Vinn nätagg från Seasonic

Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Är verkligen inte van med flygsimulatorer. Men är jag efterbliven när jag inte klarar av första tutorial? "Take a look through the window". Typ något sådant. Jag sitter och kollar åt alla håll och vinklar...

Måste nog göra det inom en viss tidsram men de talar aldrig om att du misslyckats titta höger eller vänster. Finns ett senare uppdrag med traffic pattern där du ska upprepa tidigare utan way points. Det är på gränsen man orkar upp i altituderna som krävs så även om du tar sats så är det ju inte lätt att exakt memorera vart checkpointen var. Så du gör ett pervekt varv med rätt altituderna och får mission failed.

Träningsuppdragen var lite väl basic. Lär dig inte ens ifr än mindre instrumenten. Du har mer hjälp av fsx flight school om du ska mer än casual ga flyga. Bushuppdragen hela tre stycken! Men första var verkligen episkt. Men man är ju rädd de är benhårda med poi och inte berättar om de tycker du inte sett något. Trist använda back on track.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag hänvisar till det jag skrev ett par inlägg tidigare: #18553548

Det är något som är lurigt med hur den känner av att man faktiskt tittat ut, jag fick försöka några gånger innan det räknades att jag faktiskt tittat ut.

Är inte spelets "objective" att använda "smart look" eller vad det heter? Default så är det på triggerknappen på min joystick. Den tittar automatiskt på det som den tycker är mest relevant, typ runway när man är på gång att landa, vänster/höger när man ska in på en runway, sevärdheter och annat osv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ja, nu fick jag igång den (RAM var uppe i 50% av mina 32 GB...) men hur tusan mappar jag min joystick?

Spelet känner igen den men det är bara en blank ruta:

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dragnet:

Ja, nu fick jag igång den (RAM var uppe i 50% av mina 32 GB...) men hur tusan mappar jag min joystick?

Spelet känner igen den men det är bara en blank ruta:
https://i.imgur.com/GPTNJAv.jpg

Som default är det filtrerat på "assigned", se listan till vänster. Ganska dumt att den fortfarande kör så om det är tomt som standard.
Fast X52 bör den väl känna igen. Kolla om du kan byta profil eller något (där uppe där namnet står).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Inaktiv

Den stora frågan är ju hur många som kommer bli intresserad av någon form av flygcert efter detta. Någon redan nu?

Själv har jag varit sugen sedan tidigare, speciellt då jag hört att det är billigare att komma igång idag än det varit tidigare.

Permalänk
Medlem

Välkommen att joina den största svenska flightsim communityn på fejan boys and girls! Sök på flightsim sweden! Vi har också en webbplats för den som vill kika! www.flightsimsweden.se

Mvh,

Drago

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag hänvisar till det jag skrev ett par inlägg tidigare: #18553548

Det är något som är lurigt med hur den känner av att man faktiskt tittat ut, jag fick försöka några gånger innan det räknades att jag faktiskt tittat ut.

Samma här, kollar ut, får grönmarkerad text sen flyger vi bara vidare, händer ingenting, stängde ner tutorialen efter ha åkt passagerare i 10 minuter...

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem

Finns det någon handbok eller något som man kan läsa på vad olika reglage gör i flygplanet? Kollade lite i MIcrosoft Store men hittade inget och har googlat efter PDF dokument med instruktioner men hittar ej heller. Hade velat lära mig lite mer om autopilot och navigationsinstrumenten etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kör du med "axis"-inställningarna? Du vill ha "aileron axis" till vänster/höger, "elevator axis" till upp/ner och "rudder axis" till twist eller pedaler. Det låter som att du kör med andra, vilket nog förklarar det väldigt skumma beteendet.

Du hade helt rätt Trött som man var igår natt så hade jag bindat mina axis på joysticken till Aileron/Elevator "Increase" och "Decrease" istället för den som heter "Axis". Nu blev det lättare att flyga!

Skrivet av anon5930:

Den stora frågan är ju hur många som kommer bli intresserad av någon form av flygcert efter detta. Någon redan nu?

