Billig speldator som klarar allt med uppgraderingsmöjligheter?

Permalänk
Medlem

Billig speldator som klarar allt med uppgraderingsmöjligheter?

Hej.

Jag fick jättebra hjälp för några år sedan med en stationär dator. Precis som då, vill jag ha ett billigare alternativ nu; en dator som kan klara några år av spel-utveckling och som kan uppgraderas medelst nyare komponenter. Den behöver inte köra alla nya spel på bästa settings, men den ska vara solid, klara att köra alla spel etc. Jag spelar mest Conan Exiles, för närvarande, så de kraven är inte jättehöga, men jag vill åtminstone kunna köra nya spel också.

Jag har inte riktigt ekonomin för att lägga ut en jättemängd pengar på en dator. Vill gärna kunna komma undan med 8000 tusen ca. Eller mindre

Tack på förhand, amazing people!

Mvh Recca

Permalänk
Medlem

@Recca:
Du har roliga krav Klara "allt" till ingen kostnad vilket blir ingenting

En grundplåt (Moderkort, processor och 16Gb minne) landar i trakten 3500 - 4000 mellan tummen och lillfingret beroende om det är Amd eller Intel du vill ha. För att skapa utrymme i din budget, vad kan du ta med dig från din gamla dator och återanvända?

Prova att använda https://komponentkoll.se/ och lägg ihop delar som kan passa din ekonomi. Klistra in det förslaget i ett svar. Komponentkoll gör ett bra jobb med att sålla bort delar som inte passar.

AMD's AM4 sockel lär troligen överleva ett tag till. Hur det är med Intel kan jag inte sia riktigt om, jag kan gissa att dom kör i samma stuk som innan - byter sockel ofta. Där kan AMD vara ett långsiktigt alternativ. Fler kärnor och trådar kan vara ett steg att klara sig längre på hårdvaran.
Köper du standarddelar går dessa att byta ut/uppgradera.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

2000 till så typ ngt sånt här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13224548

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Så ehum. Jag har en liten fråga. Jag kan inte riktigt de här sakerna, så om ni supersnälla kan berätta varför. Jättetack i förväg! Kram!

Permalänk
Medlem

Också jättegulligt om ni kan berätta lite om de här grejerna och varför 2000:- mer är värt det. Luv u! Kram!

Permalänk
Medlem

@Recca:

Det är inte säkert att det är värt det.
Det var nog mer för att ge dig lite alternativ.

Intel kontra AMD.

Vad har du för budget? dvs hur mycket "vill" du lägga på en PC?
Vilka spel tänker du spela?
Vad har du för skärm (upplösning)?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recca:

Också jättegulligt om ni kan berätta lite om de här grejerna och varför 2000:- mer är värt det. Luv u! Kram!

AMD 3600 är nyaste processorn och mest prisvärd då intels alternativ är dyrare.
Då 16 Gb minne, SSD (500GB eller 1TB), PSU, låda krävs så återstår bara grafikkortet att kompromissa på.

I din budget hamnade grafikkortet på 2000:-, men det kan vara värt att jämföra modeller när man ändå ska köpa
antingen relativ prestanda eller för de spel och den upplösning man siktar på:
https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...
Notera att det ofta bara skiljer en bokstav eller siffra på olika modeller eller ett oskyldigt tillägg till namnet som Super, TI, OC.

Permalänk
Medlem

Har du en PC idag så kan du säkert återanvända exempelvis Chassi och nätagg. Då sparar du några kronor som du kan lägga på ett bättre grafikkort.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på om jag kan återanvända mitt nuvarande grafikkort i intresse av att spara på kostnaden. Jag har för närvarande ett R9 380.

Min cpu verkar va största flaskhalsen för att spela lite bättre spel. När Monster Hunter World kom ut var jag jättesugen. Enligt can you run it-sidan så är det liksom cpun som hindrar mig från att spela de här spelen. Jag vill ha ett nytt chassi oavsett. Vill ha moderkort som tillåter mig att sätta i lite fräschare delar. Och så vill jag gärna ha 16 gb ram. Och helst ett nytt nätagg för jag blir orolig att det ska sluta för nån sa att om det lägger av så brinner datorn upp utan varning.

