Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Welcome to Kiribati my friend!

Såg det ut som en av mina bilder innan, man ser en indikator på att något laddats till 30% eller något men inget mer? Jag kryssade bort Flight Simulator och startade igen. Sen hoppade nedladdningen igång.

Hoppas på snabb leverans av joystick med! Själv hämtade jag upp min Saitek X52 Pro (eller Logitech X52 Pro som de lär heta idag) men inte kopplat in den ännu.

nedladdningen gick smärtfritt, är installationen som låst sig.

## högerklicka öppna bild i ny länk

Permalänk
Medlem

Kommer hit, sen krashar spelet

Permalänk
Medlem

@Sennaho:
kolla min bild ovanför, kommer inte mycket längre jag. haha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Badmondy:

nedladdningen gick smärtfritt, är installationen som låst sig.

https://imgshare.io/image/NdKQg9 ## högerklicka öppna bild i ny länk

Fick du hem hela spelet eller endast lilla nedladdningen på ca 1GB? Så där såg det ut för mig men innan installationen gick igång.

Så här ser riktiga installationen/nedladdningen ut för mig:

Permalänk
Medlem

@anon5930:
ok blev kanske något fel med nedladdningen får avinstallera och testa igen

Det löste det, du som ovan ochså hade problem. testa som jag och avinstallera och starta igen :D. Nu laddar den ner 90 gb Anders du är bäst!

Permalänk
Medlem

Ah vad f-n måste man koppla ett kreditkort till Paypal för att handla på Microsoft store? Pengar finns på Paypal kontot men jag måste tydligen ändå koppla ett kreditkort. Jag har handlat över hela världen utan kreditkort i flera år, men hos MS är det stopp.
Just snyggt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Badmondy:

@anders190:
ok blev kanske något fel med nedladdningen får avinstallera och testa igen

Prova starta om Flight Simulator, var det som hjälpte för mig. Samt om det hjälpte med att ändra sökvägen dit spelets innehåll installeras (var C: för mig).

Permalänk
Medlem

Första 90 minuterna spelade.

Mina första intryck:
Hur tusan flyger jag? Fick sätta allt på easy bara för att komma igång lite smidigt. Det är en hel del kontroller (och menysystem) och lära sig, kör med en xbox controller, tangetbord och mus, känner att det är inte optimalt alls med default control, blir att koppla in min gamla hotas för att kunna flyga på riktigt.

Grafiken med med high och ultra är bra, men med live väder (sol och utan moln) så visade inte grafikmotorn allt den har att erbjuda

Prestandan: Är väl helt okay med tanke på vad det är, men tror DX11 begränsar det just nu, en tråd ligger på nästan 100% medans resten av trådarna ligger på 50%

Den stora besvikelsen är platserna, det ser inte kul ut om man kör med drönaren och flyger runt på sina favoritställen.
Kollade, Oslo, Köpenhamn och Jönköping.

Men vilken potential, kommer bara bli bättre de närmaste åren, VR, Helkoptrar, DX12, bättre kartor mm.
Ja detta är årtiondets spel.

Permalänk
Medlem

@Deo:
Vad har du för setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Ah vad f-n måste man koppla ett kreditkort till Paypal för att handla på Microsoft store? Pengar finns på Paypal kontot men jag måste tydligen ändå koppla ett kreditkort. Jag har handlat över hela världen utan kreditkort i flera år, men hos MS är det stopp.
Just snyggt!

Detta är ju bara för att "knyta" dig till paypal så att du ibte skall kunna vara anonym. Saker som dessa som gör att man hellre köper det till Steam, jävla trähattar. Att de aldrig lär sig.

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du kan ju alltid testa spelet på gamepass och köpa det på steam senare.
Gamepass är i min mening det bästa som hänt sedan skivat bröd! Dock så går det genom windowsbutiken som jag inte tycker om alls

Hej NordhNet.

Om jag laddar ner från xbox och testar då kan jag inte få tillbaka pengarna om jag ångrar mig.. Eller hur

Permalänk
Medlem

Tråkigt att nerladdingen är så seg, sitter med 350Mbit lina, men har suttit i typ 45 min, och kommit halvvägs, men det verkar gå lite fortare nu iallafall.

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deo:

Prestandan: Är väl helt okay med tanke på vad det är, men tror DX11 begränsar det just nu, en tråd ligger på nästan 100% medans resten av trådarna ligger på 50%

Vilket/vilka plan körde du? Prestandan varierar tyvärr mellan dem, kraftigt. Hoppas att det är något som de kan buggfixa och inte ett närmast olösligt problem, dvs att det kanske beror på de mer komplexa systemen. Det som gör att det känns osannolikt är att CPU-användningen för mig är lägre i de plan som får lägst framerate, samtidigt som GPU usage är väldigt mycket lägre, säg 30-45% vs 95%+.

Det mest lättdrivna för mig har varit Icon A5 (~55 fps omkring Arlanda) och de mest tungdrivna A320/747 (20-25 fps från cockpit).

TBM 930 är trevligt annars, men prestandan är halvdan där med. Mitt emellan de ovan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Tror ni man pga sin lilla fix med regionen styrs till nedladdningsservrar åt helskotta bort och att det påverkar nedladdningen? Jag sitter på 100/100 (ingen raketlina men ändå) och det går rätt segt alltså

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det mest lättdrivna för mig har varit Icon A5 (~55 fps omkring Arlanda) och de mest tungdrivna A320/747 (20-25 fps från cockpit).

vilken upplösning kör du?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilket/vilka plan körde du? Prestandan varierar tyvärr mellan dem, kraftigt. Hoppas att det är något som de kan buggfixa och inte ett närmast olösligt problem, dvs att det kanske beror på de mer komplexa systemen. Det som gör att det känns osannolikt är att CPU-användningen för mig är lägre i de plan som får lägst framerate, samtidigt som GPU usage är väldigt mycket lägre, säg 30-45% vs 95%+.

Det mest lättdrivna för mig har varit Icon A5 (~55 fps omkring Arlanda) och de mest tungdrivna A320/747 (20-25 fps från cockpit).

TBM 930 är trevligt annars, men prestandan är halvdan där med. Mitt emellan de ovan.

Hur funkar cessna 152? Den enkla varianten utan g1000

Permalänk
Medlem

@flightsim18:

Öppna aktivitetshanteraren så ser du vad programmet använder i bandbredd. Min tar typ 120-140. Så stämmer bra in på min lina 100/100.
ser även 80-100% på GPUN vet inte hur man ska tolka det, haha.

Permalänk
Medlem

Hade problem med nedladdning. Startade som Administratör, då gick det bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flightsim18:

Tror ni man pga sin lilla fix med regionen styrs till nedladdningsservrar åt helskotta bort och att det påverkar nedladdningen? Jag sitter på 100/100 (ingen raketlina men ändå) och det går rätt segt alltså

Det är nog belastning. Jag hade det installerat på kanske en halvtimme, max en timme. Bahnhof 1 Gbps.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Tror ni man pga sin lilla fix med regionen styrs till nedladdningsservrar åt helskotta bort och att det påverkar nedladdningen? Jag sitter på 100/100 (ingen raketlina men ändå) och det går rätt segt alltså

Jag har gjort desamma med regionsbyte och vad jag ser är att den ladda ner filer på max av min linas kapasitet (250/250) men sen när den laddat ner en fil så packar den upp den innan den fortsätter med nästa fil och där i mellan blir de då lite tid som ej går åt att ladda ner något.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

@flightsim18:

Öppna aktivitetshanteraren så ser du vad programmet använder i bandbredd. Min tar typ 120-140. Så stämmer bra in på min lina 100/100.
ser även 80-100% på GPUN vet inte hur man ska tolka det, haha.

Japp, ser att den maxar ut ibland, men det är väldigt upp och ner. Men det är väl för att den packar upp emellanåt verkar det som. Det här lär ta resten av kvällen. Får ta en kall öl så länge då

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Japp, ser att den maxar ut ibland, men det är väldigt upp och ner. Men det är väl för att den packar upp emellanåt verkar det som. Det här lär ta resten av kvällen. Får ta en kall öl så länge då

Ligger din GPU ochså väldigt högt?

Permalänk
Medlem

@Badmondy:
CPU: i7-9800X @ 4.7Ghz
RAM: 64 GB 3000 Mhz
GPU: GTX 1080TI
Ultrawide: 3440x1440
Nvme SSD

FPS: runt 45 på High, blir att leka med inställningarna för att få upp det till 70 fps, i alla fall med denna setupen, och sen köpa nytt grafikkort när de nya släpps.

Han i IGN testet sa att laddningstiderna kan vara stora, med 4 min att ladda in en stor flygplats såsom Chicago O'Hare International Airport, testade på min pc och det tog 80 sekunder, det lovar gott för nya XBOXen och hign end pc om inte annat. Däremot var fps runt 15 när jag stod på marken...

Landvetter tog runt 45 sekunder att ladda in.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av KA52:

Hej NordhNet.

Om jag laddar ner från xbox och testar då kan jag inte få tillbaka pengarna om jag ångrar mig.. Eller hur

Osäker. Om det är gamepass så är det nej, är dock småsummor i sammanhanget
Om du köper spelet: ingen aning. Jag vet inte vad man har för refundpolicy där

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Deo:

Ok men då ligger du ju endå bra, med tanke på att du spelar i 4K. Jag kommer hålla mig till 1080p. Hur stor blir fpsvinsten för dig att gå ner till 1080p?

Permalänk
Hedersmedlem

@Deo Uppkoppling? Jag reagerade definitivt på det där med 4 minuter, för jag tycker laddningstiderna i allmänhet är rätt imponerande.

Skrivet av Badmondy:

Hur funkar cessna 152? Den enkla varianten utan g1000

Det är nog ett av de bättre.
BTW, 152 är alltid utan, det är 172 som har G1000 som standard men finns utan i Premium Deluxe.
Testar 152 nu, 45-50 fps nånstans med ett GTX 1070 på High. GPU-användningen är ändå bara runt 80% dock, oklart om det är en bugg. Min CPU är ju lite svag, men att det varierar mellan plan och att CPU-användning ofta är lägre i såna plan är ju skumt.

Testade med Icon A5 (ballt plan förresten!) med samma inställningar (Arlanda RW26, live weather) och ungefär samma flygväg, får typ samma fps och GPU usage.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Inaktiv

Min installation stängdes av någon anledning av, hände medans jag körde ett race i Wreckfest men kan vara vad som helst. Verkar fungera bra att fortsätta ladda ner, ifall någon annan av någon anledning vill avbryta för kvällen och fortsätta ladda ner imorrn eller något.

Fick åter den där tomma skärmen likt tidigare, bara starta om tills installationen kan fortsätta.

Permalänk

Nedladdning startad. 12/91,36GB just nu Synd att Honey Joken inte har kommit ännu och Bravo Throttle kommer i oktober :/

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Detta är ju bara för att "knyta" dig till paypal så att du ibte skall kunna vara anonym. Saker som dessa som gör att man hellre köper det till Steam, jävla trähattar. Att de aldrig lär sig.

Ja titta, från steam gick det fint med Paypal utan att lämna ifrån sig kreditkortsuppgifter. Tack för det.

Permalänk

Rotade fram min gamla Top Gun Afterburner II, och det verkar ha blivit konstigt klapp i både själva joysticken och gasreglaget. Drar jag reglaget upp lite från botten så åker själva signalen långsamt fram och tillbaka utan att jag rör på den, och joysticken är extremt okänslig, speciellt när man drar den tillbaka. Har nån annan liknade joystick med samma problem? Eftersom det strular med båda så kanske det är nåt med Windows 10.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder