Betala på Amazon.de

Permalänk
Avstängd

Lösningen är att öppna kortet för internetbetalningar. Konstant. Paranoida klubben?

Eller skaffa Paypal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Lösningen är att öppna kortet för internetbetalningar. Konstant. Paranoida klubben?

Eller skaffa Paypal.

Paranoid? Tycker det verkar sjukt säkert och fungerar smidigt.
(vet inte om det bara är Nordea som har det men det är ju ett extra lager säkerhet)
Kommer t.om upp en "popup" i telefonen om den inte godkänner för internetköp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FireFox:

Jobbar själv med just betalningar på webben och något förenklat kan man säga att vissa merchants accepterar att risken flyttas från banken till sig själva vid ev. fraud, därmed görs inte alltid en 3DSecure kontroll som kund behöver godkänna med BankID.

Det är väl snarare kunden som riskerar att bli blåst på pengar om säljaren tillåts att dra pengar utan att kunden måste kvittera betalningen ?
Det var så bra när e korten fanns för då visste man att säljaren inte kunde komma åt mer pengar än det som fanns på e kortet.
Jag ser fram emot att det blir internationella tvingande bestämmelser som förbjuder alla formar av lagring av kortuppgifter och absolut krav på att man måste godkänna betalningen på nått oberoende sätt utöver "kundvagnskassan"
Dagens lösningar är ju inget som ger kunderna kontroll över sina pengar utan bygger på att man måste lita på den man betalar till och det har ju många gånger visat sig att säkerheten är ganska dålig även hos stora aktörer på internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Paranoid? Tycker det verkar sjukt säkert och fungerar smidigt.
(vet inte om det bara är Nordea som har det men det är ju ett extra lager säkerhet)
Kommer t.om upp en "popup" i telefonen om den inte godkänner för internetköp.

Det är klart, har man ett betalkort så är det sin sak men vem har det egentligen, pensionärer? Kreditkort "is the way to go"

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är klart, har man ett betalkort så är det sin sak men vem har det egentligen, pensionärer? Kreditkort "is the way to go"

Ja, jag är född 1979 så pensionen är nära.
Och gammal som jag är, betalar jag allt direkt, med mitt vanliga tråkiga betalkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Du vet att du måste öppna ditt kort?
Det gör du i Nordea appen > välj kort > uppe till vänster, öppna kort.

Säkert och enkelt.

Det vet jag och gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Det vet jag och gör det.

Ok, konstigt att det inte funkar då.
Ring banken, Nordea har fin telsupport. .)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FireFox:

Jobbar själv med just betalningar på webben och något förenklat kan man säga att vissa merchants accepterar att risken flyttas från banken till sig själva vid ev. fraud, därmed görs inte alltid en 3DSecure kontroll som kund behöver godkänna med BankID.

Jo men.... det verkar som en del tror att Amazon är någon liten småhandlare? Amazon har ett stenhårt regelverk inkl egna serverhallar som hanterar alla köp. Det får inte gå fel, likadant med att Amazon är stenhårda mot anslutna handlare. Amazon är en gigant nuförtiden.....

Amazon.se kommer nog under året.....

Sedan angående Paypal, tidigare nämnt i tråden som jag ofta använder så ska man givetvis ha tvåfaktorautentisering aktiverat.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem

Paypal tar ett ganska saftigt och inte helt tydligt framgående valutaväxlingspåslag som numera inte går att välja bort. Tycker man ska undvika dem pga det.

Amazon och ebay har också bra konsumentskydd, har reklamerat massor av skit och det har aldrig varit minsta strul. När det gällt småsaker har jag i regel fått tillbaka pengarna utan att ens behöva skicka tillbaks prylen.

Annars om ni vill vara säkra när ni handlar på nätet, skaffa ett kreditkort. Konsumentkreditlagen ger ett överlägset skydd mot felaktiga transaktioner, uteblivna varor, t o m konkurser. Du kan faktiskt reklamera din trasiga dator till kreditkortsutgivaren om butiken inte finns kvar. Att då sitta och micro-manage:a sina kortspärrar eller ännu värre strula med engångsnummer när man med gott samvete kan lägga hela bördan och risken på banken.. det känns som en aning missriktat bruk av ens tid.

https://www.privataaffarer.se/articles/2014/02/27/det-okanda-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Aphex: Det går fortfarande och välja att kortutgivaren skall växla istället för Paypal.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Amazon.se kommer nog under året.....

Tror inte jag.
Amazon blev troligen lite småtrötta på sverige för 4-5 år sedan när dom efter väldigt långtgående samtal om att öppna serverhall o lager strax utanför eskilstuna som skulle vara extremt stort.
Men dom kunde max få en el leverans garanti på 5% (eller om det var 10%) av vad dom behövde.
Och El leveransernas säkerhet/kapacitet har ju bara sjunkit sedan dess särskilt nyligen då dom bommade igen en fullt fungerande reaktor som kunde rustas för billiga pengar och kört vidare till 2035 (eller var det ännu längre?).

Så jag tror att nåt amazon.se kommer inte komma på länge möjligen att det blir enklare att handla från .de/.be/.fr/osv dvs så det går att få sidorna på eng/swe och kansek lite bättre/billigare frakt alternativ hit.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iller:

@Aphex: Det går fortfarande och välja att kortutgivaren skall växla istället för Paypal.

Ok. Jag hittade det inte i deras nya interface så jag gav upp på paypal helt den här gången. De har under lång tid haft för vana att ”återställa” den inställningen för mig så bägaren var i princip redan omhändertagen enligt LOB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl snarare kunden som riskerar att bli blåst på pengar om säljaren tillåts att dra pengar utan att kunden måste kvittera betalningen ?
Det var så bra när e korten fanns för då visste man att säljaren inte kunde komma åt mer pengar än det som fanns på e kortet.
Jag ser fram emot att det blir internationella tvingande bestämmelser som förbjuder alla formar av lagring av kortuppgifter och absolut krav på att man måste godkänna betalningen på nått oberoende sätt utöver "kundvagnskassan"
Dagens lösningar är ju inget som ger kunderna kontroll över sina pengar utan bygger på att man måste lita på den man betalar till och det har ju många gånger visat sig att säkerheten är ganska dålig även hos stora aktörer på internet.

Du som kund kan givetvis bli skimmad eller bestulen på kortet och utsatt för att någon handlar med ditt kort utan ditt medgivande. Det kommer vi inte ifrån, vad jag försökte säga var att vissa handlare anser att en högre konvertering är värd risken som det medför att inte tvinga kunden att genomföra en BankID verifiering.

För dig som kund innebär det att du som vanligt gör en reklamation, s.k chargeback, via kortutgivaren (banken) och istället för att banken återbetalar dig dina pengar så gör handlaren det.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

4000, nej har en hel del, och har aldrig behövt vända mig till paypal tidigare, men var alldeles för krångligt att få igenom det, så struntade i det.

Ah. Mina kina-beställningar har aldrig passerat 1000 tusenlappen. Dyraste returen var nog på ca600kr. Så det påverkar nog en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Så jag tror att nåt amazon.se kommer inte komma på länge möjligen att det blir enklare att handla från .de/.be/.fr/osv dvs så det går att få sidorna på eng/swe och kansek lite bättre/billigare frakt alternativ hit.

Amazon.de har redan engelska som val, det finns precis till höger om sökrutan.

Permalänk
Medlem

2-3 veckor sedan satt jag i minst en timme o leta efter o ändra till eng på .de, för jag hade för mig att jag hade ändrat för ett bra tag sedan men lyckades inte hitta nåt.
Blind idiot/skit bakom spakarna

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

Har ett Supremecard sedan rätt många år och alltid använt det mot Amazon, dessutom har det oftast varit lägre valutaväxlingsavgift än vad Amazon själva tar. Aldrig krånglat med Amazon.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har också Nordea och har handlat en del på Amazon. Lösningen har varit att försöka tills de går helt enkelt. Ibland tar det 10h för dem att försöka dra pengarna, och ibland gör de det inom 60 min.

Edit: Sen tar jag alltid ta betalningen mot kortet på sidans egna valuta då bankens kurs alltid har varit bättre, både på Amazon och Paypal.