TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cyan69:

Så tänkte höra vilka dina top3 är på 75" tänker att 85" blir för dyrt om man vill ha lite kvalitet. Jag kommer mest använda till netflix film plex etc. Sedan en bra soundbar också. Och precis som alla andra så billigt som möjligt men ändå så bra som möjligt .

Kolla på 75:or i toppklassen, dvs 77-tums OLED, Sony XG95/XH95 och Samsung Q9-modeller. Om du vill gå ned i pris och bildkvalitet kolla på Sony XH90 och Samsung Q80T eller Q70R om den finns kvar.

Permalänk

På jakt efter TV under nästa vecka.

Kravspec är :
55 tum
4k/120Hz (så HDMI 2.1)
OLED eller LCD med FALD
Gärna VRR

Har spanat in 4 olika modeller för detta:

  • LG 55NANO90/91

  • Sony KD 55XH9005 (2020 modell)

  • Samsung QLED QE55Q80T

  • LG OLED55C9 (CX verkar inte vara värd prisskillnaden)

Kommer användas till nya generationens konsol samt att se på film/TV - mestadels streamat. TV:n kommer stå i ett helt vanligt vardagsrum, med möjligthet till mörkläggning men den lär användas sparsamt.

Svammel...

Har försökt läsa på, men det är svårt att veta vilken som är bäst i förhållande till pris. Särskilt när priserna på vissa modeller åkt jojo sen launch.

  • LGNANO90/91 har de helt rätta specsen, är den modell som haft lägst pris hittils - men verkar också vara lite sämre, ljusstyrka, dimzoner osv.

  • Sony verkar inte ha riktigt HDMI 2.1, eller att det behövs en firmware-uppgradering vilket ändå känns lite svajigt och många verkar ha crasher med Android-TV.

  • Samsung har HDMI 2.1, men bara på en port? Verkar också vara den dyraste av dessa tre LCD:er. Men QLED ska ändå vara bättre än vanlig LCD?

  • LG C9 verkar vara bäst här och att döma av "ljusstryke"-artiklen så ska en OLED egentligen inte ha några sådana problem utom i extremfall. Då återstår bara problemet med risk för inbränning och det något högre priset. Sen kanske C9 också börjar ta slut på lagren och då är det ett betydligt större prisgap ned till de andra här i listan.

Dold text

Frågor:

  1. Är bilden på LG Nano påtagligt sämre än framförallt Samsung (men kanske även Sony) för någon som inte kommer kolla särskilt mycket på 4K blu-ray utan mestadels streamat material och spel?

  2. Hur bra funkar egentligen en OLED i ett ljust vardagsrum med mycket fönster, men inget direkt solljus på TVn (mörkläggningsgardiner finns till soliga och snöiga vinterdagar)

  3. Det råder delade meningar om OLED-inbränning, verkar vara ett "faktum" att det sker men efter lång tid eller väldigt färgintensiva anvädningsområden. T.ex. viss HUD i spel. Är det en risk för en normal användare? Vad händer om jag glömmer spelet på i huvudmenyn hela dagen?

  4. Hur är Sony, LG och Samsung som märken? Har haft min LG länge nu och den har alltid funkat ypperligt - dock inga Smart-TV funktioner som kan krångla.

  5. Har jag missat någon modell i min lista?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

På jakt efter TV under nästa vecka.

Kravspec är :
55 tum
4k/120Hz (så HDMI 2.1)
OLED eller LCD med FALD
Gärna VRR

Har spanat in 4 olika modeller för detta:

  • LG 55NANO90/91

  • Sony KD 55XH9005 (2020 modell)

  • Samsung QLED QE55Q80T

  • LG OLED55C9 (CX verkar inte vara värd prisskillnaden)

Kommer användas till nya generationens konsol samt att se på film/TV - mestadels streamat. TV:n kommer stå i ett helt vanligt vardagsrum, med möjligthet till mörkläggning men den lär användas sparsamt.

Svammel...

Har försökt läsa på, men det är svårt att veta vilken som är bäst i förhållande till pris. Särskilt när priserna på vissa modeller åkt jojo sen launch.

  • LGNANO90/91 har de helt rätta specsen, är den modell som haft lägst pris hittils - men verkar också vara lite sämre, ljusstyrka, dimzoner osv.

  • Sony verkar inte ha riktigt HDMI 2.1, eller att det behövs en firmware-uppgradering vilket ändå känns lite svajigt och många verkar ha crasher med Android-TV.

  • Samsung har HDMI 2.1, men bara på en port? Verkar också vara den dyraste av dessa tre LCD:er. Men QLED ska ändå vara bättre än vanlig LCD?

  • LG C9 verkar vara bäst här och att döma av "ljusstryke"-artiklen så ska en OLED egentligen inte ha några sådana problem utom i extremfall. Då återstår bara problemet med risk för inbränning och det något högre priset. Sen kanske C9 också börjar ta slut på lagren och då är det ett betydligt större prisgap ned till de andra här i listan.

Dold text

Frågor:

  1. Är bilden på LG Nano påtagligt sämre än framförallt Samsung (men kanske även Sony) för någon som inte kommer kolla särskilt mycket på 4K blu-ray utan mestadels streamat material och spel?

  2. Hur bra funkar egentligen en OLED i ett ljust vardagsrum med mycket fönster, men inget direkt solljus på TVn (mörkläggningsgardiner finns till soliga och snöiga vinterdagar)

  3. Det råder delade meningar om OLED-inbränning, verkar vara ett "faktum" att det sker men efter lång tid eller väldigt färgintensiva anvädningsområden. T.ex. viss HUD i spel. Är det en risk för en normal användare? Vad händer om jag glömmer spelet på i huvudmenyn hela dagen?

  4. Hur är Sony, LG och Samsung som märken? Har haft min LG länge nu och den har alltid funkat ypperligt - dock inga Smart-TV funktioner som kan krångla.

  5. Har jag missat någon modell i min lista?

Kan bara säga att jag har absolut inga problem med min LG OLED B7 trots väldigt stora fönster i dagsljus. De är verkligen inte så ljussvaga som vissa vill få det att låta som.

Jag har heller inget problem (eller antydan till) inbränning trots att jag spelar mycket spel på den. Skärmsläckaren brukar dessutom gå igång hyfsat snabbt om man råkar glömma stänga av.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av shortleif:

Har försökt läsa på, men det är svårt att veta vilken som är bäst i förhållande till pris. Särskilt när priserna på vissa modeller åkt jojo sen launch.

  • LGNANO90/91 har de helt rätta specsen, är den modell som haft lägst pris hittils - men verkar också vara lite sämre, ljusstyrka, dimzoner osv.

  • Sony verkar inte ha riktigt HDMI 2.1, eller att det behövs en firmware-uppgradering vilket ändå känns lite svajigt och många verkar ha crasher med Android-TV.

  • Samsung har HDMI 2.1, men bara på en port? Verkar också vara den dyraste av dessa tre LCD:er. Men QLED ska ändå vara bättre än vanlig LCD?

  • LG C9 verkar vara bäst här och att döma av "ljusstryke"-artiklen så ska en OLED egentligen inte ha några sådana problem utom i extremfall. Då återstår bara problemet med risk för inbränning och det något högre priset. Sen kanske C9 också börjar ta slut på lagren och då är det ett betydligt större prisgap ned till de andra här i listan.

Frågor:

  1. Är bilden på LG Nano påtagligt sämre än framförallt Samsung (men kanske även Sony) för någon som inte kommer kolla särskilt mycket på 4K blu-ray utan mestadels streamat material och spel?

  2. Hur bra funkar egentligen en OLED i ett ljust vardagsrum med mycket fönster, men inget direkt solljus på TVn (mörkläggningsgardiner finns till soliga och snöiga vinterdagar)

  3. Det råder delade meningar om OLED-inbränning, verkar vara ett "faktum" att det sker men efter lång tid eller väldigt färgintensiva anvädningsområden. T.ex. viss HUD i spel. Är det en risk för en normal användare? Vad händer om jag glömmer spelet på i huvudmenyn hela dagen?

  4. Hur är Sony, LG och Samsung som märken? Har haft min LG länge nu och den har alltid funkat ypperligt - dock inga Smart-TV funktioner som kan krångla.

  5. Har jag missat någon modell i min lista?

QLED är vanlig LCD. Med VA-paneler på de modeller som finns. Det är bakgrundsbelysningen som skiljer sig. Det kan vara ljusstarkare men måste inte vara det. Samsungs Q6-modeller är exempel på detta.

Går igenom hur QLED fungerar tekniskt i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/30275-tekniken-bakom-mini...

Sony XH90 är verkligen första modellen av sitt slag för Sony. Så det verkar vara en hel del inkörningsproblem.

1. LG:s nanocellmodeller kan inte mäta sig i fråga kontrast och dynamiskt omfång med deras OLED eller en väl fungerande VA-LCD. Men de är väldigt bra generella mellanmodeller, inte minst i funktion och reflexfilter.

2. OLED fungerar mycket bättre än i vardagsrum än vad många tror. Bilden är överlag ljusstarkare än de flesta äldre TV och den genomsnittliga LCD:n. Reflexfiltret hör till det bästa vilket gör att kontrastintrycket (OLED:ns styrka) behålls.

3. Det råder inte delade meningar bland de som äger en OLED och är medvetna om vad de har. Det är en högljudd diskussion om inbränningar men sällan mer än anekdoter. Den ökända TV4-solen handlar om en tidig Philips-OLED som rimligtvis kördes från kartonnginställningen.

4. Vet inte riktigt vad du menar med hur de är "som märken"? LG och Samsung är båda mer orienterade mot spel. Ironiskt mer så än Sony. Därför är de här spelfunktionerna mer utbredda hos LG och Samsung medan Sony lite yrvaket kastade in XH90 som en "uppdateringar kommer"-spelmodell först i våras.

Permalänk
Medlem

Nu har elgiganten släppt sina BF priser som börjar redan ikväll.
Kollat på Samsung TV dom har och funderar på om man ska ta någon redan nu eller avvakta.
Q80T serien är ju bättre. Men är det värt dom pengarna ifrån Q60T?

Det är ändå 5000:- extra för FALD, 120hz? typ.
Eller avvakta och se hur BF veckan nästa vecka ter sig?

Man kan ju kanske boka och sen välja senare leverans så man kan avboka under nästa vecka.
Men frågan är vilken man ska välja då eller om annat märke är bättre.

Jävla stress o hitta en TV som känns bra men ändå inte kostar en jäkla massa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nu har elgiganten släppt sina BF priser som börjar redan ikväll.
Kollat på Samsung TV dom har och funderar på om man ska ta någon redan nu eller avvakta.
Q80T serien är ju bättre. Men är det värt dom pengarna ifrån Q60T?

Det är ändå 5000:- extra för FALD, 120hz? typ.
Eller avvakta och se hur BF veckan nästa vecka ter sig?

Man kan ju kanske boka och sen välja senare leverans så man kan avboka under nästa vecka.
Men frågan är vilken man ska välja då eller om annat märke är bättre.

Jävla stress o hitta en TV som känns bra men ändå inte kostar en jäkla massa

https://i.imgur.com/VI5hUrP.png

Det får du nog avgöra själv eftersom det beror på dina krav och behov. Jag tycker att bra FALD är värd det. Jag köpte on Sony XH95 och är supernöjd. Den gick för samma pris som q80t

EDIT:

Du borde också avgöra vad du vill ha innan du tittar på erbjudandar. Jag tänkte så här innan jag köpte. Det blir antingen en 1) budget TV; 2) en LED med bra FALD; eller 3) en OLED. Jag ville inte riktigt gå upp till 20k för en 65" så OLED var väl lite osannolikt från början. Jag hade en lista med produkter som jag kunde tänka mig köpa, och sedan väntade jag på prisnedsättning. XH95 var nere rejäl och jag slog till för att det var en av dom jag kunde tänka mig köpa.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk

Har jag fattat det rätt som att de Q80T-modeller som säljs i USA har samma reflexfilter som Q90T, men att de som säljs här har ett sämre filter? Innerbär det då i så fall att Rtings jämförelser mellan modellerna inte riktigt går att direkt applicera på våra svenska modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Dolmades:

Har jag fattat det rätt som att de Q80T-modeller som säljs i USA har samma reflexfilter som Q90T, men att de som säljs här har ett sämre filter? Innerbär det då i så fall att Rtings jämförelser mellan modellerna inte riktigt går att direkt applicera på våra svenska modeller?

Också nyfiken på detta. Från USA hör man mycket lovord om q80t men i EU så är den på något sätt sämre - fast jag hittar inte direkt nån förklaring vad som faktiskt är sämre 🙂

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Don Dolmades:

Har jag fattat det rätt som att de Q80T-modeller som säljs i USA har samma reflexfilter som Q90T, men att de som säljs här har ett sämre filter? Innerbär det då i så fall att Rtings jämförelser mellan modellerna inte riktigt går att direkt applicera på våra svenska modeller?

Precis så ja. Europeisk Q80T är mer som Q70R fast med en bättre ljusstyrka och FALD som är mer vältrimmad.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Nu har elgiganten släppt sina BF priser som börjar redan ikväll.
Kollat på Samsung TV dom har och funderar på om man ska ta någon redan nu eller avvakta.
Q80T serien är ju bättre. Men är det värt dom pengarna ifrån Q60T?

Det är ändå 5000:- extra för FALD, 120hz? typ.
Eller avvakta och se hur BF veckan nästa vecka ter sig?

Man kan ju kanske boka och sen välja senare leverans så man kan avboka under nästa vecka.
Men frågan är vilken man ska välja då eller om annat märke är bättre.

Jävla stress o hitta en TV som känns bra men ändå inte kostar en jäkla massa

https://i.imgur.com/VI5hUrP.png

När jag kollar deras bf-erbjudande nu så finns inte Q80:n med som 65.

Väntar dock på att Rtings skall uppdatera sina reviews om den verkligen klarar av 4k 120 fps på tex nya Xbox och PS5 men de är sega..

Skrivet av Laxpudding:

Precis så ja. Europeisk Q80T är mer som Q70R fast med en bättre ljusstyrka och FALD som är mer vältrimmad.

Så när jag kollar på reviewn rtings.com har för Q80 så gäller den inte för den Europeiska Q80:n?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Isakksson:

Så när jag kollar på reviewn rtings.com har för Q80 så gäller den inte för den Europeiska Q80:n?

Exakt så. Rtings.com testar nordamerikanska modeller. Q80T i nordamerika är en annan TV än Q80T i Europa och stämmer inte för den TV du får hem här.

Överlag har nordamerikanska tester alltid denna osäkerhetsfaktor då det kan skilja sig på detaljer. I fallet Samsung Q80T är det att betrakta som två olika apparater i nordamerika och Europa.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Exakt så. Rtings.com testar nordamerikanska modeller. Q80T i nordamerika är en annan TV än Q80T i Europa och stämmer inte för den TV du får hem här.

Överlag har nordamerikanska tester alltid denna osäkerhetsfaktor då det kan skilja sig på detaljer. I fallet Samsung Q80T är det att betrakta som två olika apparater i nordamerika och Europa.

Tack! Vart kan man vända sig ifall man vill ha bra reviews för Europeiska modeller?

Har ju gått nu och trott att den svenska Q80:n eventuellt klarar 4k 120 fps för spel, men verkar som den är låst till 60 nu när jag kollar specs på Prisjakt.

Permalänk

Lite märkligt att den enda LG oled-tvn som är prissänkt är Galleri-serien.

Permalänk
Medlem

Är sony A85 samma modell som A8 eller A8H ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Isakksson:

Tack! Vart kan man vända sig ifall man vill ha bra reviews för Europeiska modeller?

Har ju gått nu och trott att den svenska Q80:n eventuellt klarar 4k 120 fps för spel, men verkar som den är låst till 60 nu när jag kollar specs på Prisjakt.

Q80T är utlovad för 4K/120 Hz från Samsungs sida. Dock är den ännu ej bekräftad för detta. Majoriteten som kör 4K/120 från sina RTX 3080 etc. verkar helt klart sitta på LG:s OLED.

Prisjakts listning av specar är aldrig en tillförlitlig sida. Mängder av fel och missuppfattningar har sin grund på prisjakt.

Vettiga tester av Europeiska modeller är Vincent på HDTVtest (YT), flatpanelshd och TV Calibration with Darko (på YT)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

När jag kollar deras bf-erbjudande nu så finns inte Q80:n med som 65.

Väntar dock på att Rtings skall uppdatera sina reviews om den verkligen klarar av 4k 120 fps på tex nya Xbox och PS5 men de är sega..

Så när jag kollar på reviewn rtings.com har för Q80 så gäller den inte för den Europeiska Q80:n?

Nej de verkar ha tagit bort den nu lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q80T är utlovad för 4K/120 Hz från Samsungs sida. Dock är den ännu ej bekräftad för detta. Majoriteten som kör 4K/120 från sina RTX 3080 etc. verkar helt klart sitta på LG:s OLED.

Prisjakts listning av specar är aldrig en tillförlitlig sida. Mängder av fel och missuppfattningar har sin grund på prisjakt.

Vettiga tester av Europeiska modeller är Vincent på HDTVtest (YT), flatpanelshd och TV Calibration with Darko (på YT)

Stop the Fomo på YT kikar jag på... Är han vettig du som är lite av en stofil i ämnet? 😂

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av omdull:

Är sony A85 samma modell som A8 eller A8H ?

Sony A8, A85, A87, A89 är exakt samma TV med olika namn och eventuellt någon skillnad på stativfoten för att ducka jämförelser.

"A8H" finns det ingen modeller som hete (i norden i alla fall). Men A8 borde ha hetat "AH8" baserat på att 2019-modellen är AG8. Sonys beteckningar i år är

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Q80T är utlovad för 4K/120 Hz från Samsungs sida. Dock är den ännu ej bekräftad för detta. Majoriteten som kör 4K/120 från sina RTX 3080 etc. verkar helt klart sitta på LG:s OLED.

Prisjakts listning av specar är aldrig en tillförlitlig sida. Mängder av fel och missuppfattningar har sin grund på prisjakt.

Vettiga tester av Europeiska modeller är Vincent på HDTVtest (YT), flatpanelshd och TV Calibration with Darko (på YT)

Tack så hemskt mycket, då finns det iallafall chans till att den klarar det då! Lutar dock åt den oavsett men hade varit najs att veta.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av slusk:

Stop the Fomo på YT kikar jag på... Är han vettig du som är lite av en stofil i ämnet? 😂

Han är riktigt märklig. Skulle inte använda honom som källa utan att dubbelkolla först. Mest frapperande exemplet är att han totalt missförstår vad LFC är för något.

Permalänk

Om jag bestämmer mig för 55 storlek så kommer jag def slå till på den sony oleden 55 a85 på elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elusivedream:

Om jag bestämmer mig för 55 storlek så kommer jag def slå till på den sony oleden 55 a85 på elgiganten.

för mig står det mellan den och lg CX dock så verkar det som att dealen på sonys oled är sjukt bra.
edit: a85 verkar inte ha hdmi 2.1, blir nog CX för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elusivedream:

Om jag bestämmer mig för 55 storlek så kommer jag def slå till på den sony oleden 55 a85 på elgiganten.

