Öppet chassi, koppla ur fläkten

Permalänk
Medlem

Öppet chassi, koppla ur fläkten

När jag uppgraderade min GPU och PSU så började min chassifläkt att låta något förbannat (jag har bara en fläkt) och det blev dessutom extremt varmt i lådan och både CPU och GPU går rätt varma och CPU'n är inte mer överklockad än den var innan jag bytte GPU, jag har till och med klockat ner den 0,1Ghz. Eftersom jag tröttnade på ljudet har jag nu kopplat ur chassifläkten i väntan på att byta hela chassit, finns det något problem med att köra utan fläkt när jag ändå kör med öppen låda?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Hedersmedlem

@JohanFlodqvist: Att du byter GPU och PSU borde inte påverka chassifläkten på något vis. Hur varma blir CPU och GPU? Att köra öppen låda är inte nödvändigtvis ett enkelt svar på problemet, du måste ändå få någon sorts cirkulation på luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@mongomanish: Att du byter GPU och PSU borde inte påverka chassifläkten på något vis. Hur varma blir CPU och GPU? Att köra öppen låda är inte nödvändigtvis ett enkelt svar på problemet, du måste ändå få någon sorts cirkulation på luften.

Jag köpte en ny chassifläkt och den funkar fint så antar att min gamla fläkt helt enkelt bara var gammal. Nu har jag temperaturer på CPU'n 4670K @ 4,5Ghz) som högst 80-85C under load och GPU'n (GTX 980) upp till ca 80C. Vet att det inte är ultimata temperaturer men har byggt ihop en dator på gamla delar för några ynka tusenlappar och bryr mig helt ärligt inte så mycket om slitaget så länge den presterar så bra som den ändå gör.

Såvitt jag förstår så har jag dessutom bara en utgång för chassifläkt och en för CPU-fläkt så jag kan väl inte ens sätta dit en till chassfiläkt eller en till fläkt på min CPU-kylare? Har detta moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902537/asus-h81m-a

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.