Hjälp med spelprojekt
Hej.
Jag har nu fastnat på ett problem. Jag har 1 klass som ärver från en annan klass. Däremot så kan jag inte komma åt variablerna i den ärvda klassen från mitt huvud projekt även om variablerna är "public".
Här är koden
Klasserna:
class Buildings
{
public bool built;
public int goldCost;
public int woodCost;
public int stoneCost;
public int buildingTier;
public Buildings()
{
built = false;
}
}
class MilitaryBuilding : Buildings
{
public int weeklyTroopProduction;
public int weeklyBoughtTroops;
public int troopCost;
int troopTier;
string troopName;
public MilitaryBuilding(int buildingTier, int weeklyTroopProduction, int troopTier, string troopName, int goldCost, int woodCost, int stoneCost)
{
this.buildingTier = buildingTier;
this.weeklyTroopProduction = weeklyTroopProduction;
this.troopTier = troopTier;
this.troopName = troopName;
this.goldCost = goldCost;
this.woodCost = woodCost;
this.stoneCost = stoneCost;
//Styckpriset av soldater
troopCost = 20 * this.troopTier;
}
}
Byggnaderna sätts in i en lista:
class Cities
{
//List with all the buildings in the city
protected List<Buildings> built = new List<Buildings>();
public Cities()
{
}
public List<Buildings> EnterTown()
{
//Sends the list of the buildings
return built;
}
}
class Town1 : Cities
{
public Town1()
{
//Adds the buildings
built.Add(new MilitaryBuilding(1, 30, 1, "Pugilist", 500, 2, 2));
built.Add(new MilitaryBuilding(2, 20, 2, "Slinger", 2500, 5, 5));
built.Add(new MilitaryBuilding(3, 15, 3, "Poison Master", 5000, 10, 10));
built.Add(new MilitaryBuilding(4, 10, 4, "Knight", 10000, 15, 15));
built.Add(new MilitaryBuilding(5, 5, 5, "Pyromancer", 15000, 20, 20));
}
}
Jag försöker kalla på en int men den hittar inte "weeklyTroopProduction"
Town1 town1 = new Town1();
town1.EnterTown()[0].weeklyTroopProduction
Skulle vara trevligt om någon hittade felet