Älskar stark mat så länge man får två glass mjölk till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Jag älskar stark mat. Tror det började efter att min morbror tog mig till Finland när jag var liten och bjöd mig på en kebabtallrik där i Rovaniemi som han sa "kurar ens förkylning". Vet inte om jag skulle tycka den var stark idag men då när jag var ca 8-9 år var den stark tyckte jag, men väldigt gott!

Tyvärr äter jag stark mat på tok för sällan nuförtiden. De andra i huset gillar det inte särskilt, och är man ute på resande fot vill man ju gärna äta saker som man vet "fungerar bra" i magen så då vågar man ju sällan ta det starkaste som finns på restaurangen.

Main i7-8700K, Z390 I AORUS, NH-U14S, 16GB 3200MHz, GTX 1080 Ti, SF600, Node 304 (mITX), ~2.5 TB SSD
Kringutrustning AG241QX, G305, KB390L [Kailh Blue], DT770 Pro 32ohm
Server (Unraid) 1700X, AX370-Gaming K7, 16GB ECC, Define R6 (ATX), ~32 TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Är helt beroende av Sriracha, inte det starkaste som finns, men funkar till det mesta.

Sriracha och Oatly iMat Fraiche, tacokrydda och svartpeppar, bara att blanda och ställa in i kylen.

Mycket gott som dipp eller kall sås, mums.

XripperX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Sep 2007

Jag gillar det men svettas av det, okej att äta hemma men restaurang kan bli jobbigt.

Nu pratar jag om vanlig stark mat och inte Carolina Reaper stark mat.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel i5 8600k @ 4.6 GHz || Dark Rock Pro 2 || 1080ti || Dark Power Pro 10 || Acer Predator Z35P

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Jag gillar den chilioljan med flakes de har på kinesiska restauranger. Obs kinesiska restauranger inget neoasianthaiblabla.

i7 6700K | Z170 | 16GB | 1080Ti | 1000W | Cosmos II | EK CPU| D5 | Alphacool 150ml res/top | 360mm + 240mm + 140mm | Aquacomputer GPU | AOC Agon 27" 144Hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skepplanda
Registrerad
Mar 2007

Grön chillipasta... Sen finns ju de däringa små flaskorna med fermenterad chili oxå...

Stationär: Raven 02 ▏ Gigabyte z77x-UD5H ▏ 2700K@4,8 NH-D14 ▏ KFA 1070Ti ▏ 16 Gb Vengeance LP ▏ HP LP2465 ▏ Steelseries Sensei RAW ▏ CM Quickfire TK ▏ Win10 Pro 64 ▏ Bärbart: Thinkpad X1 Carbon ▏ Mobil: S5

"Bättre bli motbevisad -än förklarad skyldig"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2013

Tror jag uppskattar "stark" mat. Jalapenos får det gärna vara mkt av men över det blir det ju inte så mkt annan smak man känner. Sriracha är en ganska nyfunnen favorit hos mig, har märkt att jag gärna tar mer och mer av den iaf

Något jag annars tycker är riktigt gott är när det är riktigt mycket svartpeppar och då gärna Tellicherry peppar.

Var dock tvungen att testa en sån där riktigt stark asiatisk gryta en gång. Blev varnad 2 gånger av personalen att den skulle vara stark, jodå mycket riktigt den var det drag i. Efter 2 tuggor försvann alla andra smaker haha. Ingen aning vad det var för peppar i den.

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

lagom är bäst

sen är en favorit sichuan-peppar. helt sjuk smakupplevelse

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Jag gillar stark mat, käkade ofta Vindaloo och grön curry men min mage och ändtarm har börjat säga ifrån tyvärr så offrar mig bara någon gång ibland senaste året.

Dator: Corsair 460X RGB, i7 6700K @ 4,6 Ghz, Asus Maximus VIII Gene, Noctua D15, Corsair LPX 32GB@3000MhzCL15, ASUS GTX 1080ti OC, Kingston HyperX SSD 120GB, Samsung 840 EVO 250GB, Samsung 850 EVO 500 GB, Samsung 960 EVO 1TB, Corsair RM650x.
Skärm: ASUS PG348Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Älskar stark mat! Srirachasåsen var ju bra ett tag, men nu är det som ketchup för mig.

Brukar beställa käk på lokala thaiwoken och då be om extra sambal och chilipulver som jag strösslar över hela måltiden, då jävlar brinner det i munnen

[7700K 4.5Ghz] - [PRIME Z270-A] - [16Gb 3200Mhz] - Asus ROG Strix GeForce GTX 1080] - [970 M2 500GB] - [FD 800W Newton R3 Platinum] - [Noctua D14] - [Define R3] - [S27A950D @120hz]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Älskar stark mat. Sedan finns det som redan uppdagats, starkt och "starkt", köper man vanliga prylar i mataffären och det står "starkt kryddat" så är det i nio av tio fall nästintill smaklöst.
Om man nu ska gå någon medelväg så älskar jag chipotle, otroligt gott med den där rökiga smaken som samtidigt kan vara rätt hyfsad i styrkan.

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Strax över midnatt, och så hittar man denna tråd. Blev nu värst sugen på pad thai med extra het sås

Har ni några preferenser när det gäller chilipeppar/sås? Någonting lite högre upp på Scoville skalan men som ändå smakar bra?

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Okt 2007

Stark mat är sjukt nice, har CR krydda hemma som jag använder vilt till saker. En sak jag hittat ät vitvinsmusslor i gräddsås, fläsk och lite färsk chili samt CR kryddan, de blir mumma 👌.
Sen även starka såser från hot ones är väldans goda, finns en habanero mango som är sjukt god att grilla egna kycklingvingar till 🤤.
Mums!

Intel 5820K@4.2GHz | Kraken X60 | MSI X99S | Sapphire Fury
16GB@2300MHz | 1xSamsung 830 256GB | 1xSamsung 840 250GB | 1xSB500GB | 1xWD2TB | 1x WD3TB | Corsair HX750W
Soundblaster ZXR | Fractal Design R4+5 Noctua 140mm |
GPU 6870 @1GHz core VALI: http://www.techpowerup.com/gpuz/hm8zf/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Gillar stark mat som smakar bra, när det bara är starkt men smaklöst så kan jag inte äta det.

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod | Xtrfy XGP-L4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010

Gillar stark mat..men min mage gillar det inte för det mesta..så får bli å avstå det tyvärr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Ironin i att jag har haft problem med min mage i över 25 år, men sedan jag började äta starkare och starkare så har magen bara mått bättre och bättre. Nu som någon ovan sa så är srirachan lite som ketchup.

Vilket är nästa steg? Ogillar tabasco och liknande som bara smakar... surt eller hur man skall beskriva det. Tips på nån god (gärna hälsosam) sås som man kan ha till i princip allt?

Tips till den som inte testat - om du käkar mackor till lunch och de är lite torra så lägg sriracha mellan bröd och pålägg. gör susen, på flera vis

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Asssor:

Gillar stark mat som smakar bra, när det bara är starkt men smaklöst så kan jag inte äta det.

Har samma syn. Älskar stark mat men det ska vara gott också att bara äta för det är starkt känns så meningslös.

Vem som helst kan laga stark mat men det är en konst att lyckas laga stark mat som smakar bra.

Intel Core i5-4690K, Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz, Corsair CX750M, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, GTX1080 Strix
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Jag gillar när det är lite klös i maten, men ligger inte på GP- eller CR-nivå. Så jag gillar nog "stark" mat.

Egentligen så tål jag rätt het mat tycker jag själv, men när det blir så pass starkt att man tappar smak från de råvaror man tillagat så stagnerar mitt intresse lite. Jag har också en benägenhet att svettas rätt ordentligt när man kommer över en viss tröskel hehe.

PC: Intel i7 8700K @ 4,8GHz | Noctua NH-D15 | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,25GHz | Asus Z370-E | 32GB DDR4 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD | Seagate Ironwolf 10TB + X antal mindre HDDs
Monitor: Asus ROG PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS G-Sync | Samsung 55" Q7FN QLED (120Hz)
Foto: Canon EOS 80D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II | Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariannelund
Registrerad
Nov 2013

GOTT å äta men inte få ur sig, eller så är de jag som e svag. kryddar med chili krydda o cayen, dock odlar man egna chili frukter får se om de e ngt drag i det:D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

Efter jag fick diverse medicin mot 2 diskbråck i halsen, så har jag gått från att kunna käka de flesta chillis, till att kunna tycka grillkrydda är starkt. Mysko men sant.

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Acer Predator 1440p 27", Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Hittade en korv på Willys häromsistens som heter "scorpions", eller något sådant. Oj, den var helt okej och stark, dvs av typen riktigt chili-stark. Det blir nog den fler gånger när man inte orkar riktigt fullt med med höga ambitioner.

| Fractal Design Define R5 | Asrock X399 Fatal1ty | AMD Ryzen Threadripper 1950X | Enermax Liqtech 360 | Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16 | OCZ ZX 1000W | ASUS GTX 1070 Ti Strix | Philips 328E9FJAB/00 | Debian Sid | LXQt |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shanghai
Registrerad
Dec 2010

(nu blir nog du förvirrad antar jag)

Brukar käka stark mat 3 till 5 gånger i månaden och då rinner svettet. Extra tydligt är det där man börjar bli skallig 😅

Kyckling fötter komma ganska så starkt kryddade.
Groda är inte heller så dumt.
Kan rekommendera folk att testa på hotpot, då kan ni också välja hur starkt sås ni vill ha det

Men det värsta jag har testat var den satans korven på gamla stan i Stockholm, aldrig mer. Det gick ju inte ens att njuta av maten...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Chili i diverse former fungerar till ALLT: kött, mackor och pannkakor.

Stark mat är bara roligt. Tog sönder mina smaklökar i tidig ålder och på den vägen är det.

Roas med att köpa diverse burkar av olika scoville och låta bekanta prova medan jag käkar på

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Mexikanska grytor eller andra liknande grytor passar bra med starka kryddor.

Jag åt en mexikansk gryta i Grekland för många år sedan och det var först efter det att jag hade ätit upp halva portionen som jag kände hur extremt kryddad den var och jag sa till dom andra som satt runt bordet att jag upplevde en känsla av kryddstark nirvana som kan beskrivas som ett svettigt och stillsamt och lyckorus.

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2001

Trevlig tråd. Älskar starkt.

https://youtu.be/OYcLZdxwg1o?t=30

8600k @5, Asus TuF Z370 Pro, 16GB Corsair @3.2
Vega56 @1600/1000, Corsair RMx750, Corsair H115 Pro.
AG322QC4 144Hz, 1440p.
En öl, PS4 Pro och en 65" 4k TV.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Allexz:

Ironin i att jag har haft problem med min mage i över 25 år, men sedan jag började äta starkare och starkare så har magen bara mått bättre och bättre. Nu som någon ovan sa så är srirachan lite som ketchup.

Vilket är nästa steg? Ogillar tabasco och liknande som bara smakar... surt eller hur man skall beskriva det. Tips på nån god (gärna hälsosam) sås som man kan ha till i princip allt?

Tips till den som inte testat - om du käkar mackor till lunch och de är lite torra så lägg sriracha mellan bröd och pålägg. gör susen, på flera vis

Vet inte hur sriracha är vad det gäller styrka. Men jag tycker att loiusiana hot sause chipotle är god och lättanvänd. Lite som tabasco i styrka men mycket mindre syrlighet och mer smak.
Men är sriracha samma lika som tabasco i styrka kanske du ska titta på något lite starkare.

Brukar även använda den på just mackor

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3