Har jorden besökts av utomjordiska farkoster?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Min enkla 'matematik' jag använder är bara för att kunna närma sig det i termer och skala man kan vika hjärnan runt.

Det är nog här det slår fel. Bara för att du har svårt att greppa stora siffror betyder det inte att det inte tagit lång tid. Bara för att något funnits länge betyder det inte att det inte kan ändras på relativt kort tid. En människa kan leva i 100+ år och på någon vecka bara vara ben och maskmat. Det betyder inte att det funnits någon magisk påverkan. Människans utveckling är väl förstådd och varför vi är var vi är idag finns goda förklaringar för. Det kommer huvudsakligen från teknologi, börja använda verktyg och ta fram eld vilket kommer från högre intelligens. Det är inte aliens, det är evolution. Kedjan börjar många tusentals år bakåt och varje teknologi människan tagit fram har gjort oss mer effektiva och gjort att vi kan utvecklas snabbare. Det är en exponentiell utveckling och visst, det är svårt att fatta.

Permalänk
Inaktiv

Jag hittar inte någon bra film, då Youtube censurerar om olika utomjordiska raser i vår planet eller i andra planeter / solsystem ger er alla fall en fingervisning vad pratar / försöker förklara till er, letar inte längre om här med utomjordingar är så gammalt info allt, vill bara ge liten smak prov vad försökt säga till er upp till er avgöra om vill hitta mer eller bara förneka .. .

https://www.youtube.com/watch?v=fzMX2CVIZSQ

Är du bara ute efter gnäll spara det till någon annan en mej eller häckla, så har jag dyslexi i stavning .. .

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*mindre rensning*

Var trevliga mot varandra om ni ska vara aktiva i tråden!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Återigen, jorden har i mitt exempel funnits i 99år, 364 dagar, 23 timmar och en massa sekunder. Idag på den 365 dagen så lyckades vi förstöra så pass mycket som vi gjort på bara några sekunder. För mig är det solklart iallafall.

Det är mer en filosofisk fråga för mig än matematisk. Min enkla 'matematik' jag använder är bara för att kunna närma sig det i termer och skala man kan vika hjärnan runt.

Återigen felaktigt applicerad matematik dessvärre. Tidsspannet är irrellevant eftersom det inte alltid levt lika många människor, och hur mycket människor förstör är ju givetvis direkt korrelerat mot hur många människor det finns.

Du kanske har hört uttryck i stil med att "hälften av alla människor som någonsin har levt, har levt det senaste århundradet". Om dessa estimat stämmer någorlunda så får du ju direkt att det snarare åtminstone är några tiotal procent av alla människor som levt som stått för denna förstöring.
Även om de som var tidigare är i klar majoritet, så är det ju inte så konstigt att de inte haft samma påverkan då de inte haft tillgång till alla de innovationer som vi förstör världen med, samt har den verkan de faktiskt haft varit utspridd över en väldigt mycket längre tid än något eller några århundranden.

Vidare kan vulkanutbrott, astroidnedslag etc. påverka Jorden mer på bara några dagar ned till några minuter än vad vi lyckats med de senaste 100 åren.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Återigen felaktigt applicerad matematik dessvärre. Tidsspannet är irrellevant eftersom det inte alltid levt lika många människor, och hur mycket människor förstör är ju givetvis direkt korrelerat mot hur många människor det finns.

Som jag sa, det var egentligen ingen matematisk övning utan ett sätt att belysa min mer filosofiska teori på en skala som kanske kan resonera bättre för en jordbo.

Skrivet av e1m1:

Du kanske har hört uttryck i stil med att "hälften av alla människor som någonsin har levt, har levt det senaste århundradet". Om dessa estimat stämmer någorlunda så får du ju direkt att det snarare åtminstone är några tiotal procent av alla människor som levt som stått för denna förstöring.

Hur många människor som finns i det ekologiska systemet är givetvis direkt koorellerat till dess synergiska 'validitet' i systemet. Den moderna människan har ingen naturlig validitet i det ekologiska systemet anser jag. Isbjörnar är också ett apex (t.o.m. ÖVER människan) men deras bestånd har inte exploderat på så relativt kort tid. Teknologiska landvinningarna har skett här, med dessa resurser som finns här. Det som finns i jorden och under finns tillgängligt för alla arter att utveckla egenskaper till att exploatera.

