Egenkonsult i Linköping vettig idé?

Permalänk

Egenkonsult i Linköping vettig idé?

Halloj!

Jag är enormt sugen på att prova konsultvärlden men inte genom ett stort konsultbolag, jag vill lära mig att sköta företagsekonomi själv, tvingas ta mig utanför min comfort zone och boosta mitt nätverkande.

Till er som har egna bolag, hur upplever ni jobblivet jämfört med att vara fast anställd direkt på ett bolag. Upplever ni det stressigare? Upplever ni större press på att prestera? Och främst av allt, finns det några här som gjort den här resan i Linköping (historier från andra städer också välkomna självklart)?

Kort om mig. Idag sitter jag på ett bolag med ca 55 anställda, ca 40 utvecklar mjukvara. 6 veckor semester, arbetstidsförkortning, fullt friskvårdsbidrag, ok mobiler, ganska flexibla arbetstider, ca 5% löneökning per år. Jag har pluggat Medieteknik (civ. ing) som är ganska välkänt i området, kan liknas vid Datateknik med en inriktning mot visualisering. Jobbat ca 2.5 år och mestadels sysslar med C++, JavaScript och Qt/QML men har som många andra en hög med andra språk på hyllan som inte är alltför främmande. Jag är ingen mästerkodare som knäcker allt, mer medel men på uppsidan har jag kämparglöd och har med "intyg" från konsultfirmor rätt personlighet för att konsulta.

Läser gärna om era egna erfarenhet, kort som långa. Vilka konsultförmedlare har ni använt och hur har det funkat? Hur många procent av kakan tar konsultförmedlarna? Hur många timmar per vecka/månad/år fakturerar ni totalt (så att jag förstår den realistiska sidan där man drar av för sjukdom, ledighet etc)?

Tack på förhand!

felstavning
Permalänk
Medlem

Har du garanterade uppdrag direkt du startar med bra debitering är det bara att köra, då kan du bygga upp kapital så att du senare har råd att vara obelagd. Om du däremot från dag ett är beroende av konsultmäklare skulle åtminstone jag fundera på om det är värt det. Du kommer då vara helt beroende av någon annans förmåga att sälja in dig men inte ha den ekonomiska tryggheten i att vara anställd med tillhörande fast inkomst.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har kört eget i två år nu och jag trivs oerhört bra med det. Placerad i Skåne.
Kör med revisor, så man får hjälp med allt skatterelaterat. Själv tycker jag det är värt det, nu behöver jag inte lägga mer än några timmar per månad på administration.
Fortnox är något jag kan rekommendera, modernt verktyg för bokföring och fakturering( och en massa annat ).

Själv går jag genom konsultförmedlare och de tar en enligt mig för stor del av kakan, allt de gjort var att presentera mig på en intervju, allt annat är det jag som gjort. De brukar ta 10-15%, tar de mer så bör du se dig om efter en annan förmedlare.

Första året var rätt stressigt, fick inte betalt de första tre månaderna, men hade en buffert som täckte upp. Så jag skulle säga att du bör ha kapital för att klara dig minst tre månader utan inkomst innan du tar steget. Fortsatte året med att bygga upp buffert, och nu är jag inte längre orolig.
Tips är att ragga uppdrag och kolla marknaden innan du tar steget.

En fälla man trillar in i är att man inte vill ta semester, det blir skitdyrt! Ingen inkomst och bara utgifter!
Men man får räkna in det i sin budget och se till att ta semester så att man inte går in i väggen.

Som egenföretagare får du själv bestämma vad du ska ha för mobil/dator, du kan maxa friskvård om du så vill.

I det stora hela så är mina arbetsuppgifter samma som innan, bara nu att jag får behålla en mycket större del av kakan själv.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har kört egenkonsult i Linköping men då genom konsultförmedlare och det funkade bra, dock tog dom lite för stor del av kakan mot det jag kände att jag fick tillbaka. Det som är tråkigt är juh att de stora företagen ofta kräver ramavtal vilket man inte har som egen utan måste då gå som underkonsult.

Är sedan i höstas anställd som utveckare på ett produktbolag då det blev nån sorts uppdragstorka i staden efter semestern, då flera stora företag sparkade ut eller skar ner på konsulter samtidigt. Fast anställning verkar dock inte vara några problem att få.

Som KaZZoA sa så är det viktigt med en buffert. Mitt första uppdrag var mot Saab, där dom har 60 dagars kredit på fakturorna. Lägg till den månad du måste jobba innan du skickar första fakturan så kan det va 3 månader utan stålar.

glömde saker
Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Hej,

Jag har kört eget i två år nu och jag trivs oerhört bra med det. Placerad i Skåne.
Kör med revisor, så man får hjälp med allt skatterelaterat. Själv tycker jag det är värt det, nu behöver jag inte lägga mer än några timmar per månad på administration.
Fortnox är något jag kan rekommendera, modernt verktyg för bokföring och fakturering( och en massa annat ).

Själv går jag genom konsultförmedlare och de tar en enligt mig för stor del av kakan, allt de gjort var att presentera mig på en intervju, allt annat är det jag som gjort. De brukar ta 10-15%, tar de mer så bör du se dig om efter en annan förmedlare.

Första året var rätt stressigt, fick inte betalt de första tre månaderna, men hade en buffert som täckte upp. Så jag skulle säga att du bör ha kapital för att klara dig minst tre månader utan inkomst innan du tar steget. Fortsatte året med att bygga upp buffert, och nu är jag inte längre orolig.
Tips är att ragga uppdrag och kolla marknaden innan du tar steget.

En fälla man trillar in i är att man inte vill ta semester, det blir skitdyrt! Ingen inkomst och bara utgifter!
Men man får räkna in det i sin budget och se till att ta semester så att man inte går in i väggen.

Som egenföretagare får du själv bestämma vad du ska ha för mobil/dator, du kan maxa friskvård om du så vill.

I det stora hela så är mina arbetsuppgifter samma som innan, bara nu att jag får behålla en mycket större del av kakan själv.

Mvh

Men även om de tar 10-15% pratar vi inte sjukt högre nettoinkomster än anställd? Har en kollega som tar 850 kr i timmen ungefär och han har väl med lön + utdelning runt 70k netto i månaden. Det kommer man ju inte ens i närheten av som anställd, bör ju vara en struntsak då?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Steg ett är att spara ihop så du, @Mitchymojboj har i alla fall tre månadslöner (eller att du klarar dig tre månader helt utan inkomst) innan du ens tänker tanken. Även om man har uppdrag dag ett så är du nu egenkonsult, d.v.s. fakturerar i efterhand och det vanligaste är 30 dagars betaltid, men även längre hos en del storföretag. D.v.s. säg att du arbetar som egenkonsult i mars, du skickar första fakturan 1:a april och får betalt 1:a maj, så maj blir första månaden ditt bolag kan betala ut lön till dig.

Steg två är att gå på skatteverkets informationsträffar, skatteverket är serviceinriktade och hjälpsamma. Utnyttja det, så blir det rätt från början:
https://www.skatteverket.se/foretag/drivaforetag/webbseminari...
Ta även kontakt med Nyföretagarcentrum, som också har bra information.

Steg tre skaffa försäkringar, de viktigaste är en konsult försäkring med en ansvarsdel, många kunder kräver det och en sjukförsäkring så man får ut 80% av sin lön i sjukersättning om man skulle bli långvarigt sjuk. (tänk cancer etc. som kan drabba vem som helst) Sjukförsäkringssystemet i Sverige är helt trasig och det man får från försäkringskassan är skrattretande lite.

Den här listan är bra för att hitta konsultmäklare:
https://annaleijon.se/lista-pa-konsultmaklare-i-stockholm.htm...

Bokföring, Bokslut och Årsredovisning finns det massor av bra online-tjänster för numer, MEN första årets bokslut och årsredovisning rekommenderar jag redovisningskonsult (de "alla" felaktigt kallar revisorer... revisor är ett helt annat yrke och det anlitar man inte förren man har 3+ anställda och omsätter 3+ miljoner/år). Detta för att det finns en hel del att lära sig och bra sätt att undvika göra småfel i bokföringen som kan bli jobbiga att reda upp längre fram. När allt väl är på plats så kan man nöja sig med online-tjänsterna om man hade intresse av att lära sig. (annars fortsätter man anlita redovisningskonsult).

Det är fantastiskt att vara egen, så vill man och tror sig ha förmågan. Ta chansen! Man får bestämma en massa saker man aldrig kommer få bestämma som anställd, allt från småsakerna till vilken mobil, dator vill jag ha till jag vill ha extra semester, extra pensionsavsättning o.s.v. Går det sen bra så bygger man sin egen trygghet genom att spara pengar till en "regnig dag" i bolaget och vips har man betydligt bättre trygghet än valfri anställd i det här landet. Säg att en anställd har tre månads uppsägningstid. Jag har så min firma kan avlöna mig 12 månader, jag sover betydligt bättre om natten med den vetskapen. Skulle jag sen inte få nåt jobb, ja, då får jag väl sparka mig själv och ta ut arbetslöshetsförsäkringen. Går alldeles utmärkt att vara med i facket/a-kassa och ha samma trygghet där som alla andra. (kolla bara upp att de tillåter egenföretagare, t.ex. unionen egenföretagare, småa o.s.v.)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Men även om de tar 10-15% pratar vi inte sjukt högre nettoinkomster än anställd? Har en kollega som tar 850 kr i timmen ungefär och han har väl med lön + utdelning runt 70k netto i månaden. Det kommer man ju inte ens i närheten av som anställd, bör ju vara en struntsak då?

Beror väl på vad man kan få för lön, men självklart har man möjligheter att ha större nettoinkomst som egen. Man kan aktivt undvika statlig skatt och ta utdelning o.s.v. för att få upp nettobeloppen även vid måttlig fakturering. Sen hänger det på beläggningsgrad förstås, kan man arbeta 40h/vecka och med "normal" semester då blir det förstås mer än om man bara får ihop 35h/vecka, har 10v ledigt, 2v sjuk och 2v kurs ett år. Det är ju bara arbetad tid man får betalt för. Till skillnad från anställda som får betalt vare sig de jobbar eller surfar social media.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Det som jag skulle oroa mig för är att ha jobb. Med det menar jag att man alltid måste se till att ha personer/företag som vill köpa ens tjänster. Klarar man av det så det självklart att köra själv. Är man osäker på den biten, så skulle jag fortsätta vara löneslav.

Hur man sköter bokföringen är inte några problem. Förslagsvis gör man den själv istället för att betala en revisor, men om man inte tycker om bokföring så kan man leja bort det, även om det kostar mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det som jag skulle oroa mig för är att ha jobb. Med det menar jag att man alltid måste se till att ha personer/företag som vill köpa ens tjänster. Klarar man av det så det självklart att köra själv. Är man osäker på den biten, så skulle jag fortsätta vara löneslav.

Därför man betalar en mäklare, men absolut, man måste kunna sälja in sig själv på samma sätt som vid vilken anställningsintervju som helst sen också.

Visa signatur

Dator: Mac