Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd/tips: Dator för lite videoredigering, 3d och enkelt spelande!

Permalänk
Medlem

Köpråd/tips: Dator för lite videoredigering, 3d och enkelt spelande!

Tjenare!

Börjar fundera lite på att uppgradera min gamla burk som jag i grunden byggde för ca 6år sen...

Den kommer framför allt att användas till 3 saker (utöver att surfa och betala räkningar).
Videoredigering i DaVinchi Resolve (har en liten hobbykanal på YouTube)
3D-moddelering/CAD i Fusion 360 (3d-printing är ett stort intresse)
Spel. Spelar några få timmar i månaden och bara i 1080p. De spel jag selar är följande:
BF5
BF1
CoD:MW
CS:GO
FarCry5
Witcher3
FrostPunk

Idag sitter jag med följande system:
Intel I7 4770K med EVO212-kylare (oklockad då den inte verkar vilja klocka alls i princip)
Asus Maximus VII Hero Z97
16Gb (8x2) 1600Mhz DDR3 Corsair Vengeance Pro
Asus GeForce GTX 1660 Ti Dual 6Gb GDDR6
SSD 220Gb
HDD 750Gb 2.5"
PSU XFX 850W
Allt intryckt i ett litet Phanteks Eclipse P300 med fönster...

Grafikkortet och minnena köpte jag nu på Black Friday, då mitt gamla kort (Radeon 280x) gick och dog.
Minnena var ev en tillfällig lösning då jag vet att jag måste köpa nya om jag uppgraderar moderkort och CPU...
Grafikkortet kommer jag dock inte byta ut på en stund är tanken!

Efter att ha försökt läsa på en del så förstår jag att denna processor inte är extremt akterseglad när det kommer till spel. Läser jag ut alla siffror rätt så placerar den sig i spelprestanda med mitt GFX nånstans mellan Ryzen 2700 och 2700x...men vad gäller program vet jag inte. Den har ju färre kärnor och trådar jämfört med dagens moderna CPUer.

Det var bakgrund och förutsättningar.
Nu till mina frågor och funderingar.

Den stora frågan är egentligen denna...kostar det mer än det smakar att byta moderkort, processor och minne till något nyare och snabbare, med tanke på vad datorn nu skall användas till?
Eller är det en bättre investering att köpa nya diskar och kanske 16Gb extra minne?
Eller ger det såpass mycket extra att köpa CPU, MK och RAM, att det är en bättre lösning? Om så är fallet...vad skall jag byta till för mina ovanstående förutsättningar?

Just nu går tankarna åt alla möjliga håll, men det ända jag med säkerhet vet, är att jag skulle behöva en ny, större SSD att ha spelen på...i övrigt är jag öppen för alla tips som kan leda mig i rätt riktning!

Permalänk
Vila i frid

Håll ut så länge du kan och spar ihop $tålar till en helt ny rigg.