TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

@laxpudding

Säker att alla Philips modeller inte har 120 Hz i någon upplösning i alla deras modeller?

Förstår inte 4K men inte ens i 1080p och 1440p?

Prisjakt och andra sidor står det 120 Hz stöd finns.

Ej specifikt dock.

Samma med Panasonic?

Prisjakt och specar är inget man tar på första checken. Dubbelkolla. Finns många felköp baserat på prisjakt, likt alla skärmar som folk förväntar sig ska klara "76 Hz" eller liknande.

OLED-panelerna är 120 Hz-paneler. Phillips har förmodligen också LCD-paneler kapabla till 120 Hz. Men de har inga modeller officiellt kapabla till köra 120 Hz-signaler utan det är 1080p/60 och 4K/60. Oklart med 1440p/60. Vet ingen som testar det regelbundet på Philips.

Samma med Panasonic.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Om du fick välja 65" av Q95T eller Q950R vilken hade du valt?
Sen undrar jag ifall du hittat information om Q950R stödjer eARC (port 3 eget uttag) och HDMI 2.1 (port 4)? (Tänkte så man kan få konsolen till port 4 och soundbaren (atmos) till port 3).
Letat och letat på Google men det enda som sägs är "det kommer en uppdatering som aktiverar 2.1" eller att man behöver ny OneConnect box osv. eller att den stödjer endast 40Gbps istället för 48Gbps, spelar det någon roll?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Donhoz:

@Laxpudding
Om du fick välja 65" av Q95T eller Q950R vilken hade du valt?
Sen undrar jag ifall du hittat information om Q950R stödjer eARC (port 3 eget uttag) och HDMI 2.1 (port 4)? (Tänkte så man kan få konsolen till port 4 och soundbaren (atmos) till port 3).
Letat och letat på Google men det enda som sägs är "det kommer en uppdatering som aktiverar 2.1" eller att man behöver ny OneConnect box osv. eller att den stödjer endast 40Gbps istället för 48Gbps, spelar det någon roll?

Spelar ingen roll med 40 eller 48 Gbps för 4K/120. För 8K slår man dock i taket direkt, så där är 48 Gbps en liten fördel öven om det mesta tas hand av DSC.

Samsung har normalt eARC på HDMI 3 och FRL-kapacitet på HDMI 4. Det är ganska bökigt att aktivera då möjligheten att köra 4K/120 hela tiden slås av och måste aktiveras manuellt.

För Q95T och Q950R så finns det ingen egentlig fördel med 8K i sig på kort sikt. Skulle vara om du sitter riktigt nära panelen. Däremot har Q950R förmodligen en mer utvecklad FALD än Q95T.

Å det redje: Eftersom Q950R är en modell från 2019 som utvecklades under 2018 pekar med åt fördelar med Q95T eftersom den i alla fall är mer moderna och ska ge 4K/120 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Spelar ingen roll med 40 eller 48 Gbps för 4K/120. För 8K slår man dock i taket direkt, så där är 48 Gbps en liten fördel öven om det mesta tas hand av DSC.

Samsung har normalt eARC på HDMI 3 och FRL-kapacitet på HDMI 4. Det är ganska bökigt att aktivera då möjligheten att köra 4K/120 hela tiden slås av och måste aktiveras manuellt.

För Q95T och Q950R så finns det ingen egentlig fördel med 8K i sig på kort sikt. Skulle vara om du sitter riktigt nära panelen. Däremot har Q950R förmodligen en mer utvecklad FALD än Q95T.

Å det redje: Eftersom Q950R är en modell från 2019 som utvecklades under 2018 pekar med åt fördelar med Q95T eftersom den i alla fall är mer moderna och ska ge 4K/120 Hz.

Tack för svaren!

Bara så jag förstår helt och hållet här. Menar du att 8K är bättre ifall jag skulle sitta nära panelen? (typ 2-3 meter ifrån)

Jag förstår att Q95T är lite nyare teknik, men många säger att Samsung hållt nere med 9serien med flit i år för att promota nya 8K serien och när jag jämför q900t med q950r så verkar det vara nästan samma specs eller ser jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Tack för svaren!

