Permalänk
Skrivet av john_doe:

Kamremmen är inte så farligt dyr rätt normal kostnad kanske rent av bland de billigare att byta. På de manuella bilarna så byts det otroligt mkt kopplingar så det är också en svag punkt. Tycker att Subaru är högt växlade speciellt på backen även på lågväxeln.

Sedär, får vara lugn med kopplingen då. Kanske hjälper att man inte bor mitt i smeten så den kommer ju slippa stadstrafik. Hmm intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Kamrem dyrt?
Inte dyrare än de flesta andra bilar.

En kamremssats med vattenpump, spännare och allt som kan tänkas behövas kostar ca. 1500 kr och jobbet gör vilken verkstad som helst för ca. 3500 kr.

Det som brukar rasa på de flesta Subaru är väl oftast växellådan.

Kamrem på Subarus är bland dom dyrare byten jag gjort. Jag har bytt på 3 st av mina Subarus(WRX STI, GT och Legacy).
Normalt pris på Subaru auktoriserad har legat på mellan 10-12 500 kr.

Kollade lite snabbt på mekonomen och bara kamrem+spännare landar på 2800 kr, ska du ha några löprullar och vattenpump landar du på 5000 kr i materialkostnad. Till en Legacy R 2.0 2008. Visst går de beställa billigare från Tyskland.

Växellådsras är väl främst ett problem på GT/WRX, dom lådorna misshandlas också rätt hårt av sina ägare tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Kamrem på Subarus är bland dom dyrare byten jag gjort. Jag har bytt på 3 st av mina Subarus(WRX STI, GT och Legacy).
Normalt pris på Subaru auktoriserad har legat på mellan 10-12 500 kr.

Kollade lite snabbt på mekonomen och bara kamrem+spännare landar på 2800 kr, ska du ha några löprullar och vattenpump landar du på 5000 kr i materialkostnad. Till en Legacy R 2.0 2008. Visst går de beställa billigare från Tyskland.

Växellådsras är väl främst ett problem på GT/WRX, dom lådorna misshandlas också rätt hårt av sina ägare tror jag.

Mitt kamremsbyte på min Impreza GC8(Turbo) från 97 gick på strax över 5000 kr. Inte hos Subaru verkstad, dock.

Då handlade jag kamremskit med vattenpump, spännare, löprullar samt OEM rem från importcarparts i England.
Och sen bytte lokala verkstaden i byn det åt mig.

Varför verkstadsbesök hos auktoriserade Subaru verkstäder blir så dyrt är för att de tar hutlösa priser på delar, vi snackar nog 60-70% prispåslag på OEM delar som inte finns i lager.
Samt att de tar 1300 kr/h och det kvittar om det tog 10 minuter eller om det tog 59 minuter, du får betala för hela timmen oavsett.

Jag letade efter en lambdasond samt en luftmassemätare hos auktoriserad subaru verkstad till min 97a.
Lambdasonden skulle de ha 3300 kr för då de var "tvungna" att importera den från Japan.
Likaså luftmassemätaren, den skulle de ha 7000 nånting för behövdes också köpas från Japan.
Det var jag inte villig att betala så jag letade på annat håll och köpte luftmassemätare sant lambdasond för 1300 kr tillsammans.

Så väljer man att gå på auktoriserade verkstäders ocker så förstår jag att saker och ting blir dyrt.

Hade min bil inne för felsökning då den började gå som en påse skit. Jag påtalade att det inte fanns några felkoder(kollat med det egna diagnosverktyget under ratten) varav de var "tvungna" att felsöka den på verkstaden endå och hittade inget.
Visade sig att kamremmen kuggat över en kugge så den lyftes på korrekt igen tål att tilläggas.
Det fick jag betala 2600 kr för alltså 2 timmars jobb, ja nej tack till auktoriserad subaru verkstad när det kommer till gamla bilar.

Är du kunnig byter du vattenpump, kamrem, löprullar och spännare på runt timmen.

Lådorna för Forester och Impreza(ej GT/WRX) är ingen jätte höjdare heller. Speciellt inte efter 30000 mil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Mitt kamremsbyte på min Impreza GC8(Turbo) från 97 gick på strax över 5000 kr. Inte hos Subaru verkstad, dock.

Då handlade jag kamremskit med vattenpump, spännare, löprullar samt OEM rem från importcarparts i England.
Och sen bytte lokala verkstaden i byn det åt mig.

Varför verkstadsbesök hos auktoriserade Subaru verkstäder blir så dyrt är för att de tar hutlösa priser på delar, vi snackar nog 60-70% prispåslag på OEM delar som inte finns i lager.
Samt att de tar 1300 kr/h och det kvittar om det tog 10 minuter eller om det tog 59 minuter, du får betala för hela timmen oavsett.

Jag letade efter en lambdasond samt en luftmassemätare hos auktoriserad subaru verkstad till min 97a.
Lambdasonden skulle de ha 3300 kr för då de var "tvungna" att importera den från Japan.
Likaså luftmassemätaren, den skulle de ha 7000 nånting för behövdes också köpas från Japan.
Det var jag inte villig att betala så jag letade på annat håll och köpte luftmassemätare sant lambdasond för 1300 kr tillsammans.

Så väljer man att gå på auktoriserade verkstäders ocker så förstår jag att saker och ting blir dyrt.

Hade min bil inne för felsökning då den började gå som en påse skit. Jag påtalade att det inte fanns några felkoder(kollat med det egna diagnosverktyget under ratten) varav de var "tvungna" att felsöka den på verkstaden endå och hittade inget.
Visade sig att kamremmen kuggat över en kugge så den lyftes på korrekt igen tål att tilläggas.
Det fick jag betala 2600 kr för alltså 2 timmars jobb, ja nej tack till auktoriserad subaru verkstad när det kommer till gamla bilar.

Är du kunnig byter du vattenpump, kamrem, löprullar och spännare på runt timmen.

Lådorna för Forester och Impreza(ej GT/WRX) är ingen jätte höjdare heller. Speciellt inte efter 30000 mil.

Skickades från m.sweclockers.com

Strax över 2000+frakt går ett kamremskit till Legacy på där. Men visst är de billigare.
Men sen måste ju jämföra äpplen med äpplen och då man pratar kamremspriser i Sverige brukar man prata märkesverkstad vs märkesverkstad. För jag menar om vi går bort ifrån det så blir ju även andra bilar billigare.
Kamremsbytet på min 740 kostade inte mer än 1500 kr + material(typ 400 kr från tyskland). Så då är ju kamremsbyte på Subaru fortfarande dyrt om vi jämför päron med päron (Köpa delar utomlands och använda lokal verkstad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Strax över 2000+frakt går ett kamremskit till Legacy på där. Men visst är de billigare.
Men sen måste ju jämföra äpplen med äpplen och då man pratar kamremspriser i Sverige brukar man prata märkesverkstad vs märkesverkstad. För jag menar om vi går bort ifrån det så blir ju även andra bilar billigare.
Kamremsbytet på min 740 kostade inte mer än 1500 kr + material(typ 400 kr från tyskland). Så då är ju kamremsbyte på Subaru fortfarande dyrt om vi jämför päron med päron (Köpa delar utomlands och använda lokal verkstad)

Absolut men nu skrev jag inte att Subaru var varken billigare eller dyrare än andra märken.
Det är ungefär likvärdigt mellan alla japanska modeller, franska, tyska, amerikanska osv.

Sen vore det väl bra sjukt om det kostade mer att byta kamrem på en Volvo än en Japsare, eller hur?

1. Välj inte auktoriserad verkstad för en gammal bil
2. Köp reservdelarna själv från utlandet
3. Spara pengarna och lägg på uppgraderingar istället

Jag betalade 1700 kr för mitt kamremskit, det är över ett år sen dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Varför har inte topplocks packningen blivit nämnt ännu?

Subaru har en lång historia med att just packning går sönder, huruvida det är åtgärdat de sista 10-15 åren är jag mera osäker på. Nu var det ett tag sen jag var insatt i Subaru.

Rekommenderar dig att läsa om detta problem och undersöka detta för din tänkta framtida bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Varför har inte topplocks packningen blivit nämnt ännu?

Subaru har en lång historia med att just packning går sönder, huruvida det är åtgärdat de sista 10-15 åren är jag mera osäker på. Nu var det ett tag sen jag var insatt i Subaru.

Rekommenderar dig att läsa om detta problem och undersöka detta för din tänkta framtida bil.

Vilken motorserie pratar vi om rörande topplockspackningarna? EA? EJ?

Permalänk
Medlem

Räkna alltid med tillkommande kostnader för gamla bilar oavsett miltal även om de är servade så slits bilarna oavsett, vissa mer än andra.

rostkydden verkar gå lite i "vågor", mycket gnäll så blir det bättre, när gnället dött ut så blir det sämre igen. gäller de flesta märken.

har 3 bilar i hemmet. jag meckar själv vilket gör att jag kommer undan rätt billigt. volvo 740 -89 som gått 14 tusen mil och jag är andra ägaren(den har stått i garage i princip hela sitt liv) och jag har nu haft den i 4 år. kör enbart på sommrarna med den för att den är så fin. den har jag inte gjort något alls med den bara rullar(bara service och småfix)
peuegot 107 -06 med toyota motor och drivlina. vinter bilen som fungerar bra, har haft den i 3 år och byter olja och filter i gång om året. en bromslang börjar bli rostig så den ska jag slipa till och måla om.
jeep wrangler 4.0 -5 (tjejens bil) hon har ägt den i ca 12 år gjort 4 vanliga servicar på den tiden och jag har bytt en krägnings hämmare(jag körde i skogen man ska ta bort dom då vet jag nu). det är en extremt skottsäker bil. hon tar inte så bra hand om den och den slutar inte gå, den bara fungerar.
var med henne på senaste besiktningen och såg att ett par stag var glappa och och sa högt, det får jag byta. varpå han som besiktigade sa att det är lungt eftersom bilen har dubbel uppsättning av allt och dom andra var fortfarande bra. varför byggs inte fler bilar på detta viset, eller jo då skulle dom vara dyrare, andrahandsvärdet är rätt högt. drivaxlarna är tjocka som min underarm och och allt annat är även överdimisionerat.

angående rost så kommer det på alla bilar förr eller senare beroende på hur man sköter om dom. tvätta av dom ofta är ett hett tips speciellt på vintern.
hittar man ett fint ex som man vill ha kvar ett tag så slipar man snabbt till alls ytrost som finns och gör en underreds behandling utan att passera gå. helst via en firma, går själv men det är lätt att man missar ett par ställen.

kolla upp vanliga fel på bilen. när jag hade köpt volvon så visset jag tex att allt var orginal, det jag även visste var att soppa pumsrelät brukar vara kinkigt och mycket riktigt så gav det upp efter några månader.

så ha god koll på vanliga problem och även ovanliga så du kan få en varning innan det är alldeles försent.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Absolut men nu skrev jag inte att Subaru var varken billigare eller dyrare än andra märken.
Det är ungefär likvärdigt mellan alla japanska modeller, franska, tyska, amerikanska osv.

Sen vore det väl bra sjukt om det kostade mer att byta kamrem på en Volvo än en Japsare, eller hur?

1. Välj inte auktoriserad verkstad för en gammal bil
2. Köp reservdelarna själv från utlandet
3. Spara pengarna och lägg på uppgraderingar istället

Jag betalade 1700 kr för mitt kamremskit, det är över ett år sen dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu börjar de här spåra lite...

Artikel från 2012, 25 bilar testade. https://www.vibilagare.se/reportage/spara-tusenlappar-pa-kamr...
Subaru är både 3a och 4a sett till icke auktoriserad, men Audin som är dyrast kommer nästan dubbelt så långt mellan bytena också.

Permalänk

Tack för alla svar hörni! Jag har inte alltid möjlighet att svara men jag har samlat på mig massa nyttig info.

Nu slank denna bil ur näven på mig då jag velade för mycket så vill ni fortsätta tråden så kan vi prata om den nya jag tänkt mig!

Denna är en Audi A6 1.8t quattro. Ni kanske ser ett mönster här och det är att jag söker en bil som:
Har ac (min nuvarande har inte det)
Är en kombi (min nuvarande är inte det)
Manuell växellåda
Fyrhjulsdrift (min nuvarande är framhjulsdriven)
Gärna tysk eller japansk
Mörk inredning är att föredra
Någorlunda pålitlig och hyfsat ekonomisk (alltså inte en gammal v8 tex)
Gärna inte nyare än 2010 då moderniteter i bilar (förutom ac) är totalt ointressant för mig.

Så tycker ni det är roligt att snacka bilar så fortsätt gärna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Tack för alla svar hörni! Jag har inte alltid möjlighet att svara men jag har samlat på mig massa nyttig info.

Nu slank denna bil ur näven på mig då jag velade för mycket så vill ni fortsätta tråden så kan vi prata om den nya jag tänkt mig!

Denna är en Audi A6 1.8t quattro. Ni kanske ser ett mönster här och det är att jag söker en bil som:
Har ac (min nuvarande har inte det)
Är en kombi (min nuvarande är inte det)
Manuell växellåda
Fyrhjulsdrift (min nuvarande är framhjulsdriven)
Gärna tysk eller japansk
Mörk inredning är att föredra
Någorlunda pålitlig och hyfsat ekonomisk (alltså inte en gammal v8 tex)
Gärna inte nyare än 2010 då moderniteter i bilar (förutom ac) är totalt ointressant för mig.

Så tycker ni det är roligt att snacka bilar så fortsätt gärna!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en ganska odödlig motor men de har problem med igensatt vevhusventilation och de är noga med att oljabyten ska sköts på dom.
Om du ska lämna bort bilen för service så är det bra att veta att Audi är ett av dom dyrare märkena o serva.

Permalänk
Skrivet av Infinity_90:

Det är en ganska odödlig motor men de har problem med igensatt vevhusventilation och de är noga med att oljabyten ska sköts på dom.
Om du ska lämna bort bilen för service så är det bra att veta att Audi är ett av dom dyrare märkena o serva.

Jo det känns ju så! Morsan har en fin passat med den motorn som inte har några problem. En kompis har en likadan men ganska sönderkörd och den har ju problem med just vevhusventilationen misstänker han.

Basic service gör jag själv och för allt annat så har jag kontakter inom just vag så kan få lite mer support och rabatter. Men ja, blir det krångel är jag medveten om att audi har lite saftiga priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15