Högfrekvent skärm och optiska brytare hos Razer Blade 15 Advanced

Permalänk
Melding Plague

Högfrekvent skärm och optiska brytare hos Razer Blade 15 Advanced

Den tunna bärbara speldatorn Razer Blade 15 utökas med en modell där tangentbordet utrustas med optiska brytare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det ser ju våldsamt mycket ut som en vanlig chiclet-lösning men med en fjäder istället för ett membran. Då känns den optiska avläsningen mest som en gimmick, ärligt talat?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Det ser ju våldsamt mycket ut som en vanlig chiclet-lösning men med en fjäder istället för ett membran. Då känns den optiska avläsningen mest som en gimmick, ärligt talat?

Med "chiclet" menade du nog saxbrytare ("scissor switch").
Med "membran" menade du nog gummittuttar ("rubber dome").

Jag gissar att det är Bloody/A4Tech som ligger bakom de här brytarna också, som de i Razer Huntsman.
Adomax FlareTech Prism som (sitter i bl.a Wooting One) finns också i en lågprofilvariant, men de använder ett prisma.
Förresten har Kailh har flera sorters mekaniska saxbrytare i sin katalog men ingen laptoptillverkare verkar ha nappat på dem och tillverkat ett tangentbord av dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Har nyligen plockat ut en Razer blade 15 base model som jobbdator. Är sjukt nöjd och den tuggar på bra när den boostar upp till 4.5GHz.

Det ända jag saknar, som jag kommit att inse nu i efterhand är USB PD. De flesta dockor bjuder på den funktionaliteten. Även om jag förstår att datorn drar över 100W (som är max specificationen för USB PD) så vore det najs om den åtminstone kunde ge mig lite extra batteritid.

Proprietärladdare känns lite 2010 nu när både Mac och Dell XPS kör USB PD.

Tangentbordet och trackpaden är i samma klass som macbook pro IMO. Jag gick ifrån en Macbook pro mid 2014 och har alltid varit lite orolig över hur andra trackpads skulle prestera, men jag har verkligen inget att klaga på Razers trackpad.

De inbyggda högtalarna är kanske inte de roligaste, de är väldigt "tunna" i ljudet. Ingen bas.
Jag vill påstå att högtalarna på min Samsung Galaxy s9+ gör ett bättre jobb. Men för mig som alltid har lurar över öronen så har det inbyggda ljudet aldrig varit en prioritet.

Datorn kom med Windows 10 home förinstallerat och endast med Razer Synapse som "bloat ware" installerat. Det används bl.a. för att ändra backlight:en på tangentbordet men ger också möjligheten att bind:a om alla knappar på tangentbordet. Vilket är mycket uppskattat för mig. Jag har gjort om högra CTRL knappen till att öppna kontext menyn (högerklick).

Jag uppgraderade till 32GB ram direkt och tror att den här datorn kommer få vara med mig ett par år utan tvekan!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Har nyligen plockat ut en Razer blade 15 base model som jobbdator. Är sjukt nöjd och den tuggar på bra när den boostar upp till 4.5GHz.

Det ända jag saknar, som jag kommit att inse nu i efterhand är USB PD. De flesta dockor bjuder på den funktionaliteten. Även om jag förstår att datorn drar över 100W (som är max specificationen för USB PD) så vore det najs om den åtminstone kunde ge mig lite extra batteritid.

Proprietärladdare känns lite 2010 nu när både Mac och Dell XPS kör USB PD.

Tangentbordet och trackpaden är i samma klass som macbook pro IMO. Jag gick ifrån en Macbook pro mid 2014 och har alltid varit lite orolig över hur andra trackpads skulle prestera, men jag har verkligen inget att klaga på Razers trackpad.

De inbyggda högtalarna är kanske inte de roligaste, de är väldigt "tunna" i ljudet. Ingen bas.
Jag vill påstå att högtalarna på min Samsung Galaxy s9+ gör ett bättre jobb. Men för mig som alltid har lurar över öronen så har det inbyggda ljudet aldrig varit en prioritet.

Datorn kom med Windows 10 home förinstallerat och endast med Razer Synapse som "bloat ware" installerat. Det används bl.a. för att ändra backlight:en på tangentbordet men ger också möjligheten att bind:a om alla knappar på tangentbordet. Vilket är mycket uppskattat för mig. Jag har gjort om högra CTRL knappen till att öppna kontext menyn (högerklick).

Jag uppgraderade till 32GB ram direkt och tror att den här datorn kommer få vara med mig ett par år utan tvekan!

Jag plockade ut min Razer Blade 15 med RTX 2070 för ett par veckor sedan. Fantastisk enhet! Allt man kör flyter som smör och jag kör en Acer x34 ultra wide och laptopen som extraskärm.

Ett tips är att undervolta dator litegrann typ -125 mV, datorn blir tystare och batteriet kommer räcka längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sjusovarn

Haha, analoga brytare med en slaglängd på 1,7mm kommer vara en totalt onödig feature. Har ett Wooting One med slaglängd på 3mm och det är i stort omöjligt att använda den analoga funktionen. Är betydligt smidigare att använda deras mjukvara och sätta två activation point där ex. Steg 1 = W precis aktiverad och Steg 2 = W+Shift.

Permalänk
Medlem

Lite sent kanske men är det någon som har koll om alla Razer Blade Advance V2 som säljs i Sverige har de här nya brytarna på tangentbordet?