Bokade flyg via oseriös sajt - vad göra nu?

Permalänk
Medlem

Bokade flyg via oseriös sajt - vad göra nu?

TL,DR: Den oseriösa sajten (CheapOair) hävdar att det inte går att dra pengar från mitt kontokort, och att om jag inte uppger en alternativ betalmetod så kan bokningen komma att avbokas. Kan jag bara låta bli att höra av mig och låta bokningen förfalla utan reprimander?

Jag använder ofta Google Flights som portal för att boka mina flygresor, och gjorde så även idag. Google Flights ledde mig till, vad som senare visade sig vara, en något tveksam bokningsportal vid namn CheapOair. Detta var inget jag reflekterade över vid bokningstillfället, då jag aldrig haft problem när jag bokat via Google Flights tidigare, och förutsatte att de inte rekommenderade sjaskiga mellanhänder.

Hursomhelst, jag bokade min resa på CheapOair:s hemsida, och angav uppgifterna till mitt kontokort och min hemadress. När det var klart fick jag ett mail som sade att bokningen var registrerad - dock inga fungerande uppgifter som hänvisade direkt till flygbolagen, vilket man brukar få. Det enda ID jag fått (till EVA Air) fungerar inte då jag försöker använda det.

Ca 10 minuter efter att bekräftelsemailet anlänt kommer nästa mail som säger att det var problem med att dra pengar från mitt kort, och att jag behöver ringa ett utländskt nummer och uppge en alternativ betalmetod. Om jag inte gör detta omgående, kan min resa komma att avbokas (se bild längst ner). När jag loggar in på min internetbank ser jag att bolaget gjort två dragningar á 0kr/st. Så bevisligen har ju nån form av transaktionsdata gått fram.

Jag har förstås ingen lust att hålla på och ringa runt och trilskas, så jag googlade bolaget och det visar sig att de närmast satt detta typ av beteende i system, och att de försöker få en att ändra sin bokning så att de kan kräva en på avgifter. Nu vill jag förstås inte ha något med bolaget att göra, och önskar istället boka direkt via flygbolaget.

Frågan är dock: har jag någon laglig skyldighet att genomföra köpet via bolaget? Om jag helt enkelt inte betalar, vad kan hända? Kan jag bara glömma bort alltihopa? De har min hemadress och uppgifterna till mitt kontokort, men inte mitt passnummer (också en märklig grej).

Jag är självklart inte ute efter att blåsa någon, utan vill helt enkelt ta mig igenom situationen så smärtfritt som möjligt, för alla inblandade.

EDIT: Jag såg precis en liten disclaimer-text som borde innebära att inget köp faktiskt genomförts. Se bild nedan.

EDIT2: Följande står i deras "Terms & Agreement":

Citat:

Once certain travel reservations are made and paid for they may be completely non-refundable or there may be a penalty involved in cancellation or seeking a refund from the supplier of travel products and services. Once tickets have been issued there may be a penalty involved for cancellations and refunds.
[...]
A reservation is not complete until confirmed/ticketed. To protect our customers, we verify with the credit/debit card company that the billing address and credit card verification number you provided to us is accurate and that your debit/charge will be accepted. Until such information is verified, the fare is subject to change. We are not responsible for any transaction that is declined based upon a credit/debit card that is declined by the issuing company or a travel provider or if, for any reason, the debit/credit card billing address and/or credit card verification number cannot be verified in a timely manner, nor are we responsible for any changes in fare or any other charges that may occur during our verification process.

Notera att jag ej betalat, då det enligt bolaget ej gick.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Verkar som att du kan låta det förfalla utan reprimander så som jag tolkar det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |