Permalänk
Medlem

Mitt första SFF bygge

Hej!

Jag har sen en tid tillbaka bestämt mig för att bygga ett litet system som jag kan ha i vardagsrummet, den ska fungera som en spelkonsol fast med bättre prestanda och fler funktioner.
Hela idén började med att jag har ett stort spel intresse (förmodligen som de flesta här) och jag har fått in min sambo på samma bana. Vi gillar att kunna spela co-op spel men även singelplayer spel som är bäst spelade med hög grafik, därav rök PS4 direkt. En annan faktor var att inte alla spel som vi gillar finns på konsol eller att jag redan äger en del spel i mitt steambibliotek.
Denna maskin är då tänkt att sitta i vår tv bänk som är ganska öppen då vi har ett hemmabiosystem som är något undangömt i denna möbel. Jag vill inte att chassiet skall sticka ut för mycket utan jag har tänkt göra den så kamouflerad som möjligt. Målet är väl att den som inte är insatt i datorer skall lägga märke till denna.

Jag har sedan en månad sen beställt chassiet Louqe Ghost S1 Pangaea. Detta är ett mycket litet chassi som jag har läst mycket bra recessioner om och som även passar vårt rums färger (grönt).
Varför jag började med att välja ut chassiet var för det är den del jag kommer bli påverkad av mest och även den del som skall fungera i utrymmet.

Under Black Friday fick jag ytterligare 2 komponenter till detta system.
Den första komponenten blev en Samsung 970 Evo Plus M.2 på 1TB. Kan kännas overkill men då jag inte har så mycket plats i chassiet har jag valt att lägga krutet på en stor M.2. Tanken finns fortfarande att lägga till en vanlig 2.5" SSD men vill optimera luftflödet så mycket som möjligt i det redan trånga chassiet.
Den andra komponenten blev nätaggregatet, här fanns det ett bra pris på Corsairs SF 600 som jag har sett att många använder till just Ghost S1 chassiet. Kändes som ett naturligt val då den är så väl beprövad och att den nu kom till ett bättre pris.

Nu väntar jag på att få hem chassiet (förväntas komma om 10 dagar) för att sedan börja kolla på resterande delar. Kommer förmodligen titta en hel del under mellandagarna efter bra erbjudande.

Men dem delar jag har tänkt mig är:
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-I GAMING
Processor: Intel Core i7 9700KF 3.6 GHz 12MB
Ram: HyperX 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz CL16 Fury
Grafikkort: RTX 2060 eller liknande. Har använt MSI i mina andra byggen och är väldigt nöjd.
Operativsystem: Windows 10 Pro x64.

Detta kommer vara ett levande projekt som jag tror kommer bli färdigt tidig vår 2020. Så följ med på resan så ser vi om jag ror detta i hamn.

Permalänk
Medlem

Kul med mer SFF byggen

Vad har du tänkt att köra med för kylare?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

@Kujo: Funderar på att köra Alpenföhn Black Ridge, dock inget fast beslut!