Köpråd: Uppgradering av speldator (GTX760, 4670k) för runt 7K

Permalänk

Köpråd: Uppgradering av speldator (GTX760, 4670k) för runt 7K

Är detta en bra uppgradering?

Nuvarande specs:
Gpu: gtx 760
CPU:i5-4670k
Moderkort: asus z-87a
Samt hårddisk, chassi och nätagg på 500w som finns i vanliga burkar. Siktar på att kunna lira hyfsat krävande spel som exempelvis fortnite, och försöker samtidigt hålla det så billigt som möjligt då jag studerar

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Köp ett nytt grafikkort bara, din 4670K klarar betydligt mer än ett 760. Du tjänar minimalt på att byta processor så länge du inte ska rendera eller liknande.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Du kan få dessa DDR4-3000 CL15-minnen för 50 kr mer. Ingen jätteskillnad i prestanda, men inte i pris heller.

Du kan också få en Intel 660p 512GB för samma pris som SSDn och HDDn du valt. Nackdelen är att du får mindre utrymme totalt, men den är snabbare och du slipper strula med att få saker att få plats på en liten 120GB SSD. Det är bara ett alternativ så klart, behöver du mer utrymme så är det svårt att slå en HDD i pris.

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Köp ett nytt grafikkort bara, din 4670K klarar betydligt mer än ett 760. Du tjänar minimalt på att byta processor så länge du inte ska rendera eller liknande.

Okej det låter ju bra! Det blir alltså ingen flaskhals om jag tex köper 1660 ti?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av perost:

Du kan få dessa DDR4-3000 CL15-minnen för 50 kr mer. Ingen jätteskillnad i prestanda, men inte i pris heller.

Du kan också få en Intel 660p 512GB för samma pris som SSDn och HDDn du valt. Nackdelen är att du får mindre utrymme totalt, men den är snabbare och du slipper strula med att få saker att få plats på en liten 120GB SSD. Det är bara ett alternativ så klart, behöver du mer utrymme så är det svårt att slå en HDD i pris.

Är hyfsat nybörjare med datorer, är minnena du länkade bättre än dem jag valde först?

Ja den där ssd var nog ett bättre förslag än det jag tänkte!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Sniffsson:

Okej det låter ju bra! Det blir alltså ingen flaskhals om jag tex köper 1660 ti?

Nä, inte speciellt mycket i värsta fall.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Nä, inte speciellt mycket i värsta fall.

Okej om jag tex skulle köpa ett rtx2060, funkar det också? Tittade priserna och såg att skillnaden inte var jättestor mellan korten!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Sniffsson *Rubrik förtydligad*

Först och främst välkommen till Sweclockers. Kom ihåg att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

On topic:
Vilken CPU-kylare har du? Iom. du har en 4670K-cpu kan du ju klocka den.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

@Sniffsson *Rubrik förtydligad*

Först och främst välkommen till Sweclockers. Kom ihåg att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

On topic:
Vilken CPU-kylare har du? Iom. du har en 4670K-cpu kan du ju klocka den.

Ärligt talat så vet jag faktist inte, är inte hemma så får öppna burken och kolla under morgondagen! Men antar att det inte är någon superkylare då den lätt blir varm!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sniffsson:

Okej om jag tex skulle köpa ett rtx2060, funkar det också? Tittade priserna och såg att skillnaden inte var jättestor mellan korten!

Skickades från m.sweclockers.com

Ett 2060 fungerar också.

Sen kan 2666 vs 3200 mhz göra stor skillnad beroende på vad du spelar. Att inte köpa 3200mhz idag är dock ganska dumsnålt då skillnaden på priset är minimal. Se t.ex här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1495274-vart-att-uppgr... och sen finns det mängder med trådar om du Googlar.

Sen är följande disk bättre än 660p, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174887 3ggr så lång livslängd och bättre prestanda (även om prestandan inte påverkar i spel) den är dessutom också billigare.

Sen som övriga sagt, att börja med GPU kan vara smart. Lite beroende på vad du spelar, så är det inte säkert att du får mer FPS av Ryzen 2600, då dom är ungefär lika snabba i stock single core som en 4670k. Dock så är 4/4 väl i minsta laget för många spel med Chrome och Discord igång i bakgrunden idag.

Permalänk
Skrivet av r_b89:

Ett 2060 fungerar också.

Sen kan 2666 vs 3200 mhz göra stor skillnad beroende på vad du spelar. Att inte köpa 3200mhz idag är dock ganska dumsnålt då skillnaden på priset är minimal. Se t.ex här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1495274-vart-att-uppgr... och sen finns det mängder med trådar om du Googlar.

Sen är följande disk bättre än 660p, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174887 3ggr så lång livslängd och bättre prestanda (även om prestandan inte påverkar i spel) den är dessutom också billigare.

Sen som övriga sagt, att börja med GPU kan vara smart. Lite beroende på vad du spelar, så är det inte säkert att du får mer FPS av Ryzen 2600, då dom är ungefär lika snabba i stock single core som en 4670k. Dock så är 4/4 väl i minsta laget för många spel med Chrome och Discord igång i bakgrunden idag.

Aa kanske bäst att börja med gpu som du beskriver och utgå från det, tack för ett beskrivande välskrivet svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sniffsson:

Aa kanske bäst att börja med gpu som du beskriver och utgå från det, tack för ett beskrivande välskrivet svar

Skickades från m.sweclockers.com

Titta annars på 5700 serien ger ganska bra lyft för en billig peng exempelvis denna. Mäter sig med en 2060 super för en mycket billigare peng

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/amd-xbox-...