Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Testade den Huawei Huawei B525 enheten jag fick tag i och den är olåst, han som hade den använde Telenor och jag provade med Comviq samt Tre. Funkade fint och även de analoga telefonen, ringa och ta emot samtal.

Ser ut som enheten kommer från Telenor ursprungligen och det lustiga är att just "VoIP" samt "VoLTE" saknas, man kommer inte åt dessa funktioner. Vad jag kan hitta på Internet tycks VoIP funktionen vara tänkt för att mata in uppgifter etc så man kan ringa via ett IP-Telefoni abonnemang (SIP konto) direkt från enheten. Som att lägga upp ett konto i enheten för att kunna köra datatrafik över 4G över internet till en IP-telefoni server och sedan ringa ut den vägen.

VoLTE, tycks bara ha funktionen av och på även om jag saknar möjligheten att ändra den funktionen i just mitt exempler.

Såg även att det finns nyare firmware men risken är ju att man brickar enheten om man leker med dessa grejer. Finns det något sätt att ta reda på hur en OEM enhet ser ut, både från web GUIn och utvändigt. Dessa Huawei grejer tycks ju finnas precis över allt från olika leverantörer som lägger in egna grejer kosmetiskt i firmware etc. Telias enheter tycks ha VoIP möjligheten men jag är osäker.

@jerjo2, har du VoIP i din enhet ? och är din enhet från t.ex. Telia eller någon annan leverantör eller är det OEM pryl ?

Permalänk
Medlem

En komplettering:
Det är inte alla Huawei B525s-23a som har VoLTE!
Köpte ytterligare ett, troligen Telenorbrandat, och detta har ej VoLTE och ej heller VoIP.
Det betyder att modemet kopplar om till 3G-nätet vid samtal och 3G-nätet är ju inte framtidssäkert.

Vore intressant med en lösning på hur att byta firmware!

Edit: En länk med bilder på olikheterna: https://techblogofsweden.blogspot.com/2022/01/modemet-huawei-...

Länk
Permalänk
Medlem

@jerjo2, uppdaterar denna tråd för folk som söker info på nätet och här på forumet.

Efter en hel del research kan jag konstatera att Huawei 4G routers där man specifikt är ute efter VoLTE/CSFB/VoIP är skräp, rena soppan vad gäller firmware, mardröm och inte pålitligt alls. Bristfälliga inställningar och svårt konstatera om man verkligen ringer med VoLTE eller inte. Jag litar inte på det alls så jag får hitta annan bättre hårdvara. Samtalen kan säkerligen kopplas över 3G eller 2G och det här är ju ett problem eftersom 3G och 2G ska avvecklas, i alla fall här i norden.

Det kommer innebära problem även för folk med äldre mobiltelefoner som inte klarar VoLTE standarden, nu kommer det säkert dröja cirka 5år till de att man börjar, så tidigast 2026 gissar jag på att man börjar ta bort äldre utrustning etc. Om det här kommer påverka SMS via mobilnätet vet jag inte.

Jag har hittat andra tillverkare som snart kommer ut med nya 4G routers som specifikt stödjer just VoLTE/CSFB/VoIP, t.ex. Zyxel LTE5388 och TP-Link TL-MR6500v och det kommer säker flera enheter det den närmaste tiden. Även andra märken från andra leverantörer. Men det är klart, än så länge funkar det säkert utmärkt även om man inte ringer över VoLTE.

Frågan är då egentligen, vilka Huawei B525s-23a har just VoIP och VoLTE ?

Jag köpte en som var från Telenor men där finns inte dessa två grejer. Frågade en som hade en Tele2 version men han hade inte dessa val heller ?

Och bilder på nätet från Telias varianter visar att dom har VoIP, men hur bra stämmer det ?

Nu kanske man måste köpa en 100% unbranded, dvs en som är en äkta Huawei och inte från någon mobilleverantör för det tycks vara samma problem i andra EU länder och det finns kilometer trådar om firmware och problem med Huawei, deras support och hur man laddar in firmware är ju katastrof. Jag antar att det är priset man får betala när man köper billighetsprodukter som går via bolag som dom kränger till kunder.

Jag är dock nöjd med mitt lilla äventyr i denna djungel och att jag hittade produkter som verkligen stödjer det jag söker. Det innebär att jag kan skaffa dessa snart och då finns det en lösning för en del personer som efterfrågat just möjligheten att ringa med vanliga telefoner hemma fast det går över 4G och VoLTE. Det är äldre personer som inte kan hantera mobiltelefoner, ser dåligt och annat så det finns noll möjlighet att dom kan klara sig utan telefon men samtidigt inte fixar mobiltelefoner. Även seniormobilerna är för problematiska men det gäller ju bara de äldre som har extremt stora problem med annat men så kan det bli när man blir riktigt gammal.