Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Program för noise gate i spel där jag använder open mic

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Program för noise gate i spel där jag använder open mic

Letar efter ett program som jag kan köra i bakgrunden när jag spelar spel som t.ex. Overwatch som har väldigt begränsade inställningar när det kommer till voice chat. Vill gärna köra open mic i spelet men samtidigt inte plocka upp allt ljud från mitt tangentbord. När jag kör push to talk eller mute:ar mellan varje callout i spelet så blir det allt för ofta att de knapptrycken sabbar mitt flow.

Majoriteten av program verkar vara riktade till streaming, vilket jag inte är intresserad av. Vill bara filtrera mitt mic-ljud i realtid likt funktionen i Discord, som funkar utmärkt. Tyvärr använder de flesta multiplayerspelen egna lösningar.

Tips vore tacksamt!

|Fractal design Define C|MSI 450b Gaming Plus|Sapphire RX 5700 XT Pulse|AMD Ryzen 5 3600|G.skill Ripjaw V 16gb DDR4 3200mhz|SSD 250gb + 500gb Samsung 840 Pro|Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze|Acer xf270hue|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2004

Hej det finns ett program som heter VB Cable eller VB audio. Där kan du lägga in en mängd gates compressors och liknande. Även justera ljudet i stort. Blir en simulerad ljudingång och kan användas av de flesta programmen. Jag tex använder det för youtube voiceovers ( När jag inte är lat och använder OBS för det)

Dator:Ryzen 5 2600, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, Zotac GTX1070.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero5 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2004

https://www.youtube.com/watch?v=IMP-IEfg-yg&t=410s Här är guiden jag använde. Fungerar bra men kan vara lite pilligt.

Dator:Ryzen 5 2600, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, Zotac GTX1070.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero5 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

@Ronnie60: Tack för svar! Har testat OBS men det funkade endast med det ljud som spelades in, inte det som gick ut i spelet. Ska testa och så om jag får igång VB.

|Fractal design Define C|MSI 450b Gaming Plus|Sapphire RX 5700 XT Pulse|AMD Ryzen 5 3600|G.skill Ripjaw V 16gb DDR4 3200mhz|SSD 250gb + 500gb Samsung 840 Pro|Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze|Acer xf270hue|

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

EqualizerAPO har dels ganska mycket inbyggt, och kan även köra VSTs (som noise gate och kompressor) på både mikrofon och ljud-outputs. Det bör gå att bara lägga på en noise gate-plugin (finns massor av gratisvarianter) den vägen.

Jag använder det själv för att kunna ha "system wide" EQ på hörlurar/högtalare (dvs den täcker allt från musikspelare till webbläsare och spel). Rekommenderas starkt även därför; det är ganska fantastiskt hur burkigt och dåligt de flesta högtalare låter utan i jämförelse när man har hittat schyssta inställningar.

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 48 GB 3200 MHz CL14 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)