Traktamente och milersättning - kostnad för arbetsgivare

Permalänk
Medlem

Traktamente och milersättning - kostnad för arbetsgivare

Efter många år inom IT och som konsult i några andra branscher så har jag alltid hamnat i samma diskussion med arbetsgivare/kollegor och till och med HR/Finance inom företag, främst utländska företag med dotterbolag i Sverige.

Vad kostar resor, traktamenten och liknande för arbetsgivaren egentligen?

Då tänker jag på riktig kostnad efter att allting har deklarerats, inte vad de måste betala ut på mitt lönekonto.

Jag kan ju själv välja att deklarera och dra av dessa kostnader på skatten men när arbetsgivaren ska betala ut det skattefritt så är det en otroligt hög kostnad för dem, eller så låter det i alla fall.

T.ex. om jag kör 100 mil, de betalar ut 18,5 SEK eller vad det nu är enligt Skatteverket, sen får jag ut utlandstraktamente från t.ex. Norge på 893 SEK, jag får detta skattefritt men vad kostar detta exempel arbetsgivaren i slutändan?

Enda man hittar på Skatteverket är vad arbetsgivaren ska betala ut men de måste ju kunna dra av dessa kostnader, annars skulle väl ingen betala ut det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuuFi:

Efter många år inom IT och som konsult i några andra branscher så har jag alltid hamnat i samma diskussion med arbetsgivare/kollegor och till och med HR/Finance inom företag, främst utländska företag med dotterbolag i Sverige.

Vad kostar resor, traktamenten och liknande för arbetsgivaren egentligen?

Då tänker jag på riktig kostnad efter att allting har deklarerats, inte vad de måste betala ut på mitt lönekonto.

Jag kan ju själv välja att deklarera och dra av dessa kostnader på skatten men när arbetsgivaren ska betala ut det skattefritt så är det en otroligt hög kostnad för dem, eller så låter det i alla fall.

T.ex. om jag kör 100 mil, de betalar ut 18,5 SEK eller vad det nu är enligt Skatteverket, sen får jag ut utlandstraktamente från t.ex. Norge på 893 SEK, jag får detta skattefritt men vad kostar detta exempel arbetsgivaren i slutändan?

Enda man hittar på Skatteverket är vad arbetsgivaren ska betala ut men de måste ju kunna dra av dessa kostnader, annars skulle väl ingen betala ut det?

Om traktamentet inte överskrider schablonbeloppet så betalas ingen arbetsgivaravgift på det "kostnaden blir alltså då exakt lika stor som det du får.
https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om traktamentet inte överskrider schablonbeloppet så betalas ingen arbetsgivaravgift på det "kostnaden blir alltså då exakt lika stor som det du får.
https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare...

Så det dras av arbetsgivaravgiften = kostar inget förutom det administrativa för arbetsgivaren?

Skälet till att jag frågar är att i nästan alla fall så har man ofta vänt sig till externa konsulter som dels kostar extra pengar bara för att de måste köras in på vad som ska göras och dels för att det är dyrt generellt.

Vill kunna motivera det och samtidigt kunna göra det så ekonomiskt som möjligt, extern konsult är aldrig det bästa valet men kan tänka mig att det är enklare vid det tillfället då allt hamnar på en faktura.

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Arbetsgivaren betalar ut 895kr till dig (om vi pratar om Norge) och inget mer. MAO ingen arbetsgivaravgift och du betalar ingen skatt på detta.

Traktamentet skall ersätta dig för dina fördyrade kostnader när du jobbar på annan ort och inte vara tänkt som lön. Se det mer som ett statiskt utlägg.

Med milersättningen gäller samma sak om den inte överstiger 18,50kr/milen.

Många ink mig själv har dock extra traktamente samt högre milersättning. Då får vi betala skatt och arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgift på det överstigande beloppet.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel då jag bara suttit i lönetagaränden av detta.

