Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med uppgradering av min stationära dator.

Permalänk

Hjälp med uppgradering av min stationära dator.

Hallöj!

Nu är det dags att uppgradera min burk, allting börjar bli gammalt så min plan var att köpa ny CPU + kylare, moderkort, RAM och kanske eventuellt ett grafikkort om det behövs. Jag var hyffsat påläst när jag köpte den jag har nu men det var bra många år sedan så är inte så uppdaterad längre. Tänkte mig en i7a bara för att det är coolt, men vilken ska man välja?

Hur går era tankar när ni ser min nuvarande? Vad behövs uppgraderas och vad behövs inte?

Jag använder 2st 1440p 144hz skärmar (med freesync) och det jag kommer använda burken till är spel och vuxenfilm. Vill klara det mesta med duglig fps. Spelar dock bara minecraft och LoL just nu men man vet aldrig vad som händer i framtiden.

Då jag inte vet om grafikkortet måste uppgraderas så blir budgeten svår men ungefär 10k +-5k kanske (Behövs det mer så är jag inte omöjlig)? Är det några nya lanseringar inom en snar framtid som det är värt att vänta på? Är inte akut med uppgradering så tänkte vänta till black friday iaf!

Behöver alltså köpråd med följande:

* CPU + luftkylare
* RAM
* Moderkort
* Grafikkort om det behövs.

Nuvarande setup syns i signaturen, har inte kvar vattenkylning.

Tänkte att det är dumt att starta en till tråd så ställer en fråga här, vad skulle ni värdera Intel Core i5-7600K och ASUS Strix Z270F Gaming till? Tänkte hjälpa en kompis att sälja.

Mvh En onykter Lindqvist

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Ta en kik på Ryzen 3600, en väldigt prisvärd men samtidigt också en bra presterande processor vilket kommer att bli ett fint lyft från 4670k.

https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-...
Länk till Sweclockers test av 3600. Prestandatestet är gjort med ett 2080ti vilket kan vara värt att notera när du jämför prestandan mellan 9700k, 9900k och 3600.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Ta en kik på Ryzen 3600, en väldigt prisvärd men samtidigt också en bra presterande processor vilket kommer att bli ett fint lyft från 4670k.

https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-...
Länk till Sweclockers test av 3600. Prestandatestet är gjort med ett 2080ti vilket kan vara värt att notera när du jämför prestandan mellan 9700k, 9900k och 3600.

Den var ganska intressant, tar en noggrannare titt när jag vaknar senare idag, tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Den var ganska intressant, tar en noggrannare titt när jag vaknar senare idag, tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för svar, är 250kr extra värt för 400Mhz mer på ram?

https://www.inet.se/produkt/5301820/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Kollat lite tester och 3600 ser ut att passa mig bra, grafikkortet också!

Mvh Lindqvist

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Tack för svar, är 250kr extra värt för 400Mhz mer på ram?

https://www.inet.se/produkt/5301820/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Kollat lite tester och 3600 ser ut att passa mig bra, grafikkortet också!

Mvh Lindqvist

Ja och nej skulle då hellre lägga 1600kr på 32gb de ger mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sifri:

Ja och nej skulle då hellre lägga 1600kr på 32gb de ger mer

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir nog detta, men väntar till black friday.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Det blir nog detta, men väntar till black friday.

https://komponentkoll.se/bild/bVnWs.png

Enda ja ser som skulle kunna bli rabbatterat då är moderkort och minne kanske ssd att prissänka gpu och cpu kommer nog inte hända

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sifri:

Enda ja ser som skulle kunna bli rabbatterat då är moderkort och minne kanske ssd att prissänka gpu och cpu kommer nog inte hända

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det några andra moderkort som passar direkt utan modifikation som man kan hålla koll på?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Finns det några andra moderkort som passar direkt utan modifikation som man kan hålla koll på?

Ja håll koll på mortar max och tomahawk max Eller om de står ryzen 3000 ready på dem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sifri:

Ja håll koll på mortar max och tomahawk max Eller om de står ryzen 3000 ready på dem

Skickades från m.sweclockers.com

2070 super är det något att ha? Kostade inte så mycket mer och har läst att freesync ska fungera med nyare nvidiakort.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

2070 super är det något att ha? Kostade inte så mycket mer och har läst att freesync ska fungera med nyare nvidiakort.

Ja 2070 super är bra 5700xt är någon procent sämre eller bättre i vissa fall dock levererar 2070s Ray tracing

Gällande freesync är inte alla kompatibla med gsync finns en lista för vilka som fungerar alternativ så finns de massa foruminlägg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sifri:

Ja 2070 super är bra 5700xt är någon procent sämre eller bättre i vissa fall dock levererar 2070s Ray tracing

Gällande freesync är inte alla kompatibla med gsync finns en lista för vilka som fungerar alternativ så finns de massa foruminlägg

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade en sida där min skärm ligger under Unofficial list med en kommentar: No issues yet, works as intended. Overwatch and PUBG works flawlessly. I will test BF V later today. Although I am capped at 144 fps generally, I will tweak settings to not to.

Får se hur jag gör om jag tycker det är värt att lägga en tusenlapp extra. Tack iallafall för all hjälp!

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze