(akut) datorhjälp moderkort b450 moderkortsdistanser i R6

Permalänk
Medlem

(akut) datorhjälp moderkort b450 moderkortsdistanser i R6

Hej! Första gånger jag bygger en dator. Håller på just nu.

Har ett fractal design define R6 och ett b450 moderkort.

Lyssnade på inets datorbyggarguide som sa att man skulle skruva i "moderkortsdistanser" i chassit i baksidan där moderkortet ska sitta. Detta var jätteviktigt annars så kunde man kortsluta alla komponenter då moderkortet kom emot plåten.

På mitt chassi satt det redan piggar i, och stoppar jag på moderkortet ser det ut som att det är distans mellan moderkortet och plåten. Fick dock med en extra distanspigg. Bör jag montera denna? I manualen står det någonting om mATX och att man bör flytta skruvarna isåfall, men jag har ju ATX så jag antar att jag inte behöver göra något mer?

Någon som har monterat ett ATX kort i R6? Vill verkligen inte göra fel.

Permalänk
Medlem

Du bör inte behöva göra någon ändring. Kontrollera hur många distanser som sitter i chassit och hur många hål du har på brädan så det är lika många och att dessa är på rätt plats. Finns det en distans för varje hål och ingen distans som sitter där det inte är hål, go for it

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Det ska inte finnas en distans där moderkortet inte har ett hål, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Du bör inte behöva göra någon ändring. Kontrollera hur många distanser som sitter i chassit och hur många hål du har på brädan så det är lika många och att dessa är på rätt plats. Finns det en distans för varje hål och ingen distans som sitter där det inte är hål, go for it

Skrivet av AGI:

Det ska inte finnas en distans där moderkortet inte har ett hål, helt enkelt.

Tack så mycket. Det löste sig, men man var allt lite nervös när man tryckte på startknappen.