Edit: Min budget klarar sig bäst om jag inte behöver köpa hela datorn i bulk, så jag tänkte om jag skaffar alla komponenter utom grafikkortet så kan jag lägga undan till nytt grafikkort sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recca:

Jag är nyfiken på om jag kan återanvända mitt nuvarande grafikkort i intresse av att spara på kostnaden. Jag har för närvarande ett R9 380.

Min cpu verkar va största flaskhalsen för att spela lite bättre spel. När Monster Hunter World kom ut var jag jättesugen. Enligt can you run it-sidan så är det liksom cpun som hindrar mig från att spela de här spelen. Jag vill ha ett nytt chassi oavsett. Vill ha moderkort som tillåter mig att sätta i lite fräschare delar. Och så vill jag gärna ha 16 gb ram. Och helst ett nytt nätagg för jag blir orolig att det ska sluta för nån sa att om det lägger av så brinner datorn upp utan varning.

Edit: Min budget klarar sig bäst om jag inte behöver köpa hela datorn i bulk, så jag tänkte om jag skaffar alla komponenter utom grafikkortet så kan jag lägga undan till nytt grafikkort sedan.

Kort svar: Ja, du kan fortfarande använda ditt R9 380 i din nya dator.

Det går utmärkt att ha kvar ditt nuvarande grafikkort till den nya datorn. Du kan uppgradera till ett bättre senare när ekonomin tillåter. Det sämsta som kan hända är att i en ny dator så blir grafikkortet en flaskhals, men då har du o andra sidan en bra dator i botten

Med ett nytt moderkort kan du sätta in upp till 64GB Ram utan problem så din önskan om 16GB är inga problem. De flesta moderkort är utrustade med fyra platser för minnen, en del mindre moderkort kan eventuellt ha två. Det innebär konkret att om du köper två minnesmoduler om 8GB styck och moderkortet har fyra platser kan du lägga till mer minne i de två tomma platserna. Har du två platser får du byta ut dom befintliga mot nya med högre kapacitet om du vill uppgradera i framtiden.

Vad gäller nätaggregatet vet jag inte vad du fått för information, men om ett nätaggregat "dör" så kan det finnas en risk att delarna i datorn skadas. Min åsikt och teori är, och här får någon kunnig rätta mig om jag har fel, att vid t.ex. åsknedslag som leder till att nätaggregatet får en enorm strömspik kan riskera att skada datorn - den klarar helt enkelt inte av att skydda mot såna krafter. Ett nätaggregat som "dör" av "ålder" brukar bara dö utan att ta med sig andra delar. Risken kan vara större om nätaggregatet är något billigt skräp.

Hoppas detta kan reda ut lite frågetecken

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recca:

Jag är nyfiken på om jag kan återanvända mitt nuvarande grafikkort i intresse av att spara på kostnaden. Jag har för närvarande ett R9 380.

Min cpu verkar va största flaskhalsen för att spela lite bättre spel. När Monster Hunter World kom ut var jag jättesugen. Enligt can you run it-sidan så är det liksom cpun som hindrar mig från att spela de här spelen. Jag vill ha ett nytt chassi oavsett. Vill ha moderkort som tillåter mig att sätta i lite fräschare delar. Och så vill jag gärna ha 16 gb ram. Och helst ett nytt nätagg för jag blir orolig att det ska sluta för nån sa att om det lägger av så brinner datorn upp utan varning.

Edit: Min budget klarar sig bäst om jag inte behöver köpa hela datorn i bulk, så jag tänkte om jag skaffar alla komponenter utom grafikkortet så kan jag lägga undan till nytt grafikkort sedan.

Tror det kan vara intressant för de som ger tips om vad du har för chassi, nätaggregat (har du ett bra ett så behöver du inte vara orolig att det ska brinna) samt HDD/SSD. Antagligen kan du nog uppgradera CPU, moderkort och minne (eventuellt nätaggregat), sedan ta grafikkort och SSD senare.