Skillnad om lagring ansluts direkt till RPi eller ansluten till routern?

Permalänk

Skillnad om lagring ansluts direkt till RPi eller ansluten till routern?

Jag jobbar med att sätta upp ett system som bland annat ska sköta filer. Jag ska tex komma åt filer utanför hemmet och mitt bredband är 100/100.

Har det någon betydelse om USB lagringen ansluts till routern (stödjer bara USB2) eller direkt till RPI? Skälet till att jag undersöker båda möjligheterna är att olika lägen erbjuder olika möjligheter. Routern är på ett ställe, och TVn är på ett annat ställe. Jag tänkte då kunna ha USB-lagringen vid routern, medan min RPi är vid TVn och ansluten till en switch tillsammans med andra nätverksanslutna enheter.

För det behöver jag dubbelkolla om någon av alternativen är bättre eller om det funkar vilket som.

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur snabb din router är, men rsp kör ju lan/wlan på damma usb Interface som disken kommer sitta. Så skillnaden i hastighet kommer vara minimal tror jag. Kan vara att din router är lite snabbare på att skyffla filer. Beror på hur du tänkte dela filerna mot nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

tack doktorn

Detta kanske besvarar min fråga ändå. Behövde veta om det skulle vara en nackdel att ansluta mot routern direkt. Är det ungefär likvärdigt är det precis så jag vill köra.
Filerna mot nätet blir bland annat Resilio Sync, lite som Dropbox.