Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Är det ens värt att ha en 4k och 120fps skärm? PS5 kan väl åndå inte köra det, är väl antingen 1080p i 120fps eller 4k i under 60fps? Den är väl inte tillräckligt kraftfull att få ut mer?

Jag kör 4K i 120hz i CoD Black Ops (PS5 version) och finns ett antal andra spel som stödjer det också.

Förtydligande till din fråga: Playstation stödjer 120fps@4K, men inte alla spel eller skärmar.

Mitt setup är PS5 + LG GX tv som har HDMI 2.1 stöd. Kolla Google vilka spel har 120fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Är det ens värt att ha en 4k och 120fps skärm? PS5 kan väl åndå inte köra det, är väl antingen 1080p i 120fps eller 4k i under 60fps? Den är väl inte tillräckligt kraftfull att få ut mer?

Beror på vilka spel du tänker spela. Det har stöd för att köra 4K och 120fps, men det är inte jätte många nya spel som har stöd för det dock.

Just nu så är nog det enda spelet jag kan komma på Monster Boy and the Crused Kingdom. Det har stöd för native 4K och 120 fps. Dom flesta andra nya spel kör dynamic (uppskalad) 4k och 120 fps så som t.ex. Devil May Cry 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Jag kör 4K i 120hz i CoD Black Ops (PS5 version) och finns ett antal andra spel som stödjer det också.

Förtydligande till din fråga: Playstation stödjer 120fps@4K, men inte alla spel eller skärmar.

Mitt setup är PS5 + LG GX tv som har HDMI 2.1 stöd. Kolla Google vilka spel har 120fps

CoD kör väl inte 120fps i 4k dock? Var det inte typ 1440p i 120 fps? Eller minns jag fel?

Googlade lite snabbt och verkar som det ligger på runt 1200p med 120 FPS.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-cod-bl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

CoD kör väl inte 120fps i 4k dock? Var det inte typ 1440p i 120 fps? Eller minns jag fel?

Googlade lite snabbt och verkar som det ligger på runt 1200p med 120 FPS.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-cod-bl...

Det du skickade var ifrån November när konsolen precis kom ut.

Kolla detta: https://m.youtube.com/watch?v=Dg3lzLKiMgA

När jag aktiverade detta så visar min LG tv att den kör 4K @ 120 precis som det står på hans LG tv. Hade tvn fått annan upplösning så hade det stått där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Är det ens värt att ha en 4k och 120fps skärm? PS5 kan väl åndå inte köra det, är väl antingen 1080p i 120fps eller 4k i under 60fps? Den är väl inte tillräckligt kraftfull att få ut mer?

Just nu är det så. Men spelen utvecklas.

Tror dock att man maximalt når checkboard 4K och 120 hz.

Kommande PS5 PRO kanske klarar mer upp till 2160 p och 120 hz.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket alla som svarat, då avvaktar jag med uppgradering, har en oled65e6v så bara 60fps för mig, skulle vilja uppgradera till en 77".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Det du skickade var ifrån November när konsolen precis kom ut.

Kolla detta: https://m.youtube.com/watch?v=Dg3lzLKiMgA

När jag aktiverade detta så visar min LG tv att den kör 4K @ 120 precis som det står på hans LG tv. Hade tvn fått annan upplösning så hade det stått där

Ja den kör i 4k, men tvivlar väldigt mycket på att det skulle vara 4k native. Lär nog vara uppskalat från typ 1440p. Men kan ha fel då jag inte har så bra koll på just CoD

Permalänk
Medlem

De flesta spel som kör i 120 på PS5 (och Xbox Series S|X för den delen) använder sig av dynamisk upplösning, DRS. Call of Duty är ett av dem, och har också DRS i 60fps.

"Both consoles run the game well at the target 120 frames per second, albeit with no RT and a resolution drop down to around 1200p, occasionally bottoming out at 1080p."
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-cod-bl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliOS96:

Jag tycker det! Det är marginella skillnader, men med Dualsense och lite annorlunda känsla i spelet känns det väldigt fräscht. Samt att du kan komma in i Rivals på 20 sekunder från att ha startat "Aktivitet"-genvägen direkt från PS5:s startsida

Tips dock: Köp PS4-varianten mycket billigare, så ingår PS5 där

Hmm okej! Ja till släppet av FIFA 22 lär de ju hänt en hel del, men är ju ett tag kvar till dess hehe.
Tack för tipset, såg nämligen NoN sålde FIFA till ps5 för 399 nu.

Permalänk
Medlem

Är ni nöjda med ps5an so far? Stort steg från vanliga ps4n kan jag tänka?
Hur står den sig mot tex min pc, som är en 1080gtx kort, i7 8700@ 4,5ghz, ska nog köpa ett 3070kort till den sen i höst...
Och det stänga av hdr vid uhd uppspelning av uhd skivor?
Kör 4k projektor , och hdr blir la sådär på en Högkontrastduk, så väljer att köra sdr...
Och hur är det med andra streaming appar? Blir det auto HZ på dom? Eller det är apple TV som gäller för den biten?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swennis:

Är ni nöjda med ps5an so far? Stort steg från vanliga ps4n kan jag tänka?
Hur står den sig mot tex min pc, som är en 1080gtx kort, i7 8700@ 4,5ghz, ska nog köpa ett 3070kort till den sen i höst...
Och det stänga av hdr vid uhd uppspelning av uhd skivor?
Kör 4k projektor , och hdr blir la sådär på en Högkontrastduk, så väljer att köra sdr...
Och hur är det med andra streaming appar? Blir det auto HZ på dom? Eller det är apple TV som gäller för den biten?

PS5 var en stor uppgradering från min PS4 Pro som lät värre än ett jetplan. Går att spela utan brusreducering äntligen, mitt ex låter inte något alls, bortsett från när skivläsaren varvar upp i tid och otid. Spelmässigt väntar jag på mer PS5-titlar eller uppgraderade PS4-titlar. Rätt nöjd allt som allt, men väntar på något nytt att spela.

PS5 är bara ett kompliment till min speldator, gick själv från 1080Ti till 3070 och är rätt nöjd även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Är ni nöjda med ps5an so far? Stort steg från vanliga ps4n kan jag tänka?
Hur står den sig mot tex min pc, som är en 1080gtx kort, i7 8700@ 4,5ghz, ska nog köpa ett 3070kort till den sen i höst...
Och det stänga av hdr vid uhd uppspelning av uhd skivor?
Kör 4k projektor , och hdr blir la sådär på en Högkontrastduk, så väljer att köra sdr...
Och hur är det med andra streaming appar? Blir det auto HZ på dom? Eller det är apple TV som gäller för den biten?

Gick från PS4 pro till PS5 och är grymt nöjd. Jag körde alla spel på PC förutom Sony exklusiva under förra generationen, men nu när PS5 klarar de flesta spel i 60 fps så finns det ingen anledning att köpa spelen på PC. Den är snabb och den är tyst, och jag älskar kontrollen. Har också en i8700k och köpte mig ett 3070 mest för att jag ville kunna spela några nya strategi spel utan att behöva dra ner för mycket på grafiken, men jag känner att om jag skulle haft min PC som ren spelmaskin utan att äga någon konsol, då hade jag försökt kliva upp till 3080 i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tack för svar... blev ett köp nu från EG.... har ni kollat om det går att spela upp UHD skivor med sdr? Och ok konvertering?
Och kan det bli autoHZ på stream apparna?

Permalänk
Medlem

Är det ps5 uppd på horizon? Spelat ungeför halva när det släpptes, tänkte ta upp det igen, eller börja om från början då

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Swennis:

Är det ps5 uppd på horizon? Spelat ungeför halva när det släpptes, tänkte ta upp det igen, eller börja om från början då

Tyvärr inte

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tyvärr inte

Attans... men det är på gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Attans... men det är på gång?

Har väldigt svårt att se att det inte skulle vara på gång, men det är inget som är officiellt.

Permalänk
Inaktiv

Räkna inte med förbättringar för Horizon, var krångligt nog för utvecklarna att få spelet att fungera för PC. Ett tag kunde Aloy inte ens springa rakt, bland alla problem porten har haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Attans... men det är på gång?

Som Dex nämnde så inget officiellt. Möjligt att de gör liknande Spider-Man och att det lanseras en PS5-update i samband med Horizon Forbidden West.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Eptk:

Som Dex nämnde så inget officiellt. Möjligt att de gör liknande Spider-Man och att det lanseras en PS5-update i samband med Horizon Forbidden West.

Håller tummarna!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Håller tummarna!

Verkligen.
Hur är det med The Witcher 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Verkligen.
Hur är det med The Witcher 3?

CD Project Red gick ut i typ höstas och sa att det ska komma en gratis uppgradering för Witcher 3 till Series X och PS5, men sen blev det tyst så vem vet när. Dom är nog upptagna med Cyberpunk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

CD Project Red gick ut i typ höstas och sa att det ska komma en gratis uppgradering för Witcher 3 till Series X och PS5, men sen blev det tyst så vem vet när. Dom är nog upptagna med Cyberpunk

Hehe, det kan jag förstå.

Permalänk
Medlem

Äntligen har man ett PS5 på väg hem (tack MM!). Undrar vilket/vilka PS5 spel man bör köpa? Vet att smaken är som baken, men men..

Har ett 20-tal PS4 spel. Fungerar alla dom på PS5 eller är det bara vissa? Kan man använda vilken extern hårddisk som helst att ha till PS4 spelen?

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av pirpen:

Äntligen har man ett PS5 på väg hem (tack MM!). Undrar vilket/vilka PS5 spel man bör köpa? Vet att smaken är som baken, men men..

Har ett 20-tal PS4 spel. Fungerar alla dom på PS5 eller är det bara vissa? Kan man använda vilken extern hårddisk som helst att ha till PS4 spelen?

Grattis!

Skulle starkt rekommendera att spela igenom Astro's Playroom först för att få känna på alla nya funktioner i den nya kontrollen. Kul spel också

Sen är Marvel’s Spider-Man: Miles Morales ett väldigt bra spel. Om du inte har kört första så kolla in Marvel's Spider-Man Remastered.

Dessa är PS5 exklusiva spel som du kan kolla in:

Spel som finns just nu:

  • Astro’s Playroom

  • Demon’s Souls

  • Destruction AllStars

Kommande spel:

  • God of War (bara rykten om att spelet ska komma till PS4)

  • Gran Turismo 7

  • Ratchet & Clank: Rift Apart

  • Returnal

Om du har PS+ så har du en massa spel att kolla in också:

  • Batman: Arkham Knight

  • Battlefield 1

  • Bloodborne

  • Call of Duty Black Ops III Zombies Chronicles

  • Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

  • Days Gone

  • Detroit: Become Human

  • Fallout 4

  • Final Fantasy XV

  • God of War

  • inFAMOUS: Second Son

  • The Last Guardian

  • The Last of Us Remastered

  • Monster Hunter: World

  • Mortal Kombat X

  • Persona 5

  • Ratchet & Clank

  • Resident Evil 7: Biohazard

  • Uncharted 4: A Thief's End

  • Until Dawn

Om du inte har så finns det för 20% rabbat här:
https://partner.getgifted.com/se/ är legit och flera här på SweClockers som har använt.

Dessa PS4 spel är dom enda som inte fungerar på PS5:

  • Assassin's Creed Syndicate

  • Assassin's Creed Chronicles: India

  • Assassin's Creed Chronicles: China

  • Assassin's Creed Chronicles: Russia

  • Risk

  • Star Trek Bridge Crew

  • Werewolves Within

  • Space Junkies

  • Afro Samurai 2: Revenge of Kuma - Volume One

  • TT Isle of Man – Ride on the Edge 2

  • Just Deal With It!

  • Robinson: The Journey

  • We Sing

  • Hitman Go: Definitive Edition

  • Shadwen

  • Joe's Diner

Du kan ha vilken Extern hårddisk som helst till PS4 spel men är rekommenderat att ha en med realtivt bra hastighet.

Om du vill ha mer plats för PS5 spel behöver du dock en internt SSD som i dagsläget inte kommer fungera för Sony har ännu inte släppt en patch. Men är rykten om att den patchen kommer till sommaren ☀️

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Grattis!

Skulle starkt rekommendera att spela igenom Astro's Playroom först för att få känna på alla nya funktioner i den nya kontrollen. Kul spel också

Sen är Marvel’s Spider-Man: Miles Morales ett väldigt bra spel. Om du inte har kört första så kolla in Marvel's Spider-Man Remastered.

Dessa är PS5 exklusiva spel som du kan kolla in:

Spel som finns just nu:

  • Astro’s Playroom

  • Demon’s Souls

  • Destruction AllStars

Kommande spel:

  • God of War (bara rykten om att spelet ska komma till PS4)

  • Gran Turismo 7

  • Ratchet & Clank: Rift Apart

  • Returnal

Om du har PS+ så har du en massa spel att kolla in också:

  • Batman: Arkham Knight

  • Battlefield 1

  • Bloodborne

  • Call of Duty Black Ops III Zombies Chronicles

  • Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

  • Days Gone

  • Detroit: Become Human

  • Fallout 4

  • Final Fantasy XV

  • God of War

  • inFAMOUS: Second Son

  • The Last Guardian

  • The Last of Us Remastered

  • Monster Hunter: World

  • Mortal Kombat X

  • Persona 5

  • Ratchet & Clank

  • Resident Evil 7: Biohazard

  • Uncharted 4: A Thief's End

  • Until Dawn

Om du inte har så finns det för 20% rabbat här:
https://partner.getgifted.com/se/ är legit och flera här på SweClockers som har använt.

Dessa PS4 spel är dom enda som inte fungerar på PS5:

  • Assassin's Creed Syndicate

  • Assassin's Creed Chronicles: India

  • Assassin's Creed Chronicles: China

  • Assassin's Creed Chronicles: Russia

  • Risk

  • Star Trek Bridge Crew

  • Werewolves Within

  • Space Junkies

  • Afro Samurai 2: Revenge of Kuma - Volume One

  • TT Isle of Man – Ride on the Edge 2

  • Just Deal With It!

  • Robinson: The Journey

  • We Sing

  • Hitman Go: Definitive Edition

  • Shadwen

  • Joe's Diner

Du kan ha vilken Extern hårddisk som helst till PS4 spel men är rekommenderat att ha en med realtivt bra hastighet.

Om du vill ha mer plats för PS5 spel behöver du dock en internt SSD som i dagsläget inte kommer fungera för Sony har ännu inte släppt en patch. Men är rykten om att den patchen kommer till sommaren ☀️

Tack!
Tror jag börjar med Miles Morales, ja efter Astro då. Days Gone är ett favoritspel, så det kommer jag köra igen på PS5an också.

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pirpen:

Äntligen har man ett PS5 på väg hem (tack MM!). Undrar vilket/vilka PS5 spel man bör köpa? Vet att smaken är som baken, men men..

Har ett 20-tal PS4 spel. Fungerar alla dom på PS5 eller är det bara vissa? Kan man använda vilken extern hårddisk som helst att ha till PS4 spelen?

Skrivet av pirpen:

Tack!
Tror jag börjar med Miles Morales, ja efter Astro då. Days Gone är ett favoritspel, så det kommer jag köra igen på PS5an också.

Days Gone är väl värt att köra om igen, älskade det spelet på PS4 Pro. Typ alla prestandaproblem som fanns då är borta, en fröjd att spela.

Ghost of Tsushima om du gillar den typen av spel. Också en PS5 Enhanced-titel. Har inte provat God of War (2018) på PS5 än personligen men borde vara riktigt härligt med 60FPS på PS5.

Hade personligen kul med Manhunter som kom med PSN+ i december, eller om det var januari. Inte något jag hade köpt personligen, men kanske kan vara värt en titt. Annars Demons Souls, det som faktiskt gjorde att jag slog till på en PS5 redan nu men som jag inte kommit igång med ännu.

@Tyvars inlägg täcker typ allt redan, men lite personlig input, i den mån den tillför något, ville jag ändå själv ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Dessa PS4 spel är dom enda som inte fungerar på PS5:

  • Assassin's Creed Syndicate

Nån som vet varför just AC Syndicate inte funkar på PS5? Tänker att det finns ju tidigare AC spel som funkar. Gillade miljön med Victorianska London.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Kan meddela att även jag fått tag på en konsol nu 😁

Någon som spelar senaste NHL, är det bra? Känns som att serien stagnerat lite.. Någon som vet något om ett nytt UFC?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Vad kostar det för att kunna lira online nu för tiden? Inte haft ps+ på ett bra tag....