Dra nätverkskabel genom/längs vägg

Permalänk

Dra nätverkskabel genom/längs vägg

Hej,

Håller på att dra nätverkskabel från en ny fiberinstallation i garaget (vidbyggt) via källaren.
Har borrat hål på några ställen för att dra kabeln.
Blir utanpåliggande i källaren, men förlagt i kabelkanaler.

I väggenomföringarna, ca 20-30cm tjocka, är det bara att dra kabeln genom hålen utan rör?
Testade dra igenom två kablar genom ett av hålen utan problem.

Kommer sedan att placera routern centralt under trappens övre del, samt dra separat kabel till stationär dator samt ev. till en tv-bänk i smma utrymme som routern (gillestuga).
Vid datorn tänkte jag mig ett utanpåliggande fast uttag.
Vid tv-bänken kan man sätta en switch om fler anslutningar behövs i framtiden.

Låter det vettigt eller nåt man missat?

Mvh

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Skrivet av Predatorsb:

Hej,

Håller på att dra nätverkskabel från en ny fiberinstallation i garaget (vidbyggt) via källaren.
Har borrat hål på några ställen för att dra kabeln.
Blir utanpåliggande i källaren, men förlagt i kabelkanaler.

I väggenomföringarna, ca 20-30cm tjocka, är det bara att dra kabeln genom hålen utan rör?
Testade dra igenom två kablar genom ett av hålen utan problem.

Kommer sedan att placera routern centralt under trappens övre del, samt dra separat kabel till stationär dator samt ev. till en tv-bänk i smma utrymme som routern (gillestuga).
Vid datorn tänkte jag mig ett utanpåliggande fast uttag.
Vid tv-bänken kan man sätta en switch om fler anslutningar behövs i framtiden.

Låter det vettigt eller nåt man missat?

Mvh

Beror på material på väggen, är det bara en innervägg med enkelgips på båda sidor funkar det utan rör men är rekommenderat med rör oavsett.

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem

rör i vägg är alltid att föredra, är det bara rakt igenom så kan man väl skippa. Inget går utomhus väl? isåfall bör du använda installationskabel för utebruk.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Darkreaver:

Beror på material på väggen, är det bara en innervägg med enkelgips på båda sidor funkar det utan rör men är rekommenderat med rör oavsett.

Inte bara enkelgips, är nån typ av MDF också plus något jag ej vet vad det heter, dock lättborrat.
Är endast innerväggar förutom till garaget, men där ska jag använda ett befintligt hål från tidigare husägare. Garaget är dock "inomhus" så att säga, så ingen kabel som dras ute.

Skrivet av adfactory:

rör i vägg är alltid att föredra, är det bara rakt igenom så kan man väl skippa. Inget går utomhus väl? isåfall bör du använda installationskabel för utebruk.

Jo, är bara hål rakt igenom, exempelvis bredvid någon innerdörr samt via rummet för bergvärmepumpen.
Detta för att slippa så mycket synlig kabel i gillestugan.

Tack för era svar
Var mest ifall man behövde rör eller ej som jag var tveksam om.

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem

Så länge den inte har nåt att skava sig på, bör ju sitta still men lite rör det sig ju alltid. Tror du klarar dig utan rör, lämna av i ett uttag med vanlig "mjuk" patchkabel är knöligt beroende på kontakt, dom flesta uttag och lösa RJ-45 kontakter är designade för installationskabel (en ledare, hårda)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|