TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Den stora frågan är ju om det är värt 3tusen extra för Sony a8 över q80t... (i mitt fall ej gaming, ej sport, sitter rakt framför tvn dvs viewing angles kvittar)

Jag hittar inte Q80t på elgigantens BF, hittar bara 55" ordinarie pris som är högre än A85s BF pris.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av omdull:

Den stora frågan är ju om det är värt 3tusen extra för Sony a8 över q80t... (i mitt fall ej gaming, ej sport, sitter rakt framför tvn dvs viewing angles kvittar)

Om det är värt 3000 kronor kan du bara själv svara på.

Däremot är A8-OLED och motsvarande OLED-modeller en bättre modell överlag på flera sätt. Samsung Q80T svarar närmast mot Sony XH90. Väljer du istället Q90T kan du tydligare jämföra mot en OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badgez:

Jag hittar inte Q80t på elgigantens BF, hittar bara 55" ordinarie pris som är högre än A85s BF pris.

den verkar komma och gå, har sett den där vid 2 olika tillfällen. Vi får se vad dom bestämmer sig för

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

den verkar komma och gå, har sett den där vid 2 olika tillfällen. Vi får se vad dom bestämmer sig för

Menar du att elgigantens BF kan komma att ändras? Då kanske jag också borde avvakta, annars är det a85 som lockar mest just nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om det är värt 3000 kronor kan du bara själv svara på.

Däremot är A8-OLED och motsvarande OLED-modeller en bättre modell överlag på flera sätt. Samsung Q80T svarar närmast mot Sony XH90. Väljer du istället Q90T kan du tydligare jämföra mot en OLED.

Jag hör dig, men det är svårt att veta när man inte har sett någon av de nämnda panelerna i verkligheten.

Skulle du fråga mig vilket kaffe som är mer värt att köpa mellan t ex Arvid Nordqvist och Löfbergs lila skulle jag ändå kunna dela med mig av min egna subjektiva erfarenhet av de två? Det vill säga om prisskillnaden motiverar smakupplevelsen. Andra personers upplevelser är väl till för att delas på diskussionsforum, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badgez:

Menar du att elgigantens BF kan komma att ändras? Då kanske jag också borde avvakta, annars är det a85 som lockar mest just nu!

Det vet jag ingenting om, men när jag varit inne på BlackFriday för klubbmedlemmar så har Q80t vart med och sen försvunnit, sen kommit tillbaka, sen försvunnit :). Ingen annan modell har jag sett göra likadant.

Permalänk
Medlem

Letar efter en 75" (kan tänka mig upp till 85") för under 20 k. Vanligt TV-tittande och PS5 kommer liras på den. Vad anser den samlade kunskapen att jag bör köpa?
Subjektiva åsikter är givetvis välkommet!

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Samsung Q70R 65 tum (2019) förra året efter jag bla läst denna recension. Vilken TV motsvarar denna idag? Är det Q70T? Ser att Elgiganten har Q60T 65 tum för 8000kr, vet inte riktigt vilken liga denna tillhör.

Vore väldigt trevligt om det gjordes en ny recension med 2020 års modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styler:

Jag köpte en Samsung Q70R 65 tum (2019) förra året efter jag bla läst denna recension. Vilken TV motsvarar denna idag? Är det Q70T? Ser att Elgiganten har Q60T 65 tum för 8000kr, vet inte riktigt vilken liga denna tillhör.

Vore väldigt trevligt om det gjordes en ny recension med 2020 års modeller

Laxpudding gjorde en om Samsung iaf
https://www.sweclockers.com/artikel/29137-samsung-tv-ar-2020-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styler:

Jag köpte en Samsung Q70R 65 tum (2019) förra året efter jag bla läst denna recension. Vilken TV motsvarar denna idag? Är det Q70T? Ser att Elgiganten har Q60T 65 tum för 8000kr, vet inte riktigt vilken liga denna tillhör.

Vore väldigt trevligt om det gjordes en ny recension med 2020 års modeller

Q70R motsvaras av Q80T i år. Samsung har generellt plussat på en siffra i år för motsvarande modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:
Skrivet av ]P[:

Q70R motsvaras av Q80T i år. Samsung har generellt plussat på en siffra i år för motsvarande modell.

Härligt tackar!

