Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hade min hos Citynetwork och var nöjd. Sen blev de uppköpta av Loopia och kostnaden dubblerades då Loopia tar betalt för sin DNS, tror jag betalar norr om 200kr/år nu. Rätt irriterad över det och letar efter någonstans att byta

Har övervägt att skippa alla mina .se-adresser och bara köra på de som kan köpas någon annanstans (har några .net och .com). Vart redigt besviken och rent av arg första gången jag tog emot en faktura ifrån Loopia (efter de köpte upp City) och såg kostnaden för DNS (jag använder inte ens deras dns).

+ att deras portal är rent av hemsk (nästan så att godaddy's portal är bättre...och den är dålig) när man har ett gäng domäner

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

Har övervägt att skippa alla mina .se-adresser och bara köra på de som kan köpas någon annanstans (har några .net och .com). Vart redigt besviken och rent av arg första gången jag tog emot en faktura ifrån Loopia (efter de köpte upp City) och såg kostnaden för DNS (jag använder inte ens deras dns).

+ att deras portal är rent av hemsk (nästan så att godaddy's portal är bättre...och den är dålig) när man har ett gäng domäner

Om du inte använder den så kan du avbeställa DNS. Hur gör du för att inte använda den, vad för extern DNS använder du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Om du inte använder den så kan du avbeställa DNS. Hur gör du för att inte använda den, vad för extern DNS använder du?

Skickades från m.sweclockers.com

Se där ja! får gräva lite i panelen igen och inaktivera tjänsten. Tackar för tipset!

Några är parkerade adresser medan andra väntar på att pekas till rätt host (håller på att flytta alla zoner till Digital Ocean för samtliga domäner)

Permalänk
Medlem

gandi.net är seriösa, har bra portal med versionshanterade konfiguerationer och även bra APIer. (perfekt för t.ex. let's encrypt). Riktigt nöjd.

Emigrerat från skojarna loopia och citynetworks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

Se där ja! får gräva lite i panelen igen och inaktivera tjänsten. Tackar för tipset!

Några är parkerade adresser medan andra väntar på att pekas till rätt host (håller på att flytta alla zoner till Digital Ocean för samtliga domäner)

Inga problem! Får försöka lista ut var jag ska flytta mina domäner :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv

Jag har mina domännamn registrerade hos loopia men jag använder Cloudflares DNS som både är gratis och bättre.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade min hos https://registrera-doman.se/ 2003. Vet inte om det är billigaste lösningen numera, men det fungerar bra för mig.

Permalänk
Medlem

Loopia (köpte upp Citynetworks för ett tag sedan) men har pekat namnservrarna mot Cloudflares fria DNS-tjänst istället. Loopias kontrollpanel är inte mycket att hurra för.

Permalänk
Medlem

dynadot funkar bra

Permalänk
Avstängd

GoDaddy, Namesilo och Namecheap har mina kompisar på nätet registrerat hos. Brukar väl kosta runt en hundring per år dvs US$10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag skaffade min hos https://registrera-doman.se/ 2003. Vet inte om det är billigaste lösningen numera, men det fungerar bra för mig.

Vet att det här inlägget snart är 1 år gammalt men använd absolut inte av denna domän för att registrera era .se/.nu domäner ivf. 438:-/år för .nu och .se som lägst 310:-/år om du registrerar 10 år. Löjliga priser helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Vet att det här inlägget snart är 1 år gammalt men använd absolut inte av denna domän för att registrera era .se/.nu domäner ivf. 438:-/år för .nu och .se som lägst 310:-/år om du registrerar 10 år. Löjliga priser helt enkelt.

Du får nog formulera om dig så att det går att förstå vad du skriver och ge exempel på vilka andra tjänster som finns när det gäller att registrera sin domän. Jag skaffade min domän 2003, så det var ett tag sedan.

Permalänk
Sötast

Senaste köpte jag med google domains, var c:a 30% billigare än de konkurrenter jag tittade på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Senaste köpte jag med google domains, var c:a 30% billigare än de konkurrenter jag tittade på!