Permalänk
Medlem

@superolle har rätt, skattefritt upp till de nivåerna, allt därutöver betraktas som lön med allt vad det innebär. Självklart är även den skattefria nivån en kostnad för företaget. Betalar de 895kr i traktemente så tjänar de förstås 895kr mindre.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

@superolle har rätt, skattefritt upp till de nivåerna, allt därutöver betraktas som lön med allt vad det innebär. Självklart är även den skattefria nivån en kostnad för företaget. Betalar de 895kr i traktemente så tjänar de förstås 895kr mindre.

Hänger med till den biten att de måste betala en summa, men det är ju skattefritt så de måste ju kunna dra av det senast när de deklarerar?

Jag kan ju göra det själv på min deklaration om arbetsgivaren inte betalar ut det dvs då kostar det ingenting för företaget, eller?

Och nu menar jag bara belopp som är inom Skatteverkets belopp, inget utöver det då det blir en annan femma och skatt på det.

Permalänk
Medlem

Företaget får inget av staten, så det som de betalar är en kostnad för företaget att de får dra av det innebär bara att vinsten minskas med motsvarande belopp när årets vinst ska beräknas och det är vinsten som sen beskattas med bolagsskatt. Till skillnad om du drar av motsvarande i din deklaration, då din skatt faktiskt sänks med motsvarande belopp. Är man egenföretagare så tjänar man på att dra av detta i privata deklarationen jämfört med att låta företaget betala ut de skattefria beloppen. Så ur den aspekten har förtaget rätt, men de flesta betalar ändå ut skattefria ersättningen för att det är det schyssta mot den anställde. (drar man av i deklarationen så är det ju först nästa år man får pengarna eftersom man alltid deklarerar föregående års inkomst)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Hänger med till den biten att de måste betala en summa, men det är ju skattefritt så de måste ju kunna dra av det senast när de deklarerar?

Jag kan ju göra det själv på min deklaration om arbetsgivaren inte betalar ut det dvs då kostar det ingenting för företaget, eller?

Och nu menar jag bara belopp som är inom Skatteverkets belopp, inget utöver det då det blir en annan femma och skatt på det.

Jag tror du har missförstått: arbetsgivaren kan inte deklarera och "få tillbaka" pengarna för traktamenten. Staten betalar inte - det gör din arbetsgivare.

Skatteverket kommer in i bilden först om arbetsgivaren överskrider schablonvärdena för hur mycket traktamente som får betalas ut utan att du som anställd behöver skatta för ersättningen.

Traktamente som följer schablon är en momsbefriad kostnad. Eftersom ingen moms tas ut deklareras heller ingen moms i momsdeklarationen.

Permalänk
Medlem

Är du konsult så ska arbetsgivaren inte gnälla. Kostnaden för resor och traktamente ska ju vara med i offerten till kund.

Runt 50kr/milen debiteras kunden (jag får runt 34kr och 18.50 skattefritt).

Ersättningsnivån sätts av kollektivavtalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Skatteverket kommer in i bilden först om arbetsgivaren överskrider schablonvärdena för hur mycket traktamente som får betalas ut utan att du som anställd behöver skatta för ersättningen.

Skatteverket kommer även in i bilden om arbetsgivaren _inte_ betalar ersättning, då kan den anställde göra avdrag för dessa kostnader i sin privata deklaration.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skatteverket kommer även in i bilden om arbetsgivaren _inte_ betalar ersättning, då kan den anställde göra avdrag för dessa kostnader i sin privata deklaration.

Helt korrekt, även om det inte är särskilt vanligt förekommande.

EDIT: Missade ditt föregående inlägg, där du skrev i princip samma sak. Jaja, kaka på kaka kan vara gott det också ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Helt korrekt, även om det inte är särskilt vanligt förekommande.

För optimerande egenföretagare förkommer det, eftersom det ger fler kronor i egna plånkan och färre i statens plånka. ,-)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Ersättningsnivån sätts av kollektivavtalet.

Kollektivavtalet!? Långt ifrån alla företag har kollektivavtal...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac