Minnen till min nya Matisse CPU, support listor?

Permalänk
Medlem

Minnen till min nya Matisse CPU, support listor?

Skall bygga en budget virtualiseringsserver och vill kunna köra 64GB om det behövs. Jag tänke dock börja med 32GB.

Spec:
Moderkort:Gigabyte B450 AORUS M
cpu: ryzen 5 3600(Matisse)

Jag hade tänkt köpa Corsair cmk32gx4m2a2666c16(2x16 GB) men enligt support list av minnen så är bara det iklickat 1,2 dimms inte möjlighet till 4:a.

Men å andra sidan de enda supportade ddr4 modellnumren i listan modeller som säljs i 4x16GB som jag inte har lust/budget att köpa just nu.

Gigiabytes lista över supporterade minnen:
https://download.gigabyte.com/FileList/Memory/mb_memory_b450-...

Enligt försäljare av minnen så skall det inte vara några problem och allt kommer funka som det skall. Så då undrar jag vad dessa memory support listor är bra för. För Ryzen Picasso så är det dock iklickat att dessa minnen skall funka att köra i 4:a dimms.

Frågan är väll om det kommer att funka som återförsäljare säger. Sjukt bökigt det skall vara att köpa minnen nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Problemet med QVL-listorna är att de talar om vad tillverkarna testat framgångsrikt. Det brukar dock inte framgå om en viss kombination inte fungerar alls, eller om de bara inte testat den. Vill man ha något som med stor sannolikhet fungerar så är det en bra idé att följa QVL-listan för moderkortet, men den visar inte hela sanningen.

Själv kör jag t.ex. med två uppsättningar CMK32GX4M2B3200C16 (2x16GB) till min 3900X på ett X570-moderkort, trots att QVL-listan säger att det bara fungerar med två stickor. Men samtidigt har jag sett en del som haft svårt att ens få två stickor att fungera, så det är verkligen något av ett lotteri tyvärr.