Permalänk

Fast i BIOS

Som titeln lyder, så har jag problem med att boota min PC. När jag startar hamnar jag i BIOS varje gång. Har försökt leka runt lite med boot settings, men inget har funkat. Har haft problemet sedan imorse. När jag skulle lägga mig igår skulle jag stänga av datorn och den frös (inte jätteovanligt) så jag gjorde en force shutdown(?) dvs höll ned power-knappen tills datorn slocknade. Det är all bakgrund. Misstänker att jag kan ha något fel på hårdvaran men vet inte riktigt hur jag ska felsöka.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Testa med en usb-sticka med windows-installation på om du har eller något annat för att se om den vill ta emot någonting?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan bli så om man inte har något boot-medium. Har du exempelvis valt raid utan att ha någon raid ikopplad, eller kanske valt vanligt ahci med 2 diskar som går i rad kommer du kastas in i bios.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

@Bad Habit: har inte ändrat något sådant, problemet uppstod när jag startade datorn helt enkelt.

Permalänk

@erikburk: har inget USB med Windows... vad menar du med ”annat”?

Permalänk
Medlem

Kan du se systemdisken i bios?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

@CyberNerd: Nepp, fast vad är oddsen att båda HDD ryker samtidigt? Ser bara min SSD.

Permalänk

Problemet ligger definitivt i hårddisken. Jag plockade ut den och prylade lite med kablarna fast det hjälpte inget. Jag har märkt att hårddisken ibland går igång när jag startar datorn fast ibland gör den inte det. Samma sak med boot options, ibland kommer den fram och ibland inte. Kommer dem fram och jag försöker boota försvinner den bara ur BIOS igen.

Skickades från m.sweclockers.com

§ 7 raderat. // MOD
Permalänk
Medlem

funkar SSD'n alltid? låter som hårddisken inte mår så bra direkt.

att ha SSD'n som systemdisk är väl att föredra ändå? eller är den väldigt liten? om du skulle komma in i datorn eller installerar om på SSD'n kan du alltid försöka kolla hur dina HDD mår med t.ex crystaldiskinfo

Svar på regelbrott bortredigerat. // MOD
Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Microsoft har ett enkelt verktyg att använda som fixar över windows till USB, bara googla på "windows media creation tool"

För övrigt, har du testat med annan SATA-kabel/port?

Skickades från m.sweclockers.com

Svar på regelbrott raderat. // MOD
Permalänk
Medlem

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ladda ner verktyget så kan du skapa en bootbar USB sticka eller ladda ner en iso fil för att bränna ut en dvd skiva med.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Installera 10 som ArKan skrev och skippa steget där den frågar efter nyckel.

https://winaero.com/blog/change-windows-10-desktop-wallpaper-...

10 har ingen tidsgräns. Vissa saker i personalize meny är blockerad MEN alla andra sätt att byta bild funkar fortfarande. Tex får man flera valmöjligheter om man öppna bilden med det förvalda bild programmet eller webbläsaren Firefox och höger klicka på bilden.

Även om man byter disk och bara har haft lokalt konto på datorn så kommer Microsoft ihåg om 10 har varit aktiverad på datorn tidigare och fixar det själv efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet.

Permalänk
Medlem

Var båda hårddiskarna (inte ssd) uppsatta i någon RAID konfiguration eller har du adderat dom och kör dom som två olika lagringsenheter oberoende av varandra?

Om det är det senare så kan du, om du har behov av att kunna läsa av data eller kolla status köpa en extern vagga att koppla in diskarna i.

Och bara så vi förstår bättre.

Du använder en vanlig snurrande HD som systemdisk och inte din SSD du nämner?
Är det så att en disk startar om du plockar ur den andra?
Har du kopplat in några nya grejjer i datorn nyligen (USB tillbehör osv)?

Permalänk

@Laggzor: min SSD mår bra. Den är 240gb. Borde haft OS där, men fick den ett tag efter min HDD och fixade aldrig det.

@reverend benny: när jag öppnade datorn insåg jag att jag bara hade en HDD.

1. Jag använde min HDD som systemdisk, ja.

2. —-

3. Inte nyligen i alla fall. Har sysslat med en ny mus, men den kopplade jag in för 2v sedan.

Får testa det med USB.

Permalänk

Glömde nämna att jag inte hade Windows 10 på datorn innan utan 8.1, funkar det ändå?

Permalänk
Medlem

Det går även att göra Windows 8.1 startdiskar via USB på samma länk som postades här tidigare om jag inte kommer ihåg helt fel.

Det finns ju naturligtvis en massa anledningar till att detta kan ha hänt, många som vi redan avhandlat här.

Men några saker jag funderar på är t.ex.

1. Kan det vara så att din PSU är på gränsen vad datorn klarar av, detta brukar lättast upptäckas om man t.ex. kopplar ur en HD eller liknande.
Det som motsäger att det skulle kunna vara detta är att du inte lagt till något nytt på datorn på länge.
2. Någon Windowsuppdatering som skapat detta problem.

Spinner diskarna upp eller är dom döda (lyssna)

Man kanske skulle kunna föreslå en BIOS update, men samtidigt så är det lite av ett långskott då det fungerade dagen innan.
Däremot så skulle det kunna varit en uppdatering som hängt när du skulle stänga av som skapat problemet.
Men är det problem att hitta diskarna i BIOS så känns det ändå som något som inte är OS relaterat.
Det skadar ju dock aldrig att testa med en ny BIOS då du har problem att hitta diskarna. Det ihop med många av de andra förslagen som kablar osv bör nog vara det första man ska försöka lösa.
Diskarna kommer ju aldrig hittas av OS om inte BIOS hittar dom.

Permalänk
Medlem

Det går fortfarande att "uppgradera" till Windows 10 med nycklar från win 7 och 8. Så det är bara köra ny installation på SSDn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel