rpi med Razberry som kör z-wave.me och sedan till nuc med HA?

Permalänk
Medlem

rpi med Razberry som kör z-wave.me och sedan till nuc med HA?

Hej

Jag har postat detta över dom flesta Ha forum och Facebook grupper men ingen tycks testat det, eller åtminstone inte känt för att svar på det, jag såg att nån hade en liknade fundering men inget om han testade (han ville köra usb versionen) så jag tar en chansning på att någon datanörd här testat det.

Jag kör idag Vera plus till HA, detta funkar väldigt bra, MEN jag är lite av en pryl dåre som bara måste leta efter bättre lösningar
så då fick jag tanken, hmm vera plus funkar bra till HA Om man tar en rpi 4 sätter ett Razberry hatt på den och kör in Z-wave.me på den och sedan integrerar den till HA det måste ju bli awesome då z-wave.me ska ha väldigt bra stöd för alla enheter och en rpi 4 lär var mycket snabbare än vera med tanke på både cpu och ram. dessutom kan man löda dit en extern antenn på Razberry och driva den med ett bra batteri pack som ups.

Men frugan börjar bli lite.... trött på att jag ändrar om sakerna för att sedan gå tillbaka till vera för den nya iden fungerade sämre vilket gör att dom scener hon använder inte funkar under x antal dagar (man blir bortskämd fort med smart hus
så då är frågan är det någon här som redan kör denna lösningen och känner för att besvara nedan frågor?
det är inte intressant för mig att köra en z-wave.me till ha via usb på nuc eller ha ha på samma rpi, Ha och Z-wave funkar enligt mig väldigt mycket bättre när dom är på skilda enheter.

1: funkar det snabbt med stora scener 60-80 z-wave plus egenheter som slår på/av flera gånger samtidigt? (snabbt <1sec)
2: hur gjorde du integrationen till HA, som med vera eller via mqtt?
3: har du testat att sätta dit en rfxtrx modul till den?
4: har du testat att sätta dit en zigbee modul till den och vilken?
5: har du testat att sätta en 3g/4g modem i den som backup om strömmen går?

//mycket tacksam för svar på dessa frågor (frugan med

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.