Hur undervolta Ryzen 2600 + MSI 450 Tomahawk?

Permalänk
Medlem

Hur undervolta Ryzen 2600 + MSI 450 Tomahawk?

Tjena!
Skulle vilja göra en offset av volten för att sänka temperaturerna något som nu ligger på runt 50 i Idle (med låga varvtal på fläkten) och runt 72 när jag maxar ut BFV (med fläktarna på max) .Någon som vet ifall detta är en bra idé? Samt går det och isf vilka inställningar ska jag röra i bios?

Mvh
Joonteee

Permalänk
Medlem

Vad har du för processorkylare?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Vad har du för processorkylare?

//C

Noctua l9x65, har förmodligen placerat den dåligt så ska placera om den, men tänker att undervolta också kan vara grymt för att sänka tempen?

Mvh
Joonteee

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag inte är superorolig för 72 grader vid hög load, men alltid trevligt att ligga lägre. Det jag framförallt vill är att ligga lite lägre i Idle samt att den inte ska behöva jobba nästan alls med fläktarna då, för det glömde jag säga men när den ligger på 50 i Idle (inte helt Idle, har lite flikar i Chrome uppe osv) så jobbar ändå fläktarna så pass mycket att man uppenbart hör dom om man är i samma rum men gör nåt annat, skulle vilja att den kunde ligga några grader lägre där och vara i princip helt tyst. Men kanske är att hoppas på för mycket? Samt kanske kan vara andra inställningar som att den klockar för högt i dom situationerna?
All input uppskattas, men framförallt rörande om undervolta kan vara en bra idé samt om det isf är möjligt och hur.

Mvh
Joonteee

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en MSI bräda men finns där ingen inställning för CPU Offset Voltage? Den heter något liknande på ASRock i alla fall.

Permalänk

Jag har ryzen 5 2600 med noctua nh12u, ligger under 60c vid load, 72c känns varmt med en noctuakylare, jag har inte överklockat min alls, kändes inte värt för 3-5fps mer, kan tyvärr inte hjälpa dig med att undervolta, är överklocknings noob har också msi b450 Tomahawk

Intressad av hur det går dock, kan kanske sänka min temp också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tips är väl att kolla manualen för moderkortet. Tycker mig finna relevant info på sida 48-49 vad gäller spänningar.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA