Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Bildexpert

Stadshuset är fortfarande brutalistiskt och Drottningholms slott närmast tillplattat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Stadshuset är fortfarande brutalistiskt och Drottningholms slott närmast tillplattat.

Låter som du inte har installerat uppdateringen i spelets marketplace!

Permalänk
Medlem

Den här uppdateringen känns som en besvikelse.
- fortfarande gröna vägar (det jag hoppades mest på att det skulle bli bättre)
- inga nya typer utav byggnader för autogenererade hus, med tidigare world updates introducerades nya stilar på husen typiskt för områdena.

Är i fjällvärlden stora skillnaderna lär vara (inte hunnit dit än) med bättre topografidata som underlag men för mellanmjölkens delar av Sverige är mycket sig likt

Visa signatur

| ASUS ROG STRIX B650E-F | AMD RYZEN 9800X3D | ASUS PRIME 9070 XT |
| 64GB DDR5 6000 CL30 | NOCTUA NH-D15 | FRACTAL DESIGN POP AIR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Den här uppdateringen känns som en besvikelse.
- fortfarande gröna vägar (det jag hoppades mest på att det skulle bli bättre)
- inga nya typer utav byggnader för autogenererade hus, med tidigare world updates introducerades nya stilar på husen typiskt för områdena.

Är i fjällvärlden stora skillnaderna lär vara (inte hunnit dit än) med bättre topografidata som underlag men för mellanmjölkens delar av Sverige är mycket sig likt

Tyckte jag såg kyrkor som inte funnits där tidigare?

Dom håller på å jobbar med färgkorrigeringar, men det är inget dom skulle göra manuellt i en world update, utan det blir i så fall en mer universiell lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Och en uppdatering på spitfiren för jag klarar fanemig bara att lyfta från landningsbanan kanske var 3e gång med den.
Den drar till vänster som satan.

Fast den gjorde ju det i verkligheten också. Det var ett problem med alla flygplan med hjul i stjärten och de med väldigt kraftfulla motorer var det extra märkbart. Spitfire hade ett enormt vridmoment och det krävdes en hel del träning för piloterna att lära sig hantera detta. Sedan kanske det är överdrivet i MSFS, jag har inte provat det själv så kan inte säga.

https://www.youtube.com/watch?v=E3q2Swzi2q8

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Zyriak:

Låter som du inte har installerat uppdateringen i spelets marketplace!

Det stämde ja... Trevligt att man kan ha fel ibland!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Fast den gjorde ju det i verkligheten också. Det var ett problem med alla flygplan med hjul i stjärten och de med väldigt kraftfulla motorer var det extra märkbart. Spitfire hade ett enormt vridmoment och det krävdes en hel del träning för piloterna att lära sig hantera detta. Sedan kanske det är överdrivet i MSFS, jag har inte provat det själv så kan inte säga.

https://www.youtube.com/watch?v=E3q2Swzi2q8

Jag har läst mycket om detta efter att jag försökte flyga detta plan.
Det är väl realism man försökt simulera men de har inte lyckats så bra.
När man kommer upp i runt 50mph med planet så girar den kraftigt vänsterpå en gång och man måste ha fullt roderutslag till höger samt att luta åt höger för att ens kunna kompensera. Men oftast går det inte, men det stora problemet är att planet vill också rotera samtidigt.

Det är något som är fel på planet. Man kan krypa upp i hastigheten och nå en specifik hastighet och då svänger planet max till vänster, samtidigt som den roterar, som om någon kastat ut ett ankare. Kanske det är så att det är flygmodellen i spelet som inte hanterar konceptet av planet så bra.

Med detta sagt, det är ett sjukt kul plan att flyga om man väl inte krashar vid start.
Spelar man i VR är det också en fördel av att det bara är analoga instrument så det inte påverkar FPSen så mycket när man tittar ner.

Edit: Glömde beskriva så tillägger att det är problematiskt med korsvind. Inte så stora problem annars.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Goatfriend:

Enligt bilderna när spelet startar är det 8 nya "building archetypes". Är inte det sånt?

(Återigen till alla, se till att ni installerat uppdateringen när ni startat spelet genom att gå till Marketplace och söka på Nordics.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Gröna vägar? Jag har flugit i Stockholm och Göteborg jag har inga gröna vägar de är grå med vita mittlinjer och förhållande vis jämna samt terrängen verkar vara mycket bättre. Skulle gärna lägga upp en bild om jag kunde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Gröna vägar? Jag har flugit i Stockholm och Göteborg jag har inga gröna vägar de är grå med vita mittlinjer och förhållande vis jämna samt terrängen verkar vara mycket bättre. Skulle gärna lägga upp en bild om jag kunde

Ofta mindre vägar eller vägar inne i stan som är gröna. Men även E4an mellan Kramfors och Övik har gröna vägar här och var.
Man märker det speciellt om man försöker landa på dem. Gränsmatta med plåträcke.

Permalänk
Medlem

Hur byter man tillbaka till engelska efter uppdateringen?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Ofta mindre vägar eller vägar inne i stan som är gröna. Men även E4an mellan Kramfors och Övik har gröna vägar här och var.
Man märker det speciellt om man försöker landa på dem. Gränsmatta med plåträcke.

För att bli av med gröna skumpiga vägar gå till allmänt/data/bing-data för världsgrafik ställ om till av
Starta om simulatorn
Då får du gråa vägar med vita mittlinjer överallt.
(kan vara att man förlorar lite buskar och byggnader men värt att prova)

Permalänk
Medlem

Provade flyga lite idag då jag fått linserna till mitt Reverb G2. Inte spelat på ett par veckor innan. Kändes lite segare än förut och efter en halvtimme råkade jag ut för en massiv krasch där grafiken i både heatsetet och på skärmen blev en enda röra. Gick inte komma ur så var bara starta om. Flög Arlanda-Bromma för att se hur det ser ut efter uppdateringen.

Känns mer som grafikkortsproblem men aldrig upplevt det förut så kanske är drivrutinen som spökat. Får testa mer senare och flyga lite utan VR också för att lättare hålla koll på temperaturer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Tyckte jag såg kyrkor som inte funnits där tidigare?

Dom håller på å jobbar med färgkorrigeringar, men det är inget dom skulle göra manuellt i en world update, utan det blir i så fall en mer universiell lösning.

Vill man inte ha gröna vägar tills microsoft fixar problemet.Gå till allmänt/data/bing-data för världsgrafik ställ om till AV
Starta om simulatorn
OBS man förlorar en hel del byggnader träd buskar m.m. på vissa ställen ser terrängen cementerad ut på andra riktigt bra ut. Men vill man bli av med den spyfärdiga gröna färgen ser jag inget annat sätt tills vidare

Permalänk
Medlem

Provade "Nordics"-uppdateringen idag. Uppsala har fått sin Domkyrka, men slottet har försvunnit helt och Carolina Rediviva har blivit en hangar. Lägenhetshuset där jag bor ser ut som ett plåtskjul och matbutiken har blivit en röd lada.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Provade "Nordics"-uppdateringen idag. Uppsala har fått sin Domkyrka, men slottet har försvunnit helt och Carolina Rediviva har blivit en hangar. Lägenhetshuset där jag bor ser ut som ett plåtskjul och matbutiken har blivit en röd lada.

Prova och installera den här: https://sv.flightsim.to/file/4219/uppsala

Permalänk

Går det att köra msfs2020 på xbox ONE X eller är det bara för xbox series x/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Går det att köra msfs2020 på xbox ONE X eller är det bara för xbox series x/s?

Även om det rent teoretiskt skulle gå så tror jag inte du vill det. Inte ens i 720 tror jag den skulle orka med det spelet.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Även om det rent teoretiskt skulle gå så tror jag inte du vill det. Inte ens i 720 tror jag den skulle orka med det spelet.

Nej, jag håller helt med. CPUn är så galet mycket svagare (åtminstone i teorin omkring 1/8 av en Ryzen 5000/Core 11000 i enkeltrådat) och det är CPU som begränsar MSFS.

Det finns utan överdrift scenarion där jag har exakt samma framerate i 360p (1270x720 med 50% render resolution) och 5K (2560x1440 med 200% render resolution). Inte ens 1 fps skiljer. Så att gå ner i upplösning gör verkligen noll nytta när man är CPU-flaskhalsad, som XB1 skulle vara 100% av tiden.

