Life hacks i teknikvärlden som alla bara måste veta

Permalänk
Relik 📜

Life hacks i teknikvärlden som alla bara måste veta

Morrn! Efter tips av @Callemedskägget tänkte jag dra igång en life hack-tråd där vi kan dela med oss av alla fantastiska små vardagsgrejer som gör livet enklare! Med SweClockers- och teknikfokus då så klart. Allt började egentligen med att Calle delade den här juvelen på Slack..

Kort och gott, alla har väl stört sig på att vi inte kan skriva in gatunummer som folk i Google Maps. Tricket är att skruva siffran före gatan, och sedan låta autokomplettering jobba. Då blir det helt plötsligt korrekt och fantastiskt, en ny värld har öppnat sig!

Vad har ni mer för smarta tekniktrick?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Äntligen! Jag har länge stört mig på samma sak i Google maps.

Mitt tips:
Även om många nummer inte finns listade på exempelvis Hitta och Eniro så har väldigt många Swish. Vill du veta vem det missade samtalet var från, innan du ringer upp, påbörja en Swish-betalning så får du fram namnet. Sedan är det bara att avbryta.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Gött!
Stör mig som fan på det!
Ska provas

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Äntligen! Jag har länge stört mig på samma sak i Google maps.

Mitt tips:
Även om många nummer inte finns listade på exempelvis Hitta och Eniro så har väldigt många Swish. Vill du veta vem det missade samtalet var från, innan du ringer upp, påbörja en Swish-betalning så får du fram namnet. Sedan är det bara att avbryta.

Detta används flitigt av mig! Även att söka efter numret på Facebook/Messenger ger många bra resultat som övriga tjänster inte hanterar

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Är säkert välkänt men det går att skriva ut exakt vad man söker efter i en dropdown-lista. Så istället för att trycka "s" och scrolla till Sverige så kan man bara skriva "sv" så kommer man rätt direkt. Av någon anledning fungerar det inte alltid men då kan man trycka "t" och scrolla upp istället.

Nästa är inget hack men jag uppmanar alla Windows-användare att köra Wox eller motsvarande. Alt + mellanslag så har man ett popup där man kan öppna program (använd aldrig startmenyn igen), söka på google, använda kalkylator, etc. På Mac finns Alfred även om Spotlight har tagit över många användningsområden.

Permalänk
Medlem

Suverän tråd

Det går ju att ändra uppspelningshastigheten på Youtube och liknade, jag använder mig av Video speed controller, ett plugin i Chrome för att snabbt ändra hastighet med ett knapptryck. Funkar på allt som använder HTML5 video i Chrome.

Tex så ligger Cmores live sändningar mer än 1 minut efter, då spolar man fram lite så man ser sändningen mer live
Youtube kör jag videos med 1.5x till 2x hastighet.

Permalänk
Hedersmedlem

Windowsknappen är klart underskattad i lifehack-karaktär.

De här genvägarna använder jag varje dag:

Win+E - Öppnar Windows Explorer.
Win+X - Öppnar "snabbmenyn" för att komma till lite olika bra delar i Windows.
Win+R - Öppnar "kör"
Win+D - Plockar fram skrivbordet
Win - Plockar fram startmenyn, bara att börja skriva och sen trycka enter när man hittat det man ska ha.

Finns så klart andra bra grejer, men det är är det *jag* använder.

Permalänk
Medlem

På tal om YouTube så förändrade detta mitt användande enormt:

J - Hoppa 10 sekunder bakåt
K - Pausa
L - Hoppa 10 sekunder framåt

Motsvarande funktion i VLC:

Ctrl + Vänsterpil - Hoppa 1 minut bakåt
Ctrl + Högerpil - Hoppa 1 minut framåt

Alt + Vänsterpil - Hoppa 10 sekunder bakåt
Alt + Högerpil - Hoppa 10 sekunder framåt

Går även att hålla inne knapparna för att spola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Morrn! Efter tips av @CalleFZ tänkte jag dra igång en life hack-tråd där vi kan dela med oss av alla fantastiska små vardagsgrejer som gör livet enklare! Med SweClockers- och teknikfokus då så klart. Allt började egentligen med att Calle delade den här juvelen på Slack..

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/72547?key=4aaa0d1b7cde2203113795b12c73d74c

Kort och gott, alla har väl stört sig på att vi inte kan skriva in gatunummer som folk i Google Maps. Tricket är att skruva siffran före gatan, och sedan låta autokomplettering jobba. Då blir det helt plötsligt korrekt och fantastiskt, en ny värld har öppnat sig!

Vad har ni mer för smarta tekniktrick?

Google maps tillåter väl numera att man lägger till ett nummer i kombination med autofill? Jag fick i alla fall upp det sist jag använde appen för någon vecka sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ågren:

Google maps tillåter väl numera att man lägger till ett nummer i kombination med autofill? Jag fick i alla fall upp det sist jag använde appen för någon vecka sen.

http://images2.imagebam.com/43/ad/65/ad5dca1266529884.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du helt rätt i!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

På tal om YouTube så förändrade detta mitt användande enormt:

J - Hoppa 10 sekunder bakåt
K - Pausa
L - Hoppa 10 sekunder framåt

Fler YT-funktioner (när uppspelningen är i pausläge):
, - stega en bildruta bakåt
. - stega en bildruta framåt

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag önskar jag hade några bra IT-relaterade life hacks...!

Det bästa jag kan komma på som tjänat mig väl när jag fipplat med port forwarding eller sätta upp tjänster/servrar på specifika portar är följande powershell-kommando (cmdlet):
Pinga routerns http-port:

Test-NetConnection -ComputerName 192.168.1.1 -Port 80

#powershell

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Administrativ avgift

@emilakered: Använd GPO inställningar i Windows för att ställa in allt - Updates - game bar - ja you name it .

-Kör appar på engelska o utnyttja det engelska språket - allting funkar mycket bättre

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Det jag aldrig kommer fatta är hur mitt hus har två ingångar med samma nummer på, 99% av fallen när någon ska levera ett paket så går dom in i fel ingång, kollar alla dörrar och ser inte mitt namn.

Suck.

Permalänk
Medlem

Är denna tråd vad vi kallar ett ilands-problem?

/ B

Permalänk
Medlem

Jag är fundersam på bananen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det jag aldrig kommer fatta är hur mitt hus har två ingångar med samma nummer på, 99% av fallen när någon ska levera ett paket så går dom in i fel ingång, kollar alla dörrar och ser inte mitt namn.

Suck.

Fråga om ni inte kan sätta upp lappar i respektive port med namnen i den andra porten där det står att dessa finns i den andra ingången, det kanske kan hjälpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är något som Windows tipsar om hela tiden men man ofta ignorerar för man tycker allt Windows vill trycka på en är bara skit, men:

Om ni kör Windows 10 och inte gjort några speciella inställningar för att stänga av det, kan man i princip vilket spel som helst trycka Win+Alt+G för att spara en film av de senaste 30 sekunderna. Det är väldigt likt hur man kan göra samma sak på PS4, Xbox One och Switch...
Trycker man Win+G får man fram hela overlayet där man kan göra massa annat också, som att t.ex. få fram en graf över FPS, CPU, GPU och RAM användning. Läs mer här: https://www.windowscentral.com/windows-10-game-bar-everything...

Jag tycker detta är mycket enklare än att köra MSI Afterburner, OBS eller Fraps i bakgrunden, för att detta är redan fixat och konfigurerat och sker automatiskt. Fick du några fina headshots i Battlefield men glömde starta OBS innan? Lugnt, tryck bara Win+Alt+G!

Kvalitén är inte perfekt men den är nog bra (jag tror man kan höja i Inställningarna...). Verkar som att den använder NVENC för att spela in om man har Nvidia kort, vet inte hur det funkar med AMD grafikkort.
Man kan även spela in längre stycken som man startar/stoppar manuellt.

Detta är iaf något jag börjat använda på sistone efter att jag i många år automatiskt bara stängt av allt skit som Windows 10 vill trycka på en, men detta måste jag säga är oerhört smidigt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Bill50x:

Är denna tråd vad vi kallar ett ilands-problem?

/ B

Kanske, men skulle säga att ett problem är alltid ett problem även om det i det stora perspektivet finns andra saker som klassas som större problem. Men gör det inte alltid det? Var går gränsen för vad som anses vara ett riktigt problem?

Sen vilka problem det är värt att lägga ned tid på kan kanske diskuteras…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Fråga om ni inte kan sätta upp lappar i respektive port med namnen i den andra porten där det står att dessa finns i den andra ingången, det kanske kan hjälpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visst kan man sätta lappar men vet inte om ambulanspersonal och UPS och liknande verkligen stannar för o läsa på anslagstavlan utan dom ser bara siffran på huset och går in, och sedan antar dom att man skrivit fel adress osv.

But sure, could give it a try perhaps xD

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Ett riktigt hack är ju att gå till fel dörr när du skall öppna, så blir det automagiskt rätt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Win+Shift+Vänster/Höger-pil = Flytta aktivt fönster mellan olika skärmar (utan shift så hoppar du runt mellan 1/2 1/4 storlekar m.m).

Ctrl+Shift+T = Öppna stängda tabbar i webbläsaren.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

@Chromatic: Du skall se till att portarna märks upp enligt den nya reglerna för portar. Fastigheten kan ha ett nummer. Men varje ytterport (dörr) skall ha en bokstav till sig. A skall den porten/dörren heta som ligger mest i nordväst och den högsta bokstaven skall den dörren/porten som ligger mest i sydost.

Alla portreferenser skall uppdateras enligt detta systen enligt folkbokföringen och lantmäteriet.

Så det är bara att jobba på att fastighetsägaren sätter upp ett A och ell B vid portarna samt att de boende uppdaterar sin folkbokföringsaddress...

I mitt fall så lärde jag mig detta när min fiberleverantör stängde av mitt internet istället för en hyresgästs....
Det tog några dagar att reda ut, för enligt alla inblandade så fungerade mitt abonemang perfekt...
Först när jag frågade om vilken hastighet som "mitt" abonemang hade så insåg jag att det var hopblandat, min 1Gb/s är inte samma sak som 100/25Mbit/s...

Så nu heter mina dörrar olika beroende på vart saker skall.

Permalänk
Medlem

1. Win+. för emojiinput-popup i Windows 10.💯💯💯

2. Grym tangentbordslayout för alla svenska programmerare därute som vill kode med amerikansk layout men också skriva åäö ibland, men inte vill byta mellan layouter (även om det är ganska smidigt med Win+Space): United States-International!

För att lägga till: först Language settings -> Add a language -> English (United States) sen Language settings -> English (United States) -> Options -> Keyboards -> Add a keyboard -> United States-International. Nu har du RAlt+w -> å, RAlt+q -> ä, RAlt+p -> ö.

3. Gör Caps Lock till Ctrl på Linux i X11 miljöer: setxkbmap -option ctrl:nocaps

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpan4all:

@Chromatic: Du skall se till att portarna märks upp enligt den nya reglerna för portar. Fastigheten kan ha ett nummer. Men varje ytterport (dörr) skall ha en bokstav till sig. A skall den porten/dörren heta som ligger mest i nordväst och den högsta bokstaven skall den dörren/porten som ligger mest i sydost.

Alla portreferenser skall uppdateras enligt detta systen enligt folkbokföringen och lantmäteriet.

Så det är bara att jobba på att fastighetsägaren sätter upp ett A och ell B vid portarna samt att de boende uppdaterar sin folkbokföringsaddress...

I mitt fall så lärde jag mig detta när min fiberleverantör stängde av mitt internet istället för en hyresgästs....
Det tog några dagar att reda ut, för enligt alla inblandade så fungerade mitt abonemang perfekt...
Först när jag frågade om vilken hastighet som "mitt" abonemang hade så insåg jag att det var hopblandat, min 1Gb/s är inte samma sak som 100/25Mbit/s...

Så nu heter mina dörrar olika beroende på vart saker skall.

Åh herregud, detta har hänt mig också!
Helt plötsligt, när jag försökte gå in på internet, så kom jag till "Välkommen, välj abonemang" typ någon standardsida, tog evigheter att få hjälp och dom fick gå ner i källaren och ändra massa kablar o skit.

Jag får väl slänga iväg ett mejl till hyresvärden med det du skriver.

Permalänk

Man kan böja akrylrör med hjälp av en brödrost

Permalänk
Medlem

Win+Shift+S = snapshot verktyg (nytt sen förra Windows updaten)
Nu behöver man inte ha några extra program för att få den funktionen

Permalänk
Medlem

Inte kanske det bästa life hack men använder säkert dagligen ctrl + shift + esc för att få fram aktivitetshanteraren.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

Win+Shift+S = snapshot verktyg (nytt sen förra Windows updaten)
Nu behöver man inte ha några extra program för att få den funktionen

Hade ju vart skönt om den var på shift+printscreen i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Är denna tråd vad vi kallar ett ilands-problem?

/ B

Känns mer som tråden där kortkommandon är samma sak som life hacks.