Permalänk
Medlem

Komplett PC i delar - 20%

Tänkte köpa en gamingdator under black friday och har kollat runt vad jag kan tänkas vilja ha.

Kommer troligtvis köpa en AOC 24g2u (1080p 144hz ips) då jag vill kunna spela med höga fps på höga inställningar i några år.

Hittade detta paket som är rabatterat fram till 30 november, således borde den ingå som black friday deal. Nypris på alla komponenter ligger på 14 066kr om man köper billigast på Prisjakt. Nedsatt från 14 390kr till 11 490kr.

https://www.komplett.se/product/1142086/datorutrustning/dator...

Åsikter om paketet? Tror ni det kommer ännu bättre deals kring den 29:e?

Permalänk

Någon?

Skrivet av Slinge:

Tänkte köpa en gamingdator under black friday och har kollat runt vad jag kan tänkas vilja ha.

Kommer troligtvis köpa en AOC 24g2u (1080p 144hz ips) då jag vill kunna spela med höga fps på höga inställningar i några år.

Hittade detta paket som är rabatterat fram till 30 november, således borde den ingå som black friday deal. Nypris på alla komponenter ligger på 14 066kr om man köper billigast på Prisjakt. Nedsatt från 14 390kr till 11 490kr.

https://www.komplett.se/product/1142086/datorutrustning/dator...

Åsikter om paketet? Tror ni det kommer ännu bättre deals kring den 29:e?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är bra pris, men 2666mhz ram är en flaskhals i många spel.

Nätaggregatet är inte så bra (5 års garanti vs 10 år för 100kr mer)

b360 lär inte kunna köra en 9900k, eller 9700k om man i framtiden vill OC:a för att kräma ur det sista.

Sen får du dubbla mängden SSD för drygt 200kr till av samma modell.

Så även om det är bra rabatt på delarna, så är det långt ifrån det mest optimala (eller prispressade) delarna man får.

Men för att svara på er fråga, du kommer inte hitta mer FPS för pengarna. Men där är inte så mycket och göra i framtiden om man vill pressa ur mer prestanda, då får man köpa allt på nytt. Sen om du vill ha en mer framtidssäker rigg som går att uppgradera, eller bara ha max fps för pengarna nu kan bara du själv avgöra.

Edit: Asus har cashback nu på 9700/9900k med z390 brädor, förmodligen kan du komma väldigt nära samma pris men då överklockningsbar CPU och mobo med 3200mhz ram och bättre nätaggregat då. Det hade jag förmodligen kört på.
https://promotion.asus.com/en/nordics/intelcashback

Sen får du även liten cashback på nvidia korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Det är bra pris, men 2666mhz ram är en flaskhals i många spel.

Nätaggregatet är inte så bra (5 års garanti vs 10 år för 100kr mer)

b360 lär inte kunna köra en 9900k, eller 9700k om man i framtiden vill OC:a för att kräma ur det sista.

Sen får du dubbla mängden SSD för drygt 200kr till av samma modell.

Så även om det är bra rabatt på delarna, så är det långt ifrån det mest optimala (eller prispressade) delarna man får.

Men för att svara på er fråga, du kommer inte hitta mer FPS för pengarna. Men där är inte så mycket och göra i framtiden om man vill pressa ur mer prestanda, då får man köpa allt på nytt. Sen om du vill ha en mer framtidssäker rigg som går att uppgradera, eller bara ha max fps för pengarna nu kan bara du själv avgöra.

Edit: Asus har cashback nu på 9700/9900k med z390 brädor, förmodligen kan du komma väldigt nära samma pris men då överklockningsbar CPU och mobo med 3200mhz ram och bättre nätaggregat då. Det hade jag förmodligen kört på.
https://promotion.asus.com/en/nordics/intelcashback

Sen får du även liten cashback på nvidia korten.

Ja där finns ju lite nackdelar som 2666mhz, ej överklockning, onödigt dyr variant av rx5700xt (Sapphire pulse är 600kr billigare och ska vara bättre), liten sdd så får väl köpa till en extra 0.5/1tb. Men priset känns ju lockande.. Avvaktar troligen till BF och ser om man kan landa runt samma pris för egenvalda komponenter.

Skulle jag plockat grejer själv från hyllan hade jag troligtvis valt något i den här stilen. Vad tror ni ett sånt bygge kan landa på kring black friday och är där något jag ska tänka om kring?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slinge:

Ja där finns ju lite nackdelar som 2666mhz, ej överklockning, onödigt dyr variant av rx5700xt (Sapphire pulse är 600kr billigare och ska vara bättre), liten sdd så får väl köpa till en extra 0.5/1tb. Men priset känns ju lockande.. Avvaktar troligen till BF och ser om man kan landa runt samma pris för egenvalda komponenter.

Skulle jag plockat grejer själv från hyllan hade jag troligtvis valt något i den här stilen. Vad tror ni ett sånt bygge kan landa på kring black friday och är där något jag ska tänka om kring?

https://komponentkoll.se/bild/GcQFM.png

Skickades från m.sweclockers.com

Ser bra ut, men hade kört Tomahawk istället. Bättre VRM så du kan uppgradera i framtiden om du vill. Sen RM serien istället för CX/TX, kostar någon hundralapp mer men har 10 års garanti och överlag bättre omdömen. Dvs för 200kr till så kan du använda det för 2-3 byggen istället för ett till.

Sen tror jag personligen att en 3600 kommer åldras bättre än 9700, 9700 är bättre idag helt klart om man bara tittar på ren FPS. Sen är frågan är dock vad som händer i framtiden, ju fler trådar som stöds ju bättre kommer AMD att vara. Sen ger ju Tomahawk möjligheten att kliva till både 3700X, 3900X och tom 3950X med bra ventilation i chassit och förmodligen även 4600,4700X osv. Den möjligheten finns inte riktigt med ett b360.