Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ubuntu till Windows möjligt? (Samt gärna tips på ultrabook för student)

Permalänk
Medlem

Ubuntu till Windows möjligt? (Samt gärna tips på ultrabook för student)

Hej,

Ursäktar redan på förhand den säkert urdumma frågan.

Min Huawei, knappt 1 år gammal, fick sig en smäll och ligger på sjukhuset. I väntan på att veta om jag behöver köpa en ny dator eller inte så har jag tittat runt en del.

Min första tanke var att köpa en Huawei Matebook 13 (just nu 1200kr rabatt också, så känns prisvärt). Mitt enda problem egentligen är att datorn jag just hade var en Huawei, och även om jag var väldigt nöjd med den generellt så blir jag lite rädd att Huawei bygger sina datorer lite klent. Jag vet inte ens när min dator fick en smäll och hela baksidan av den gick upp.

Ett annat alternativ är en Dell XPS. Jag hittade den på Dustin, i7varianten med 256 gb SSD, för 9990 - för bra för att vara sant givetvis. Haken är att den kommer med Ubuntu (som jag aldrig hört talas om).

Jag är en enkel student som inte har kan något annat än Windows
Frågan är om jag kan köpa denna variant av XPS och köpa en Windows-licens och sen är den ”som vanligt”? Finns det några hakar? Vilken Windows-licens behöver jag? (Hittar många olika, och de sträcker sig från allt från ett par hundra till flera tusen, så är nervös att tro att jag gör ett kap med datorn bara för att inse att jag måste köpa en licens för 1500 kr efteråt..).

Här är en länk till produkten, ifall det behövs för att svara på frågan:
https://www.dustinhome.se/product/5011127135/xps-13-9380-ubun...

Om det är någon som har någon input generellt om man ska köpa en dator till student så är den också välkommen. Tittat runt mycket men jag har så svårt att förstå varför en viss dator kostar 15 000 och en annan 10 000, när de på pappret verkar väldigt lika (t ex Huawei Matebook 13 vs Dell XPS/Microsoft Surface Laptop 3 osv).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har själv en XPS 13 Developer Edition (med Ubuntu) som jag har varit grymt nöjd med sedan jag köpte den 2013. Förra veckan beställde jag en ersättare till den eftersom den börjar bli lite trött och valet blev självklart en ny XPS 13 med Ubuntu.

Nu använder jag bara Linux så för mig är det grymt skönt att slippa installera om OS det första jag gör när jag packar upp datorn och framför allt att slippa betala för en licens till ett OS som jag aldrig vill använda. Om du hellre vill köra Windows är det bara att installera det i stället och räkna på totalkostnaden inklusive licens när du jämför med andra datorer. Förmodligen är det dock lite dyrare för dig att köpa Windows löst än det är för Dell att köpa en OEM-licens.

Vad du ska ha för Windows-licens är jag helt fel person att svara på men jag kan i alla fall säga att XPS 13 är riktigt bra. Om du inte använder någon specifik mjukvara som bara finns till Windows så är min rekommendation att vänta med Windows-licens och prova på Ubuntu. Det är väldigt användarvänligt och det finns trådar här i forumet där mer erfarna Linux-användare kan hjälpa till om något känns konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EPil:

Hej,

Ursäktar redan på förhand den säkert urdumma frågan.

Min Huawei, knappt 1 år gammal, fick sig en smäll och ligger på sjukhuset. I väntan på att veta om jag behöver köpa en ny dator eller inte så har jag tittat runt en del.

Min första tanke var att köpa en Huawei Matebook 13 (just nu 1200kr rabatt också, så känns prisvärt). Mitt enda problem egentligen är att datorn jag just hade var en Huawei, och även om jag var väldigt nöjd med den generellt så blir jag lite rädd att Huawei bygger sina datorer lite klent. Jag vet inte ens när min dator fick en smäll och hela baksidan av den gick upp.

Ett annat alternativ är en Dell XPS. Jag hittade den på Dustin, i7varianten med 256 gb SSD, för 9990 - för bra för att vara sant givetvis. Haken är att den kommer med Ubuntu (som jag aldrig hört talas om).