Skrivet av e1m1:

Även om de som var tidigare är i klar majoritet, så är det ju inte så konstigt att de inte haft samma påverkan då de inte haft tillgång till alla de innovationer som vi förstör världen med, samt har den verkan de faktiskt haft varit utspridd över en väldigt mycket längre tid än något eller några århundranden.

Återigen, utrymmet att multiplicera och hitta på olika sätt att utarma jorden och såga av grenen vi sitter på är utan motstycke i jordens historia och dess arters levande och varande här. Det är och ska vara ett hållbart ekologiskt system... Det är ett obestridigt faktum.

Skrivet av e1m1:

Vidare kan vulkanutbrott, astroidnedslag etc. påverka Jorden mer på bara några dagar ned till några minuter än vad vi lyckats med de senaste 100 åren.

Ptja, jag skrev 'yttre påverkan' som bakterier och/eller kosmisk strålning. Astroidnedslag, av vilken orsak som helst, kan givetvis bidra till detta.

Sen vill jag också säga att jag tycker tonen har blivit för jäkligt tråkig på många ställen på forumet. Jag skrev att jag tycker att förneka liv på andra ställen är idiotiskt. Det är inget personangrepp. Det är långt ifrån att direkt gå på mig som person med insiniuationer som dåligt utbildad och ev. mentalpatient som hävdar 'magi'. Detta i en tråd skapad med topic "utomjordiska farkosters varande eller ej"? Vad hände med forumet? Är det Coronaeffekten eller bara Trump eran som gjort att folk ligger som gäddor i vassen och vill kasta ord i folks mun bara för att få in en elak poäng? Jag har ränt här till och från i 17 år och de sista få åren har verkligen blivit en tråkigare upplevelse här..

Jag tror faktiskt att jag tackar för mig och säger adjö till forumet nu lagom till när året är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Som jag sa, det var egentligen ingen matematisk övning utan ett sätt att belysa min mer filosofiska teori på en skala som kanske kan resonera bättre för en jordbo.
Hur många människor som finns i det ekologiska systemet är givetvis direkt koorellerat till dess synergiska 'validitet' i systemet. Den moderna människan har ingen naturlig validitet i det ekologiska systemet anser jag. Isbjörnar är också ett apex (t.o.m. ÖVER människan) men deras bestånd har inte exploderat på så relativt kort tid. Teknologiska landvinningarna har skett här, med dessa resurser som finns här. Det som finns i jorden och under finns tillgängligt för alla arter att utveckla egenskaper till att exploatera.
Återigen, utrymmet att multiplicera och hitta på olika sätt att utarma jorden och såga av grenen vi sitter på är utan motstycke i jordens historia och dess arters levande och varande här. Det är och ska vara ett hållbart ekologiskt system... Det är ett obestridigt faktum.

Är inte riktigt säker på vad du vill få sagt här. Visst, människans explosion i bestånd har givetvis att göra med vårt möjlighet att gå runt det som normalt trycker tillbaka överpopulationer, t.ex. genom att hitta sätt att säkra föda för fler individer och kunna försvara oss mot andra som vill äta upp oss. Varje framsteg våra förfäder gjort leder till fördelar som förenklar nästa, genom att vi möjligör att fler kan leva samtidigt, leva längre, och frigöra en större andel av denna livstid för att fundera över nästa sak man kan göra för att förenkla vardagen och säkra sin framtid.

För mig är det rätt givet att en sådan utveckling, som bara går snabbare och snabbare, till slut leder till att både populationen samt mängden nya framsteg som sker exploderar över en kort tid.

Skrivet av Clint Eastwood:

Ptja, jag skrev 'yttre påverkan' som bakterier och/eller kosmisk strålning. Astroidnedslag, av vilken orsak som helst, kan givetvis bidra till detta.

Du skrev det som svar på vad som skulle kunna påverka människans plötsliga framgångar. Jag noterade att det inte bara är människan som på kort tid kan "förstöra" planeten, vilket din filosofiska teori verkar hävda. Kanske var ett missriktat argument dock, om du endast åsyftar påverkan från levande varelser.

Skrivet av Clint Eastwood:

Sen vill jag också säga att jag tycker tonen har blivit för jäkligt tråkig på många ställen på forumet. Jag skrev att jag tycker att förneka liv på andra ställen är idiotiskt. Det är inget personangrepp. Det är långt ifrån att direkt gå på mig som person med insiniuationer som dåligt utbildad och ev. mentalpatient som hävdar 'magi'. Detta i en tråd skapad med topic "utomjordiska farkosters varande eller ej"? Vad hände med forumet? Är det Coronaeffekten eller bara Trump eran som gjort att folk ligger som gäddor i vassen och vill kasta ord i folks mun bara för att få in en elak poäng? Jag har ränt här till och från i 17 år och de sista få åren har verkligen blivit en tråkigare upplevelse här..

Jag tror faktiskt att jag tackar för mig och säger adjö till forumet nu lagom till när året är slut.

Jag föredrar också god ton. Tror de flesta gör det, även om vi inte alltid är så bra på att hålla oss själva till det. Jag håller också med om att det inte nödvändigtvis är ett personangrepp. Men om jag skulle skriva att "din teori är idiotisk" så tror jag inte du tyckt det hade varit direkt god ton, det gör i alla fall inte jag. Ordvalet lär ju också färga de svar du får på ett sådant inlägg, arrogansen hjälper knappast heller (och det är nog något jag kan bli bättre på i mina inlägg också).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Utan tvekan, ja

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Som jag sa, det var egentligen ingen matematisk övning utan ett sätt att belysa min mer filosofiska teori på en skala som kanske kan resonera bättre för en jordbo.
Hur många människor som finns i det ekologiska systemet är givetvis direkt koorellerat till dess synergiska 'validitet' i systemet. Den moderna människan har ingen naturlig validitet i det ekologiska systemet anser jag. Isbjörnar är också ett apex (t.o.m. ÖVER människan) men deras bestånd har inte exploderat på så relativt kort tid. Teknologiska landvinningarna har skett här, med dessa resurser som finns här. Det som finns i jorden och under finns tillgängligt för alla arter att utveckla egenskaper till att exploatera.
Återigen, utrymmet att multiplicera och hitta på olika sätt att utarma jorden och såga av grenen vi sitter på är utan motstycke i jordens historia och dess arters levande och varande här. Det är och ska vara ett hållbart ekologiskt system... Det är ett obestridigt faktum.
Ptja, jag skrev 'yttre påverkan' som bakterier och/eller kosmisk strålning. Astroidnedslag, av vilken orsak som helst, kan givetvis bidra till detta.

Sen vill jag också säga att jag tycker tonen har blivit för jäkligt tråkig på många ställen på forumet. Jag skrev att jag tycker att förneka liv på andra ställen är idiotiskt. Det är inget personangrepp. Det är långt ifrån att direkt gå på mig som person med insiniuationer som dåligt utbildad och ev. mentalpatient som hävdar 'magi'. Detta i en tråd skapad med topic "utomjordiska farkosters varande eller ej"? Vad hände med forumet? Är det Coronaeffekten eller bara Trump eran som gjort att folk ligger som gäddor i vassen och vill kasta ord i folks mun bara för att få in en elak poäng? Jag har ränt här till och från i 17 år och de sista få åren har verkligen blivit en tråkigare upplevelse här..

Jag tror faktiskt att jag tackar för mig och säger adjö till forumet nu lagom till när året är slut.

Tråkigt att du känner att tonen blivit så dålig. Jag tycker aldrig jag har insinuerat att du skulle vara dåligt utbildad, däremot verkade du själv säga att du behövde förenkla tidsspann för att kunna "vika hjärnan runt det" vilket var vad jag refererade till iaf. Sen är du såklart välkommen att påstå att du tror utomjordingar haft påverkan på människans utveckling men likväl är vi välkomna att påpeka varför vi tycker du har fel. Att ta in magi var mer retorik för att påpeka hur frånkopplat jag upplevde dina argument med verkligheten. Givetvis ska det vara god ton på diskussionen.

Skrivet av Clint Eastwood:

Återigen, utrymmet att multiplicera och hitta på olika sätt att utarma jorden och såga av grenen vi sitter på är utan motstycke i jordens historia och dess arters levande och varande här. Det är och ska vara ett hållbart ekologiskt system... Det är ett obestridigt faktum.

Nej, det är inget faktum, det är helt och hållet din åsikt. Vi kanske bör arbeta för att ha ett hållbart ekologiskt system men det finns inget som garanterar eller förutsätter att det måste vara det. Vi bryter inte mot några fysiska lagar genom att förstöra ekologiska system. Att det saknar motstycke gör inte att det behöver någon otrolig förklaring heller.

Helt klart står också människan över isbjörnen, isbjörnen är inget hot för mänskligheten eller människan som ras. Visst vore det inte kul att möte en vid fel tillfälle men har man förberett sig är det inte mer än knäppa av en pistol för att bekämpa isbjörnen vilket också har gjorts många gånger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Sen vill jag också säga att jag tycker tonen har blivit för jäkligt tråkig på många ställen på forumet. Jag skrev att jag tycker att förneka liv på andra ställen är idiotiskt. Det är inget personangrepp. Det är långt ifrån att direkt gå på mig som person med insiniuationer som dåligt utbildad och ev. mentalpatient som hävdar 'magi'. Detta i en tråd skapad med topic "utomjordiska farkosters varande eller ej"? Vad hände med forumet? Är det Coronaeffekten eller bara Trump eran som gjort att folk ligger som gäddor i vassen och vill kasta ord i folks mun bara för att få in en elak poäng? Jag har ränt här till och från i 17 år och de sista få åren har verkligen blivit en tråkigare upplevelse här..

Du skriver ju i princip att alla som inte håller med dig är idioter, sen är dina argument ganska ihåliga när du försöker använda matematik som du inte heller verkar ha koll på.

Ett vetenskapligt framsteg kan ju ha förödande konsekvenser (tänk om vi börjat använda atombomber lite mer sporadiskt?) så din uträkning med tid känns också udda.

Om man skriver inlägg som "fakta" och blir ifrågasatt så betyder det inte per automatik att någon försöker vara elak, även om det är svårt att tolka tonen i inlägg som endast består av text.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Helt klart står också människan över isbjörnen, isbjörnen är inget hot för mänskligheten eller människan som ras. Visst vore det inte kul att möte en vid fel tillfälle men har man förberett sig är det inte mer än knäppa av en pistol för att bekämpa isbjörnen vilket också har gjorts många gånger.

Ja att ens lägga in människan i någon slags rangordning bland rovdjur funkar ju inte alls.

Antingen får vi lägga allt vi kan bakom oss, och då spränger vi isbjörnen med en missil från någon ubåt

Eller så får vi gå dit i kläder med en pinne alá stenåldern, och då är det väldigt få riktiga rovdjur som vi kan ta 1v1. Fan många människor skulle ju knappt klara av en halvstor arg hund, eller en riktigt ilsken bäver.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja att ens lägga in människan i någon slags rangordning bland rovdjur funkar ju inte alls.

Antingen får vi lägga allt vi kan bakom oss, och då spränger vi isbjörnen med en missil från någon ubåt

Eller så får vi gå dit i kläder med en pinne alá stenåldern, och då är det väldigt få riktiga rovdjur som vi kan ta 1v1. Fan många människor skulle ju knappt klara av en halvstor arg hund, eller en riktigt ilsken bäver.

Tror det finns bevis att även långt tillbaka så jagade människan som grupp och kunde ta sig an ganska farliga djur och 1v1 kan det bli mer osäkert men inte omöjligt med rätt vapen, typ vass pinne.

Vi har inte hamnat där vi är av slumpen eller pga hjälp från något mystiskt ovan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Tror det finns bevis att även långt tillbaka så jagade människan som grupp och kunde ta sig an ganska farliga djur och 1v1 kan det bli mer osäkert men inte omöjligt med rätt vapen, typ vass pinne.

Ja absolut, "vi" jagade och utrotade väl mammutar bland annat. En gång i tiden gick det säkert att rangordna in människan i näringskedjan, min poäng var att det inte går att göra idag då vi inte är jägare längre som faktiskt levde ute och var tvingade att samla mat och jaga djur istället för att gå till ICA.

Människan är väl på medel en kontorsråtta möjligtvis i moden tid. För långt bort från begreppet "djur" helt enkelt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja absolut, "vi" jagade och utrotade väl mammutar bland annat. En gång i tiden gick det säkert att rangordna in människan i näringskedjan, min poäng var att det inte går att göra idag då vi inte är jägare längre som faktiskt levde ute och var tvingade att samla mat och jaga djur istället för att gå till ICA.

Människan är väl på medel en kontorsråtta möjligtvis i moden tid. För långt bort från begreppet "djur" helt enkelt.

Det krävs inte att man jagar för att ingå i en näringskedja. Enligt den länken vill jag påstå att människan är en toppkonsument då vi livnär oss på andra djur men inga direkt livnär sig på oss.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Det krävs inte att man jagar för att ingå i en näringskedja. Enligt den länken vill jag påstå att människan är en toppkonsument då vi livnär oss på andra djur men inga direkt livnär sig på oss.

Jo kanske

Argumentet var mer riktat till hela begreppet med apexrovdjur och jämförelsen med isbjörnar. Där anser jag inte att människan som ras går att jämföra med andra djur, och mer specifikt rovdjur.

Men diskussionen är oviktig. Åter till marsmänniskor!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Du skriver ju i princip att alla som inte håller med dig är idioter, sen är dina argument ganska ihåliga när du försöker använda matematik som du inte heller verkar ha koll på.

Ett vetenskapligt framsteg kan ju ha förödande konsekvenser (tänk om vi börjat använda atombomber lite mer sporadiskt?) så din uträkning med tid känns också udda.

Om man skriver inlägg som "fakta" och blir ifrågasatt så betyder det inte per automatik att någon försöker vara elak, även om det är svårt att tolka tonen i inlägg som endast består av text.

Vilken jävla matte??? Jag har fått kastat i ansiktet flertal gånger att jag inte har koll på matten även fast jag specifikt sagt att jag inte uttalade ett matematiskt argument utan snarare målade upp ett sätt att skala ner det till greppbarhet för en människa med vår korta livstid. EN ANALOGI of sorts..!!

Återigen, jag skrev att för mig är det en filosofisk fråga och INTE en matematisk sådan men ni återkommer till matematiken med diverse påhopp angånde min kunskapsnivå där. Billig och ohederlig retorik. Tråden har inte en matematisk frågeställning utan säkerligen en mer filosofisk sådan baserat på antaganden. Såna diskussioner ÄR roliga men uppenbarligen ska det in i skyttegravar likt en politisk diskussion och avsiktligt feltolka och lägga ord i munnen för att driva in billiga poäng.

Dett är inget enskilt fenomen här på senaste tiden utan det märks mer och mer på forumet. Jag vet inte om det är de galna politiska tiderna som gör folk såhär men jag har nog med det på jobbet och behöver det inte här. ..därav beslutet att säga upp mitt medlemskap här efter 17 år.

Jag har inte varit dryg, högmodig eller särskilt arrogant heller tycker jag. Att säga "att förneka liv ute i universom är idiotiskt" är i min mening inte på något sätt något av dem. Inte heller säga att det är fakta att den hastigheten vi sågar av det ekologiska systemets gren vi sitter på inte har sett motstycke sedan jordens skapelse.

Men de svar jag fått kastat tillbaks är mer av den dryga sorten vill jag påstå...

OM man nu ev. lider av bokstavskombos, ADHD, är autistisk eller liknande och inte kan hantera en abstrakt och / eller filosofiskt diskussion utan att gå anal på detaljer och matematik som egentligen inte är särskilt relevant kan jag rekommendera att läsa några poäng praktiskt filosofi. Jag gjorde det parallellt samtidigt som när jag läste I och sedermera mastern på Chalmers. Klämde in lite Ekonomi och juridik på Handels med. <-- DETTA ÄR DRYGT OCH ARROGANT. Mkay.

Nåväl, mitt sista inlägg i saken.

Lycka till!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon17469:

Jag hittar inte någon bra film, då Youtube censurerar om olika utomjordiska raser i vår planet eller i andra planeter / solsystem ger er alla fall en fingervisning vad pratar / försöker förklara till er, letar inte längre om här med utomjordingar är så gammalt info allt, vill bara ge liten smak prov vad försökt säga till er upp till er avgöra om vill hitta mer eller bara förneka .. .

https://www.youtube.com/watch?v=fzMX2CVIZSQ

Är du bara ute efter gnäll spara det till någon annan en mej eller häckla, så har jag dyslexi i stavning .. .

Du som vet sanningen. Vilken roll spelar Bigfoot i detta? Kan Bigfoot vara en ambassadör åt någon utav dessa utomjordiska raser som någon gång kommer att ta kontakt med oss när den Galaktiska Federationen anser att "vi är redo"? Av någon outgrundlig anledning verkar Bigfoot ha sitt kontor i de kanadensiska skogarna enligt de få videoklipp där Bigfoot har skymtats.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Du som vet sanningen. Vilken roll spelar Bigfoot i detta? Kan Bigfoot vara en ambassadör åt någon utav dessa utomjordiska raser som någon gång kommer att ta kontakt med oss när den Galaktiska Federationen anser att "vi är redo"? Av någon outgrundlig anledning verkar Bigfoot ha sitt kontor i de kanadensiska skogarna enligt de få videoklipp där Bigfoot har skymtats.

Vad jag hört är Lock Ness sekreterare på deras möten iaf.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vad jag hört är Lock Ness sekreterare på deras möten iaf.

En hel sjö?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

En hel sjö?

Ehhhm...

Ja! Monstret är en rökridå

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Verkligheten kanske är skrämmande... Därför är det bättre att vara ett forumtroll.
Kanske är en ras det också?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Hela den här tråden är troll dock

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hela den här tråden är troll dock

Blir ju inte mer än vad ni gör den till...

Har själv sett oförklarliga saker, så är helt öppen till att det finns något där ute som vi inte förstår oss på ännu.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Blir ju inte mer än vad ni gör den till...

Har själv sett oförklarliga saker, så är helt öppen till att det finns något där ute som vi inte förstår oss på ännu.

Bara för att du inte kan förklara det betyder det inte att det är oförklarligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Bara för att du inte kan förklara det betyder det inte att det är oförklarligt.

Nej, men själv har jag aldrig fått något svar på vad det var jag såg. Trots att flertalet andra såg samma sak.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nej, men själv har jag aldrig fått något svar på vad det var jag såg. Trots att flertalet andra såg samma sak.

Det var jultomten du såg. Så nu kan du sluta tro på gröna gubbar i flygande tefat från Mars.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det var jultomten du såg. Så nu kan du sluta tro på gröna gubbar i flygande tefat från Mars.

Mitt i sommaren? Han måste ha druckit lite för mycket och tappat fel på årstiden då...
Bara för att du inte tror på detta, så innebär det inte att det inte finns. Jag har sett med mina egna ögon, saker som inte går att förklara på ett vettigt sätt, med den teknologi vi har ens idag. Så till den dag jag får ett vettigt svar på vad det var, så är jag öppen med att det finns saker vi inte vet något om. Sen kanske det finns det de som gör det, men hela tiden tystas ner eller att det hemligstämplas. Vem vet?

Det enda jag vet är att folk som spelar dumma på andras bekostnad, utan egna bevis, är de riktiga fårhuvudena. För det är ju mycket bättre att bara slänga ur sig påståenden om att det där kan inte hända, därför existerar det inte... du är dum i huvudet.
Det är mycket mycket bättre......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hoppas att tråden går att rädda från låsning, för det finns intressanta spår i den.

Det är svårt att dra slutsatser om hur sannolikt liv är baserat på det faktum att det finns på jorden, eftersom vi inte kunde ha ställt frågan om vi inte fanns. Men sannolikhetsresonemang är användbara ändå. Jag tycker det är relevant att skilja på dessa tre möjligheter:

  1. Intelligent liv i Universum

  2. Intelligent liv i Universum inom ca. 46 miljarder ljusårs radie från oss, dvs så långt som radiovågor i teorin kunde ha hunnit färdas sedan Big Bang (justerat för Universums expansion; tack @cyklonen för korrigering.)

  3. Intelligent liv som har ett sätt att färdas som låter dem ta sig till jorden, givet samma tidsramar

46 miljarder år är ett rejält upper bound - livet ska hinna utvecklas också, innan det kan kontakta oss.

Oavsett hur stor eller liten man antar att sannolikheten är för att intelligent liv uppstår, så måste sannolikheten bli mindre för varje steg 1-3. Det kan alltså både vara sant att intelligent liv någon annanstans i Universum är extremt sannolikt, samtidigt som det kan vara extremt osannolikt att liv finns så nära att de någonsin kommer att kunna kontakta oss, än mindre resa hit.

Fotnot om 3: Ett "caveat" är om det finns sätt att komma runt ljushastigheten som övre gräns för transport, t.ex. genom att kröka rymden (sci-fi-världarnas maskhål). I så fall skulle man i teorin kunna färdas snabbare än radiovågorna. Men jag ser inte varför man inte i så fall skulle kunna skicka radiovågor samma väg.

Jag tycker särskilt detta inlägget låser upp intressanta frågor (även om min intuition om svaren går åt ett helt annat håll):

Skrivet av Clint Eastwood:

Som tidigare skrivits här är jag också övertygad om påverkan av människans utveckling från 'Aliens' eller vad man nu ska kalla det för.

Om man bara klarar att hantera stora tal och 'oändlighet' som multiplikator i abstrakt tanke finns bara två val; Tro på Gud och skapelseberättelsen eller då yttre påverkan. Jag tror inte på en gubbe i molnen.

Oändligt multiplicerat med hur liten chans/risk/möjlighet till annat liv i universum leder till oändligt antal liv i universum. Det där med oändlighet är ju lite knepigt för oss att greppa levandes på ett klot där man alltid kommer tillbaks till utgångspunkten bara man färdas i en rak linje och länge nog.. Att säga att liv INTE finns är idiotiskt.

Vidare, om man tillåter sig att skala ner jordens ålder till 100år så har den moderna människan inte funnits här längre än några gäng sekunder. På sista 50 åren har vi lyckats utradera arter och miljöförstöra i en vansinnes hastighet som kommer att leva till katastrof i någon form och det snart. De 50 åren motsvarar nån sekund i vår till 100 år nerskalade jordsålder.

Om vi föreställer oss att en förfader för precis 100år sedan planterade en blomma och den har gått i generationer utan åverkan och full blom. Den har du fått i arv. En vardagsmorgon på de sista SEKUNDERNA på denna hundraårsperiod så ser du hur en art av småkryp halverar artbeståndet, bladen börjar bli bruna och du kan se på SEKUNDER hur livet släcks av dessa kryp. Ingen sund människa kan hävda att detta är naturligt utan det måste ha varit någon form av intelligent (ond?) påverkande händelse som skapade halv-alien-människan. Något som kan förstöra så mycket av de livsnödvändiga resurserna på några få sekunder efter att allt utan dess närvaro har levt i harmoni i 99 år, 364 dagar, 23 timmar, 59 minuter och lite växel i sekunder är INTE en naturlig del av det ekologiska systemet.

Mina 20 ören.

Jag tror tyvärr att det människan gör nu är rätt naturligt ("tyvärr" som i "dåligt för människans framtid"). Detta får mig att tänka på "Great Filter"-argumentet, som jag inte tror tagits upp i tråden ännu: https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Filter

Här är idén att snabb miljöförstöring inte alls är något exceptionellt, utan en naturlig följd av att en art blir så mäktig att den kan undgå alla yttre tryck som normalt skulle hålla den i schack. Dvs man blir intelligent nog att kunna utvinna alla planetens resurser, långt innan man blir intelligent nog för att kunna förhindra katastrofen som följer av detta (tillspetsat, såklart). Och katastrofen nås fort eftersom utvecklingen är exponentiell. Så det är en ganska deprimerande teori. Katastrofen behöver inte betyda att livet på jorden, eller ens mänskligheten dör ut. Men den kan bryta kedjan av kulturell utveckling, så att uppfinningar glöms bort.

Teorin är intressant i ljuset av vad du skriver, för att den har föreslagits som ett svar på frågan varför vi inte sett några signaler från utomjordiska civilisationer. Om en civilsation lever i snitt 200år (dvs vi har 100 år kvar, jag höftar vilt här som ni ser), då handlar det inte bara om att intelligent liv ska kunna uppstå inom hörhåll från oss. Om de sänder signaler under 200 år, och vi lyssnar under 200 år, så behöver vi en ytterligare massa tur för att faktiskt pricka in att lyssa medan de sänder

Är teorin rimlig? Nja, jag tycker nog inte det. Med tanke på att vi bara har data från exakt 1 evolutionsprocess (2 om vi räknar kulturell evolution separat), så vet jag inte vad vi kan dra för slutsatser om hur sånt fungerar generellt. Lägg till det sannolikheten för en lämplig planet inom hörbart avstånd, och allt vi inte vet om sannolikheten för att liv uppstår på en planet. Men jag tycker att den är ett intressant tankeverktyg.

En ytterligare relaterad grej. Jag har förstått som att var cyanobakterier som uppfann fotosyntesen, och att innan dess fanns knappt något syre i jordens atmosfär. Nu är det 21%. Med tanke på hur extremt reaktivt syre är, så gissar jag att en hel del av livet som fanns innan strök med, medan några celler uppenbart lyckades skaffa sig det avancerade rostskydd som våra (och alla andra växters och djurs) celler har. Så livet har förstört sin livsmiljö minst en gång tidigare i jordens historia, även om det inte skedde på 100 år. Sensmoralen är dock att även om mänskligheten barkar åt skogen, så utesluter det inte att någon annan kan få chansen efter oss.

Skrivet av Clint Eastwood:

Återigen, jag skrev att för mig är det en filosofisk fråga och INTE en matematisk sådan men ni återkommer till matematiken med diverse påhopp angånde min kunskapsnivå där. Billig och ohederlig retorik. Tråden har inte en matematisk frågeställning utan säkerligen en mer filosofisk sådan baserat på antaganden. Såna diskussioner ÄR roliga men uppenbarligen ska det in i skyttegravar likt en politisk diskussion och avsiktligt feltolka och lägga ord i munnen för att driva in billiga poäng.

Dett är inget enskilt fenomen här på senaste tiden utan det märks mer och mer på forumet. Jag vet inte om det är de galna politiska tiderna som gör folk såhär men jag har nog med det på jobbet och behöver det inte här. ..därav beslutet att säga upp mitt medlemskap här efter 17 år.
...

Jag vet inte om den galna politiska tidsandan är orsak eller symptom. Men något jag tänkt på är att "sociala medier" bygger på att dra uppmärksamhet till personer, inte till ämnen eller frågeställningar. På de flesta s.k. "plattformar" är diskussion om ämnen, vilka som helst, sekundär - folk postar för att bygga sina varumärken snarare än att man vill lära sig något. Man har inte heller hopp om att övertyga någon, man är mer intresserad av att signalera till de som redan håller med en hur smart man är. Naturligtvis finns fenomenet på fora som Swec också (och vara helt objektiv kan ingen), och jag tror att en del av det är sådant som spiller över från sk. sociala medier. Men webforum har åtminstone den fördelen att allt organiseras kring trådar med ämnen, snarare än kring den som postar. Jag tycker ändå att förutsättningarna för saklig diskussion är långt bättre på Swec, än på t.ex. FB. Därför diskuterar jag hellre här än på ställen som FB. Hoppas du finner en väg tillbaka.

Rättelse av siffra; språkfix
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd

Om det finns intelligent liv i universum så kommer de inte hit för de har sett denna tråd redan och sagt, "Nope!"!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@Oegat

Var har du fått nio miljarder ljusår ifrån?

De mest avlägsna objekten vi kan observera är drygt 30 miljarder ljusår bort, och den teoretiska gränsen för det observerbara universum är drygt 46 miljarder ljusår bort. Möjligen skulle man kunna diskutera att radiokällor blir så rödförskjutna, och därmed långvågiga, att vi inte längre kan bygga mottagare som kan fånga signalerna, men även då låter nio miljarder ljusår som ett för kort avstånd. Och du nämner tid, så då undrar jag om du menar universums ålder, som ju anses vara närmare 14 miljarder år. Eller har du räknat bort motsvarande jordens ålder som en minstatid för att utveckla en radiokommunicerande civilisation?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Här är något som även såg för bra tag många år sen, om 10 dimensions.

https://www.youtube.com/watch?v=gg85IH3vghA

Är du bara ute efter gnäll spara det till någon annan en mej eller häckla, jag har dyslexi i stavning .. .