Vi får ju dock se hur det blir med DX12-uppdateringen nu. En del av enkeltrådsbegränsningen ska bättras på (som att flytta glass cockpits/HUD till en separat tråd), och DX12 ska väl vara lättare att få flertrådade draw calls i, så lyckas de få det vältrådat nog så är det kanske inte omöjligt.
De verkar inte ha uteslutit en framtida release till XB1.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nej, jag håller helt med. CPUn är så galet mycket svagare (åtminstone i teorin omkring 1/8 av en Ryzen 5000/Core 11000 i enkeltrådat) och det är CPU som begränsar MSFS.

Det finns utan överdrift scenarion där jag har exakt samma framerate i 360p (1270x720 med 50% render resolution) och 5K (2560x1440 med 200% render resolution). Inte ens 1 fps skiljer. Så att gå ner i upplösning gör verkligen noll nytta när man är CPU-flaskhalsad, som XB1 skulle vara 100% av tiden.

Vi får ju dock se hur det blir med DX12-uppdateringen nu. En del av enkeltrådsbegränsningen ska bättras på (som att flytta glass cockpits/HUD till en separat tråd), och DX12 ska väl vara lättare att få flertrådade draw calls i, så lyckas de få det vältrådat nog så är det kanske inte omöjligt.
De verkar inte ha uteslutit en framtida release till XB1.

Tackar för de snabba svaren! Jag kommer att skippa xbox tills den utvecklas bättre för msfs2020

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske inte fullt så lovande som i videon i snitt, men sannolikt ja. Framför allt för glass cockpits. Fråga mig inte hur jag vet.

Nyheten har dock fel i att DX12 kommer med den uppdateringen; de bekräftade i senaste Dev Q&A att det fortfarande är DX11 som gäller på PC (men DX12 på Xbox, samma dag). DX12 kommer till PC vid något senare tillfälle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla förbättringar för prestandan är välkomna. Ju mindre jag måste dra ner på kvalitén i VR desto bättre.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Thomas:

Kanske inte fullt så lovande som i videon i snitt, men sannolikt ja. Framför allt för glass cockpits. Fråga mig inte hur jag vet.

Nyheten har dock fel i att DX12 kommer med den uppdateringen; de bekräftade i senaste Dev Q&A att det fortfarande är DX11 som gäller på PC (men DX12 på Xbox, samma dag). DX12 kommer till PC vid något senare tillfälle.

Får se om eller när det kommer DX12 till PC, men även andra förbättringar är ju välkomna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Får se om eller när det kommer DX12 till PC, men även andra förbättringar är ju välkomna.

De har ju sagt att DX12 ska komma, bara inte när.

Visa signatur

Permalänk

ORBX "First previews of Stockholm Bromma Airport for Microsoft Flight Simulator! " var den 26 januari ett halvår senare, inget nytt när den släpps???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

ORBX "First previews of Stockholm Bromma Airport for Microsoft Flight Simulator! " var den 26 januari ett halvår senare, inget nytt när den släpps???

Marcus behövde pausa ett tag i livet, så därför det dragit ut på tiden:

https://orbxsystems.com/forum/topic/204475-first-previews-of-...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem

2 timmar kvar tills Sim Update 5 + launch på Xbox Series X samt S.
Alla ni som kör på PC (ffa i lägre upplösning än 4K eller med lite långsammare CPU) lär märka rätt stor skillnad, speciellt i glass cockpit-plan. För mig är det c:a 50-60% högre framerate trots högre grafikinställningar, riktigt underbart.

Edit: Nähej, det är visst inte tisdag idag. Sorry, ett dygn och en timme kvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Edit: Nähej, det är visst inte tisdag idag. Sorry, ett dygn och en timme kvar.

Men idag är det tisdag Har sett fram emot detta under semesterflygkarantänen. Hoppas att det blir så fina förbättringar som du skriver, då ska mitt 1080ti gå tungt ikväll. Hoppas även att FBW får ut sin lnav snart

Permalänk
Hedersmedlem

Förbättringarna är främst vad gäller CPU-bottleneck, så låg man ofta på låg GPU usage förut så blir det nog en fin förbättring. Låg man ofta på 90%+ GPU så blir det nog ingen jätteskillnad, men jag tror att de optimerat GPU också en del.

Visa signatur