Ögonlaser i Stockholm [LASEK-metoden]

Permalänk

Ögonlaser i Stockholm [LASEK-metoden]

Hej, jag har under en längre tid funderat på att behandla mitt (ganska litet) synfel med ögonlaser. Jag bor i Stockholm och har varit hos en klinik på Östermalm som heter Lirema. De rekommenderade LASEK-metoden vilket jag också föredrar då LASIK-metoden känns något riskabel.

Har ni här på forumet några erfarenheter från ögonlaserbehandlingar (Särskilt LASEK), i så fall är ni nöjda med resultatet?

Tack på förhand.

Angelamerkel

Permalänk
Medlem

Gjorde lasek op på globen ögonklinik för lite mer än 10 år sedan. Ont som fan första dagarna innan man fick ta ut linserna. Första månaderna såg man hologram runt lysen på kvällen, och såg lite grumligt direkt när man vakna. Efter det allt väl förutom lite ökad ljuskänslighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en FS-Lasik hos Globens Ögonklinik, det är... 9 eller 10 år sedan.

Bästa pengarna jag spenderat i hela mitt liv måste jag säga.

Första dagen gjorde det ont som fan, som att ha kliat sig i ögat med fingrarna precis efter man hackat chili.
Fick tunga tabletter, somnade, vaknade dagen efter och såg!

Var lite torr i ögonen i 3-4 dagar och fick ta ögondroppar. Men efter det har det inte varit några problem alls.

Efter 2 veckor var synen nere så pass bra att jag fick intyg på att jag inte behövde glasögon för att köra bil längre.

Upplever lite "Halo" effekter nattetid när jag kör bil och får möte, blir lätt bländad, men det är bara att kolla lite åt sidan så är det inga problem.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde min behandling på Vårda vid Rådmansgatan, deras metod heter NoCut de använder bara laser och var jättesnabbt avklarat, rekommenderar att du kollar på det. Personalen var grymt informativa och snälla (plus man fick en muffin efteråt).

Hade inga problem med smärta eller så, man får en hel del tabletter, droppar och krämer och bra instruktioner när man ska ta vad etc. De brukar ha rabatt runt hösten och man kan givetvis ta det på bruttolönen.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde FS Lasik på Memira i Stockholm för över 10 år sedan och som tidigare svar är det överlägset det bästa beslut jag gjort. Så skönt att slippa linser/glasögon främst när jag ska göra saker i vatten.

Ingreppet tog några minuter och man ser knivskarpt direkt efter. Ser fortfarande väldigt bra, men med åldern antar jag att det kommer någon förändring.

Grusigt i ögonen och riktigt jobbigt att spärra upp ögonen under kvällen för att droppa i bedövning, annars helt smärtfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Gjorde lasek op på globen ögonklinik för lite mer än 10 år sedan. Ont som fan första dagarna innan man fick ta ut linserna. Första månaderna såg man hologram runt lysen på kvällen, och såg lite grumligt direkt när man vakna. Efter det allt väl förutom lite ökad ljuskänslighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av oobum:

Jag har gjort en FS-Lasik hos Globens Ögonklinik, det är... 9 eller 10 år sedan.

Bästa pengarna jag spenderat i hela mitt liv måste jag säga.

Första dagen gjorde det ont som fan, som att ha kliat sig i ögat med fingrarna precis efter man hackat chili.
Fick tunga tabletter, somnade, vaknade dagen efter och såg!

Var lite torr i ögonen i 3-4 dagar och fick ta ögondroppar. Men efter det har det inte varit några problem alls.

Efter 2 veckor var synen nere så pass bra att jag fick intyg på att jag inte behövde glasögon för att köra bil längre.

Upplever lite "Halo" effekter nattetid när jag kör bil och får möte, blir lätt bländad, men det är bara att kolla lite åt sidan så är det inga problem.

Om ni hade linser innan, upplever ni mer "halo" efter operationen vs. linser eller hur skulle ni jämföra det om ni upplevde det även med linser?

Känns som det är ett genomgående problem jag hört från andra som kört på operation.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag gjorde LASEK för 9 år sedan på Memira i Malmö. Rekommenderades FS-LASIK men jag gillar inte konceptet att skära upp och lyfta på ett "lock" i hornhinnan. Allt jag läste på innan indikerade större risk (om än fortfarande väldigt låg) för de allvarligare biverkningarna med LASIK jämfört med LASEK också.

Mina upplevelser:
- Kraftig smärta de första dagarna, extremt ljuskänslig. Jag var ledig från jobbet två dagar och sen var det helg. Rekommenderas att ha minst 3 dagar ledigt så du kan reglera ljusmängden runt dig.
- Bra nog syn att köra bil och jobba inom en vecka (jag var ganska kraftigt närsynt) men det tog ett par månader innan jag tyckte att jag såg perfekt.
- Förhöjd ljuskänslighet i nästan ett år
- Vissa haloeffekter runt ljus i mörker och liknande höll i sig i nästan 2 år men det blev bättre efterhand. Det var acceptabelt redan efter en vecka. Något värre än linserna innan
- Torr i ögonen på natten vilket kunde vara smärtsamt om ögat klibbade fast på ögonlocket. Detta försvann helt först efter ett par år
- Numera har jag inga bekymmer alls

Så mycket småsaker som var irriterande i början men på det stora hela tycker jag att det är ett av mina livs bästa beslut att operera mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Om ni hade linser innan, upplever ni mer "halo" efter operationen vs. linser eller hur skulle ni jämföra det om ni upplevde det även med linser?

Känns som det är ett genomgående problem jag hört från andra som kört på operation.

Upplevde inte detta med linser och inte nu heller det var bara dom första månaderna efter op.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Känns Overkill att lasra ögona för ett litet synfel.
Släkting gjorde det, vet inte vilken metod.
Ljuskänsligheten har inte släppt än och det är några år.
Har du otur får du biverkningar vissa verkar klara sig fint.
Jag skulle aldrig göra det lotteriet idag då resultatet av alla laseroperationer i ögat inte visat sig alls vara så "ofarligt" som branschen menat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Känns Overkill att lasra ögona för ett litet synfel.
Släkting gjorde det, vet inte vilken metod.
Ljuskänsligheten har inte släppt än och det är några år.
Har du otur får du biverkningar vissa verkar klara sig fint.
Jag skulle aldrig göra det lotteriet idag då resultatet av alla laseroperationer i ögat inte visat sig alls vara så "ofarligt" som branschen menat

Skickades från m.sweclockers.com

Lite ljuskänslighet har jag fortfarande idag, men det är den enda kvarstående biverkan.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

@Bosse78: Och då är ju frågan om man som TS med ett ganska litet synfel ska riskera denna biverkning eller allvarligare? Jag skulle själv vara väldigt tveksam. Det finns ju som sagt var risker med det hela och om då den egentliga nyttan med det hela är relativt liten, nja. Men det är ju enbart TS som kan svara på det. Om TS tycker det kan kan vara värt att få ordenligt försämrad syn för att kanske få lite bättre syn?

Permalänk
Medlem

Alltså, det man (jag) vill från är ju att använda linser/glasögon. Då spelar det inte någon roll hur stort eller litet synfel man har.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

jag känner ganska många som gjort olika metoder någon som fått sämre syn har jag aldrig hört talas om.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Båda mina tjejer 4 och 7 har brytningsfel. Skönt att veta att det kan fixas Kanske det blir även mera avancerade metoder när dom kommer i åldern där operationen kan utföras.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Jag gjorde Lasik i Manila ifjol, var på semester så passade på att göra det där. Kliniken använde den nya metoden som bara använder laser till allt, obekvämt som tusan ca 2 timmar efter när bedövningen släppte, men gick till sängs och när jag vaknade hade jag inte besvär alls. Lika ljuskänsliga ögon som före och inte problem med "halo" vid mörkerkörning. Någon enstaka gång var ögonen lite torra men det besväret är borta nu. Var så pass mycket billigare att göra operationen därnere att mellanskillnaden betalade för flygbiljetter och hotell. (op. kostade ca 1300€) så jag skulle inte säga att man ska vara rädd för LASIK, speciellt den senaste tekniken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Jag gjorde min operation 2006. Körde LASIK.
Hade väll lite skavande första 1-3 dagarna. Men inte märkt av några direkta bieffekter.

Enda jag kan klaga på är att det är lite svårare på kvällarna att läsa svart text på en blänkande vit skylt (när man lyser på en skylt med helljuset) men i övrigt inga konstigheter.

Helt klart bästa jag lagt pengar på.

Gjorde min operation på Globen Ögonklinik och det gick på 21 500 kr om jag inte minns helt fel.

Edit: Finns en gammal tråd också https://www.sweclockers.com/forum/trad/712438-sahar-gick-det-...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Ansluter mig till de som genomgått FS-LASIK. Ca 7-8 år sedan.

Minns inte att jag hade värk eller svidande ögon eller så efteråt. Däremot var det rejält ljuskänsligt de första dagarna. Men var tillbaka på jobbet framför datorskärmen dagen efter med solglasögon på xD.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

LASIK och FS-LASIK har det varit snack om länge. Är det något nytt pågång som är bättre och med mindre bivärkningar?
Känns som att det är 10 år gammal operation.

Permalänk

Hej, tack för alla svar. Uppskattas verkligen.

Fyll på om ni har mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Om ni hade linser innan, upplever ni mer "halo" efter operationen vs. linser eller hur skulle ni jämföra det om ni upplevde det även med linser?

Känns som det är ett genomgående problem jag hört från andra som kört på operation.

Absolut mer "problem" nu än innan. Innan hade jag det inte alls.

Men den lilla nackdelen är så i underläge mot alla fördelar, så det är ändå verkligen värt att operera för mig.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Ögonlasern Sankteriksgatan 44

Någon här som har några erfarenheter från Ögonalsern på Sankt Eriksgatan 44?

Permalänk
Medlem

Hej. Jag har länge velat göra en laseroperation och förra året bestämde jag mig för att göra en. Jag gick till en klinik i Ronneby som sa att allt var okej för operation och vi bokade en tid. Väl på operationsdagen så blev jag nekad eftersom jag hade fått någon slags infektion eller förkylningsvirus av något slag. Jag fick vänta några månader. Under tiden gick jag till flera andra kliniker som: Memira, Vårda och Ögonlasern. Hos Memira och Vårda såg dom ingenting som skulle vara farligt och sa att jag var okej för operation. Hos ögonlasern sa läkaren att han så något som kanske skulle kunna vara rester från från en virusinfektion men han såg det inte som någon fara. Nu har jag varit tillbaka på mitt första ställe i Ronneby för återbesök flera gånger och fortfarande säger han att det inte har läkt och att jag inte kan göra operation. Han berättar att ytan man opererar på måste vara helt läkt vilket jag tycker är förståeligt men jag förstår inte varför andra kliniker inte tycker det. Jag blir väldigt irriterad för jag väldigt väldigt gärna göra den operationen. Jag måste ha glasögon hela tiden vilket jag hatar eftersom läkaren i Ronneby sa att linser försämrar läkningen och är också troligtvis anledning till att jag fick viruset från början. Vet inte riktigt vad ni ska säga men vill bara ha synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gjorde en ICL för drygt två år sedan. Hade ett för stort synfel för vanlig LASIK. Så här i efterhand helt klart det bästa jag gjort. Helt smärtfritt efteråt också till skillnad från andra metoder. Man är ju inte jättekaxig när man ska göra själva operationen men det var verkligen inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gjorde också en ICL för runt 2 år sedan. som @MsSmith sade, helt smärtfritt. De första par dagarna var jag lite extra ljuskänslig (solglasögon inomhus) och såg gigantiska halos. Ser fortfarande halos och kommer troligen se det resten av livet gissar jag men absolut inget jag stör mig det minsta på. Det har på något sätt blivit en del av synupplevelsen och jag förväntar mig att se dem.
Gjorde min på Memira i Malmö.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Är det bara i storstäderna man kan operera sig?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Bra det. Jag är så ogeografisk oh skulle bara gå vilse

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Ögonlasern Sankteriksgatan 44

Någon här som har några erfarenheter från Ögonlasern på Sankt Eriksgatan 44?

Permalänk
Medlem

Vet någon om man kan pruta eller få ner priset på Memira i Stockholm? Finns der rabatter och rabattkoder att använda sig av?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Vet någon om man kan pruta eller få ner priset på Memira i Stockholm? Finns der rabatter och rabattkoder att använda sig av?

När jag gjorde operation för 23 år sen på Sophiahemmet så jobbade min syster där och då fick jag studentrabatt bara för det Blev 10% så ca 2500 kr billigare.
Har ingen aning om hur det är på Memira men finns säkert någon rabatt att hitta om du googlar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10