Permalänk
Medlem

Funderar lite på det här med storlek. Har just nu en 46" Sony på ungefär tre meters håll. Sitter med upp mot 45 graders vinkel mot tv som också har ett fönster mitt emot.
Gillar Sony överlag men hade tänkt hålla utkik efter en 65" Samsung Q80T eller LG C9/CX för 12-13000 nu på BF. Blev dock nyfiken på Sony A85 55" som Elgiganten verkar ta ner till 13k. Men blir den för liten?
Kommer mest att användas för film oxh Youtube, inget spelande.

Permalänk
Skrivet av Aene:

Funderar lite på det här med storlek. Har just nu en 46" Sony på ungefär tre meters håll. Sitter med upp mot 45 graders vinkel mot tv som också har ett fönster mitt emot.
Gillar Sony överlag men hade tänkt hålla utkik efter en 65" Samsung Q80T eller LG C9/CX för 12-13000 nu på BF. Blev dock nyfiken på Sony A85 55" som Elgiganten verkar ta ner till 13k. Men blir den för liten?
Kommer mest att användas för film oxh Youtube, inget spelande.

Tror det är ”omöjligt” att få en 65 cx för 13k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elusivedream:

Tror det är ”omöjligt” att få en 65 cx för 13k.

Får nog hålla med, men man kan alltid hoppas

Permalänk
Medlem

hur långt ner tror ni att CX 55" kommer att gå ner till?
personligen hoppas jag på att den går ner till 13000-15000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

hur långt ner tror ni att CX 55" kommer att gå ner till?
personligen hoppas jag på att den går ner till 13000-15000.

Tror på 13500-14000

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Kan bara säga att jag har absolut inga problem med min LG OLED B7 trots väldigt stora fönster i dagsljus. De är verkligen inte så ljussvaga som vissa vill få det att låta som.

Jag har heller inget problem (eller antydan till) inbränning trots att jag spelar mycket spel på den. Skärmsläckaren brukar dessutom gå igång hyfsat snabbt om man råkar glömma stänga av.

Låter bra, särskilt som jag läst att diverse tekniker för att ytterligare minska inbränningsrisken kommit på senare år.

Skrivet av Laxpudding:

QLED är vanlig LCD. Med VA-paneler på de modeller som finns. Det är bakgrundsbelysningen som skiljer sig. Det kan vara ljusstarkare men måste inte vara det. Samsungs Q6-modeller är exempel på detta.

Går igenom hur QLED fungerar tekniskt i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/30275-tekniken-bakom-mini...

Sony XH90 är verkligen första modellen av sitt slag för Sony. Så det verkar vara en hel del inkörningsproblem.

1. LG:s nanocellmodeller kan inte mäta sig i fråga kontrast och dynamiskt omfång med deras OLED eller en väl fungerande VA-LCD. Men de är väldigt bra generella mellanmodeller, inte minst i funktion och reflexfilter.

2. OLED fungerar mycket bättre än i vardagsrum än vad många tror. Bilden är överlag ljusstarkare än de flesta äldre TV och den genomsnittliga LCD:n. Reflexfiltret hör till det bästa vilket gör att kontrastintrycket (OLED:ns styrka) behålls.

3. Det råder inte delade meningar bland de som äger en OLED och är medvetna om vad de har. Det är en högljudd diskussion om inbränningar men sällan mer än anekdoter. Den ökända TV4-solen handlar om en tidig Philips-OLED som rimligtvis kördes från kartonnginställningen.

4. Vet inte riktigt vad du menar med hur de är "som märken"? LG och Samsung är båda mer orienterade mot spel. Ironiskt mer så än Sony. Därför är de här spelfunktionerna mer utbredda hos LG och Samsung medan Sony lite yrvaket kastade in XH90 som en "uppdateringar kommer"-spelmodell först i våras.

Tack så mycket för svaren!

Jag har nu kollat film och läst artikeln om QLED, om jag kokar ned det rätt så blir det ett "renare" ljus från QLED då de RGB-färgerna har skarpare kurvor och det är mindre överlapp.

1. Ok, då ska Nano vara rejält billigare för att vara värt det med andra ord...

2. Ja, det har inte gått att få fram vad ljusstyrkan är på min nuvarande vanliga LCD, så att få någon slags referensvärde för vad X nits är i min miljö har varit omöjligt. Men vad du och andra här skriver så verkar det inte vara något problem och jag har ju backup-lösning med mörkläggning om det är värsta tänkbara ljusscenario . Så denna orospunkten kan jag nog lägga åt sidan..

3. Har kollat Rtings klipp där de testar inbränning över lång tid. Men rätt irrelevant för vanliga användare, jag kommer inte ha min TV i ett väntrum med CNN på 24/7. Och jag kommer väl mer och mer fram till att det inte bör vara något större bekymmer för mig.

4. Bra info om att det är Sonys första modell av den här typ.

Lutar åt en LG C9/X eller Samsung Q80 (eller 90 om den droppar rejält i pris). Men om någon har tips på andra tillverkare eller modeller så uppfyller kravspec på 55 tum, 4k/120Hz, och OLED eller FALD vore det trevligt. Slutpris under BF siktar jag på under 15k, gärna ner närmre 10.

EDIT: Ska sägas att jag mest kommer lira RPG osv. Så det kommer kanske inte göra så stor skillnad ändå, väldigt få spel kommer komma upp i över 60 fps i 4K. Därav kanske något som Sony A85 skulle kunna vara ett bättre val, bättre färger(?) än LG men sämre gaming-specs.

Permalänk
Medlem

Är också ute efter en tv man kan spela ps5 på och titta på film.Är inte ute efter top of the line utan efter en mellan klass tv.Tacksam för tips om ni stöter på något unde BF

Visa signatur

Fractal Design Core 3000 Svart-AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition-GA-990FXA-UD3-Asus geforce gtx 560ti OC top-Corsair 8GB-OCZ PowerSupply 700W

Permalänk

Klockan har passerat 22.00 och Elgigantens rea för medlemmar är igång.
Det är massa modeller som om man går in på produktsidan står att den finns för klubbpris men produkten finns inte uppe på https://www.elgiganten.se/cms/black-friday-ljud-tv/erbjudande... och går därför inte beställa till det lägre priset. Förhoppningsvis kommer de rotera utbudet av modeller så det går beställa den man vill ha.

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk
Permalänk
Medlem

om någon hittar Sony XH90 85 tum på rean så tipsa gärna

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Samsung 65Q80T för 13' får anses vara ett bra pris. Slog till på en själv efter gedigen undersökning i höst.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149433/samsung-6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Samsung 65Q80T för 13' får anses vara ett bra pris. Slog till på en själv efter gedigen undersökning i höst.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149433/samsung-6...

För mig står priset på 20k, och jag hittar inte den under BF erbjudanden (jag är medlem och öppnade fliken genom mejlet som skickades ut)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badgez:

För mig står priset på 20k, och jag hittar inte den under BF erbjudanden (jag är medlem och öppnade fliken genom mejlet som skickades ut)

Priset skall uppdateras i kassan. Min order gick igenom för 13 tusen iallafall.

Står inte det gula priset under lite text för dig? Det syns för mig. "klubbpris 12990 dras av i kassan"

Nedan är hur det såg ut vid order. Nu står inte rabatten för mig heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Priset skall uppdateras i kassan. Min order gick igenom för 13 tusen iallafall.

Står inte det gula priset under lite text för dig? Det syns för mig. "klubbpris 12990 dras av i kassan"

Nedan är hur det såg ut vid order. Nu står inte rabatten för mig heller.

https://i.ibb.co/MhpfVmy/Screenshot-20201119-220851-com-android-chrome.jpg

Nej det står inte så för mig, på vissar andra modeller gör det men inte på den, kanske den har sålt slut? Inte helt omöjligt

Permalänk
Medlem

Nu verkar A85 Sony även tagit slut, dock finns den på Media markt verkar det som.. ogillar denna stressen

Permalänk
Skrivet av Badgez:

Nu verkar A85 Sony även tagit slut, dock finns den på Media markt verkar det som.. ogillar denna stressen

Den finns nu även på kompletts hemsida.

Permalänk
Medlem

någon annan som sitter och väntar på att någon hemsida ska dra ner priserna på CX modellerna?

Permalänk
Skrivet av mir0:

någon annan som sitter och väntar på att någon hemsida ska dra ner priserna på CX modellerna?

Japp... Elgiganten har prissänkt 65" GX till samma pris 65" CX, dvs en sänkning på 13k (ca 34%). En snarlik sänkning på CX vore kalas.

Vet någon om ljudet i GX är märkbart bättre än CX? Enligt specsen har GX 60W @4.2ch medans CX "bara" har 40W @2.2ch.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en genom Mediamarkt, trodde jag skulle behöva bekräfta allt på sista sidan men kom fram en ruta där det stod "Tack för din beställning". Valde att plocka ut i butik, hoppas dom har den inne så snabbt som möjligt, man vill ju hinna prova TVn innan black friday/week är över, så att man har möjligheten att byta den om man är missnöjd.