Själv har jag varit sugen sedan tidigare, speciellt då jag hört att det är billigare att komma igång idag än det varit tidigare.

Ey, är du också från Kiribati? Vi kanske har träffats

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Exakt min känsla också!
Jag var inte särskilt övertygad nu när jag flugit Gbg/Sthlm, men att däremot flyga i skymning gör det otroligt mycket bättre så det är kanske lösningen för våra tråkiga miljöer (Bing-kartor).

Absolut, skymning, moln, dis o.s.v. gör att allt ser bättre ut, mestadels därför att det döljer de tråkiga miljöerna. Det tråkigaste är när man kollar upp motsvarande miljöer i Google Earth och ser hur mycket bättre de ser ut där. Om man bara hade kombinerat den utan tvekan avancerade tekniken med Googles källdata istället för Bing...

Sedan har jag börjat uppleva att allt blir väldigt ljust och överexponerat när det är inställt på solsken och dag. Har provat stänga av Bloom, men det ser fortfarande ut som man ser allt genom en trasig kamera med nedfläckad lins, om man inte ställer in simulatorn på mulet, skymning och duggregn.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB

Permalänk
Medlem

Flyg inte i Sverige! Det är görsnyggt nästan vart som helst annars

Håller på och testar det där med manuell cache. Kom rätt långt första svängen men sen verkade det låsa sig när jag väl lyckades inringa ett område med high. En del platser verkar inte ha tillgång till hög kvalitet? Försökte med new york vissa områden hade high en del medium andra low men det var inget jag kunde välja alls?

Försöker också lista ut bästa SSD strategin. Råkade installera grundinstallationen på C tror jag. Den mindre delen då. Sen installerade jag 92 gb på 500 GB SSDn jag tänkt ha det mesta på. Frågan är om cachen kanske helst ska va på C då eller om de lika gärna kan va på 500 GB de med.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist:

kvällsflygning över öland

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, det är ju absolut snyggt på sina ställen i Sverige även om vissa ställen är... ganska hemska.
Jag postade dessa i kommentarerna till Kenneths prestandatest också

Start i Halmstad, sen lite norr över Falkenberg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Thomas:
Fint ser mig själv där på bilderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Numera har vi LAPL (Light Aircraft Pilot Licence) som är ett mellanting mellan UL (ultralätt) och PPL. Det är lite mer begränsat än PPL men för den som flyger typiska klubbkärror så är det i praktiken ingen skillnad förutom att du inte kan få instrumentbehörighet med LAPL. Dock kan du ta mörkerbevis.

https://ksak.se/for-flygintresserade/lapl/

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av naikon:

Du hade helt rätt Trött som man var igår natt så hade jag bindat mina axis på joysticken till Aileron/Elevator "Increase" och "Decrease" istället för den som heter "Axis". Nu blev det lättare att flyga!

Ey, är du också från Kiribati? Vi kanske har träffats

Oh ja! Gillade deras tidzon bättre.

Skrivet av Thomas:

Jo, det är ju absolut snyggt på sina ställen i Sverige även om vissa ställen är... ganska hemska.
Jag postade dessa i kommentarerna till Kenneths prestandatest också
https://i.imgur.com/oO94fN1.png
https://i.imgur.com/BzG8h4x.png
https://i.imgur.com/ohVUSM7.png
Start i Halmstad, sen lite norr över Falkenberg.

Det där ser ju sjukt kul ut!

Permalänk
Medlem

För er som upplever hackighet och annat kan jag varmt rekommendera window mode. Det löste i princip alla mina problem och jag kunde t.o.m dra upp inställningarna något.

Permalänk
Medlem

Snubblade på en "bugg" eller om det nu är en finess. Vid start från bana kan man ge full gas, börja rulla och så trycka active pause. Planet stannar men hastigheten fortsätter att öka enligt mätaren. När man uppnått tillräckligt hög fart (utan att rullat en meter) stänger man av active pause och kan direkt lyfta i princip på fläcken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

För er som upplever hackighet och annat kan jag varmt rekommendera window mode. Det löste i princip alla mina problem och jag kunde t.o.m dra upp inställningarna något.

Glöm ej heller nya drivrutiner:

https://www.nvidia.com/en-us/drivers/results/163248/
https://www.nvidia.com/en-us/drivers/results/162983/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Glöm ej heller nya drivrutiner:

Installerade jag i morse men det gjorde inte så mycket skillnad för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Snubblade på en "bugg" eller om det nu är en finess. Vid start från bana kan man ge full gas, börja rulla och så trycka active pause. Planet stannar men hastigheten fortsätter att öka enligt mätaren. När man uppnått tillräckligt hög fart (utan att rullat en meter) stänger man av active pause och kan direkt lyfta i princip på fläcken.

Håller med om att active pause verkar trasigt i nuläget, och inte bara på det någorlunda harmlösa viset du nämner.

Jag träffade på något liknande fast "tvärt om", använde active pause i luften för att se mig omkring i lugn och ro. När jag var i vyn utanför planet såg jag att hastighetsindikatorn i den vyn visade sjunkande hastighet, och när jag senare gick tillbaka till cockpitvyn och återgick från pausläget så stallade planet omedelbart.

Verkar vara klart mindre risk att man ställer till det för sig om man låter bli att pausa.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

@Thomas:
Fint ser mig själv där på bilderna

Äsch ni tog ju bilder när jag inte kunde ses av er ju Vi får flyga ikväll igen, var svinroligt. Jag röstar på lite öken miljöer ikväll

/Hotflyer

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Tjo..

En fråga ang detta med gamepass som jag har sett i tråden , är det xbox gamepass "beta" som man ska ha då eller?

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Körde Landvetter - Gardemoen igår kväll. Första gången jag fipplade med autopilot mm. Fungerade jättebra ända tills man ändrar tidsskalan. Shit vad planet började flippa ut, den hade jättesvårt att hålla altitude, det behöver dom fixa. Men allt gick bra fram tills landning, råkade visst gömma landstället. Ner kom jag och låg så fint på landningsbanan, ingen black screen så får väl klassas om lyckad landning då jag överlevde.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Tjo..

En fråga ang detta med gamepass som jag har sett i tråden , är det xbox gamepass "beta" som man ska ha då eller?

Denna behöver du: https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass/pc-games

Och spelet kan du installera i Store ellex i Xbox (beta) appen.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@OttO36: Jag har vanligt GamePass för Xbox och PC och inga problem. Problem har jag att navigera/köra i spelet med Xbox kontroll men ska kolla på det efter jobbet, hade bara tjugo minuter på mig och spelet tar 5 minuter att ladda in. Lyckades till slut komma upp i luften men kraschade utanför Landvetter.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Denna behöver du: https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass/pc-games

Och spelet kan du installera i Store ellex i Xbox (beta) appen.

Tackar , då är det bara o ladda ner de o fixa till de med spelet

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vi får flyga ikväll igen, var svinroligt. Jag röstar på lite ökenmiljöer ikväll

@Don_Tool, Vilken tid blir det i så fall? Vore kul att vara med.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Hur gör ni när ni flyger tillsammans med andra? Finns det något smidigt sätt att hitta och hålla reda på vart andra är?

Jag en en vän flög Bern - Interlaken igår (rekommenderar verkligen att landa på interlaken) och vi tappade bort varandra med jämna mellanrum.

Tacksam för tips

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fikap4us:

Hur gör ni när ni flyger tillsammans med andra? Finns det något smidigt sätt att hitta och hålla reda på vart andra är?

Jag en en vän flög Bern - Interlaken igår (rekommenderar verkligen att landa på interlaken) och vi tappade bort varandra med jämna mellanrum.

Tacksam för tips

Vi körde på FlightSimSwedens discord som är länkad typ en sida tillbaka, och startade på samma flygplats(er). Det var lite struligt ändå där vissa inte kunde ses av alla, och vissa inte kunde varken ses eller se andra.
Menar du tappade bort på så vis (tekniskt strul) eller mer att ni flög för långt ifrån varandra?

Visa signatur