Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Aaaa det var märkligt. Har jag aldrig stött på tidigare, hoppas du har bättre tur nästa gång

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Skrivet av Hondaxl:

Har börjat med Zara Rutherford jorden runt flygning nu i en Cessna 414,rätt kul hehe.
Det känns som man har ett mål iallafall med flygningen,just nu kör jag från Island till grönland.
En tripp som tar runt 2 timmar.

Tack för tipset om denna tur! Har kommit ungefär halvvägs och flyger en blandning av Daher tbm, king air 350 och cessna citation longitude.
Antar man får fortsätta sedan med lillebrors resa när detta är klart

Visa signatur

Chassi Obsidian 650D , Corsair RM1000I, Processorer AMD Ryzen 7 2700X, ROG STRIX B450-F GAMING, Ram G.Skill 8GB*4 3200, Radeon RX Vega 64, Hårddisk 1 Samsung 850 EVO 256gb Hårddisk 2 Samsung 860 EVO 1TB, Tangentbord Corsair k68, Mus Corsair Sabre RGB, Bildskärm AOC2790 & S24E650

Permalänk

Måste man acceptera alla jämrans uppdateringar som kommer hela tiden till FS 2020? Till slut blir väl hårddisken full?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aakerbock:

Måste man acceptera alla jämrans uppdateringar som kommer hela tiden till FS 2020? Till slut blir väl hårddisken full?

Du kan ju ta bort det du inte vill ha.

Permalänk
Skrivet av Hondaxl:

Du kan ju ta bort det du inte vill ha.

Ursäkta en okunnig.....men hur gör man då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aakerbock:

Ursäkta en okunnig.....men hur gör man då?

Du går in i Content Manager inne i spelet och väljer vilka delar du vill avinstallera.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Tusen tack! Då ska jag ta bort en del saker som jag aldrig kommer att använda.

Permalänk
Medlem

OK, när jag ändå fick hem delar för uppgradering och hade lite skrot liggande körde jag lite benchmarks. Detta är svårt, speciellt som det finns så mycket att skruva på i inställningar och MSFS är ganska dynamiskt i sitt beteende. Jag testade också i X-Plane 12 som ju har inbyggda benchmarks.

Alla tester med MSFS är i 4K, X-Plane är i både 4K och 2K. MSFS är testad med DX11 med "vanlig" rendering och DX12 med DLSS.

Baseline: AMD Ryzen 5800X med ett RTX 3070. Detta är en ganska balanserad rigg där CPU och GPU båda ligger nära gränsen för mig.

Om jag uppgraderar CPU till 5800X3D men behåller 3070 får jag ingen höjning av prestanda i de flesta fall i MSFS utom när jag flyger över landsbygd med DLSS på - då får jag lite fler FPS. Men i städer eller med DX11 får jag ingen ändring.

I XP12 får jag generellt en ökning på 15% eller 10 FPS.

Om jag istället behåller CPUn på 5800X och byter GPU till ett RTX 4080 så blir det skillnad. I MSFS med DX11 får jag +100% FPS över landsbygd med 100% GPU load. Över en stad istället (Manhattan) får jag +10-15% ökning i FPS men bara 35% GPU load. Över staden är alltså CPUn som flaskar. Byter jag till DX12 med DLSSblir det ganska liten skillnad i FPS men GPU load sjunker till 35-55% beroende på stad eller land - CPU Bound igen.

I XP12 är det ingen större skillnad med det bättre grafikkortet. CPU bound.

Nästa test blir då 5800X3D med 4080. Här får jag i MSFS +40-50% från vardera av de tidigare mellankombinationerna. GPU load stannar på 60-80% så jag hade behövt ha lite mer CPU-kraft för att nå balans.

I X-Plane 12 ökar jag 5-15% från tidigare kombinationer - mindre skillnad och troligen mer CPU-bunden.

Sista testet: 5800X och 3800X3D med RX 6600. Klart GPU-bound - det är samma prestanda oavsett processor. i 4K-testerna (både MSFS och XP12) blir det -30% i FPS ,medans det i XP12 i lägre upplösning håller sig på samma FPS som i baselinen.

Var detta förståeligt? Hjälper det någon att ta ett beslut?

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

OK, när jag ändå fick hem delar för uppgradering och hade lite skrot liggande körde jag lite benchmarks. Detta är svårt, speciellt som det finns så mycket att skruva på i inställningar och MSFS är ganska dynamiskt i sitt beteende. Jag testade också i X-Plane 12 som ju har inbyggda benchmarks.

Alla tester med MSFS är i 4K, X-Plane är i både 4K och 2K. MSFS är testad med DX11 med "vanlig" rendering och DX12 med DLSS.

Bra jobbat med denna genomgång av cpu /gpu. Har man en generell referens vid eventuell uppgradering.

Visa signatur

Chassi Obsidian 650D , Corsair RM1000I, Processorer AMD Ryzen 7 2700X, ROG STRIX B450-F GAMING, Ram G.Skill 8GB*4 3200, Radeon RX Vega 64, Hårddisk 1 Samsung 850 EVO 256gb Hårddisk 2 Samsung 860 EVO 1TB, Tangentbord Corsair k68, Mus Corsair Sabre RGB, Bildskärm AOC2790 & S24E650

Permalänk

Jag funderar på att byta mitt rtx2080ti till rtx4080
Min konfiguration är I9-10900 processor, 32 gb minne, corsair 750w psu (enl. Asus ska det fungerar) har problem med flygningar över t.ex. London, New York hoppar mellan 6-12 fps. Jag har märkt att fps:en droppar ju längre man håller på och flyger. Kör på dx12
dlss ultra performens allt andra på high har testat allt annat också.Nån som testat 4080 kortet? Och nån som vet hur adaptern ska kopplas till psu:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasZ_7:

Bra jobbat med denna genomgång av cpu /gpu. Har man en generell referens vid eventuell uppgradering.

Tack! Det tog en stund så jag var nära att ge upp... lite skoj att MSFS och XP12 beter sig så olika. Båda är ju rätt dynamiska i hur de laddar saker. Främsta anledningen för min uppgradering var faktiskt videominne i XP12 - 8 GB känns lite snålt där när man kör i 4K.

För just X-Plane finns ju benchmarks på nätet.

Instruktioner:

https://forums.x-plane.org/index.php?/forums/topic/114741-xp1...

Resultat:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/15rNa7_naUM8a4Yzzrzwrx...

Permalänk
Medlem

Sen tittar jag på X-Planes benchmark är det en kille där som får märkbart bättre resultat än mig med samma eller svagare hårdvara (5800X3D med 3060 12 GB)... så det är inte säkert att mitt resultat är sista ordet.

Glöm det där, jag kollade på fel rad. Nu stämmer det bättre. Mina benchmarks från helgen är ännu inte upptankade där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Jag funderar på att byta mitt rtx2080ti till rtx4080
Min konfiguration är I9-10900 processor, 32 gb minne, corsair 750w psu (enl. Asus ska det fungerar) har problem med flygningar över t.ex. London, New York hoppar mellan 6-12 fps. Jag har märkt att fps:en droppar ju längre man håller på och flyger. Kör på dx12
dlss ultra performens allt andra på high har testat allt annat också.Nån som testat 4080 kortet? Och nån som vet hur adaptern ska kopplas till psu:n

Jag antar du såg mitt test från tidigare idag. 4080 gjorde stor skillnad mot mitt tidigare 3070 med samma CPU men just över städer verkar CPUn också spela roll. Jag kör också med en 760W PSU från Fractal. Funkar bra hittills.

Adaptern är inte konstig på mitt kort. Bara att koppla en separat 8-pinnars från PSUn till var och en av de tre grenarna på adaptern.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Jag antar du såg mitt test från tidigare idag. 4080 gjorde stor skillnad mot mitt tidigare 3070 med samma CPU men just över städer verkar CPUn också spela roll. Jag kör också med en 760W PSU från Fractal. Funkar bra hittills.

Adaptern är inte konstig på mitt kort. Bara att koppla en separat 8-pinnars från PSUn till var och en av de tre grenarna på adaptern.

Tack för snabbt svar. Har kollat på Youtube men inte funnit någon som visar exakt hur kopplingen görs mellan adapter och psu. Jag kollade på den kabeln som sitter på 2080 kortet verkar vara 2 delad kontakt.Ska kolla bättre i morgon har bara kollat genom glaset.
Men som du sa verkar ju inte vara någon konstighet. Vad är det för skillnad mellan asus 4080 16gb OC och asus 4080 16gb samma värden men 2000kr. skillnad?

Permalänk
Medlem

Det här är instruktionen från mitt kort från MSI om adaptern:

Ang OC vs icke-OC är det nog bättre om andra svarar på. Jag har förstått det som att det formellt är skillnad på ett BIOS med eller utan inbyggd overclocking (OC) men att största riktiga skillnaden är priset.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Det här är instruktionen från mitt kort från MSI om adaptern:

https://i.ibb.co/pP5yPj0/2022-12-05-22-01-Office-Lens.jpg

Ang OC vs icke-OC är det nog bättre om andra svarar på. Jag har förstått det som att det formellt är skillnad på ett BIOS med eller utan inbyggd overclocking (OC) men att största riktiga skillnaden är priset.

Tack för illustrationen angående kopplingen mellan psu:n och kortet. Ska kolla inne i datorn hur kontakter och kablar är kopplade mellan psu:n och 2080 kortet (sist jag byggde en dator var år 2000 så man är lite ringrostig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Baseline: AMD Ryzen 5800X med ett RTX 3070. Detta är en ganska balanserad rigg där CPU och GPU båda ligger nära gränsen för mig.

Om jag uppgraderar CPU till 5800X3D men behåller 3070 får jag ingen höjning av prestanda i de flesta fall i MSFS utom när jag flyger över landsbygd med DLSS på - då får jag lite fler FPS. Men i städer eller med DX11 får jag ingen ändring.

I XP12 får jag generellt en ökning på 15% eller 10 FPS.

Om jag istället behåller CPUn på 5800X och byter GPU till ett RTX 4080 så blir det skillnad. I MSFS med DX11 får jag +100% FPS över landsbygd med 100% GPU load. Över en stad istället (Manhattan) får jag +10-15% ökning i FPS men bara 35% GPU load. Över staden är alltså CPUn som flaskar. Byter jag till DX12 med DLSSblir det ganska liten skillnad i FPS men GPU load sjunker till 35-55% beroende på stad eller land - CPU Bound igen.

I XP12 är det ingen större skillnad med det bättre grafikkortet. CPU bound.

Nästa test blir då 5800X3D med 4080. Här får jag i MSFS +40-50% från vardera av de tidigare mellankombinationerna. GPU load stannar på 60-80% så jag hade behövt ha lite mer CPU-kraft för att nå balans.

I X-Plane 12 ökar jag 5-15% från tidigare kombinationer - mindre skillnad och troligen mer CPU-bunden.

Sista testet: 5800X och 3800X3D med RX 6600. Klart GPU-bound - det är samma prestanda oavsett processor. i 4K-testerna (både MSFS och XP12) blir det -30% i FPS ,medans det i XP12 i lägre upplösning håller sig på samma FPS som i baselinen.

Var detta förståeligt? Hjälper det någon att ta ett beslut?

När jag summerade det hela på X-Planes forum så blev sammanfattningen så här:

• I 4K kan det hjälpa att uppgradera saker. I 2K gör det mindre skillnad.

• Kör man X-Plane 12 så blir det en tydlig ökning att gå från 5800X till 5800X3D, men ingen revolution. GPU-uppgradering från 3070 spelar ingen roll för fps i benchmarkerna här.

• Kör man Microsoft Flight Simulator 2020 så spelar både CPU och GPU roll och här kan uppgradering från 3070 till 4080 göra riktig skillnad.

• RX 6600 är så underspecat jämfört med båda de testade CPUerna att det inte spelar nån roll vilken CPU man väljer - det blir GPUn som är flaskhals i båda systemen.

Att notera att detta bara rör fps i benchmarks och liknande. Att ligga med 8GB VRAM känns trångt i båda simulatorerna idag och om man i X-Plane laddar på med en massa tillägg kan det säkert lasta ännu mer på den fronten.

Sen ska man väl också ha i bakhuvudet att den billigaste uppgraderingen av fps är att sänka detaljnivån på grafiska saker.

Permalänk
Medlem

En fråga om prestanda i VR - har idag ett gammalt 1080ti samt 8700K och jag försöker flyga MSFS i VR med en Quest2. Det är ingen rolig historia (säkert pga komprimeringen som krävs)

Tänkte därför uppgradera riggen i omgångar. Vad tror ni skulle ge mest FPS efter en enskild uppgradering;

1) behålla allt och stoppa i ett RTX 4080
eller
2) uppgradera CPUn till 13900K som ju har väsentligt vassare single core prestanda vs 8700K

Målet är båda två men det får som sagt bli i omgångar.

Tankar?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

En fråga om prestanda i VR - har idag ett gammalt 1080ti samt 8700K och jag försöker flyga MSFS i VR med en Quest2. Det är ingen rolig historia (säkert pga komprimeringen som krävs)

Tänkte därför uppgradera riggen i omgångar. Vad tror ni skulle ge mest FPS efter en enskild uppgradering;

eller
2) uppgradera CPUn till 13900K som ju har väsentligt vassare single core prestanda vs 8700K

Tankar?

Svar 1: När du kör för fullt, visar mätning att GPUn går i 100% eller kommer den bara upp i lägre belastning? Om den inte visar fullt ger troligen CPU-bytet mer.

Svar 2: Det billigaste 4080 jag hittar i lager via Komponentkoll kostar drygt 17000 kr. För de pengarna får du både ett begagnat RTX 3080 ti och ett ny 13600K med ett Z690-moderkort som sväljer de DDR4-minnen jag gissar du har idag. Visst, det är ett steg ned jämfört med ditt slutmål men ett klart steg upp på både CPU och GPU idag.

Edit: Sorry, det där lät lite drygt. Men en mätning av hur lastad GPUn är visar ju rätt tydligt om det är GPUn eller CPUn som är flaskhalsen. Då byter man ju flaskhalsen först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Svar 1: När du kör för fullt, visar mätning att GPUn går i 100% eller kommer den bara upp i lägre belastning? Om den inte visar fullt ger troligen CPU-bytet mer.

Svar 2: Det billigaste 4080 jag hittar i lager via Komponentkoll kostar drygt 17000 kr. För de pengarna får du både ett begagnat RTX 3080 ti och ett ny 13600K med ett Z690-moderkort som sväljer de DDR4-minnen jag gissar du har idag. Visst, det är ett steg ned jämfört med ditt slutmål men ett klart steg upp på både CPU och GPU idag.

Edit: Sorry, det där lät lite drygt. Men en mätning av hur lastad GPUn är visar ju rätt tydligt om det är GPUn eller CPUn som är flaskhalsen. Då byter man ju flaskhalsen först.

Tack Svart kaffe

Skall kolla men som jag minns det så går inte GPUn för fullt. Å andra sidan - sist jag körde MSFS (ett år sedan) så var det dåligt på att utnyttja GPUn. Kanske blivit bättre nu efter allt patchande. Sedan så är ju inte MSFS optimerat för VR direkt. Långt ifrån. Jag får installera MSFS igen och testa. Installationen tar väl en vecka så jag får återkomma

Annars bra alternativ. Har funderat löst på 3080ti eller 3090 men samtidigt så vill jag gå all-in på VR en gång för alla. När jag skaffade VR för första gången 2016 så blev jag lite besviken på upplevelsen i flightsims. Efter VR-smekmånaden och alla "ooohh....ahhh!" så kom det krypandes att tekniken var inte redo. Nu känner jag att den är det. Dyrt som fan men tekniken finns åtminstone. Så målet är nog 4080 eller till och med 4090 om det går ner mot 18 om ett år-ish och jag väljer CPU uppgraderingen nu istället.

Hmm...svårt läge. Lyxproblem men likväl problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Hmm...svårt läge. Lyxproblem men likväl problem

Eftersom jag själv nyss köpt en 4080 och ny propp ska jag ju inte anmärka på att andra uppgraderar...

Men jag tycker i alla fall du ska börja med att kolla GPU-belastningen. Ingenjören i mig gillar att leva efter mottot "Att mäta är att veta". Smålänningen i mig gillar när man kan sänka budgeten. Östgöten i mig gillar att leva halvstort. Tur jag inte är stockholmare...

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av flightsim18:

eller

Tankar?

Vad jag skumläst mig till så gör sig MSFS väldigt bra med DLSS3 då latensen inte upplevs som ett problem. Att skjuta in en gratis bildruta borde rimligen göra större skillnad än att byta CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vad jag skumläst mig till så gör sig MSFS väldigt bra med DLSS3 då latensen inte upplevs som ett problem. Att skjuta in en gratis bildruta borde rimligen göra större skillnad än att byta CPU.

Det stämmer med min uppfattning. DLSS funkar vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det funkar dock inte i VR. Åtminstone inte ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Yes, det där är intressant. Hoppas det blir stöd i VR inom överskådlig framtid...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ibland är väntan lång, blir närmare ett års leveranstid... fick precis mail att Flyhoneycomb har bekräftat att produktionen startar i år av Charlie roderpedaler: "Yesterday, the manufacturer Honeycomb Aeronautical officially confirmed that they will start with the global delivery in the third quarter of 2023"

https://flyhoneycomb.com/products/charlie-rudder-pedals

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Kanske letat dåligt, men finns mustang p-51 till msfs?
Riktigt fint plan!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kanske letat dåligt, men finns mustang p-51 till msfs?
Riktigt fint plan!

Snabb Googling gav mig detta. https://secure.simmarket.com/aeroplane-heaven-north-american-...

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Ah okey, det där tredjepart, inte msfs egna. Men tack för letandet!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ah okey, det där tredjepart, inte msfs egna. Men tack för letandet!

Det finns ingen egen tror jag, har också funderat på det där. Har du testat den där än förresten?

/edit: här fanns en recension. Den ser ju helgrym ut externt, de har inte lagt riktigt samma kärlek på det interna och ljudet verkar det som. Kan vara värt att prova iaf kanske
https://www.youtube.com/watch?v=5RydECBK82A

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750