Permalänk
Avstängd

Linux för HTPC?

Jag undrar vilka möjligheter det finns att använda sig av någon distro av Linux till en Raspberry Pi 4 i ändamålet HTPC som ska klara minst 1080@60fps på Twitch/YouTube/Netflix och även Blu-ray BD50 1080p?

Frågan är huruvida FireFox till vald Linux-distro kommer att kunna nyttja sig av Adobe Flash Player som behövs för vissa strömningstjänster som använder sig av gammal teknik, t.ex., SVTplay, Tv4Play, och de svenska kanalernas streamingsidor.

Denna HTPC är tänkt åt mina föräldrar så Linux-distro med "skrivbord" är att föredra. Dock har jag upptäckt en allvarlig brist: det verkar som om RB Pi 4 blir oerhört varm (50+c grader) och detta kan påverka trämaterial som enheten i sitt skal sitter på?

Vilka möjligheter och begränsningar finns det med att köra någon lämplig Linux-distro till en Raspberry Pi 4 HTPC som pallar SDR 1080@60 minst?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Raspbian som kommer med NOOBS låter som det bästa alternativet för dig.

50+ grader är ingen fara alls för skalet eller möbler i trä, du behöver inte oroa dig där.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Vilken play-tjänst behöver Flash idag? SVT, TV4 och Cmore har jag tittat på idag med Flash blockerat utan problem (Chrome på W10 med Flash blockerat)

Permalänk
Medlem

Trät kommer få synliga märken, jag rekommenderar en kakelplatta eller annat värmeunderlägg i keramik. Generellt skulle jag säga att vilken streaming-box som helst är bättre.

Väljer du RPi skulle jag ta ett chassi som agerar passiv kylfläns som Flirc.
https://www.webhallen.com/se/product/307298-FLIRC-Raspberry-P...

Kodi eller Raspbian är det som gäller, Kodi har väl ingen desktop men det ska gå att lägga till exempelvis SVT-Play.

Permalänk
Medlem

Trodde Flash hade EOL i år...

Permalänk

SVT m.f kör html5 som standard. Tror bara det är Teliaplay som är bakåtsträvare i dagsläget och kräver massa extra plugin.

Det går att köra Libreelec (Kodi byggt ovanpå JeOS) bolt on på Raspberry och det fungerar faktiskt ganska bra då det är väldigt resurssnålt. Dock finns det två problem och det ena är att kraften i Raspberryn är begränsad och den kommer alstra rätt mycket värme och det andra är att tredjeparts plugin för Netflix till Kodi enbart stödjer 720, iallafall sist jag kollade.

Permalänk
Medlem

@AplAy:
PB4 :n blir varm, se till att skaffa en kylare till cpu:n. Finns även kylare och fläkt om man vill ha det.
Föreslår senaste Kodin som är enkel att handha från distans.
Om TV:n står på fot, kan man avvända ISO-fästet på baksidan för fastsättning av Raspberrry4-lådan.

Permalänk
Medlem

Tycker man bör ta snacket om att Pi4 blir extremt varm med en nypa salt, det gäller knappast alla scenarion. Visst, kör man nåt som lastar den mer eller mindre fullt konstant (läs: Retropie, Lakka, etc) är vettig kylning ett måste, men ska man bara ha den som mediaburk och att surfa på tycker jag det räcker med ett hyfsat välventilerat chassi, utan kylflänsar och fläktar.

Några minuters temploggning medans jag skriver resten av inlägget på den Pi4 med LibreELEC som är mediamaskin i mancaven:

libreelec:~ # while sleep 10; do vcgencmd measure_temp; done temp=66.0'C temp=65.0'C temp=65.0'C temp=64.0'C temp=66.0'C temp=66.0'C temp=65.0'C temp=65.0'C temp=64.0'C temp=64.0'C temp=64.0'C temp=65.0'C temp=65.0'C temp=65.0'C temp=65.0'C temp=64.0'C temp=64.0'C temp=65.0'C temp=65.0'C temp=64.0'C temp=65.0'C temp=65.0'C temp=65.0'C temp=66.0'C temp=65.0'C temp=66.0'C temp=65.0'C temp=66.0'C temp=64.0'C temp=66.0'C temp=65.0'C temp=64.0'C temp=65.0'C temp=66.0'C temp=65.0'C temp=65.0'C temp=64.0'C temp=66.0'C temp=65.0'C temp=66.0'C temp=64.0'C temp=64.0'C ^C

..när den kör 1080p 60FPS h.265-material. CPU-lasten pendlar mellan 15-25% på en kärna. Märk väl att LibreELEC åtminstone mig veterligen avkodar h.265 i mjukvara änsålänge, hårdvaruavkodningsstöd är inte klart än. När det släpps kommer lasten/värmeutvecklingen troligen minska.

Kör den helt passivkyld, utan några kylflänsar, i ett välventilerat 3d-printat chassi. Chassit är inte ens pungljummet, och givet att det är printat i PETG skulle det skadas långt innan en träskiva. Det är inga stora energimängder som ska kylas bort, om man tycker ~65 grader är mycket, kan man dra sig till minnes att processorn är fysiskt liten, och att värmeenergin blir ganska koncentrerad i denna lilla massa, samt att Pi4 börjar throttla först vid 80 grader

De Play-kanaler du nämner finns det utmärkta plugins för i Kodi, är det bara det du tänkt använda webbrowsern till, kan du kika på LibreELEC eller OSMC istället för en fullfjädrad dist

Den enda riktiga nackdel jag kan komma på med Pi4 för det användningsscenario du tänkt dig, är att utvecklingen går ruskigt fort, och att det därmed kommer vettiga uppdateringar man vill installera ganska ofta. LibreELEC har ett välfungerande system för automatiska uppdateringar, men att köra en vanlig dist kan vara att betrakta som rätt "high maintenance" i nuläget.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Libreelec klarar av de flesta playkanaler (RetroSpect ) men ska man använda Netflix och titta i minst 1080@60fps så stöter man på problem. Har de löst DRM så att det går att se i över 720p?

Sedan lär man nog se till vem det är som ska använda mediaspelaren, är föräldrarna teknikintresserade eller vill trådskaparen felsöka stup i ett när tredjeparts Netflix får problem med repositories?

Vill man göra det enkelt för sig, vilket kanske inte är så spännande i tekniksynpunkt, så är en mediaspelare med Android (ej rootad och helst Google certifierad) det absolut simplaste.

Alla appar trådskaparen söker finns i Google Playstore

Permalänk
Medlem

@kaput thx för temprapport jag funderar oxo på köpa en Pi4 för att använda som mediaburk (LibreELEC) kommer bli bra när får hårdvaruavkodningsstöd,en fråga dock hur har du löst fjärrstyrningsbiten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@kaput thx för temprapport jag funderar oxo på köpa en Pi4 för att använda som mediaburk (LibreELEC) kommer bli bra när får hårdvaruavkodningsstöd,en fråga dock hur har du löst fjärrstyrningsbiten ?

Du kan använda din tvs fjärrkontroll för att styra din Pi om du kör kodi för exempel. Minns inte funktionens namn, men även min 8år gamla budget LG har den funktionen. Sänds/tas emot över hdmi. Bild ljud och styrning via en sladd!

Annars kan du använda kore på mobilen, en apl från play store. Funkar bra.

Eller så kan du ha ett trådlöst tangentbord till Pin.

Jag kör enbart med tvns fjärrkontroll smidigt med bara en grej.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@kaput thx för temprapport jag funderar oxo på köpa en Pi4 för att använda som mediaburk (LibreELEC) kommer bli bra när får hårdvaruavkodningsstöd,en fråga dock hur har du löst fjärrstyrningsbiten ?

Det funkar bra redan nu med mjukvarustöd Förvisso är väl LibreELEC för Pi4 kanske inte lika moget som dito för Pi3, men kan man leva med lite småquirks, som förstås kommer slätas ut med tiden, så finns det inga skäl att vänta.

Kör med ett trådlöst minitangentbord på skrivbordet (Logitech K400r), och så ligger det en gammal MCE-fjärr som följde med den gamla Zotac-minidator jag hade för evigheter sen på nattduksbordet, så man kan zappa från sängen också.

Till köksmediaburken har jag en Flirc + Apple TV 2-remote.

Alla tre varianterna funkar perfekt. Tangentbordet och MCE-remoten är helt plug and play. Flircen får man konfigurera för Apple-remoten första gången man använder den, sen är den plug and play också. Det är mycket enkelt (finns färdig preset för Apple remote), och det behövs bara göras en gång, Flirc lagrar inställningarna på eget minne som motsats till någon konfigurationsfil på datorn som försvinner vid ominstallationer.

Skrivet av sleepyoh:

Du kan använda din tvs fjärrkontroll för att styra din Pi om du kör kodi för exempel. Minns inte funktionens namn, men även min 8år gamla budget LG har den funktionen. Sänds/tas emot över hdmi. Bild ljud och styrning via en sladd!

Annars kan du använda kore på mobilen, en apl från play store. Funkar bra.

Eller så kan du ha ett trådlöst tangentbord till Pin.

Jag kör enbart med tvns fjärrkontroll smidigt med bara en grej.

Det är HDMI CEC du tänker på, olika TV-tillverkare har dock sina egna benämningar på det. LG kallar det Simplink om jag minns rätt, Philips kallar det Easylink, Samsung kallar det Anynet, osv, osv.

Och japp, det funkar fint på Pi4 också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Thx för feedback en ytterligare fråga kör ni med 2 GB el 4 GB varianten(Pi4) ?