Fungerar det bra från Sverige nu? Funderade på att börja använda det för ett tag sedan med fick inte för det var inte tillgängligt i Sverige.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Naki:

Fungerar det bra från Sverige nu? Funderade på att börja använda det för ett tag sedan med fick inte för det var inte tillgängligt i Sverige.

Var ej lanserat här när jag köpte min, bara uppgav ett UK postnummer så gick det igenom

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Du får nog formulera om dig så att det går att förstå vad du skriver och ge exempel på vilka andra tjänster som finns när det gäller att registrera sin domän. Jag skaffade min domän 2003, så det var ett tag sedan.

Vad betalar du varje år för din domän då? Och så svårt borde det inte vara att tolka vad jag skriver. För en .nu domän så får du ida59betala 438:- för ett år. Det "normala" priset för en .nu domän är runt 149:-/160:- för ett år hos flertalet andra.

För en .se domän så får du hos ditt förslag betala 310:- för ett år. Hos flertalet andra ligger det på 139/149:-/år

Gällande andra tjänster så är det inte speciellt svårt att leta reda på dessa. Bara att söka på domain registrars. Är det .se/.nu du är ute efter så är det www.internetstiftelsen som har han om dess och du kan hitta dessa här: https://internetstiftelsen.se/en/registrars/

Anledningen till att jag kände att jag behövde påtala just ditt inlägg var att det var ett extremt dyrt förslag du kom med. Dumt att någon riskerar att använda sig av det och betala 2-4 ggr mer än vad de behöver. Och att sedan något var bra för 16 år sedan typ är ingen garanti för något. Du borde allt ha kollat upp förslaget du gav om du inte har använt dig av dem på så pass länge. Hoppas verkligen inte att du ligger kvar där och betalar löjligt dyrt för någon/några domäner.

Loopia/Inleed/Websupport är väl några som har hyfsade priser. Och det är gratis med transfer gällande .se/.nu hos dem också. Det tar andra lika mycket som att registrera domänen så det kan bli en ovälkommen kostnad om man vill flytta på sin domän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Vad betalar du varje år för din domän då? Och så svårt borde det inte vara att tolka vad jag skriver. För en .nu domän så får du ida59betala 438:- för ett år. Det "normala" priset för en .nu domän är runt 149:-/160:- för ett år hos flertalet andra.

Det är litet svårt att tolka när det står t.ex. ida59betala - vad syftar du på där?

Och när man nu skaffar en domän så beror det också på vad som ingår i den när det gäller ytterligare tjänster. Annars blir det som att jämföra järnvägsvagnar med cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det är litet svårt att tolka när det står t.ex. ida59betala - vad syftar du på där?

Och när man nu skaffar en domän så beror det också på vad som ingår i den när det gäller ytterligare tjänster. Annars blir det som att jämföra järnvägsvagnar med cyklar.

Om vi nu bortser från att det står 59 där mitt i (av misstag, vad det ser ut), så verkar ju budskapet rätt tydligt. 438kr/år för ett .nu-domännamn är rätt dyrt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om vi nu bortser från att det står 59 där mitt i (av misstag, vad det ser ut), så verkar ju budskapet rätt tydligt. 438kr/år för ett .nu-domännamn är rätt dyrt?

Det beror fortfarande på om det bara är domänen eller om man även får andra tjänster med "på köpet" och hur tillförlitliga dessa är.

Som alltid gäller TANSTAAFL. (Bara att göra en google-sökning för den som inte vet vad det betyder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det beror fortfarande på om det bara är domänen eller om man även får andra tjänster med "på köpet" och hur tillförlitliga dessa är.

Som alltid gäller TANSTAAFL. (Bara att göra en google-sökning för den som inte vet vad det betyder)

Varför spelar i så fall valet av TLD roll, om du nu menar att anledningen skulle vara att det ingår extratjänster som förklarar prissättningen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Köper där det är billig och sen flyttar jag domänerna till egensajt.se där jag har webbhotellet.