Permalänk

Söker äldre processorer (2011-3)

Hej,

Jag har en gammal dator stående som bland annat har en 3820. Jag vet att det här kanske inte är den hetaste (på många sätt) idag, men jag vill gärna hotta upp den gamla burken lite och funderar på om det inte finns lite bättre processorer som skulle passa i ett Asus X99 Deluxe.

Tack på förhand!

/R

Visa signatur

NES.

Permalänk
Inaktiv

Fast 3820 passar inte i ett Asus X99 Deluxe? Så vad har du?

Permalänk

@anon42512: 5280K ska det vara, Asus X99-Pro.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s435398773&o=produ...

Personligen skulle jag inte köpa något nytt till denna. Enbart om man hittar beggat till mycket bra pris.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

@kokkojambo: Ja, det var ungefär det jag tänkte. Något lite bättre och absolut begagnat. Får se vad man man göra med grafikkort men det är ju alltid enklare.

Visa signatur

NES.

Permalänk

Vad använder du datorn till? Om du kör mycket flertrådade program finns det en hel del olika Xeon-processorer att köpa på till exempel ebay.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk

@Rasmus123: Nej, nej, den användes väl lite till sådant för ett par tre år sedan, men nu står den bara och samlar damm. Tanken var kanske att det skulle gå att spela lite på den. Sitter ett gammalt Titan X 12gb i den med men det är nog inte mycket till granen.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Skrivet av dr. Dunkel:

@Rasmus123: Nej, nej, den användes väl lite till sådant för ett par tre år sedan, men nu står den bara och samlar damm. Tanken var kanske att det skulle gå att spela lite på den. Sitter ett gammalt Titan X 12gb i den med men det är nog inte mycket till granen.

Fortfarande en bra dator som borde klara det mesta så länge man inte lirar i 4k. Är väl bara att klocka upp cpun så mycket som går. Ska den uppgraderas är det väl 6900k eller 6950x som gäller om man kan hitta en för ett rimligt pris.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk

@Rasmus123: Vad skulle vara ett rimligt pris för någon av dem?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

@Rasmus123: Vad skulle vara ett rimligt pris för någon av dem?

Om det är enbart spel som är fokus, är det nog en 6850K som passar dig bäst. Personligen skulle jag ge max 1000:- för en.

Men ärligt talat skulle jag i dina skor fortsätta köra på 5820 prollen tills nästa dator.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Om det är enbart spel som är fokus, är det nog en 6850K som passar dig bäst. Personligen skulle jag ge max 1000:- för en.

Men ärligt talat skulle jag i dina skor fortsätta köra på 5820 prollen tills nästa dator.

Ok, jag vet ju att det inte är mycket värt att uppgradera gamla häckar. Grafikkort kanske, men nu är datorn ändå fem år gammal.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Ok, jag vet ju att det inte är mycket värt att uppgradera gamla häckar. Grafikkort kanske, men nu är datorn ändå fem år gammal.

Fast så skruttigt är det inte, Titan X och om skrämmer upp din 5820K i 4,5Ghz eller så klarar sig rätt bra i spel även idag. Titan X presterar kanske som ett 1070? Är vad jag använder och det funkar i 1440p medium/high inställnignar i nya spel.

Jag hade nog iaf provat damma av den med kanske en fräsh installation och lite överklockning och se hur det presterar iaf. Sen börjat kolla på vad som kan vara värt att uppgradera när det väl är något du vill spela där hårdvaran inte riktigt hänger med.

Permalänk
Inaktiv

Ja, det är ju en väldigt kompetent dator som det är. Nytt grafikkort och du kan säkert köra 4K

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Fast så skruttigt är det inte, Titan X och om skrämmer upp din 5820K i 4,5Ghz eller så klarar sig rätt bra i spel även idag. Titan X presterar kanske som ett 1070? Är vad jag använder och det funkar i 1440p medium/high inställnignar i nya spel.

Jag hade nog iaf provat damma av den med kanske en fräsh installation och lite överklockning och se hur det presterar iaf. Sen börjat kolla på vad som kan vara värt att uppgradera när det väl är något du vill spela där hårdvaran inte riktigt hänger med.

Skrivet av anon42512:

Ja, det är ju en väldigt kompetent dator som det är. Nytt grafikkort och du kan säkert köra 4K

Ok, då får vi göra så. Det blir en ren installation och lite test. Har för mig att processorn ska vara ganska enkel att klocka och att det ska funka bra, även om jag bara har en Corsair H100 som kylning.

Grafikkort är inte speciellt jättebilligt men om jag kan göra något roligt av den här burken för några tusenlappar så är det ju värt det!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

NES.