Lutar åt samma, verkar vara identitisk tv med cx oled. Utöver fördelen för cx om du ska gamea (vilket jag inte ska )

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Lutar åt samma, verkar vara identitisk tv med cx oled. Utöver fördelen för cx om du ska gamea (vilket jag inte ska )

Har en liknande fundering. Hade tanken att sikta på en LG CX 65" om den fick en bra prissättning men börjat fundera om Sony 65" A85 skulle kunna vara ett bra alternativ. Det jag förstått är i princip att CX har bättre förberett för de nya konsolerna med HDMI 2.1 men att annars bör Sonyn vara ungefär likvärdig, möjligen med bättre inbyggt ljud. Kör med Shield för min media så smart tv funktionerna är inte så högt prioriterade. Någon med andra fördelar/nackdelar som jag bör ta med i beräkningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carus:

Har en liknande fundering. Hade tanken att sikta på en LG CX 65" om den fick en bra prissättning men börjat fundera om Sony 65" A85 skulle kunna vara ett bra alternativ. Det jag förstått är i princip att CX har bättre förberett för de nya konsolerna med HDMI 2.1 men att annars bör Sonyn vara ungefär likvärdig, möjligen med bättre inbyggt ljud. Kör med Shield för min media så smart tv funktionerna är inte så högt prioriterade. Någon med andra fördelar/nackdelar som jag bör ta med i beräkningen?

Snyggare ben på LG 😄. Vet inte varför jag bryr mig så mycket om det...

Permalänk
Skrivet av carus:

Har en liknande fundering. Hade tanken att sikta på en LG CX 65" om den fick en bra prissättning men börjat fundera om Sony 65" A85 skulle kunna vara ett bra alternativ. Det jag förstått är i princip att CX har bättre förberett för de nya konsolerna med HDMI 2.1 men att annars bör Sonyn vara ungefär likvärdig, möjligen med bättre inbyggt ljud. Kör med Shield för min media så smart tv funktionerna är inte så högt prioriterade. Någon med andra fördelar/nackdelar som jag bör ta med i beräkningen?

Verkar som Sony har bättre bildprocessing än LG. Så för film m.m så tror jag Sony A85 är ett bättre alternativ än LG CX. Med Sony får man också Android TV vilket kan vara trevligt. Ljudet är också bättre då hela skärmen fungerar som högtalare, men många har ju hembiosystem så kanske inte så viktigt. LG CX har fördelen med hdmi 2.1 för gaming och något lägre latens. Personligen är jag inne på Sonys skärm då jag främst kollar på film/serier. Men i slutändan tror jag det är lite hugget som stucket. Skiljer nog inte så mycket mellan dessa skärmar då båda är OLED-paneler.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av näthamstern:

Verkar som Sony har bättre bildprocessing än LG. Så för film m.m så tror jag Sony A85 är ett bättre alternativ än LG CX. Med Sony får man också Android TV vilket kan vara trevligt. Ljudet är också bättre då hela skärmen fungerar som högtalare, men många har ju hembiosystem så kanske inte så viktigt. LG CX har fördelen med hdmi 2.1 för gaming och något lägre latens. Personligen är jag inne på Sonys skärm då jag främst kollar på film/serier. Men i slutändan tror jag det är lite hugget som stucket. Skiljer nog inte så mycket mellan dessa skärmar då båda är OLED-paneler.

Nej, precis. Jag spelar endast FIFA (PS5 på ingång för det) så skiljer väl inte så mycket mellan dem? Skulle ni rekommendera LG CX trots allt?
Eller vilket som vad jag tycker själv

Permalänk

Här en bra jämförelse mellan Sony A8 och LG CX. Dock är jämförelsen fokuserad på bildkvalitet. Tycker Sonyn ser lite mer naturlig ut i färgerna och LGn tenderar att tappa near black shadow details. Men som synes är skillnaderna väldigt små.

https://www.youtube.com/watch?v=ANgAuVHAuEg&t=2s

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är ju om det är värt 3tusen extra för Sony a8 över q80t... (i mitt fall ej gaming, ej sport, sitter rakt framför tvn dvs viewing angles kvittar)