Jag är en enkel student som inte har kan något annat än Windows
Frågan är om jag kan köpa denna variant av XPS och köpa en Windows-licens och sen är den ”som vanligt”? Finns det några hakar? Vilken Windows-licens behöver jag? (Hittar många olika, och de sträcker sig från allt från ett par hundra till flera tusen, så är nervös att tro att jag gör ett kap med datorn bara för att inse att jag måste köpa en licens för 1500 kr efteråt..).

Här är en länk till produkten, ifall det behövs för att svara på frågan:
https://www.dustinhome.se/product/5011127135/xps-13-9380-ubun...

Om det är någon som har någon input generellt om man ska köpa en dator till student så är den också välkommen. Tittat runt mycket men jag har så svårt att förstå varför en viss dator kostar 15 000 och en annan 10 000, när de på pappret verkar väldigt lika (t ex Huawei Matebook 13 vs Dell XPS/Microsoft Surface Laptop 3 osv).

Tack på förhand!

Kör du på den datorn, Dell brukar göra bra developer laptops. Windows kan du installera precis som vanligt och en W10 OEM PRO-licens kan du komma över lätt via Kinguin, G2A eller liknande sidor. Brukar kosta mellan 3-400:- om du tröttnar på påminnelserna om att skaffa originallicens.
Något av en gråzon som brukar diskuteras här fliting här på forumet emallanåt, men såvida du inte vill köpa en originallicens för c:a 2000:- är det ett fullgott alternativ.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen. Det här med licenser till Windows10 gör mig otroligt förvirrad, jag förstår att det finns en del shady varianter och ”riktiga” varianter, men därimellan verkar också finnas ett gäng som är svåra att bedöma? T ex denna https://programvara.se/product/microsoft-windows-10-home-oem-... , som av allt att döma verkar fungera och så, men fortfarande bara kostar 1/3 av vad det kostar på t ex Webhallen. Men de är däremot dyrare än G2A och sådana sajter.

Skälet till att jag vill använda Windows är 1) jag är bekväm och 2) jag är nervös att vissa saker inte fungerar på annat än Windows/Mac, t ex program där vi skriver tentamen i och så vidare (vilket skulle göra datorn i princip värdelös för mig). Mest handlar det nog dock om att vilja ha något jag är van vid och slippa lägga tid på att förstå nya grejer

En sista fråga på temat att ändra operativsystem dock: Är det en krånglig process, eller så enkelt som att avinstallera ett datorspel och installera ett nytt?

Återigen tack för den snabba feedbacken! XPS verkar vara en superdator, men har svårt att motivera att betala 13-14 000 för den när en Huwaei Matebook 13 ligger på 3-4000 mindre för samma specs. Må vara att den kanske är litet sämre i vissa hänseenden, men det är så stor prisskillnad. Därför jag blev lite taggad på att kunna fynda en XPS för 10 000 kr!

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta studenter ska ju fostras i att skänka sina pengar till MS när de börjar arbeta så det brukar delas ut studentlicenser via de flesta skolor så att inga andra mjukvaror ska få fäste i sinnet hos studenterna.
Fråga på skolan om vad du får via dem (Imagine/Dreamspark) innan du köper något alls.
Och köp ingen piratlicens för det är värre än att pirata.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta studenter ska ju fostras i att skänka sina pengar till MS när de börjar arbeta så det brukar delas ut studentlicenser via de flesta skolor så att inga andra mjukvaror ska få fäste i sinnet hos studenterna.
Fråga på skolan om vad du får via dem (Imagine/Dreamspark) innan du köper något alls.
Och köp ingen piratlicens för det är värre än att pirata.

Adobe är ju rätt kompetenta på det området också...

I övrigt håller jag med, glöm bara inte att spara bekräftelsesidan när du ”köpt” licensen. Det är där licensnyckeln står och MS är ju inte sötare än att de ska ha betalt om du tappar bort den nyckeln.

Skickades från m.sweclockers.com