Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Mobiltelefonpolicy på företag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Mobiltelefonpolicy på företag

Jag försöker sätta ihop en ny mobiltelefonpolicy (tjänstetelefon) för firman jag jobbar för. Vi har c:a 40-50 telefoner i bruk idag.
Vi använder idag en mix utav iPhone och Andriod-telefoner (mestadels Samsung), det är lite vad arbetstagaren är van vid och vill ha.

Vad gäller på din arbetsplats, vilken typ utav telefon får ni välja och/eller får vi väja fritt och skjuta till pengar ?
Har ni ersättning mot att använda en egen privat telefon även i tjänsten och vad gäller för abonnemangen, får ni ringa etc hur mycket som helst eller finns det riktlinjer ?
Vad gäller om en display går sönder eller på annat vis telefonen skadas ?
Hur länge räknar företaget med att telefonen håller/när "får" den bytas ut mot en ny modell ?

All input är välkommen, så man kan skräddarsy en såpass bra lösning som möjligt

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

Förslag:

Antal modeller att välja mellan (om ni vill hålla enhetligt) eller viss summa att förhålla sig till (så det inte drar iväg ohemult med värsta-värsta-maximerade). Låt inte anställda gå emellan med privata pengar, blir bara diskussioner om vems telefonen egentligen är o.s.v. o.s.v., det är ett arbetsredskap, ska inte råda tvekan om det.

Undvik ersättning för privata mobiler, det klassas som lön, d.v.s. blir med arbetsgivaravgift och källskatt på beloppet. (och hur hanterar man det när den krånglar, går sönder o.s.v. o.s.v.)

Fastpris abbonemang så ni slipper fundera på förmånsbeskattning om de anställda även ringer privatsamtal.

Det är arbetsredskap, så all typ av reparation bör ingå, dock bör närmsta chef informeras om de har oansvariga anställda som gång-på-gång spräcker skärmar. (man kan ju inte bete sig hur som helst med företagets prylar)

Två år är rätt normalt för mobiler vad gäller livslängd.

Dator: Louqe|3900xt|2080ti|32GB|2TB SSD

Trädvy Permalänk
Festpilot, Antiallo
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av andreas_dock:

Jag försöker sätta ihop en ny mobiltelefonpolicy (tjänstetelefon) för firman jag jobbar för. Vi har c:a 40-50 telefoner i bruk idag.
Vi använder idag en mix utav iPhone och Andriod-telefoner (mestadels Samsung), det är lite vad arbetstagaren är van vid och vill ha.

Vad gäller på din arbetsplats, vilken typ utav telefon får ni välja och/eller får vi väja fritt och skjuta till pengar ?
Har ni ersättning mot att använda en egen privat telefon även i tjänsten och vad gäller för abonnemangen, får ni ringa etc hur mycket som helst eller finns det riktlinjer ?
Vad gäller om en display går sönder eller på annat vis telefonen skadas ?
Hur länge räknar företaget med att telefonen håller/när "får" den bytas ut mot en ny modell ?

All input är välkommen, så man kan skräddarsy en såpass bra lösning som möjligt

Skrivet av Mindfighter:

Två år är rätt normalt för mobiler vad gäller livslängd.

Avskrivningstiden för mobiltelefoner är tre år i Sverige, samma som för datorer. Kan väl vara vettigt att ha i åtanke.

Jag tycker det @Mindfighter har sagt är vettigt men tänk på att det just är ett arbetsredskap, gör det billigt och smidigt att administrera. Begränsa tillgången för enheterna så att ransomware inte smyger sig in i arbetsplatsens utrustning etc.

Iphone är väl poppis pga säkerheten och smidigheten att administrera.

Ytterligare något att tänka på, erbjud minst en modell med två SIM-platser så att de som inte jobbar jour eller har ansvar att vara nåbara kvällstid kan stänga av jobbnumret om de vill.

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av DavidtheDoom:

Avskrivningstiden för mobiltelefoner är tre år i Sverige, samma som för datorer. Kan väl vara vettigt att ha i åtanke.

Under halvt basbelopp, så går att direktavskriva (om man inte köper buntvis på en gång, då det förstås blir normal avskrivning) och det finns numer flera hyr/leasing-varianter eller 24 månaders avbetalning (som när man köper privat), så det går att lösa på flera sätt.

Dator: Louqe|3900xt|2080ti|32GB|2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Vi hade senaste iPhone eller ett par alternativ av Android eller privat.

Idag är vi mer streamlinade och tror det uteslutande är Android som gäller för att kunna administrera dem. Samsung Galaxy och sedan kör de en privat och en arbetsprofil på mobilen. Så arbetsapparna är skilda från privata och kan administreras och styras från IT-avdelningen.

Vi har fast pris så då är det helt ok att använda den privat också. Skärm osv fixas på företaget, sedan har vi en del som tappat sin mobil lite väl ofta och fått onda ögat men inte mer än så. 2 år brukar vi räkna med att man har en mobil innan man uppgraderar. Så för Samsung modeller blir det tex S7-S9-S11 typ.

Gigabyte Aorus Master | 32gb DDR4 3466MHZ CL14 | Ryzen 3950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar