Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

HP Envy x360 CS:GO (laggar)

Köpte i dagarna en ny dator då min gamla fullständigt havererat, efter praktiskt taget ingen efterforskning alls slutade det med att jag gick hem från Elgiganten med en HP Envy x360 13-ar0802no 13.3" 2-i-1 (https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...).

Datorn har följande komponenter:
AMD Ryzen 7 3700U
AMD Radeon RX Vega 10
16GB DDR4 RAM
512GB SSD

Kör Windows 10 och alla uppdateringar är gjorda.

Till problemet:
Det laggar något så in i helvete när jag försöker spela CS:GO på denna. Visst, det är en förbannat tunn dator med ganska begränsat kylning men då problemet är exakt detsamma oavsett om jag just startat spelet eller haft det igång en längre tid samt om jag kör med eller utan kylplatta ter det sig osannolikt att det är överhettning som är boven i dramat. Det är även exakt samma problem oavsett om jag kör på de rekommenderade grafikinställningarna (hög) eller om jag kör på lägsta möjliga. Uppkopplingen tycks det inte vara något problem med.

Det är svårt att beskriva lagget mer specifikt men allt är något fördröjt och jag "teleporteras" runt lite sporadiskt. Hoppar jag upp på en kant kan skärmen helt plötsligt blinka till och jag befinner mig plötsligt ca 1m från där jag just var. Problemet är detsamma oavsett om det är andra i bild eller ej, detsamma gäller oavsett om jag skjuter eller ej.

Nog borde väl denna burk åtminstone kunna klara CSGO på lägsta inställningar?
Nu var det länge sedan jag var insatt i ämnet och AMD Ryzen har jag absolut ingen som helst uppfattning om men då min gamla Asus från 2012 klarar spelet utan några som helst bekymmer borde väl denna göra det också?

Är min dator defekt?
Finns det någon uppenbar inställning jag missar?
Hoppas jag på för mycket?

Permalänk
Medlem

Processorn är det absolut inget fel med, och även iGPUn borde ge dig en helt OK upplevelse i CSGO (~80-100FPS med allt på lägsta i 1080p vad gäller dom flesta kartor).
Känner dock att problemet du beskriver är lite svårtolkat, det verkar som att din bildfrekvens är OK, och att problemet snarare är att du "flyter" och rycker omkring? För isåfall låter det ju faktiskt som ett nätverksproblem med hög latens mer än nånting annat

Öppna gärna konsolen och skriv in "net_graph 1" (utan citattecken), då får du upp information om både din bildfrekvens och din svarstid mot servern

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Processorn är det absolut inget fel med, och även iGPUn borde ge dig en helt OK upplevelse i CSGO (~80-100FPS med allt på lägsta i 1080p vad gäller dom flesta kartor).
Känner dock att problemet du beskriver är lite svårtolkat, det verkar som att din bildfrekvens är OK, och att problemet snarare är att du "flyter" och rycker omkring? För isåfall låter det ju faktiskt som ett nätverksproblem med hög latens mer än nånting annat

Öppna gärna konsolen och skriv in "net_graph 1" (utan citattecken), då får du upp information om både din bildfrekvens och din svarstid mot servern

Måste erkänna att jag inte är helt hundra vad alla siffror som dyker upp betyder.

Men fick följande (ungefärliga) värden:
FPS: 30-50 (varvade mest runt 40), inte fantastiskt.
Var: 1,0-10,0 (förstår ej detta)
Ping: 20-30 ms
Loss: 0-6% (förstår ej detta)
Choke: 0%
Tick: 64.0
Sv: 1-10 +- 1,5ms
Var: 0,011 ms

För att utveckla problemet något:
Det är som om det jag gör på tangentbordet och med musen inte registreras som det ska. Exempelvis om jag byter vapen i en snabb sekvens kan detta ske två gånger om. Dvs, byter från kniv till gevär varpå animationen för när man tar fram geväret kommer två gånger. Ibland byter den av sig själv (om än ovanligt). Prövade att spela lite nu och fick plötsligt upp kniven mitt under en eldstrid trotts att jag ej bytt vapen.

När det kommer till min rörelse kring kartan är det som att spelet pausas i en microsekund för att sedan sättas igång igen, den input jag ger genom att trycka på tangenter registreras felaktigt. Springer jag exempelvis i en linje rakt fram kan det hacka till och jag hamnar en meter längre bak än jag precis var. Kan även plötsligt vara en halv meter åt vänster trotts att jag sprungit i en rak linje. Hoppar jag runt ett hörn är jag plötsligt tillbaka där jag började bara för att nästa microsekund vara död där jag landade från början.

Problemet är detsamma oavsett grafikinställningar, märker ingen skillnad mellan högsta och lägsta.
Något förslag?

Såvitt jag förstår det borde min dator rent objektivt hantera CS utan större problem.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna

Permalänk
Medlem

Prova starta en match mot bottar och skriv sen kommandot bot_kick. Jag tror ditt trådlösa nätverk är kasst, upp till 6% packetloss betyder att servern ofta behöver gissa sig fram till din aktuella position. Då får man rubberbanding och annat.

Om min hypotes stämmer kommer offline-matchen flyta bättre. FPS:en kan vi säkert höja genom att se över energialternativen, men det är sekundärt.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Prova starta en match mot bottar och skriv sen kommandot bot_kick. Jag tror ditt trådlösa nätverk är kasst, upp till 6% packetloss betyder att servern ofta behöver gissa sig fram till din aktuella position. Då får man rubberbanding och annat.

Om min hypotes stämmer kommer offline-matchen flyta bättre. FPS:en kan vi säkert höja genom att se över energialternativen, men det är sekundärt.

Offline flyter absolut bättre (har dock inte mätt fps) med klart mindre s.k "rubber-banding". Däremot kvarstår problemet online oavsett vilket nätverk jag testat datorn på. Nu kan jag absolut ingenting om nätverkskort men då min dator inte har en ethernet-port är jag fast med trådlöst.

Skulle du bedöma att samtliga nätverk jag prövat på är katastrof eller att det är nätverkskortet i datorn som helt enkelt inte pallar?