Permalänk

Har min processor pajat?

"Upgraderade" min dator nu i veckan. Köpte allt nytt förutom PSU och CPU. I och med jag är en nybörjare till datorbygge och dum som jag är så kollade jag självfallet inte upp om det nya moderkortet stödjer min gamla processor.

Stoppade in min i5-6600k i en z390-f som bara stödjer 8th och 9th gen processorer. Processorn passade in perfekt i moderkortet så därav trodde jag att det inte skulle vara några problem.

Problemet nu är att datorn boot loopar 3 gånger innan den "sätts igång" men jag får såklart ingen signal till skärmarna.
Jag satte tillbaka CPUn i det gamla moderkortet för att testa om det kanske gick sönder och såklart så får jag ingen signal till skärmarna. Datorn bootar men får ändå ingen signal. Har kollat så att alla kablarna och RAM minnen sitter rätt. PSUn är en Be quiet kraft 700W

Så min fråga är, är det möjligt att processorn gick sönder efter att jag stoppat in den i det nya moderkortet?

Permalänk
Hedersmedlem

Det borde inte sabba CPU'n. När Coffee Lake kom var det ju vissa som fick dem att fungera med de äldre moderkorten. Det är skillnader, men inte så stora skillnader. Men det kan så klart vara så att du lyckats sabba den.

Har du kollat efter böjda pins?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det borde inte sabba CPU'n. När Coffee Lake kom var det ju vissa som fick dem att fungera med de äldre moderkorten. Det är skillnader, men inte så stora skillnader. Men det kan så klart vara så att du lyckats sabba den.

Har du kollat efter böjda pins?

Hann kolla lite snabbt innan jobbet och kunde inte se nått just då, ska kolla lite närmare ikväll.

Kan det vara möjligt att processorn fått för mycket ström och pajat på det sättet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aengblom112:

Hann kolla lite snabbt innan jobbet och kunde inte se nått just då, ska kolla lite närmare ikväll.

Kan det vara möjligt att processorn fått för mycket ström och pajat på det sättet?

Några pins som var reserverade i Skylake är spänning in i Coffee Lake om jag fattar det rätt, så det skulle kunna ställa till det. Men annars när det gäller ström så är det spänning och en resistans som sätter strömmen. Spänningen är den samma i de båda fallen och resistansen är vad den är i CPU'n. Så moderkortet kan inte tvinga in mer ström än processorn använder.

Däremot kan den så klart ta skada om det ligger spänning på en pinne som ska vara något annat, men som jag förstår det är det bara reserverade pinnar som nu lagts till och de borde inte vara kopplade till något inne i CPU'n.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!