Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Skrivet av Gimbal:

Ja titta, från steam gick det fint med Paypal utan att lämna ifrån sig kreditkortsuppgifter. Tack för det.

Man kan ju alltid ta bort kortet från Paypal när man har betalt för game pass hos Xbox. Då går det inte att dra pengar från kortet via Paypal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Ligger din GPU ochså väldigt högt?

25-30%, skumt

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Någon som får det här felmeddelandet?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk

Sitter fast i någon uppdatering på 4gb... startade om spelet eftersom jag inte kunta spela (hände inget på FLY knappen) nu sitter jag här och försöker få igång uppdateringen

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Har haft 95%-100% på GPUN under installation, går jag in och kollar specefikt på GPUN är det endast 3D som används 100%. Hur kan detta komma sig ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Badmondy:

Har haft 95%-100% på GPUN under installation, går jag in och kollar specefikt på GPUN är det endast 3D som används 100%. Hur kan detta komma sig ?

https://i.ibb.co/rMF6Zjb/konstigt.jpg

Den tycks rendera installern med obegränsad fps, har sett flera klagomål på det.
En workaround lär vara att sätta framerate limiter på spelet (med t ex RTSS) på några fps. Värt det åtminstone om man har det installerat (följer med MSI Afterburner) och inte tankar det snabbt

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

@Thomas:

Ok men vad bra, var orolig att mitt nya grafikkort hade börjat krångla :D. Tack för snabb förklaring bara 9 GB kvar nu

Permalänk
Medlem

Haha, alltså. Var tvungen att uppdatera Windows för att kunna installera Game Pass-applikationen, och nu segar sig min dator fram med någon procent av installationen klar typ var tionde minut. Jag orkar inte

Permalänk
Medlem

Efter över 10 år frånvaro från flygsim blev det för mycket hype för att hålla sig borta. Vart till att lägga en order på en ny hotas setup (T16000) idag.
Hoppas på lite bushflying med skönt folk från sweclockers!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

@Badmondy: Ser inte ut som jag jättemycket mer FPS i 1080P, kanske några frames men däremot så verkar det vara högre minimum framerate = inga framedrops

@Thomas: Jag har 500/20 internet och jag bara kört med TBM 930, testade A5 nu men ingen skillnad på fps vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Testa slå av AI traffic å se om det gör skillnad med FPS om ni har problem. Men betänk att det är en flygsim, 30fps är klart godkänt å flyga med!

Permalänk
Medlem

Stämmer det att TrackIR stöd inte finns vid launch?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den tycks rendera installern med obegränsad fps, har sett flera klagomål på det.
En workaround lär vara att sätta framerate limiter på spelet (med t ex RTSS) på några fps. Värt det åtminstone om man har det installerat (följer med MSI Afterburner) och inte tankar det snabbt

Borde väl fungera med Nvidia inbyggda fps limiter också. Den finns i Nvidia Control Panel, Manage 3D Settings, och sen på Global eller Application sätta Max Frame Rate. Jag kör den själv globalt, för att begränsa till ett par fps under skärmens max Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Efter över 10 år frånvaro från flygsim blev det för mycket hype för att hålla sig borta. Vart till att lägga en order på en ny hotas setup (T16000) idag.

om jag lyckas bygga min dator i tid så är jag på, kan dock dröja någon månad innan jag är uppe

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man ändrar simulation rate? Tror den är bunden till [r] som standard och det står att man ska trycka [+] och [-] för att öka respektive minska men det är väl för amerikanskt tangentbord och jag får det inte att fungera alls.

Edit.
Hittade att [+] och [-] också gick att binda i inställningarna.

Permalänk

@magixts: prova med alt- +/- eller ctrl- +/-

Visa signatur

ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
32gb Ram 3000mhz

Permalänk

@Arkebuzer: När jag är igång så kan jag gärna vara med och spela riktigt kul om man kan få ihop ett härligt gäng nybörjare till experter från SweC

Visa signatur

ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Nu har jag spelat i någon timme men verkligen inte fått kontrollerna att lira. Jag kör med en vanlig Logitech-joystick, och man fick chansa sig fram med att mappa alla olika axis, någon hjälp fick man inte.
Men sen när jag ska flyga så går det åt helvete, eftersom att flygkontrollerna "fastnar" och fortsätter svänga efter att jag rört på joysticken, istället för att återställa sig.
Svårt att förklara, men kanske jag som missat någon inställning eller något. Men det gick inge bra att flyga i alla fall.

