Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

1080p-spelande. Passande kort till en (7 år gammal!) "Intel® Core i7-3820 Processor".

Permalänk
Medlem

1080p-spelande. Passande kort till en (7 år gammal!) "Intel® Core i7-3820 Processor".

Tja! Harvar runt med min gamla fungerande burk.. Gjorde i höstas en "uppgradering" i form av att gå från ett 580 GTX till ett 960.. Något jag nu mera kallar en sid-gradering eller liknande då jag undrar om prestandan ens ökat nämnvärt (borde så klart kört någon form av benchmark innan jag plockade ur det gamla, doh). Mindre press på moderkortet åtminstone, då det gamla vägde 1KG.

Kortfattat: Lirar i 1080p och antar att man rakt av kan skippa många, framför allt kraftigare kort, men är det någon specifik egenskap på grafikkorten som tilltalar just upplösning? Har förkärlek för ASUS och har nu sneglat lite... Just nu rea på det icke-SUPER. Passar min småbarnspappa-budget!

ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO (2999kr)
https://www.komplett.se/product/1150480/datorutrustning/dator...
Detta var ett som spontant kändes vettigt
Efter att ha kollat denna från Sweclockers så kanske det nedan står som vinnare för det priset.

Sen har vi detta:
ASUS GeForce GTX1660 DUAL EVO (3099kr->2399kr)
https://www.komplett.se/product/1133143/datorutrustning/dator...
Största skillnaden är GDDR5 mot GDDR6 (med nästan det dubbla i Mhz, nåt som nämns i videon på Youtube) på det ovan.. Men detta är ju ett väldigt rimligt pris, för ett i mina ögon sett väldigt snarlikt kort.

PS. GTAV rullar i 60fps snudd på konstant och Dirt Rally lika så (det är nåt skogsparti som är lite extra besvärligt), med något begränsade inställningar.. Men spel som Project CARS 2 (demo), Forza Horizon (siffra) kan jag tydligen bara drömma om. Jag antar att min CPU kan bli flaskhals i vissa fall, men ett steg över detta 960 skulle jag ändå vilja ta innan jag tar farväl till denna maskin (även om jag så klart förstår att 7 år för en gamingmaskin är helt galet)! Har också testat Just Cause 3 och BeamNG men båda har knagglat upp till typ 45 fps, med svårighet, nästan oberoende av inställningar. Vilket får mig att ana att CPU är den större boven. Men 960 är ju ett riktigt budgetkort ($200 resp mitt äldre som är prissatt som $500 enligt Wikipedia). Så även om jag nu väljer 1660, återigen ett budgetkort, så är det ju ändå två generationer och 4 år nyare, det kan ju inte skada!?

Permalänk
Medlem

1660 vs 1660 super skiljer mycket i gpu kärnor också, inte bara minne

Jag skulle klocka processorn över 4ghz, det kommer hjälpa mycket också (om du har kylning som pallar såklart)

Om jag minns rätt så är väl 1660 likvärdigt med 980ti ungefär så i runda slängar dubbelt så snabbt som ditt 960

Dina cpu-trådar är dock i behov av bättre hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

1660 vs 1660 super skiljer mycket i gpu kärnor också, inte bara minne

Jag skulle klocka processorn över 4ghz, det kommer hjälpa mycket också (om du har kylning som pallar såklart)

Om jag minns rätt så är väl 1660 likvärdigt med 980ti ungefär så i runda slängar dubbelt så snabbt som ditt 960

Dina cpu-trådar är dock i behov av bättre hastighet

Tack! Bra jämförelse där, det uppskattas! Ska jag byta cpu så hamnar jag ju i ekkorhjulet igen, nytt moderkort, nya minnen etc.. Har en rätt hygglig kylare så ska klocka upp den lite och se! Kanske vettigare att hålla ögonen öppna på begagnatmarkanden för ett Geforce 1080 istället. Tack igen!

Permalänk
Medlem

Din processor (klockad) borde räcka ganska långt även idag, mer och mer skiftar ju lasten till gpu känns det som, och nästan alla spel blir bättre på att hantera många trådar.

Vissa scenarion kommer såklart flaska på en så gammal cpu, men i det stora hela är en gpu det solklart bästa valet för att öka spelprestanda

Skickades från m.sweclockers.com