Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Takfäste för 60" TV

Söker efter ett takstativ som är tänkt att ha tvn sittandes fast i taket direkt ovanför sängen.
De stativ/fästen jag hittat verkar alla var gjorda för att man skall vinkla ner tvn hängandes från väggen.
Jag vill dock inte alls vinkla den utan ha monterad direkt ovanför mig i vesa fästena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Söker efter ett takstativ som är tänkt att ha tvn sittandes fast i taket direkt ovanför sängen.
De stativ/fästen jag hittat verkar alla var gjorda för att man skall vinkla ner tvn hängandes från väggen.
Jag vill dock inte alls vinkla den utan ha monterad direkt ovanför mig i vesa fästena.

Är det inte lika bra att köpa ett helt vanligt väggfäste då?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Söker efter ett takstativ som är tänkt att ha tvn sittandes fast i taket direkt ovanför sängen.
De stativ/fästen jag hittat verkar alla var gjorda för att man skall vinkla ner tvn hängandes från väggen.
Jag vill dock inte alls vinkla den utan ha monterad direkt ovanför mig i vesa fästena.

OffTopic: Alltså... Det låter som en väldigt obekväm lösning att titta på TV liggandes och titta rakt upp samtidigt som den borde vara hur bekväm som helst. Jag hoppas någon förstår vad jag menar.

OnTopic: Som @Kelzzor säger så borde det väl ett vanligt väggfäste fungera?

Permalänk
Sötast

Är rätt säker på att han vill fästa den direkt i taket som i en vägg, fast ovanför.

Jag skulle personligen rekommendera att du hyr in en firma eller något för det där.
Jag har aldrig en gång varit rädd för att hänga upp något på en vägg, men det finns en anledning....

Skall rita en simpel bild.

En tv på väggen trillar inte ner för att tvn faller ned [cause gravity] och skruvarna pressas emot väggen.

En tv som hänger ifrån taket faller ned, likaså skruvarna.
Alltså så är det mycket mer sannolikt att den faller och krossar dig.

Om du skall montera denna i tak så se till att den sitter fast med någon form av ankare.
Jag är händig och löser sånt här själv, men skulle aldrig någonsin montera något rakt ovanför min egen säng.

Permalänk
Medlem

@Allexz: Är man det minsta rädd för att man inte får fast den så bör man verkligen ta dit någon som kan

Dock är det ingen vetenskap att använda kemankare eller plugg i betong och i trä så är det bara att ta några tillräckligt stora franska skruv och se till att det tar i en regel.

@Allexz tar dock upp en väldigt viktig sak som jag själv inte tänkte på och det är hur fästet i sig är skapt för att hålla belastningen.

Permalänk
Medlem

Man rekommenderas att inte transportera stora TV-apparater liggandes och därmed avrådes det nog att montera den "liggande" mot taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Är det inte lika bra att köpa ett helt vanligt väggfäste då?

Nej.
Inte de jag haft tidigare skulle fungera iafall. Detta då delen man skruvar fast i TVn hängs på delen som monteras på vägg och då sitter där pga dragningskraften moder jord genererar.
I detta fallet skulle det inte fungera då det troligen ganska snabbt skulle glida ur och det skulle ju kunna sluta ganska illa ;=(

Nej det är inte ett sådant stativ jag söker. Jag vill att TV skall sitta mot taket hela tiden och inte vikas ner eller hänga ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Är rätt säker på att han vill fästa den direkt i taket som i en vägg, fast ovanför.

Jag skulle personligen rekommendera att du hyr in en firma eller något för det där.
Jag har aldrig en gång varit rädd för att hänga upp något på en vägg, men det finns en anledning....

Skall rita en simpel bild.
https://i.imgur.com/Jn52llc.png

En tv på väggen trillar inte ner för att tvn faller ned [cause gravity] och skruvarna pressas emot väggen.

En tv som hänger ifrån taket faller ned, likaså skruvarna.
Alltså så är det mycket mer sannolikt att den faller och krossar dig.

Om du skall montera denna i tak så se till att den sitter fast med någon form av ankare.
Jag är händig och löser sånt här själv, men skulle aldrig någonsin montera något rakt ovanför min egen säng.

Det svåra är att antingen själv tillverka något som går att fästa i taket och låsa samtidigt som den sitter fast i TVn utan att det syns.

Enklaste blir att göra en rör i rör lösning tror jag.
Montera 2st rör med större diamenter i taket med tex montageband.
Monteras 2st rör med något mindre diameter i vesafästena i tvn. Då kan man sedan föra in dessa i den större röret.
Lär sitta som bara den.
Men skulle vilja hitta en färdig lösning.