Lyckades efter många om hålla en någorlunda rak kurs utan att krascha, och lyckades få en snabb tur över Göteborg. Jämför man med FSX så är det ju som dag och natt - vilken skillnad. Alla vägar och stadsdelar finns ju där.
Dock var det inte många objekt i själva staden som stämde. Inget Ullevi, Älvsborgsbron är fel sorts bro, inget läppstift, Operahuset är ersatt med någon megastor sovjet-byggnad, ingen Eriksbergkran, eller någon kran alls. Det som verkligen reser sig över staden är dock Karlatornet, vilket är lite förvånande. Det är som att någon utvecklare läst på nyheterna att vi ska få Nordens högsta höghus, och bara slängt in en platt generisk platt modell som verkligen tar all fokus från staden på ett tråkigt sätt. Man kan ju dock inte klandra någon, detta är ju gjort med algoritmer utifrån satellitbilder.

Nu ska man ju dock inte dömma spelet efter min lilla sightseeing, det är ju en flygsimulator först och främst. Skulle Göteborg komma i 3D till Bing Maps som t.ex Köpenhamn, så skulle vi nog få se en stor förändring. Sen har de ju sagt att de kommer gå in och göra småändringar i städerna ut efter vad folk rapporterar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Stämmer det att TrackIR stöd inte finns vid launch?

Nej, det ska finnas, lades till i sista beta-builden (den senaste före release).
Jag har inte testat själv, men vet att bra många har gjort det. Tar för givet att det inte är borttaget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av naikon:

Nu har jag spelat i någon timme men verkligen inte fått kontrollerna att lira. Jag kör med en vanlig Logitech-joystick, och man fick chansa sig fram med att mappa alla olika axis, någon hjälp fick man inte.
Men sen när jag ska flyga så går det åt helvete, eftersom att flygkontrollerna "fastnar" och fortsätter svänga efter att jag rört på joysticken, istället för att återställa sig.
Svårt att förklara, men kanske jag som missat någon inställning eller något. Men det gick inge bra att flyga i alla fall.

Kör du med "axis"-inställningarna? Du vill ha "aileron axis" till vänster/höger, "elevator axis" till upp/ner och "rudder axis" till twist eller pedaler. Det låter som att du kör med andra, vilket nog förklarar det väldigt skumma beteendet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Flyter på jättebra för mig, i väntan på joysticken som kommer på onsdag. Kopplade jag in en 360 controller. Problemet är att den är så känslig, att det blir upp och ner dykningar. Alternativt får jag sitta och dutta uppåt eller neråt.
I inställningar på sensitivity i MF2020 verkar inte göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem

@Arkebuzer:
Jag är på. VI får väll ta o dela användarnamn sedan vartefter det lider så vi kan dra ihop ett stort gäng, kommer ju bli busroligt att glida runt i bergen runt Montana och landa på en strandkant osv osv

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Jahapp, då var man uppe i ottan för att göra det många andra gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Ja, det hade varit toppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Jahapp, då var man uppe i ottan för att göra det många andra gör.

Yes! Jag hade ju tänkt att vänta till nästa vecka då semesterkassan har sinat kontot men varför inte skaffa Xbox Gamepass för 10kr bara för att hålla ut till nästa vecka då jag köper Premium Edition så nu laddar jag ner spelet också

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Inaktiv

Rullat på rätt bra över natten. ca 41/91GB nedladdat. Plan B (ha!) är fortfarande att plocka hem spelet via laptopen när jag är och städar i gamla lägenheten idag, 11MB/s där och borde, med lite tur, fått hem spelet på ca 3 timmar om jag inte räknat helt galet.

6300HQ och 950m 4GB (DDR3...) är det bara att tokglömma att spela med, men borde bara vara att kopiera över installationen.

Permalänk
Medlem

Fick aldrig Kiribati att funka... Vaknade lite över ett och var tvungen att gå på muggen, och passade då på att starta nerladdningen också. Frugan ställde sig mycket frågande till varför jag gick och satte mig vid datorn på den tiden av dygnet.... 😀 Men nu är det färdigt installerat, så vet vad jag ska göra under lunchen idag!!? ✈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

borde bara vara att kopiera över installationen.

Tjänar du verkligen nån tid på det? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

https://i.imgur.com/NCeYTKd.png

Någon som får det här felmeddelandet?

Japp, jag får samma problem. Jag använder senaste Windows (10) Insider Preview (build 20190). Vilken version av Windows använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kS:

Japp, jag får samma problem. Jag använder senaste Windows (10) Insider Preview (build 20190). Vilken version av Windows använder du?

när kommer detta felet? Är det vid uppstart av spelet eller under spelets gång?

Visa signatur

PC: