Grenkontakt, bryta ström i viloläge Windows

Permalänk
Medlem

Grenkontakt, bryta ström i viloläge Windows

Vill ha en grenkontakt eller något liknade som bryter strömmen till skärm och lite andra saker när datorn inte används, går ner i viloläge. Behöver även några aktiva utgångar som inte påverkas av detta

Har Windows 10
http://windowsbulletin.com/system-sleep-states-under-windows-...
S1 5-30W: CPU sleep mode om S3 stödjs används det, S2 default?
S2 5-30W: Samma som ovan men tappar system cache
S3 =<5W: Fläktar etc stannar, sparar till RAM/HD, WOL stöd
S4 =<5W: Hibernate, context i hibernate fil

Tolkar jag ovanstående så på modern hårdvara behöver jag inte göra någonting, S3 används <5W, snabb boot

Har någon något tips på vettig hårdvara som fungerar? Finns det lite USB type-C, kanske något som skyddar mot strömspikar (om det nu är någonting som tillför något) så är även det av intresse.

Om någon har erfarenhet, irritationsmoment annat /inställnignar som kan behöva göras vill inte att skärmen/annat ska hoppa igång mitt i natten bara för att datorn vaknar och lägger uppdateringar. Gissar att Wake on Lan inte är relevant i det här fallet lär ju inte vakna av slumpmässiga paket som skickas till datorn? Alternativt kanske jag vill använda S4/Hibernate för att slippa sånt?

EDIT: Alternativ men utan USB, eller USB-type-C och bara master-slave inga utgångar som undantas/alltid är aktiva https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/grenuttag/...

Permalänk
Medlem

Undet parollen "keep it simple" tänker jag spontant på två alternativa lösningar.
1) Koppla skärm etc till en annan grendosa med strömknapp som du manuellt stänger av när du går från datorn.

2) Koppla skärm etc till en grendosa med timer som automatiskt stänger av sig nattetid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Prova en master/slave-grendosa. Det är en grendosa som slår på övriga uttag i grendosan om "master"-uttaget drar tillräckligt med ström. Då får bara trimma in gränsvärdet så den kan skilja på standby och idle.

Aldrig testat detta själv men borde funka i teorin.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Prova en master/slave-grendosa. Det är en grendosa som slår på övriga uttag i grendosan om "master"-uttaget drar tillräckligt med ström. Då får bara trimma in gränsvärdet så den kan skilja på standby och idle.

Aldrig testat detta själv men borde funka i teorin.

Skrivet av Sinery:

Går ner till kjell & co och köper en i veckan den hade ju även permantenta uttack vilket jag letade efter, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Tyvärr fungerade den inte för mig, enligt manualen behöver den hamna under <8W för att master-slave ska fungera har gjort alla möjliga inställningar, inställd på hibernate, och hybrid sleep är avstängd.

Har ingen ström-mätare men gissar ju att den inte hamnar under <8 , har justerat på muttern

Permalänk
Medlem

Det är litet olika på olika Master/Slave-dosor, men det finns de där man kan trimma gränsvärdet.

Fast det kan också vara fel på just ditt exemplar.

En sak jag märkt är att ibland så verkar de dosorna kunna "hänga" sig i påslaget läge och det enda som hjälper är att plugga ur över natten. Verkar finnas buggar överallt!

Master/Slave-dosor finns litet överallt, bl.a. Clas Ohlson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Tyvärr fungerade den inte för mig, enligt manualen behöver den hamna under <8W för att master-slave ska fungera har gjort alla möjliga inställningar, inställd på hibernate, och hybrid sleep är avstängd.

Har ingen ström-mätare men gissar ju att den inte hamnar under <8 , har justerat på muttern

Har du stängt av funktioner i UEFI/BIOS som att USB portar ska vara strömsatta, samt WoL vilket kan ha nätverkskortet strömsatt?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det är litet olika på olika Master/Slave-dosor, men det finns de där man kan trimma gränsvärdet.

Fast det kan också vara fel på just ditt exemplar.

En sak jag märkt är att ibland så verkar de dosorna kunna "hänga" sig i påslaget läge och det enda som hjälper är att plugga ur över natten. Verkar finnas buggar överallt!

Master/Slave-dosor finns litet överallt, bl.a. Clas Ohlson.

Skrivet av Belzader:

Har du stängt av funktioner i UEFI/BIOS som att USB portar ska vara strömsatta, samt WoL vilket kan ha nätverkskortet strömsatt?

Pluggade in och ur dosan, och skruvade på reglaget/gränsvärdet igen nu fungerade det O_O, skumt eller så körde jag runt skruvmejseln i luften förra gången

tackar

Permalänk
Medlem

Hakar på tråden...
Visst har jag råd med 330kr för en grenkontakt... men undrar likväl om någon vet var det kan finnas en simplare och därmed billigare än den länkade i tråden.

Visa signatur

solbulle

Permalänk

Väcker denna tråden då jag skulle vilja att min hembioförstärkare stängs av och på i takt med TVn.
Den drar ändå ca 50w när den är igång och barnen är sämst på att komma ihåg att stänga av den efter de kollat på TV

Tycker dock 300kr som Brennenstuhl 8-vägs uttaget kostar är lite saftigt. Även om man förvisso räknar hem den kostnaden ganska snabbt med dagens elpriser.. Finns det inget enklare/billigare? Hade räckt med 1st master och 1st slave uttag för mig.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Väcker denna tråden då jag skulle vilja att min hembioförstärkare stängs av och på i takt med TVn.
Den drar ändå ca 50w när den är igång och barnen är sämst på att komma ihåg att stänga av den efter de kollat på TV

Tycker dock 300kr som Brennenstuhl 8-vägs uttaget kostar är lite saftigt. Även om man förvisso räknar hem den kostnaden ganska snabbt med dagens elpriser.. Finns det inget enklare/billigare? Hade räckt med 1st master och 1st slave uttag för mig.

Varför inte bara slå på HDMI-CEC i TV:n och anslutna enheter? Stänger du av en enhet stänger alla av sig. Startar du en enhet startar alla. Funkar finfint.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Varför inte bara slå på HDMI-CEC i TV:n och anslutna enheter? Stänger du av en enhet stänger alla av sig. Startar du en enhet startar alla. Funkar finfint.

För min förstärkare har inte HDMI Annars är det givetvis ett bra förslag

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p