Bara så jag förstår helt och hållet här. Menar du att 8K är bättre ifall jag skulle sitta nära panelen? (typ 2-3 meter ifrån)

Jag förstår att Q95T är lite nyare teknik, men många säger att Samsung hållt nere med 9serien med flit i år för att promota nya 8K serien och när jag jämför q900t med q950r så verkar det vara nästan samma specs eller ser jag fel?

8k gör nytta om man sitter runt 1 meter (öga till skärmyta) från en 65-tummare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Donhoz:

Tack för svaren!

Bara så jag förstår helt och hållet här. Menar du att 8K är bättre ifall jag skulle sitta nära panelen? (typ 2-3 meter ifrån)

Jag förstår att Q95T är lite nyare teknik, men många säger att Samsung hållt nere med 9serien med flit i år för att promota nya 8K serien och när jag jämför q900t med q950r så verkar det vara nästan samma specs eller ser jag fel?

Fördelen med 8K är att du blir av med den synliga subpixelstrukturen som på nära håll är synlig med 4K och är som ett hönsnät med Full HD. Allra bäst är förstås 8K-bild på en 8K-panel, men innan man är där väger fördelarna med 8K ganska lätt. Snarare det att du väljer mellan två väldigt kompetenta produkter överlag.

"Hålla nere med flit" är väl ett sätt att vända på det... 8K är på väg och de kommer in i toppmodellerna först, precis som 4K smög sig in toppmodellerna först runt 2013-2014 innan det blev normen och Full HD smög sig in toppmodellerna först runt 2006-2007 innan det blev normen.

Med dagens källor är det egentligen sak samma om det är 8K/4K. Det är produkten som helhet som avgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fördelen med 8K är att du blir av med den synliga subpixelstrukturen som på nära håll är synlig med 4K och är som ett hönsnät med Full HD. Allra bäst är förstås 8K-bild på en 8K-panel, men innan man är där väger fördelarna med 8K ganska lätt. Snarare det att du väljer mellan två väldigt kompetenta produkter överlag.

"Hålla nere med flit" är väl ett sätt att vända på det... 8K är på väg och de kommer in i toppmodellerna först, precis som 4K smög sig in toppmodellerna först runt 2013-2014 innan det blev normen och Full HD smög sig in toppmodellerna först runt 2006-2007 innan det blev normen.

Med dagens källor är det egentligen sak samma om det är 8K/4K. Det är produkten som helhet som avgör.

Är det då bättre att njuta av full kapacitet från en 4K tv idag eller försöka framtidssäkra sig med 8K tv:n som egentligen blir "utdaterade" när 8K är allt vanligare. Tänkte då att dagens 8K har förbättrats rejält tills dess (som hur 4K och FULL-HD historiskt sett gick tillväga) och kanske borde vänta tills de är mer prisvänliga och säkert bättre än dagens. Kolla bara vad första 8K från Samsung kostade jämfört med förra årets

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donhoz:

Är det då bättre att njuta av full kapacitet från en 4K tv idag eller försöka framtidssäkra sig med 8K tv:n som egentligen blir "utdaterade" när 8K är allt vanligare. Tänkte då att dagens 8K har förbättrats rejält tills dess (som hur 4K och FULL-HD historiskt sett gick tillväga) och kanske borde vänta tills de är mer prisvänliga och säkert bättre än dagens. Kolla bara vad första 8K från Samsung kostade jämfört med förra årets

4K är ju knappt vanligt idag. Så 8K är ju brutalt långt bort?

Vilket material hade du tänkt kolla på i 8K?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

4K är ju knappt vanligt idag. Så 8K är ju brutalt långt bort?

Vilket material hade du tänkt kolla på i 8K?

Playstation 5 material som flexar redan idag med att de har 8K stöd.
Kanske kommer exklusiva spel som bara måste upplevas i 8K@60hz om några månader och då är ju självklart 8K TV ett måste?
Jag tänker mig inte TV-kanaler här nämligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donhoz:

Playstation 5 material som flexar redan idag med att de har 8K stöd.
Kanske kommer exklusiva spel som bara måste upplevas i 8K@60hz om några månader och då är ju självklart 8K TV ett måste?
Jag tänker mig inte TV-kanaler här nämligen.

Lyckas de med det så blir jag imponerad med tanke på att de knappt klarar 4K i något annat än 30 FPS.

Tror verkligen inte det är värt att köpa 8K nu. Jag tänkte köpa en LG CX på black friday om det blir nå bra priser.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Donhoz:

Är det då bättre att njuta av full kapacitet från en 4K tv idag eller försöka framtidssäkra sig med 8K tv:n som egentligen blir "utdaterade" när 8K är allt vanligare. Tänkte då att dagens 8K har förbättrats rejält tills dess (som hur 4K och FULL-HD historiskt sett gick tillväga) och kanske borde vänta tills de är mer prisvänliga och säkert bättre än dagens. Kolla bara vad första 8K från Samsung kostade jämfört med förra årets

"Framtidssäkring" är en falsk snuttefilt. Jag ser ingen anledning till att idag betala mer för en produkt med 8K-panel "för framtiden" om du idag får motsvarande prestanda för mindre pengar på en produkt med 4K-panel. Ja, 8K-paneler kommer att blir vanligare och vanligare och normaliseras mer i priserna i takt med att tillverkning skiftar över. Om några år sitter vi med en 75-tums 8K-modell till samma kostnad som dagens 65-tums 4K-modeller. Men det är inte situationen idag.

Det omvända råder också. Finns ingen anledning att välja en sämre produkt med 4K-panel om du för ungefär samma kostnad får bättre produkt med 8K-panel på basis att "...finns inget 8K-material ändå...". Denna tankevurpa är väldigt vanlig. Man köper en sämre produkt på basis att man inte kan köra den bättre produkten fullt ut. Nu är vi inte riktig där ännu eftersom det endast är de absoluta flaggskeppen som kör 8K-paneler och de är riktigt dyra. Inte för att det är 8K utan för att det är flaggskeppsprodukter.

Men i takt med att 8K-paneler blir mer mainstream kommer man hamna i det valet. Kanske redan under BF eller efterföljande reor.

Permalänk
Bildexpert 📺

Du köper inte 8K. Du köper en produkt med 8K-panel. Skulle exempelvis Samsung Q800T rasa ned i pris så att den närmar sig Q90T/Q95T så kan 8K-modellen göra exakt samma sak – fast bättre eftersom det är en bättre produkt med bättre FALD, bättre ljudsystem och hög kvalitet överlag etc. Plus att den har 8K-kapacitet den dag man kan och vill testa.

Permalänk
Medlem

Sluta stör Laxpudding nu så han kan göra klart 2020 guiden

Permalänk
Medlem

Vänta det kommer en 2020 guide?

@laxpudding

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

Vänta det kommer en 2020 guide?

@laxpudding

Ja, håller på med den nu så att den är redo för BF den 27/11. Eller rättare sagt redo för "Black Week" som börjar på måndagen...

Annars är 2020-utbudet i stort sett samma som 2019. Bara att ändra någon bokstav eller siffra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, håller på med den nu så att den är redo för BF den 27/11. Eller rättare sagt redo för "Black Week" som börjar på måndagen...

Annars är 2020-utbudet i stort sett samma som 2019. Bara att ändra någon bokstav eller siffra.

Najs ser fram emot det!

Kommer du recensera Chromecast 4 med Google TV när den släpps?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

Najs ser fram emot det!

Kommer du recensera Chromecast 4 med Google TV när den släpps?

Inte troligt – det ligger lite för långt ute i den bokstavliga periferin. Har funderat över sådana jämförelser AppleTV, Shield, Chromecast, etc. Men det är ett val som är mer är komplext runt mer än bara hårdvaran, likt vilken infrastruktur man föredrar, tjänster etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte troligt – det ligger lite för långt ute i den bokstavliga periferin. Har funderat över sådana jämförelser AppleTV, Shield, Chromecast, etc. Men det är ett val som är mer är komplext runt mer än bara hårdvaran, likt vilken infrastruktur man föredrar, tjänster etc.

Tänkte den kommer med mer fet hårdvara och egen fjärrkontroll osv så helt ny grej.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Spontanfråga om skärmpris och Black Friday.

Samsung Odyssey C32G75T ligger just nu nere på ca 7000 kr på CDON, och jag sitter och fnular på ett köp, då Samsung ska ha fixat panelerna nu så det ska fungera bra sägs det.

Dock är ju Black Friday runt knuten, så tror man att det priset kan sjunka ännu mera då, eller ser detta ut att vara så lågt som det kan bli?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Spontanfråga om skärmpris och Black Friday.

Samsung Odyssey C32G75T ligger just nu nere på ca 7000 kr på CDON, och jag sitter och fnular på ett köp, då Samsung ska ha fixat panelerna nu så det ska fungera bra sägs det.

Dock är ju Black Friday runt knuten, så tror man att det priset kan sjunka ännu mera då, eller ser detta ut att vara så lågt som det kan bli?

Ingen aning på din fråga men vill du inte chansa så kan du ju alltid beställa den nu och hinna lämna tillbaka den på öppet köp ifall den skulle droppa mer i pris till BF

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Ingen aning på din fråga men vill du inte chansa så kan du ju alltid beställa den nu och hinna lämna tillbaka den på öppet köp ifall den skulle droppa mer i pris till BF

Skärm är en annan sak som jag gärna inte byter som vad som helst annat. Risken att få en dålig panel finns alltid, och att spara in några hundra men ha en kass upplevelse hoppar jag gärna över.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk

Har möjlighet att köpa en Samsung 65" Q80T (QE65Q80TAT (2020)) för ca 12800 via en bekant. Har kollat lite och visst lär det inte gå ner mycket mer i pris till BF?

Permalänk
Bildexpert 📺

"Vad tror ni XXX kommer att kosta på BF?"

Ja, den kostar vad den kostar då. Skulle krävas lite omnipotent insider-insikt hos varje butik för att svar på av en viss produkt kommer kosta i framtiden.

Prisjakt har en utmärkt prishistorik där man kan backa till tiden att produkten lanserades. De bästa priserna på BF och följande reor brukar vara kring 40–50 procent av lanseringspriserna. Så börja jämföra. Var lite proaktiv om du ska spendera din egna tusenlappar

Permalänk
Medlem

Black Friday har redan börjat...(!)
Min lokala Ica Maxi hade rullat fram LG 55, 60 och 75-tummare för 5300, 6000 och 9999kr med löfte om att detta är BF priser

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Black Friday har redan börjat...(!)
Min lokala Ica Maxi hade rullat fram LG 55, 60 och 75-tummare för 5300, 6000 och 9999kr med löfte om att detta är BF priser

Najs! oled antar jag då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av omdull:

Najs! oled antar jag då?

OLED för 6K?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Nja, hejda Er nu

De två mindre är UM7100 och 75-tummaren är UM7000. Så tyvärr bara 'o-Oled' från förra årets redan då hyfsat billiga modeller...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

OLED för 6K?

man kan väl drömma lite

Permalänk
Medlem

@laxpudding Jag ska köpa en bostadsrätt snart tack vare separation. Så exet får ha kvar våran gamla 65" och soundbar så jag är sugen på en ny tv.
Så tänkte höra vilka dina top3 är på 75" tänker att 85" blir för dyrt om man vill ha lite kvalitet. Jag kommer mest använda till netflix film plex etc. Sedan en bra soundbar också. Och precis som alla andra så billigt som möjligt men ändå så bra som möjligt . Polaren köpte precis en nice Philips och jag måste säga ambilight är riktigt fint faktiskt. Men om jag får välja på en riktigt grym tv för samma pris som är bra många % bättre så skiter jag såklart i ambilight. Men om det skiljer nån % och det ej är sån märkbar skillnad så tar jag gärna det =). Är mycket tacksam för hjälp och ser fram emot din 2020 guide.

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

man kan väl drömma lite

Jo precis Jag hade stora planer för Black Friday, men med stundande flytt så fylldes inköpslistan för BF helgen på snabbt och nu finns det inte mycket budget kvar för ny TV (!). Eller ja, vi prioriterar husrenoveringen, verktygsinköp och lite smarta BF inköp som Yale Doorman och Arlo Pro 3 med 3 kameror över bästa pris/prestanda TVn.
Siktet är nu inställt på Xiaomi Mi TV 4S 55" eller en sån där billig LG på Ica Maxi

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |