The Last of Us blir HBO-serie

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Man känner ju liksom inget hot från dessa svampzombies alls.

Faktiskt så var första avsnittet mest kaotiskt. Det borde ju ha blivit värre i episod 5 men så blev det icke.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Men det händer ju liksom ingenting i serien. I spelet så möts du av saker och ting hela tiden mellan dessa cutscenes, och ändå är atmosfären och så på topp. Serien är ju i stort sett bara dessa Cutscenes utan någonting mellan. Och atmosfären börjar avta. Vart är hotet? För hittills har de stött på 2 clickers och några zombies där vid kyrkan som inte var särskilt mycket hot för just gruppen vi följer. För de kom ju undan bara sådär. Offscreen. Och några människor liksom?!

Så vi som vill har en Last of Us serie ska alltså kika på The Walking Dead?

Vad folk ursäktar serien. Har ni spelat last of us eller var det såpass längesedan att ni glömt vad som händer i gameplay bitarna? För inte stöter de bara på 2 clickers och resten är landskapsvyer.

Klart det inte kan vara lika mycket action som i spelet, det hade varit orimligt.

Hur blir zombiesarna ett större hot om de är överallt? Ska de döda 20 zombies och 12 raiders i varje avsnitt som det är i spelet?

Träffar man på en clicker på nära håll och överlever i serien så är det en bedrift. I spelet dödar man.. 20? 30? Speciellt i slutet.

Ska Joel springa omkring med 6+ olika vapen i ryggan och crafta molotovs och granater också?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Klart det inte kan vara lika mycket action som i spelet, det hade varit orimligt.

Hur blir zombiesarna ett större hot om de är överallt? Ska de döda 20 zombies och 12 raiders i varje avsnitt som det är i spelet?

Träffar man på en clicker på nära håll och överlever i serien så är det en bedrift. I spelet dödar man.. 20? 30? Speciellt i slutet.

Ska Joel springa omkring med 6+ olika vapen i ryggan och crafta molotovs och granater också?

Överallt? Det handlar om en värld i en Svampzombieapokalyps men det känns inte så alls. Känns som en roadtrip och inget mer.

Man kan ha en massa encounters utan att de måste döda allt och alla. Anledningen till att Alien är så bra och spännande är att man vet att den finns och skulle kunna komma fram närsom, men i serien får man inte den känslan för fem öre. För hotet finns inte, det är helt obefintligt.

Detta skulle kunna vara vilken dramaserie som helst i detta läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

De pratade ju om det i avsnittet till och med, 2nd in command sa ju att "vi älskade din bror men inget hände förens du började bestämma, vi är med dig".

Tycker det var en rätt bra förklaring att ett syskon tar över när ledaren försvinner.

Det gjorde knappast saken mer trovärdig, varför tog t.ex inte 2nd in command över vilket en sådan titel antyder men är tveksam till att endast en titel varit tillräckligt.
I serien framgår att endast den starke överlever dystopin och de största hotet är inte de smittade.
Hon visade inte de ledaregenskaper som möjliggjort att hon tagit makten över befintlig befälsordning inte heller den manipulationsförmåga som annars krävts.
Kathleen var en mindre trovärdig och malplacerad karaktär helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Tycker Bella Ramsey blir bättre och bättre för varje avsnitt och jag värmer upp för karaktären.

Senaste avsnittet var också hög kvalité men det tar bort lite realism att det finns ett utopiskt kommunistsamhälle där alla lever i harmoni utan brottslighet när resten av världen är ett dystopiskt helvete.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svullom:

Tycker Bella Ramsey blir bättre och bättre för varje avsnitt och jag värmer upp för karaktären.

Senaste avsnittet var också hög kvalité men det tar bort lite realism att det finns ett utopiskt kommunistsamhälle där alla lever i harmoni utan brottslighet när resten av världen är ett dystopiskt helvete.

I slutändan så kommer det komma en narcissist som vill leda alla för han vet bäst av precis alla om precis allt och klassiska motsättningar uppstår. Så det är klart att det inte kommer att fortsätta i all evighet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men det händer ju liksom ingenting i serien. I spelet så möts du av saker och ting hela tiden mellan dessa cutscenes, och ändå är atmosfären och så på topp. Serien är ju i stort sett bara dessa Cutscenes utan någonting mellan. Och atmosfären börjar avta. Vart är hotet? För hittills har de stött på 2 clickers och några zombies där vid kyrkan som inte var särskilt mycket hot för just gruppen vi följer. För de kom ju undan bara sådär. Offscreen. Och några människor liksom?!

Så vi som vill har en Last of Us serie ska alltså kika på The Walking Dead?

Vad folk ursäktar serien. Har ni spelat last of us eller var det såpass längesedan att ni glömt vad som händer i gameplay bitarna? För inte stöter de bara på 2 clickers och resten är landskapsvyer.

Väldigt tydligt att vi alla tycker olika. Jag har inte spelat spelet, men tycker serien blir mycket mer spännande när zombies inte dyker upp konstant. Om man inte befinner sig i stadsmiljö så är det också rimligt att det inte kryllar av zombies.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svullom:

Är det helt orimligt på 300 pers? Alla är nog rätt tacksamma över el och varmt vatten.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Jag gillar serien skarpt men har inte spelat spelet. Tänker mig att det hade varit svårt för dessa zombies att klara av minusgrader och kyla, därför uppskattar jag att de inte driver runt i snöklädda berg i horder.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Jag gillar serien skarpt men har inte spelat spelet. Tänker mig att det hade varit svårt för dessa zombies att klara av minusgrader och kyla, därför uppskattar jag att de inte driver runt i snöklädda berg i horder.

Tur att ingen i tråden har pratat om att det måste vara horder överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Varför med dessa onödiga kommentarer? Väx upp.

Gårdagens avsnitt var lite mer mellow i mina ögon, kul men också lite konstigt att de redan har börjat blanda in det andra spelet i serien. Slutet ger egentligen bara en twist till de som inte spelat spelet, men har inte sett mycket reaktioner än.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecthelion:

Varför med dessa onödiga kommentarer? Väx upp.

Gårdagens avsnitt var lite mer mellow i mina ögon, kul men också lite konstigt att de redan har börjat blanda in det andra spelet i serien. Slutet ger egentligen bara en twist till de som inte spelat spelet, men har inte sett mycket reaktioner än.

Men lagerlöfs är ej onödiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men lagerlöfs är ej onödiga?

Lagerlöf bidrar till en diskussion om serien i sig, @ingenjören språka sin åsikt om att han uppskattar att det inte är en massa horder eftersom han inte spelat spelet.

Diskutera med Lagerlöf om du vill diskutera, men varför dra in någon som bara lägger en oskadlig kommentar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecthelion:

Lagerlöf bidrar till en diskussion om serien i sig, @ingenjören språka sin åsikt om att han uppskattar att det inte är en massa horder eftersom han inte spelat spelet.

Diskutera med Lagerlöf om du vill diskutera, men varför dra in någon som bara lägger en oskadlig kommentar...

De har uppenbrligen läst lagerlöfs kommentar om 20-30 zombies stupd i kvarten? Eller tror du alla som kommer in här är purfärska?
Lagerlöfs är smaklig och vuxen medans min är barnslig? Inte jag som överdriver med molotovcocktails, sjuttioelva vapen och zombiestrider var minut. Men visst det är ju en vuxen diskussion

Serien saknar tension.
Serien är väl vad norman reedus egna the walking dead spinoff kommer bli.

Permalänk
Medlem

En sak som jag uppskattar är att karaktären Joel är en människa med skavanker och inte bara en helylleshjälte. När det kommer till storyn så känns det som en fördel att faktiskt inte ha spelat spelet. Annars skulle det kanske kännas lite väl segt. Nu har jag inget emot tempot, snarare tråkigt att säsongen bara har nio avsnitt. Risk för en abrupt vändning i serien för att skapa spänning på slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svullom:

Lär väl vara en lite oenigheter även där, men varför är det så otroligt att folk inte bara vill försöka leva ett gott liv i lugn o ro med sina medmänniskor? Eller är det för att du tillsammans med många USAnare ser kommunism som nåt 100% dåligt sätt att bygga upp ett samhälle på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Lär väl vara en lite oenigheter även där, men varför är det så otroligt att folk inte bara vill försöka leva ett gott liv i lugn o ro med sina medmänniskor? Eller är det för att du tillsammans med många USAnare ser kommunism som nåt 100% dåligt sätt att bygga upp ett samhälle på?

Jovisst, resten av världen är i total kollaps men just denna lilla by är en utopi utan några som helst problem. Orealistiskt i en i övrigt hyffsat realistisk serie.

Vad är en "USAnare?" Men ja, kommunism är 100% dåligt och har aldrig fungerat i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svullom:

Jovisst, resten av världen är i total kollaps men just denna lilla by är en utopi utan några som helst problem. Orealistiskt i en i övrigt hyffsat realistisk serie.

Vad är en "USAnare?" Men ja, kommunism är 100% dåligt och har aldrig fungerat i verkligheten.

Som sagt så är det nog inte en helt o hållet perfekt utopi även fast den kanske presenteras som det av Joels bror o fru. Jag ser iaf inte alls det som omöjligt då jag vet ganska mycket folk som vill leva mer som en community där alla får lika mycket plats o alla hjälps åt på det där sättet. Personligen så tror jag på att det där ÄR sättet att leva på då vårat nuvarande kapitalistiska samhälle är nästan helt trasigt i grunden.

USAnare är personer ifrån USA. Jag vill inte uttrycka det som "amerikanare" då jag inte vill snacka skit om folk i resten av Amerika.
Kommunism är garanterat inte 100% dåligt, finns många bra grejer däri, men dom ställen där dom kört 100% kommunism har inte fungerat bra nä. Balans är som vanligt nyckeln

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svullom:

Vill inte göra det till en politisk debatt, men Marx sa redan när han levde "If this is Marxism then I'm not a Marxist". USSR t.ex. lämnade idén bakom sig väldigt snabbt och blev något helt annat, vilket var också poängen med Orwells Animal Farm.
Om jag frågar vilket land såg Marx mest hopp i, USA eller Ryssland så kan typ ingen ge rätt svar. För att de inte egentligen kan något alls om ämnet.
Finns varken gulag eller folkmord i skrifterna. I grunden så är det så att arbetaren inte bör förlora sin påverkan och inte leva på korvöron, vilket inte fungerar under ett liberalt system heller då pengarna och makten hamnar hos en liten elit.
Historiskt sett så är det överklassen som är människans allra största problem och det behövs utjämning, och det kan bara komma nerifrån där man t.ex. kan använda staten till att göra systemet mer välfungerande. Vilket är varför de allra bästa länderna i världen kombinerar höger och vänster skalan, går inte att bygga ett bra system utan grundläggande säkerheter, rättigheter osv som överklassen historiskt sett har aldrig gett till folket. Här i Sverige håller vi på att ge makten till de som har, vilket gör att vi producerar massa miljonerer och även massa fattigdom, vilket inte gör det inte så svårt att fatta varför samhället även producerar mer kriminalitet (det fungerar inte att ta en större hammare för att slå ner den heller, se bara på USA)

Fast man kan egentligen läsa t.ex. Thomas Paine för att fatta samma sak. Eller sociologi, eller historia, eller nyheter, eller evolutionsbiologi, eller psykologi. eller djurbeteende etc etc

Men som sagt, jag tror inte ens ett sådant litet samhälle kommer fungera i längden, det kommer alltid några som vill ha för jäkla mycket, vilket är också varför vi är en ekologisk katastrof för jorden. Och med det även självdestruktiva, som gör att zombies inte är det verkliga hotet i dessa TV-serier.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Om seriens värld hade mer kaos så hade utopin känns lite mer som en paus.
Där tempot hade kunnat dragits ned och man kan då förstå varför folk vill följa regler och sådant så att allt fungerar, och därmed gjort allt lite mer trovärdigt.

Serien hade behövt mer av det från spelet, kom ihåg att spelets gameplay innehåller mer än bara pangpang och molotovs.
Utan mycket smygande och lite mindre problemlösning.

i vilken del av spelet är ellie och joel under marken? typ en tunnelbana eller något, det är typ fullt med vatten och de behöver simma och ha sig? är det före eller efter de kommer till utopin?

Dold text

för hittills känns det ju inte som att man kikar på last of us utan mer en resa genom amerika. Varför är det så viktigt att hon kommer fram till fireflys? Varför behövs ett vaccin om nu hotet är i stort sett obefintligt?

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Jag avföljde tråden, efter förslag från personen nedan....

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jisses, nivån på den här tråden. Trodde jag slutade gå på dagis för 25 år sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag tycker det ändå går liite för långsamt nu. Visst att det blev lite action i slutet, men större delen av avsnittet var ganska ointressant imo. Så jag hoppas på lite mer spänning nu dom tre sista avsnitten.

Visst ju dock exakt vad som skulle hända i slutet då jag har ljussatt o renderat ganska många av klippen av zombien. Hans huvud är alltså utbytt då dom ville ha mer o lite bättre detaljer på då dom inte tyckte sminket dög. Dock ganska komiskt att speciellt ett av klippen (det andra close up på zombie-huvudet) tog runt 1-2 veckor av väldigt svår ljussättning o syntes sen i knappt en sekund, o dessutom med ganska mycket motion blur. The pain som CG-artist!

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Måste säga att jag tycker det ändå går liite för långsamt nu. Visst att det blev lite action i slutet, men större delen av avsnittet var ganska ointressant imo. Så jag hoppas på lite mer spänning nu dom tre sista avsnitten.

Visst ju dock exakt vad som skulle hända i slutet då jag har ljussatt o renderat ganska många av klippen av zombien. Hans huvud är alltså utbytt då dom ville ha mer o lite bättre detaljer på då dom inte tyckte sminket dög. Dock ganska komiskt att speciellt ett av klippen (det andra close up på zombie-huvudet) tog runt 1-2 veckor av väldigt svår ljussättning o syntes sen i knappt en sekund, o dessutom med ganska mycket motion blur. The pain som CG-artist!

Dold text

Hehe, ja, det är andra gången det växlar in på ett totalt sidospår, som pågår merparten av avsnittet, och egentligen inte för serien framåt. Första gången var avsnittet om det homosexuella paret. Man kände sig kort sagt snuvad på konfekten när avsnitten var över i båda fallen.

Sedan är förstås allting relativt. Tycker samspelet mellan Bella Ramsey och Pedro Pascal varit den största grejen med serien hittills. Ellie må vara en rätt obstinat karaktär på sina sätt, men skådespeleriet är fantastiskt. Klart avsnitt som inte innefattar det i någon större grad blir mindre intressanta och känns som utfyllnad.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jag, som en fan av den nivån att jag döpte min katt till Ellie efter att ha spelat 1:an back in the days tycker de gör hyfsat korrekt avvägning sett till striderna.

Att se Joel smyga runt i något hus för att försöka komma i läge att sticka en klicker i halsen med en Shiv i 20 minuter medan Ellie bökar runt i bakgrunden blir liksom inte bra TV. Bra spel däremot, absolut! Men inte bra TV. En smula mer infekterade hade de kunnat ha men de passar inte in som något sorts hot i varje (eller ens var annat) avsnitt. Jag tycker de har målat upp allvarligheten med att själv bli smittad (och däri ligger ju den faktiska skräcken med de infekterade) rätt bra.

Mina fem öre

Permalänk
Medlem

Senaste avsnittet var "ok" men klart det sämsta av alla hittills.

Permalänk
Skrivet av Signovinces:

Senaste avsnittet var "ok" men klart det sämsta av alla hittills.

Håller med. Det tog sig lite mot slutet av avsnittet men första halvan var rätt segt och ointressant ärligt talat. Bella Ramsey är inte den starkaste skådisen i mina ögon så att låta henne bära ett helt avsnitt funkade lite sådär för mig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Håller med. Det tog sig lite mot slutet av avsnittet men första halvan var rätt segt och ointressant ärligt talat. Bella Ramsey är inte den starkaste skådisen i mina ögon så att låta henne bära ett helt avsnitt funkade lite sådär för mig.

De borde kunnat visa samma story på typ halva tiden. Jag tycker, precis som avsnittet med Ben, att det var kul att se en "flashback" som inte var med i spelet. Det kunde dock tagit mindre tid!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Avstängd

Klart bättre än avsnittet innan för mig.. ger lite mer insyn i varför Ellie är som hon är. Men förstås så är nästan allt på FB diskussioner om att det är två av samma kön igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sedan jag spelade det men visst bygger senaste avsnittet helt på DLC:et som heter just
"Left Behind"?

Absolut, inte en del av huvudspelet men ändå ganska troget plotlinen?